adjepatatje
door adjepatatje Nov 14, 2011 om 12:05
Huishouden & energie

Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?

Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?

476981 10 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Nov 14, 2011 om 12:27
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het is wel aan te bevelen om het putje regelmatig schoon te maken. Een naar werkje maar hoe vaker je het doet deste minder hopen zich zeepresten en dergelijke op. Nu en dan open maken en ongeregeld aanplaksel eraf wissen. Dan het werk natuurlijk gewoon met schoonmaakmiddel afronden om het echt fris te laten ruiken.

ja
door jannet1977 - Nov 14, 2011 om 12:29
64 Antwoorden / 0 Vragen

Zie hier een tip met soda. Eronder staan ook nog reacties met handige tips die het proberen waard zijn. Succes!

adjepatatje
door adjepatatje - Nov 14, 2011 om 12:32
16 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=zwemmer schreef op maandag 14 nov 2011, 12:27]Het is wel aan te bevelen om het putje regelmatig schoon te maken. Een naar werkje maar hoe vaker je het doet deste minder hopen zich zeepresten en dergelijke op. Nu en dan open maken en ongeregeld aanplaksel eraf wissen. Dan het werk natuurlijk gewoon met schoonmaakmiddel afronden om het echt fris te laten ruiken.

Beste Zwemmer. Het wordt met grote regelmaat schoongemaakt, dat is nu juist het lastige.

adjepatatje
door adjepatatje - Nov 14, 2011 om 12:34
16 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jannet1977 schreef op maandag 14 nov 2011, 12:29]Zie hier een tip met soda. Eronder staan ook nog reacties met handige tips die het proberen waard zijn. Succes!

Beste Jannet1977. Bedankt voor de tip. Het is prettiger als u het antwoord hier op de site zet.

fujitsu
door fujitsu - Nov 14, 2011 om 12:52
87 Antwoorden / 60 Vragen

Beste Adje,

Blijft er wel voldoende water in het putje staan ?
Het putje werkt als een waterslot ( zoiets als een zwanehals )
Als het water onder het schotje staat, dan kan de lucht uit de riolering in de douce stromen.
( hoor je soms ook een klokkende geluid bij het, dan kan het zijn dat het water uit het putje word gezogen door onderdruk )

Groeten fujitsu.

vladja
door vladja - Nov 14, 2011 om 12:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zit wel een goede stankafsluiter in het doucheputje? Net als een zwanenhals bij de afvoeren van wasbak / wasmachine. D.w.z. dat er een laag water de afvoer afdekt, zodat de rioollucht niet kan ontsnappen. Geen laag water op de douchebodem, maar zie hier... voor voorbeelden.

Vladja

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 14, 2011 om 13:18
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als u dit probleem eerst niet had, en nu wel heeft u iets verkeert gedaan, u heeft een andere of verkeerde afsluiter er op het putje gezet, of u heeft met een scherpe voorwerp in het putje gestoken, en zo de afsluiter onderin het putje beschadigt, en dan ontstaat er ook stank, doordat er geen water meer in blijft staan, maar van alleen schoonmaken komt dit niet.

En is dat zo, zal de loodgieter moeten komen, om het op te lossen.

Succes er mee.

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 14, 2011 om 13:31
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Met bovenop de put bedoel ik, een andere deksel gebruikt, daar kan namelijk ook een afsluitwerking van uit gaan, en deze misschien wel op u doucheputje past maar deze niet de goede afsluiting geeft.

Dit nog even ter aanvulling.

Nogmaals succes er mee.

snah
door snah - Nov 14, 2011 om 19:21
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo adjepatatje ,

Als er iets mis is met de afvoer dan ruik je een rioollucht echter bij jou stinkt het naar bederf . Dit ontstaat door het samenklitten van haren en zeepresten wat op den duur lijdt tot een verstopping .

Mijn tip is schoonmaakazijn met lavendelgeur , de azijn lost ( op den duur ) de aangekoekte zeepresten op en de lavendel geeft een frisse geur .
Giet een week lang iedere dag na het douchen 1 kopje azijn precies in het putje ( afsluitdeksel wel even verwijderen )
Na een week moet de stank verdwenen zijn en hou je dit bij met 1 keer per week wat azijn .

Hans

valerius-2
door valerius-2 - Nov 14, 2011 om 19:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het komt meestal om de de beluchting niet werkt en daar door bij het doorspoelen van andere afvoeren hij de lucht via de minste weerstand(dat is dan de douche afvoer) leeg zuigt.