Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

CS67
CS67 - 29-05-2021 10:31:45
Geldzaken & Recht

Heeft werkgever recht op fooiengeld?

Momenteel werk ik bij een tankstation als kassa medewerker.
bij dit tankstation kunnen klanten tanken met pinpas buiten maar ook binnen in de shop pinnen of contant betalen. de kassamedewerker is alleen werkzaam gedurende haar/zijn dienst.
door dit systeem en de drukte die er op piekmomenten is wil het wel eens gebeuren dat er door de klant gedacht wordt dat hij gepind heeft en dat deze transactie is mislukt maar dat de pomp toch is vrijgegeven door de kassamedewerker. door de meerdere werkzaamheden, namelijk afrekenen van klanten aan de balie als het vrijgeven van de pompen wat gepaard gaat met een piepsignaal in het kassasysteem is er niet gezien dat de klant een pintransactie heeft geprobeerd en dat dat is mislukt. daardoor tankt de klant en gaat weg wat helaas niet altijd wordt gesignaleerd door de kassamedewerker.
dit is niet altijd een opzettelijke actie van de klant maar heel vervelend voor de kassamedewerker want dit wordt gezien als een doorrijder. hier wordt ook aangifte van gedaan ook dit moet de kassamedewerker zelf doen.
bij ons tanstation zijn ze waarschijnlkijk van mening dat dit een fout is van de kassamedewerker en wordt er verwacht van de kassamedewerker  dat hij of zij dit vershil oplost en wel te verstaan betaalt uit de fooienpot, als die aanwezig is.
door mijn werkgever wordt er dus herhaaldelijk op aangedrongen om dit te betalen cq op te lossen vanuit de fooienpot. bedrijfsrisico is dit toch???????