Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Nick Ligthart
Nick Ligthart - 06-01-2021 22:51:33
Vakantie & Reizen

Refund vliegtickets

goedendag,


 


ik zit momenteel in een geschil met tix travelgroup over de terugbetaling van de vliegtickets.


tix heeft heel netjes een voucher geregeld. daarna heeft tix op aanvraag van ons deze voucher omgezet in een terugbetaling.


tot mijn verbazing is deze terugbetaling niet conform de opgestelde rechten van de acm bij annulering van een vlucht.


er is een bedrag van €83 ingehouden door tix. op te delen in een bedrag van €28 boekingskosten en €55 administratiekosten.


er is contact gezocht via de mail met tix met de vraag waarom er een bedrag ingehouden is en of er een mogelijkheid is dat dit terugbetaald zou worden, als dit gewenst is.


rechten volgens acm:
"annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? dan moet u het hele bedrag voor uw ticket terugkrijgen. hebt u het ticket niet rechtstreeks gekocht bij de luchtvaartmaatschappij? maar bij een boekingskantoor? ook het boekingskantoor mag u geen extra kosten laten betalen, zoals administratiekosten of bemiddelingskosten. vraag deze kosten terug bij het boekingskantoor."



na uitvoerig contact met het acm, is via de mail opnieuw contact opgenomen met tix travelgroup.


tix is niet meer telefonisch bereikbaar. enkel per mail, met een reactietijd van maximaal 6 weken.


tix geeft meerdere malen in een reactie te kennen dat ze de claim voor terugbetaling van de boekingskosten en administratiekosten niet honereren. ook na nadrukkelijk verwijzen naar mijn rechten en met een voorbeeldbrief van de ecc krijg ik geen honoratie voor de claim op terugbetaling.


het gaat me niet perse om het bedrag, maar puur om de rechtvaardigheid dat er geen gehoor wordt gegeven aan de regelgeving hierover.


ook omdat dit niet enkel mij treft, maar ook veel andere consumenten, zo op internet te vinden is.



tix is niet aangesloten bij de anvr, dus via de geschillencommissie is dit niet mogelijk.
iata is de branche waar ze aangesloten zijn, maar daar worden geen geschillen tussen consument en reisbureau beslecht.


nu is mijn vraag of ik naar de rechter moet stappen om €83 terug te gaan eisen, of dit met een groep mensen kan om een grotere claim neer te leggen of dat er andere mogelijkheden zijn dat dit op een normale manier opgelost kan worden.