Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: wizardofoss
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jan 10, 2022 om 19:47WegenbelastingOf je er iemand op kan aanspreken? Helaas....
Maar toch even iets genuanceerder, want ik herken dit wel uit m'n eigen situatie. Ik reed ook enkele jaren 35-40k per jaar, en dan kan je domweg niet om een diesel heen. En toen kwam corona. En sindsdien zit ik voornamelijk thuis en heb in twee jaar amper 5000 kilometer gereden. Maar betaal wel 93 euro per maand aan wegenbelasting. En ook als alles weer normaal is lijkt overwegend thuiswerken toch de norm te blijven, we krijgen binnenkort een nieuw kantoor waarbij gerekend is op maximaal 60% bezetting, terwijl er nota bene juist nog driftig naar personeel wordt gezocht.
En uiteraard is de gedachte een andere auto te kopen meermaals in me opgekomen. Maar dan ga je toch even zitten rekenen. Nu €1116 per jaar versus zo'n €400 voor een vergelijkbare benzineauto, een voordeel van zo'n €700 dus. Plus wellicht ook nog wat op de verzekering, al zal dat niet heel veel meer zijn. Van de andere kant zullen de brandstofkosten toenemen, zowel door het hogere verbruik als de hogere literprijs. Maar ook met ooit weer wat meer kilometers gaat dat het niet compenseren. Dus dan maar verkopen? Tsja, diesels liggen niet al te best meer in de markt dus ik reken op een matige inruilwaarde (hij is sowieso bijna 10 jaar oud en heeft dik 2 ton op de teller), en weer een nette benzineauto is dan ook weer een fikse investering. En met een nieuwe(re) auto heb je ook weer een veel hogere afschrijving en duurdere verzekering. En dan is je voordeel weer een sigaar uit eigen doos. En daarnaast, ik rij nu een volstrekt betrouwbare Alfa Romeo, zie er daar ooit nog maar een tweede van te vinden ;-)
Kortom, het is elke drie maanden weer even slikken, maar ik blijf desondanks voorlopig nog wel even doordieselen. Een andere auto gaat me per saldo domweg geen voordeel opleveren, en voor de rest bevalt ie me nog prima. Hoe die afweging bij jou uitpakt zal je uiteraard zelf moeten bepalen. -
Feb 6, 2019 om 22:12auto gekocht bij dealer, maar gaat toch aan onze neus voorbijTsja, juridisch gezien is er een bindende koopovereenkomst, dus blijft de garage in gebreke. Maar er van uitgaande dat het om een gebruikte auto ging zal het niet meevallen daar op praktische wijze rechten aan te ontlenen. Het is niet zo dat ze zomaar even exact zo'n zelfde auto uit het schap halen. Er zal vast een gelijkend exemplaar te vinden zijn (en het zou de verkoper sieren als ze hier actief naar op zoek zouden gaan), maar dan nog zal het hele spel weer van voor af aan beginnen. Een gelijkend exemplaar is nu eenmaal geen identiek exemplaar.
Jammer maar helaas, maar zolang alle contracten simpelweg verscheurd kunnen worden is er geen sprake van schade. Dus geen energie verspillen aan iets wat onmogelijk opgelost kan worden, maar gewoon verder kijken. -
Aug 3, 2018 om 23:05Hoe hoog mogen annuleringskosten zijn?Er wordt hier naar ANVR-voorwaarden verwezen, maar zover ik kan terugvinden is Booking.com daar niet bij aangesloten. Wat ook niet zo vreemd is, Booking.com is een boekingssite, geen reisorganisatie. Je boekt dan ook niet tegen voorwaarden van Booking.com, maar tegen de voorwaarden van de betreffende accommodatie. En die worden op Booking.com juist altijd erg duidelijk aangegeven, er is precies te zien tot wanneer je kosteloos kunt annuleren en wat het vanaf welke datum eventueel gaat kosten.
Veelal betaal je ook pas bij de accomodatie, en geef je met je creditcard alleen een garantie af. Als de reis niet doorgaat betaal je ter plekke dan dus niet. Maar in geval van 100% annuleringskosten (wat zo kort voor vertrek bij veel hotels, zeker voor de gunstigste tarieven in het hoogseizoen, vrij gebruikelijk is) zal alsnog dat bedrag van je creditcard worden ingehouden. De gehele reissom, niet meer en niet minder. Dus zeker niet én de reissom inhouden, én extra annuleringskosten betalen.
Maar uiteraard kan er altijd iets mis gaan in de administratie, in dat geval zit er maar één ding op: gewoon contact opnemen met de klantenservice. In mijn ervaring lossen ze dat bij duidelijke fouten altijd snel en zonder problemen op. -
Feb 7, 2018 om 23:55Eenvoudige zwart/wit printer@JorisW, het is inderdaad steeds minder, maar bijvoorbeeld voor reizen neem ik de belangrijkste zaken (en dan met name vliegticket-bevestigingen) op papier mee. En dat is toch meer dan eens al van pas gekomen. En er zijn ook nog steeds plaatsen waar ze een "toegangskaart" als PDF op je telefoon niet accepteren. Het nog om hooguit enkele tientallen pagina's per jaar gaan, maar ik zou nog niet zonder willen.
@GSM, ik heb ook sterk de indruk dat de doelgroep van de printers ook een rol speelt. Goedkope inktjetprinters zijn vooral voor consumenten. En die klagen wel over de dure inkt en beroerde kwaliteit, maar kopen desondanks voor die paar tientjes toch wel weer een nieuwe. Goedkope laserprinters zijn nog steeds vooral op bedrijven gericht (en missen meestal dan ook "leuke" opties als wifi, cardreader of een blits display), en ook als je dan wellicht alleen een paar facturen per dag print of zo wil je er dan gewoon blind op kunnen vertrouwen.
En dat zie je ook in de supplies: de meest gangbare inktcartridges van HP of Canon zullen over een paar jaar nog best te krijgen zijn (ook als huismerk), maar juist in de goedkoopste inktjets zitten vaak toch weer afwijkende cartridges, die al snel spoorloos verdwenen zijn. Tonercassettes lijken in dat opzicht toch breder gebruikt te worden, en ook met een groter aanbod aan huismerk-cartrdiges voor minder gangbare merken/modellen. -
Feb 6, 2018 om 01:23Eenvoudige zwart/wit printerHou de dagaanbiedingen in de gaten voor een goedkope laserprinter...
Ik was het gezeur met inktjets ook helemaal zat, weliswaar zijn de cartridges goedkoper geworden, maar als de printer bij elke "koude start" (lees: dus ook na 5 minuten pauze) de koppen gaat reinigen met je kostbare inkt was ik al lang blij wanneer ik met sporadisch printen 20 pagina's haalde voordat ie leeg was. Ooit zweerde ik bij HP, maar inmiddels....
En toen kwam er een paar jaar geleden ergens een Ricoh SP100e voorbij. Voor welgeteld 30 (dertig!) euro. Een verder heel simpele monochroom laserprintertje, wel oerdegelijk op de wat gammele papierinvoer na. En ja, bij een nieuwe printer krijg je een tonercartridge meegeleverd die aanzienlijk minder lang meegaat dan eentje die je los koopt. 500 volgens opgave Ricoh, maar pas na ruim 700 pagina's was het gedaan. En dan voor 32 euro (meer dan de aanschafprijs van de printer dus....) een nieuwe tonercartridge die 2000 pagina's mee zou moeten gaan. Met andere woorden, daar kan ik vast nog wel een jaartje of 10 mee vooruit....
Ik heb geen idee of deze Ricoh nog te koop is, maar anders zou ik gewoon voor de goedkoopste andere laserprinter gaan die je maar kan vinden. Ze zijn tegenwoordig voor dermate lage prijzen te koop dat ik niet zou gokken op een tweedehandsje, voor bescheiden gebruik zijn ze allemaal prima geschikt, en supplies zijn ook op langere termijn en voor minder gangbare modellen zelden een probleem. -
Oct 29, 2014 om 19:14Garantie afwikkeling Blokker@1paul, ja en nee. Blokker heeft niet de verplichting opnieuw een nieuwe set te leveren, per slot van rekening is de set een jaar oud, ze mogen ook repareren. Wat bij de gemiddelde tuinset nou niet bepaald een succes zal zijn. Daarnaast zijn ze ook zeker niet verplicht de hele boel op te komen halen, wil je dan zelf met de hele zooi gaan lopen slepen?
Vanuit die optiek vind ik het geen onredelijk aanbod. Uiteraard kan je op je strepen gaan staan, maar dat kan Blokker dan ook. En of je daar iets mee opschiet? -
Nov 4, 2013 om 14:48Cheaptickets klachtenIk ben nu eigenlijk toch benieuwd wat er "niet goed" was aan de geboekte vlucht?
Ik ben zelf geen fan van Cheaptickets, aangezien die nog steeds "verborgen" kosten in hun boekingsproces hebben zitten. Maar de keren dat ik bij hun geboekt heb zijn prima verlopen. Zelf boek ik meestal bij Ebookers of Gate1, nog nooit problemen mee gehad. Uiteindelijk trekken ze toch allemaal de vluchten uit dezelfde database, dus de foutkans zou minimaal moeten zijn. En in mijn ervaring is de informatievoorziening bij eventuele vluchtwijzigingen bij Ebookers in ieder geval prima, terwijl dat bij airlines lang niet altijd het geval is, voor mij reden genoeg toch meestal weer op zo'n boekingssite terug te vallen.
Blijft uiteraard staan dat als er iets fout gaat zo'n bedrijf op z'n minst zou moeten reageren op de klacht. -
Oct 25, 2013 om 23:25smartphone@ron530, standaard staat dataverkeer gewoon uit, dat is sowieso een simpele instelling waar je echt geen techneut voor hoeft te zijn. Maar voordeel van deze telefoons is ook dat ze dual sim zijn, dus kan je een goedkoop abonnement nemen om te bellen/sms'en, en bij bijvoorbeeld *Bliep een prepaid data-SIM. Die schakel je alleen maar in als je het nodig hebt, en bijkomend voordeel is dat die in het buitenland (waar dataverbruik pas echt peperduur is) überhaupt niet werkt. Simpel en voordelig.
-
Oct 25, 2013 om 17:16smartphone@pieterwolters, een van de voordelen van de Aldi-telefoons is dat ze een schone versie van Android draaien, zonder eigen rariteiten. Dat maakt het zoeken naar antwoorden juist makkelijker dan bij veel bekende merken, die Android veelal van hun eigen schil voorzien.
-
Oct 25, 2013 om 14:21smartphoneWat voor mij een reden zou zijn om de Galaxy Fame bij voorbaat al niet te nemen is het scherm, niet alleen nogal klein (kwestie van smaak), maar ook met een lage resolutie (320x480). Dat is met name voor internet gewoon niet prettig, je blijft in- en uitzoomen om iets te kunnen lezen. Ik heb een minitablet/MP4-speler gehad met die resolutie, dat was wat mij betreft volkomen onwerkbaar.
De 960x540 van die Wolfgang is weliswaar naar huidige normen ook niet extreem hoog, maar wel gewoon voldoende om lekker te werken.