ge
door gemmagb Sep 25, 2007 om 17:12
Vrije tijd & tuin

Afsterven ligusterstruiken in haag

beste tuinliefhebbers en experts,

sinds 3 jaar sterven er in de ligusterhaag struiken af. Het blad wordt bruinig en het volgend jaar is een struik volledig dood, terwijl zijn ligusterburen geen problemen hebben. Het is niet alleen de haag die boven aan de dijkweg staat maar ook de lager (1.5 m) gelegen haag vertoont hetzelfde gedrag. Nu heb ik beuk op de opengevallen plaatsen tussen de haag geplant, die nergens last van heeft'

Wat is er met de liguster aan de hand?

Een buurman, een paar huizen verderop, had ook wat kale plekken. Is er sprake van een ziekte?

Ik hoop dat iemand weet wat hier speelt. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

24051 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2007 om 17:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zijn er honden in de buurt die de haag als "waterplaats"gebruiken?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2007 om 17:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

misschien vindt u hier iets: ik zag een soortgelijke vraag van "Chantal"maar geen antwoorden.:

http://eu.ixquick.com/do/metasearch.pl?&rl=STARTPAGINA&dyn=1&cat=web&language=english&query=liguster

ge
door gemmagb - Sep 25, 2007 om 18:07
12 Antwoorden / 15 Vragen

er zijn wel honden maar de haag wordt door de honden niet "gebruikt"; zelf hebben we een teef, die op de grond plast. Bovendien, dan zou de haag die lager ligt en volledig afgesloten is voor vreemde honden, niet hetzelfde "gedrag vertonen".

Er is echt meer aan de hand dan een hondenplasje!

poltol
door poltol - Sep 25, 2007 om 19:59
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Zie ook antwoord bij de fruitbomen. Het lijkt mij toch een ernstig verdrogings probleem. Zijn de dijken verhoogd? Is het polderpeil verlaagd? Bel eens met Wageningen. Mooi studie object.

Succes, Poltol

brynnar
door brynnar - Sep 25, 2007 om 21:35
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Gemmagb,

Je hebt een aardig probleem in je tuin en ik vermoed dat alle ziektes samenhangen met elkaar. Zie ook mijn reactie bij je vraag over je perenbomen en pruimenboom.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Sep 25, 2007 om 21:46
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Gemmagb,

Ik neem bovenstaande opmerking terug. Een liguster is volgens mij niet erg vatbaar voor bacterievuur, dus hier is klaarblijkelijk iets anders aan de hand. Mijn excuses voor de verwarring.

Ligusters zijn doorgaans tamelijk sterk en worden niet gauw ziek. Er zijn wel enkele mogelijke oorzaken. Hoe zien de bladeren eruit? Opgerold? Vlekkerig?

Mvgr - B

ge
door gemmagb - Sep 25, 2007 om 22:58
12 Antwoorden / 15 Vragen

beste poltol,

een goed idee, ik ga Wageningen bellen. Wij zitten namelijk met onze tuin in een van de natste (en moeilijkste?) polders volgens de DWR. En de laatste 3 zomers waren bijzonder wat de waterstanden betreft.

Ik ga het verder zoeken. bedankt voor je reactie.

ge
door gemmagb - Sep 25, 2007 om 23:10
12 Antwoorden / 15 Vragen

bedankt voor je meedenken.

De afstervende ligusterbladeren beginnen gewoon, als de bladeren nog niet helemaal "afgehard" zijn worden ze gelig en bruin en vallen af. Aan het eind van het seizoen zijn er alleen kale takken aan de struik en in het volgende voorjaar zijn de takken volledig dood. Ik kan dan alles gewoon wegbreken. De wortels kan ik vervolgens er heel gemakkelijk uitsteken. Op dezelfde plaats zet ik dan haagbeuk (is het de carpinus betulus, die zijn bladeren vrijwel allemaal in de winter verliest?). Deze haagbeuk doet het geweldig dus de ligusterhaag aan de weg zal uiteindelijk een beukenhaag worden.

Maar de lager gelegen liguster gaat op sommige plaatsen hetzelfde gedrag vertonen, terwijl die plaats veel vochtiger is dan de haag aan de weg. Daarom kan ik me geen schimmelziekte voorzetten; ik dacht dat die in vochtige gebieden goed gedijen. De haag staat om borders, waar totaal geen problemen zijn, hoewel de Reine Victoria staat wel in een van de borders. Dus opnieuw, wat is dat met de liguster?

Bij voorbaat dank voor je reactie.

brynnar
door brynnar - Sep 26, 2007 om 08:46
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Gemma,

Zonder duidelijk visueel beeld is het altijd lastig een diagnose te stellen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn, die de bladeren prematuur doen laten vallen. Enkele ideetjes die bij mij opkomen (laat maar weten of er iets bekend voorkomt):

Wortelrot: de plant groeit langzamer, bladeren verwelken en sterven af. De wortels van de struik moeten wit zijn. Als dit niet het gavel is, dan is er sprake van wortelrot, veroorzaakt door bacteriën en andere narigheid in de grond. Behandeling: geen. Als een struik eenmaal besmet is, dan sterft hij af.

Bladvlekkenziekte: De verkleuring van het blad begint met bruine vlekken/stippen met een gele rand. De bladeren vallen al vroeg af. Vanaf juni/juli is de ziekte te zien. Oorzaak: een schimmel genaamd Cercospora. Behandeling: alle rotte bladeren direct verwijderen en naar de gemeentelijke vuilstort. Niet laten liggen. De planten behandelen met een middel als Score EC of een ander middel met de werkzame stof difenoconazool.

Nematoden: de plant lijdt aan gebrek aan voedingsstoffen door aantasting door worpjes. Hij groeit langzamer, bladeren verwelken in een vroeg stadium en vallen af. Als je de wortels blootlegt dan zie je hierop kale plekken, afstompingen en/of andere beschadigingen. De plant sterft daarna gewoon af. Behandeling: slecht, de grond moet compleet schoongemaakt worden en dan is het nog maar de vraag of de aantasting niet te ver is doorgezet.

Ik hoop je hiermee wat informatie gegeven te hebben, waar je wat aan hebt.

Mvgr - B