ma
door mabee Dec 16, 2011 om 16:36
Vrije tijd & tuin

Diascanner

Kan iemand mij adviseren over een diascanner voordat ik het verkeerde apparaat aanschaf ?
Waar moet ik op letten en wat kost mij een goed apparaat.
Het gaat om oude dia's gemaakt met een half kleinbeeldcamera. Kleiner dan de normale dia's.
Krijg ik dan nog een leuke afbeelding op m'n pc na het scannen ?
Graag een goede raad aan een amateur.
Bij voorbaat dank.

2611 3 Rapporteer

herrdroetker
door herrdroetker - Dec 16, 2011 om 23:00
275 Antwoorden / 10 Vragen

Lieber Mabee,

In de eerste plaats is de vraag om hoeveel dia's het gaat. Als het er enkele zijn is het beter om het te laten doen. Dan is er ook nog de vraag wat u er mee wilt doen, projecteren op groot formaat zoals vroeger dia's werden vertoond of slechts kleine fotoprintjes (15 x 10 cm) ervan maken. Een goede diascanner met hoge resolutie is vrij prijzig (€ 1.600,-), zie hier. U kunt ook een professionele diascanner huren, zie hier. Voor kleine plaatjes in een fotoboek valt u zich met een goedkopere scanner geen buil, zie hier. Ik neem aan dat de half kleinbeeld formaten in gewone 5 x 5 cm diaraampjes zitten. De scanner zal dus, als er geen uitsnede kan worden geselecteerd, op kleinbeeld formaat scannen. Er zit dan bij een groot aantal dia's veel werk achteraan om de zwarte passe partout te verwijderen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ma
door mabee - Dec 17, 2011 om 20:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mabee schreef op vrijdag 16 dec 2011, 16:36]Kan iemand mij adviseren over een diascanner voordat ik het verkeerde apparaat aanschaf ?
Waar moet ik op letten en wat kost mij een goed apparaat.
Het gaat om oude dia's gemaakt met een half kleinbeeldcamera. Kleiner dan de normale dia's.
Krijg ik dan nog een leuke afbeelding op m'n pc na het scannen ?
Graag een goede raad aan een amateur.
Bij voorbaat dank.

Lieber HerrDoktorOetker,

Zeer bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik ga alles zoveel mogelijk
onderzoeken. Dat zal even duren maar dan weet ik tenminste wat ik
kan verwachten en wat mij te doen staat.
Nogmaals hartelijk dank.
Mit rechtherzlichen Gruss, Mabee.

ma
door mabee - Dec 17, 2011 om 21:02
4 Antwoorden / 2 Vragen

Lieber HerrDoktorOetker,

Zeer bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ik ga alles zoveel mogelijk onderzoeken. Dat zal even duren maar dan weet ik tenminste wat ik kan verwachten en wat mij te doen staat.
Nogmaals hartelijk dank.
Mit rechtherzlichen Gruss, Mabee.