Ge
door Gerard vd W May 30, 2024 om 12:07
Huishouden & energie

Garantie Dyson stofzuiger

Goedemiddag,

Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden.

Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen.

Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel gekker dat ik als het onderdeel over 2 weken nog niet heb er een nieuwe bestelling geplaatst moet worden omdat de order dan automatisch verwijderd wordt uit het systeem.

Ben uiteraard enorm teleurgesteld in de gang van zaken en hierdoor lenen wij regelmatig een stofzuiger bij de buren,

Wat kunnen we nog doen want is een leverancier niet verplicht om gewoon normaal te leveren en niet de consument aan het werk te zetten om zijn garantie onderdelen te regelen en monitoren?

Mvg

Gerard

2357 8 Rapporteer
sira
door sira - May 30, 2024 om 12:15
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u de stofzuiger rechtstreeks bij Dyson gekocht of bij een leverancier zoals Coolblue of de Media Markt?

In het eerste geval moet u inderdaad bij Dyson klagen, maar wat er niet is, is er niet. Heel veel dingen zijn momenteel slecht te krijgen, denk zelfs maar aan medicijnen. U kunt een nieuwe stofzuiger eisen.
In het tweede geval moet u helemaal niet bij Dyson zijn, maar bij de leverancier. In dit geval heeft Dyson zelfs niets met u te maken.

U kunt ook nog naar het onderdeel googelen, zoals bij https://www.stofzuigeronderdelenwinkel.nl/dysononderdelen en de stofzuiger daar laten repareren of in de tussentijd een goedkope stofzuiger van een ander merk kopen om de wachttijd te overbruggen.

Ge
door Gerard vd W May 30, 2024 om 15:16
Antwoorden / 1 Vragen

Das best vreemd. Waarom geeft Dyson dan in eerste instantie aan dat ze het verder behandelen en dit oppakken?

En u stelt dus voor dat ik een onderdeel zelf ga kopen van 90 euro welke onder garantie valt waarna ik wellicht ooit hetzelfde onderdeel krijg en die in de kast kan leggen? Volgens mij is dat niet waar garantie voor bedoeld is.

sira
door sira May 30, 2024 om 16:24
2416 Antwoorden / 24 Vragen

De verkoper is volgens de wet degene die garantie dient te verlenen, niet de fabrikant.
De verkoper had bij Dyson moeten aankloppen, niet u.
De verkoper heeft in het algemeen meer ingangen bij een fabrikant dan u. U bent slechts een passant.

De verkoper had de stofzuiger moeten repareren en indien reparatie niet mogelijk is om een of andere reden, had de verkoper u een andere stofzuiger moeten aanbieden.

Ik adviseer u om zolang een goedkope andere stofzuiger te kopen, zodat u toch kunt stofzuigen. Maar als u het geen probleem vindt om enkele weken niet te stofzuigen, maakt mij dat verder niet uit.

U moet helemaal niet gek opkijken als u toch kosten in rekening worden gebracht, normaliter had de verkoper die voor zijn rekening moeten nemen.

sira
door sira May 30, 2024 om 16:37
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt. Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

sira
door sira May 30, 2024 om 17:04
2416 Antwoorden / 24 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy - May 30, 2024 om 15:28
7247 Antwoorden / 3 Vragen

De leverancier kan niet leveren omdat het product nog niet in voorraad is en van u wordt nu dus kennelijk verwacht dat u hen daar elke twee weken aan herinnerd, dat vind ik ook vreemd.
Gaat u ondertussen nog even via deze link na wat deze garantie inhoudt en kunt u ook vragen hierover stellen.

https://www.dyson.nl/over-dyson/voorwaarden/dyson-garantie

sira
door sira May 30, 2024 om 16:29
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Hij had naar de winkelier terug moeten gaan, misschien had hij een andere gekregen.

pino123
door pino123 - May 30, 2024 om 15:40
2770 Antwoorden / 14 Vragen

Los van dat ik het ook vreemd vind dat er over twee weken een nieuwe bestelling moet worden geplaatst, ben ik van mening dat wat er niet is ook niet opgestuurd kan worden. Misschien toch nog even geduld. Hebben ze een indicatie van tijd aangegeven? Misschien dit nog even navragen en zwart op wit via de email laten bevestigen.
Uit uw verhaal begrijp ik dat u de stofzuiger rechtstreeks bij Dyson heeft besteld, mocht u deze in een winkel hebben besteld dan graag terug naar de winkel.
Ik zou de stofzuiger niet bij een ander bedrijf laten repareren zoals SIRA dat aangeeft, grote kans dat de garantie dan verloopt. Ik zou hier een officiële klacht van maken in plaats van telefonisch met de klantenservice in gesprek te blijven.

sira
door sira May 30, 2024 om 16:27
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Hij heeft hem helemaal niet rechtstreeks bij Dyson gekocht, maar bij een winkelier. En al wordt er honderden keren gezegd dat de consument terug naar de winkelier moet voor garantie, gaat men toch naar de fabrikant. De reden dat ik hem adviseer zelf op zoek te gaan naar dat onderdeel is, omdat de winkelier hem dan kan repareren. Gaat het mis, krijgt hij ook een andere.

Mabelle
door Mabelle May 30, 2024 om 17:46
498 Antwoorden / 1 Vragen

Sira, een verkoper repareert geen artikelen zelf. De shop stuurt hem ook naar Dyson en vaak geeft zo'n shop al aan dat het sneller gaat als je het artikel zelf naar de fabrikant stuurt.

Mabelle
door Mabelle May 30, 2024 om 17:50
498 Antwoorden / 1 Vragen

Een winkelier verkoopt, maar repareert niet. Die stuurt het dan ook door naar de fabrikant.

sira
door sira May 30, 2024 om 17:52
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Hoe dan ook, hij moet bij de verkoper zijn en niet bij Dyson.

rj
door rjw May 30, 2024 om 19:12
3300 Antwoorden / 5 Vragen

Het is helemaal niet gezegd dat winkeliers het ook naar Dyson sturen voor reparatie. Het kan ook naar een onafhankelijk, voorraadhoudend reparatie bedrijf worden gestuurd. Alleen daarom zou je al naar de winkelier moeten gaan. Fabrikanten zijn meestal niet het beste ingericht voor particulieren, hun processen zijn gemaakt richting groothandels en importeurs.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 30, 2024 om 20:04
2141 Antwoorden / Vragen

Ze sturen je negen van de tien keer maar de fabrikant maar ze kunnen zich niet verschuilen achter de fabrikant. Als de fabrikant het niet op kan lossen moet de leverancier met een oplossing komen, omruilen, inruilen en geld terug, what ever, en de grote retailers weten dat ook.

sira
door sira May 30, 2024 om 20:51
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Ik geef RJW hierin gelijk, want ik heb er nog eens over nagedacht en er zijn genoeg winkelketens die een eigen technische dienst in huis hebben.
Vorig jaar had ik wat met mijn De'Longhi koffiemachine en toen werd ik door De'Longhi Nederland naar de Handyman verwezen, zij hadden de onderdelen en konden ook de reparatie uitvoeren.
Witgoedzaken hebben ook eigen technici in huis en komen zij er niet uit, wordt de fabrikant ingeschakeld. Dat geldt ook voor fietsenmakers, met e-bikes hebben ze meestal een cursus gevolgd bij de fabrikant. Voor o.a. Moulinex klein huishoudelijke elektrische apparatuur wordt je verwezen naar een bedrijf in Duiven die reparaties doet van diverse merken.

pino123
door pino123 May 31, 2024 om 14:00
2770 Antwoorden / 14 Vragen

@sira,
Misschien lees ik eroverheen, maar vind ik dat TS het bij een winkelier heeft gekocht? Dyson verkoopt namelijk ook zelf de stofzuigers.

sira
door sira Jun 1, 2024 om 18:05
2416 Antwoorden / 24 Vragen

@Pino123
Lees zijn reactie onder mijn antwoord.
Ik geef aan dat als hij de stofzuiger bij een winkelier heeft gekocht, hij voor garantie naar de winkelier moet. Zijn antwoord "Das best vreemd. Waarom geeft Dyson dan in eerste instantie aan dat ze het verder behandelen en dit oppakken?".
Voor mij duidelijk dat hij hem in een winkel heeft gekocht, anders zou hij geantwoord hebben dat hij hem rechtstreeks bij Dyson had gekocht. Ook het feit dat hij niet meer terugkomt hier.

h.
door h.terpstra - Jun 1, 2024 om 18:50
203 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Gerard. Het lijkt een gek aansteker, maar mijn antwoordt is dat niet. Deze stofzuiger is nieuw op de markt. Werdt verkocht dat hij niet stuk kon gaanDaar wilde Dysun zef ook graag in geloven. Waarom zul je dan onderdelen laten maken? Dat is dan productie van " afval". Niet "groen dus.".  Maak Dyson onnodig duur. Dat vertaald een deel kopers naar GOED PRODUCT.  Koop een slede stozuiger van Miele. Gaat decennia mee. Niet hun wasmachines. Die heeft de reserve onderdelen at ingebouwd en laten betalen .Te weten dubbele motoren.
Succes. De dyson kan tzt al naar het museum.. Let wel. dit is een feitelijk verhaal .Weliswaar met een nieuw type en merk auto.De storing ? defect ? was niet eerder geweest.

pino123
door pino123 Jun 3, 2024 om 11:33
2770 Antwoorden / 14 Vragen

Totaal onsamenhangend verhaal, geen touw aan vast te knopen.

sira
door sira Jun 3, 2024 om 14:05
2416 Antwoorden / 24 Vragen

Helemaal mee eens en het verband met die gekke aansteker kan ik ook niet plaatsen.

ro
door ronny530 - Jun 2, 2024 om 08:47
2815 Antwoorden / 41 Vragen

Geen enkele fabrikant gaat zich er aan wagen door te beloven dat een apparaat nooit defect zou kunnen gaan want als die belofte waarheid zou zijn is het ook niet meer nodig om garantie te verstrekken.
Zo te lezen is de stofzuiger inwendig niet defect want dan zou de stofzuiger ter reparatie naar Dyson verzonden moeten worden en dat is niet het geval dus m.i. betreft het een los onderdeel die de gebruiker zelf kan plaatsen en zodra dat onderdeel op voorraad is naar de gebruiker verzonden wordt.
Vraagsteller wordt verzocht dat als het onderdeel binnen twee weken niet geleverd is wederom contact op te nemen en dat verzoek kan er mee van doen hebben als het onderdeel vanaf de fabriek zonder tussenkomst van Dyson Nederland naar vraagsteller verzonden wordt.