doetinchem
door doetinchem Oct 25, 2013 om 11:12
Computers & telefonie

Smartphone

Bij de Aldi zijn morgen 2 smartphones te koop een van euro 149 en een van euro 339. Van smartphones weet ik weinig. Toch wil ik er wel een aanschaffen. Wie kan me zeggen wat is nu het verschil tussen deze smartphones?

7431 27 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 25, 2013 om 11:15
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Check de beide phones in google. Ik heb zelf ook in dubio gestaan, maar niet gedaan. Ze zijn goedkoop, ja. Maar ze zijn ook op bepaalde punten behoorlijk traag/verouderd/onhandig enz. Zie reviews. Je loopt snel tegen grenzen aan en dan is goedkoop nog steeds duur geld als het tegenvalt.

edrick3
door edrick3 - Oct 25, 2013 om 11:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo doetinchem,

Verschil in specificaties/mogelijkheden:

Smartphone Wolfgang AT-AS50SE
5" Full HD IPS touchscreen. Android 4.2.

- 16 GB geheugen waarvan ca. 11 GB beschikbaar.
- 1.5 GHz Quad-Core, MT6589T
- Tri Band GSM
- Dual Band UMTS max. 11.5 Mbps up en 42.2 down
- Dual SIM waarvan 1 Micro-SIM, zonder onderscheid in functie
- 1 GB werkgeheugen
- 13-megapixelcamera met autofocus en dual LED-flits
- 5-megapixel-frontcamera met LED-flits
- WiFi b/g/n met tethering
- Bluetooth 4.0
- GPS/A-GPS/EPO
- accu: 2300 mAh
- afmetingen: ca. 144x68.9x8.8 mm
- gewicht: 155 g

Smartphone Wolfgang AT-AS45D1
Android 4.2. Processor: 1.2 GHz Dual Core MTK 6572.
4.5" IPS Touchscreen.

- resolutie: qHD (960x540)
- Tri Band GSM
- Dual Band UMTS (900 en 2100)
- 1 GB werkgeheugen
- 4 GB geheugen
- micro-SD tot 32 GB
- 5MP camera achter en VGA voor
- WiFi b/g/n
- Bluetooth 4.0
- GPS & A-GPS
- accu: 2050 mAh
- gewicht: 158 g
- afmetingen: 13.1x6.7x1 cm

Met vr.gr.

ri
door rikkert - Oct 25, 2013 om 13:10
4 Antwoorden / 3 Vragen

mahadma zegt: Maar ze zijn ook op bepaalde punten behoorlijk traag/verouderd/onhandig enz. Zie reviews. kan deze punten niet terug vinden......

Het zijn prima telefoons juist snel, zeker voor die prijs en de garantie is tegenwoordig ook prima. Als het je eerste smartphone is zou ik de goedkope nemen prima ding wat minder snel en wat mindere camera dan de dure en het scherm is wat kleiner bij de goedkope.

wi
door wizardofoss - Oct 25, 2013 om 13:16
18 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vooral de vraag wat je ermee wilt. Dat dure model is zeker gezien de prijs een heel dikke telefoon, die qua pure specificaties maar weinig onder doet voor de veel duurdere toptelefoons.

Dat goedkopere model is uiteraard in alle opzichten wat minder, alle waar is naar z'n geld. Ik heb zelf nu ruim een jaar een Wolfgang die hier sterk aan doet denken maar nog een single core processor en een net iets kleiner scherm heeft. Daar kan je uiteraard geen wonderen van verwachten, maar om gewoon te bellen, een beetje te internetten of simpele spelletjes te spelen voldoet het prima. Grootste nadelen zijn wat mij betreft de nogal matige camera, en 4GB geheugen houdt niet over, iets wat met een extra SD-kaartje maar deels te verhelpen valt. Maar voor dit geld koop je niet makkelijk iets wat beter is.

watnuweer52
door watnuweer52 - Oct 25, 2013 om 13:38
14 Antwoorden / 12 Vragen

Mooi beantwoord edrick3

doetinchem
door doetinchem - Oct 25, 2013 om 14:06
114 Antwoorden / 137 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden, het gaat inderdaad om te bellen, sms-en wat te internetten (thuis met de wifi connectie) foto's maken en versturen.
Ik zag toevallig de advertentie van de Aldi. Het wordt dan de eerste smartphone. Ik had al eerder gekeken naar de Samsung Galaxy Core en de Samsung Galaxy Fame.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar de Smartphone Wolfgang AT-AS45D1, te eerste om de prijs en ten tweede zijn de specificaties net wat beter dan de Samsung Galaxy Fame.

edrick3
door edrick3 - Oct 25, 2013 om 14:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=watnuweer52 schreef op vrijdag 25 okt 2013, 13:38]Mooi beantwoord edrick3

kopiëren en plakken! ;-)

wi
door wizardofoss - Oct 25, 2013 om 14:21
18 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor mij een reden zou zijn om de Galaxy Fame bij voorbaat al niet te nemen is het scherm, niet alleen nogal klein (kwestie van smaak), maar ook met een lage resolutie (320x480). Dat is met name voor internet gewoon niet prettig, je blijft in- en uitzoomen om iets te kunnen lezen. Ik heb een minitablet/MP4-speler gehad met die resolutie, dat was wat mij betreft volkomen onwerkbaar.

De 960x540 van die Wolfgang is weliswaar naar huidige normen ook niet extreem hoog, maar wel gewoon voldoende om lekker te werken.

aurora1
door aurora1 - Oct 25, 2013 om 14:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met dat wat je ermee wilt doen is de goedkope versie n.m.m. een prima keuze. Prima foto's en met flits, genoeg telefoongeheugen enz. Bij Galaxy Fame is het telefoongeheugen klein en kan op den duur te klein zijn en die heeft dacht ik geen flits. Bij de Wolfgang kun je voor zover ik weet niet zelf de accu eruit halen/vervangen, maar dat kan bijv. met een peperdure i-Phone ook niet. Het beeldscherm van de goedkopere Wolfgang is groter dan dat van de Galaxy Fame.
Foto's versturen (en mailen) kun je gratis met wifi thuis of op hotspots en met Whatsappkun je via wifi gratis chatten. Met de Wolfgang zou je in principe kunnen skypen met beeld wegens 2 camera's, met de Fame kan dat niet (vergelijk de specificaties).
Ik neem aan dat de Wofgang simlockvrij is, met de aanschaf van een Samsung zul je in de meeste gevallen eerst een jaar moeten wachten om gratis te unlocken.
Als je hem koopt lees dan eerst goed de gebruiksaanwijzing door en zet vooral alle internet in het toestel eerst uit en eventueel ook bij je provider als je dat met je account kunt doen voordat je hem met sim gaat gebruiken.

pi
door pieterwolters - Oct 25, 2013 om 16:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je (nog) niet veel verstand hebt van smartphones dan kan je beter een smartphone van een bekend merk nemen. Die zijn echt niet duurder dan die dingen van Aldi, maar in geval van vragen of problemen is de kans veel groter dat via internet het antwoord kunt vinden.

wi
door wizardofoss - Oct 25, 2013 om 17:16
18 Antwoorden / 0 Vragen

@pieterwolters, een van de voordelen van de Aldi-telefoons is dat ze een schone versie van Android draaien, zonder eigen rariteiten. Dat maakt het zoeken naar antwoorden juist makkelijker dan bij veel bekende merken, die Android veelal van hun eigen schil voorzien.

mahadma
door mahadma - Oct 25, 2013 om 17:28
11568 Antwoorden / 51 Vragen

model 50se:
Voordelen:
•mooi Full HD scherm;
•bereikbaar op een tweede SIM;
•goede Nederlandse handleiding.

Nadelen:
•grafisch erg traag;
•geen verwisselbare batterij;
•uitbreiden opslagcapaciteit onmogelijk;
•geen 4G-ondersteuning.

Goed googelen op reviews levert o.a. dit op.

ro
door ron530 - Oct 25, 2013 om 18:00
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Pas goed op, een smartphone zonder juist abonnement gaat u kapitalen kosten aan data. Het is dus niet aan te raden om voor de grap een smartphone aan te schaffen als u enkel maar belt wat sms't en thuis ook internet heeft.

diumenge
door diumenge - Oct 25, 2013 om 18:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 25 okt 2013, 18:00]Pas goed op, een smartphone zonder juist abonnement gaat u kapitalen kosten aan data. Het is dus niet aan te raden om voor de grap een smartphone aan te schaffen als u enkel maar belt wat sms't en thuis ook internet heeft. Kwestie van de juiste instellingen...

ro
door ron530 - Oct 25, 2013 om 18:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tja dat dan weer wel maar lees de topics over hoog data gebruik en kosten er maar eens op na. Iedereen had internet uitgezet en toch had de smartphone verbinding gemaakt. Zeker als je in de wereld van smartphone's niet echt thuis bent moet je niet bij een supermarkt wezen.

Cookies
door Cookies - Oct 25, 2013 om 18:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 25 okt 2013, 18:23]Tja dat dan weer wel maar lees de topics over hoog data gebruik en kosten er maar eens op na. Iedereen had internet uitgezet en toch had de smartphone verbinding gemaakt. Zeker als je in de wereld van smartphone's niet echt thuis bent moet je niet bij een supermarkt wezen.

Ik zie de volgende vraag al komen over een maandje.

mahadma
door mahadma - Oct 25, 2013 om 18:43
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Zeker als je geen idee hebt wat de juiste instellingen (denk even aan wifi/g3) zijn en de verkoper alleen kan afrekenen, tja, dan is de kans op extreme rekeningen groter als in vergelijk met de hoofdprijs bij een loterij. Maar TS maakt de keuze. Het is NU nog "goedkoop". Straks????

diumenge
door diumenge - Oct 25, 2013 om 18:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Koop anders een Nokia Lumia 520. Let op, dat is een Android maar een Windows Phone 8 telefoon. Daarbij is heel eenvoudig én met zekerheid in te stellen dat je alleen wifi gebruikt en kan allen dingen die je wenst.

diumenge
door diumenge - Oct 25, 2013 om 18:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

... geen Android...

Had er uiteraard moeten staan.

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2013 om 18:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 25 okt 2013, 18:45]Koop anders een Nokia Lumia 520. Let op, dat is geen Android maar een Windows Phone 8 telefoon. Daarbij is heel eenvoudig én met zekerheid in te stellen dat je alleen wifi gebruikt en kan allen dingen die je wenst.
Wat is het voordeel van een Andoid op een Windows Phone 8 en wat is het nadeel?
Behalve het prijsverschil ;-)

diumenge
door diumenge - Oct 25, 2013 om 19:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er is geen sprake van Android op een Windows Phone 8 (WP8), je draait of het een of het ander.

Persoonlijk vind ik dat een WP8 telefoon eenvoudiger is in het gebruik en dus meer geschikt voor een beginner. WP8 is ook zeker veiliger dan Android. Android is wel veel (héél veel) groter dan WP8 dus er zijn ook veel (héél veel) meer apps voor Android, maar bijna alle veelgebruikte apps zijn er ook voor WP8.

Uiteraard is het ook een kwestie van smaak, omdat ik zelf een tevreden WP8 gebruiker ben loop ik het dus een beetje te promoten. Wat ik bedoelde is dat je voor € 150,00 ook in een gewone winkel een prima telefoon kan kopen. De technische specificaties van de Nokia zijn weliswaar minder, maar WP8 vraagt ook minder.

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2013 om 19:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Eh... dat bedoelde ik ook, het voordeel van het een op het ander. Of is dat geen goed Nederlands?

Anyway, bedankt voor het antwoord. Ik zit nog een beetje in twijfel. Heb geen zin om veel geld uit te geven aan een smartphone, ik zal dus niet een nacht van te voren bij de Apple Store voor de deur gaan liggen als er weer een nieuwe iPhone uitkomt...
Probeer een goede prijs/kwaliteit te vinden. Zo rond de 150 euro is mooi genoeg. Je hebt ook Androids in die prijsklasse, maar vroeg me af wat dan het beste is om te nemen.

diumenge
door diumenge - Oct 25, 2013 om 19:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@zoekster, o, ik begreep het verkeerd, las het als het draaien van Android op een Windows Phone, begrijp nu wel wat je bedoelde.

Ik kan het zelf niet vergelijken, maar wat ik op andere website heb gelezen is dat de Androids in de prijsklasse van normaal rond de € 150,00 (dus geen aanbieding zoals bij Aldi) redelijk traag zijn, omdat Android veel van de telefoon vraagt. WP8 is minder veeleisend en draait met gelijkwaardige hardware prima. Maar dat is dus geen eigen ervaring.

Ik heb zelf een Nokia Lumia 920 en ben daar erg tevreden over, het is een goed doordacht systeem, maar wel heel erg anders dan Android of iPhone. Alleen die 920 was destijds ook zeker niet goedkoop. Wellicht kan je in een winkel ze eens vergelijken.

bi
door biki - Oct 25, 2013 om 21:41
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb sinds mei ook een Wolfgang AT-AS40SE voor 119,00 bij de Aldi omdat ik ook niet gelijk een duur toestel wilde aanschaffen, ook om te leren omgaan met een smartphone. Hij bevalt prima. I.c.m. een abonnement van Hollandse nieuwe 6,75 (is nu 8,00) voor of 250 belm.of 250 sms of 250MB vind ik het tot nu toe een hele goede keus.

wi
door wizardofoss - Oct 25, 2013 om 23:25
18 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530, standaard staat dataverkeer gewoon uit, dat is sowieso een simpele instelling waar je echt geen techneut voor hoeft te zijn. Maar voordeel van deze telefoons is ook dat ze dual sim zijn, dus kan je een goedkoop abonnement nemen om te bellen/sms'en, en bij bijvoorbeeld *Bliep een prepaid data-SIM. Die schakel je alleen maar in als je het nodig hebt, en bijkomend voordeel is dat die in het buitenland (waar dataverbruik pas echt peperduur is) überhaupt niet werkt. Simpel en voordelig.

gallito
door gallito - Oct 26, 2013 om 00:27
479 Antwoorden / 66 Vragen

@doetinchem

Als je Facebook hebt kun je bij wolfgang mobile alle reviews en specificaties lezen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 26, 2013 om 16:24
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Vergeet niet je eigen ook te verdiepen in 'Android' en met name op het vlak van privacy.
Begin zelf steeds meer te denken dat 'n featurephone het verstandigst is..