doetinchem
door doetinchem Nov 27, 2018 om 14:24
Computers & telefonie

CD-R of DVD-R

Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit.

32845 14 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 27, 2018 om 14:36
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Zou het zo gauw niet weten maar misschien heeft u iets aan deze link:
https://nl.esdifferent.com/difference-between-dvd-r-and-cd-r

Ka
door Kassagebruiker - Nov 27, 2018 om 14:39
683 Antwoorden / 5 Vragen

De cd is beperkt qua hoeveelheid ruimte tov de dvd.

diumenge
door diumenge - Nov 27, 2018 om 14:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt een verschil in opslagcapaciteit, op een DVD kan je grofweg zes keer de inhoud van een CD opslaan. En je hebt verschil in functionaliteit, met name als je de video als DVD-video zou willen opslaan.

Een USB-stick, USB-harddisk of geheugenkaartje is wellicht nog een beter alternatief dan CD of DVD. Zeker als het om veel en/of grote bestanden gaat.

edrick3
door edrick3 - Nov 27, 2018 om 15:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou een dvd-schijfje nemen, of nog beter: een usb-stick.
Bedoeld als back-up? dan zou een usb-stick zeker m'n voorkeur hebben, of: sla ze op op een externe harde schijf.

jo
door jorisw - Nov 27, 2018 om 21:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon op 2 externe harddisks/SSDs. Of nog handiger: in de cloud. CD's/DVD's zijn een uitstervend medium.

br
door brui0929 - Nov 27, 2018 om 22:07
629 Antwoorden / 10 Vragen

U Kung hiervoor 1 Blu-ray Disc brander Gebruiken. Er gaat meer op deze disc dan 1 DVD.
wanneer u 1 DVD brand doe dit dan vanaf de harddisk 1 op 1 gaat niet altijd goed.

vu2615
door vu2615 - Dec 19, 2018 om 16:35
81 Antwoorden / 3 Vragen

Voor een jaar of drie terug heb ik een externe HDD aangeschaft voor opslag. 3 TB HDD in de aanbieding. Deze heb ik nog steeds niet vol; zit nu op 2 TB. De houdbaarheidsdatum van en HDD is veel en veel groter dan een CD of DVD. Het fysieke volume van een externe HDD is veel kleiner dan een stapel CD's of DVD's en nog goedkoper ook

ma
door malhy2 - Dec 23, 2018 om 05:31
309 Antwoorden / 13 Vragen

Op een CD-R gaat ongeveer 640 Mb dat is 0.64 Gb.
Op een DVD-R gaat ongeveer 4.7 Gb.
Het hangt er ook vanaf in welk formaat u de filmpjes weg wilt schrijven.
Als mpeg of avi of mp4 maalt het niet uit buiten het grootte van de opslagcapaciteit.
Als U als DVD formaat als .VOB bestanden gaat denk ik alleen op DVD maar zeker weten doe ik dat ook niet.

Gr Ed

de
door deja46 - Dec 24, 2018 om 16:49
8 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom op dvd? Beetje achterhaald medium. Usb stick is veel handiger.

con1
door con1 - Dec 31, 2018 om 06:30
29 Antwoorden / 27 Vragen

Maakt niet uit. DVD heeft alleen meer ruimte. Doe het ieder jaar om de foto's en filmpjes veilig te stellen.

br
door brains2 - Jan 24, 2019 om 20:01
9 Antwoorden / Vragen

Het maakt in principe niet uit. Echter op een dvd kan u meer kwijt. Op een grote USBstick nog meer. Niet alle laptops/computers hebben nog een DVD/cd speler aan boord, maar een USB kan je altijd aansluiten en werkt ook nog eens sneller.

br
door brui0929 - Apr 23, 2019 om 22:03
629 Antwoorden / 10 Vragen

Dit kan allebei zet wel de DVDROM of CDROM in een keer vol deze kunnen 1 keer gebrand worden wilt u toch later nog foto's extra erbij zetten gebruik dan DVDRW of CDRW. RW.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 15, 2019 om 02:26
641 Antwoorden / 77 Vragen

CD kan 0,7GB bevatten, DVD 4,7GB en BluRay 25GB voor de single layer.
USB stick tot 512GB...
CD kost 30 ct/GB DVD 10ct/GB en USB stick €1,00/GB (4GB) tot €0,10/GB (128GB) voor de standaard typen.
Aan u de keus....

marita5
door marita5 Oct 15, 2019 om 08:22
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@marhijs-b , dit topic is van bijna 1 jaar geleden .

gsm
door gsm - Oct 15, 2019 om 08:15
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Het hangt er helemaal van af welke hoeveelheid het is.
Als alles op een CD of enkele CD's past, dan is dat prima.
Heb je veel meer dan 700MB denk dan aan de DVD, waar 4300MB op kan.

Bedenk dat CD-R en DVD-R schijven kwetsbaar zijn voor krassen op de bovenzijde.
Direct onder de laklaag zit namelijk het zeer dunne spiegelende laagje waar de data op wordt opgeslagen.
Berg ze dus altijd netjes op in hoesjes.

Heb je nog meer ruimte nodig dan is een USB stick of zelfs een externe harde schijf een uitkomst.
Een externe SSD schijf is nog groter dan een USB stick.
De SSD is minder kwetsbaar en sneller dan een standaard externe harde schijf waar het meest op kan worden opgeslagen.

Het belangrijkste is dat je alles minstens dubbel extern opslaat, van een label voorziet en gescheiden van elkaar goed opbergt, want ook een externe opslag kan verloren gaan. Vul de opslag regelmatig aan en ververs de opslag regelmatig eens in de zoveel jaar.

marita5
door marita5 Oct 15, 2019 om 08:20
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , dit topic is van bijna 1 jaar geleden .

gsm
door gsm Oct 15, 2019 om 09:44
5939 Antwoorden / 47 Vragen

@MARITA5
Ja, hartelijk dank voor de tip
Ik zie het nu pas ook.

Toch goed om alles nog even weer op een rijtje te zetten denk ik.
In goede staat verkerende reservekopieën van je eigen bestanden zijn tenslotte erg belangrijk.