Pr
door Pretface Nov 24, 2018 om 21:15
Huishouden & energie

Maar 1 radiator in gebruik

Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.

Is dit slecht voor de cv/leidingen? De thermostaat zit in de woonkamer die geactiveerd moet worden, maar daar gaat nooit warm water heen door de leidingen. Zorgt dit voor een druk op de radiator, of hoef ik me hier geen zorgen over te maken?

244887 28 Rapporteer

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Nov 24, 2018 om 21:53
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Het is aan te raden minstens 1 radiator (beperkt)open te houden i.v.m de doorstroming en de werking van de pomp. Daarnaast is de temperatuur van de ruimte waar de thermostaat hangt bepalend voor de temperatuur. Is deze lager dan de instelling van de thermostaat zal deze de ketel inschakelen. In u geval zou ik overwegen thermostaatkranen te plaatsen op die radiatoren die weinig gebruikt worden. U hoeft niet bang te zijn voor te hoge druk in de radiator, de pomp bouwt geen druk op maar zorgt voor de circulatie.

Pr
door Pretface Nov 24, 2018 om 22:26
Antwoorden / 1 Vragen

Elke radiator heeft een kraan, maar de meeste staan altijd dicht. De temperatuur in de woonkamer is laag dus als ik de thermostaat op 20 zet springt-ie gelijk aan voor de radiator op de werkkamer.

gerbera
door gerbera Nov 24, 2018 om 22:31
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Dan even een correctie, de ketel slaat aan omdat de temperatuur un de ruimte waar de thermostaat hangt te laag is. Als uw thermostaat op 18 graden staat ingesteld schakeld de ketel in als deze onder die temperatuur komt en uit als de thermostaat ook 18 graden meet in de ruimte waar deze hangt. Hij reageert dus niet op de temperatuur van uw werkkamer. In uw geval zal u dan de ketel handmatig moeten in en uitschakelen met de thermostaat.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2018 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het in de kamer kouder is dan de temperatuur die instelt op de thermostaat, en de radiatoren staan daar dicht en in de werkkamer open, is het compleet logisch dat de cv aanslaat en dat de radiator in de werkkamer warm wordt. En als u na 10 minuten de thermostaat weer lager zet, dus lager dan de temperatuur in de woonkamer, gaat de cv uit. Precies zoals u wilt.

Persoonlijk had ik altijd één radiatorkraan helemaal openstaan, die in de badkamer, zodat als de cv zou aanspringen omdat het in de kamer nog kouder werd dan de ingestelde temperatuur op de thermostaat, de cv toch goed zijn werk kon doen en zijn warmte kwijt kon.

gerbera
door gerbera Nov 25, 2018 om 11:27
7342 Antwoorden / 14 Vragen

U zou kunnen overwegen een 2e thermostaat in de werkkamer te plaatsen die dan reageert op de temperatuur aldaar. Laat dit, i.v.m. de juiste aansluiting, wel door een deskundige doen. Als u de beneden thermostaat inschakeld zal de ketel continu blijven branden omdat de temperatuur daar onder de door u ingestelde waarde blijft en pas uitschakelen als u de thermostaat onder de waarde van betreffende kamer schakeld. Om vorstgevaar (bevriezing leidigen) te voorkomen is het aan te bevelen de thermostaat niet lager dan rond de 12 graden te schakelen.

Pr
door Pretface Nov 25, 2018 om 12:14
Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1
De radiatorkraan op de werkkamer staat de hele tijd open en ik bepaal wanneer de ketel aangaat met de thermostaatknop in de woonkamer.

@Gerbera
Daar zat ik ook al aan te denken, maar weet niet hoe duur dat is. De ketel brandt inderdaad continu, waardoor het snel warm wordt op de werkkamer en de ketel ook weer snel uit kan (5-10 minuten). Ik ben me bewust van bevriezingsgevaar en als het echt koud wordt zorg ik er wel voor dat de leidingen niet bevriezen.

gerbera
door gerbera Nov 25, 2018 om 14:49
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Het zal niet goedkoop zijn en niet elke ketel heeft die mogelijkheid, andere optie zou zijn een draadloze thermostaat die u mee kunt nemen naar de werkkamer. Hiervan liggen de aanschafkosten  rond de 200 á 300 euro, dus lijkt mij het traplopen nog wel de beste oplossing. Is ook nog goed voor de conditie;-))

ma
door malhy2 Feb 27, 2019 om 07:47
309 Antwoorden / 13 Vragen

U bent bang voor druk in de radiotor. De radiator wordt echter maar aan 1 kant dicht gezet en wel door de radiator kraan. aan de andere kant kan het water gewoon de retourleiding in terug naar de CV-ketel, er zal dus geen drukopbouw plaatsvinden door uitzetting van het warmer wordende water.

gerbera
door gerbera Feb 27, 2019 om 08:58
7342 Antwoorden / 14 Vragen

@malty2, ten eerste ben niet ik maar de Ts bang voor de druk, ten tweede als alle radiatorkranen is dichtgedraad zijn is er geen circulatie en ten derde uitzetting van het water door warmte wordt opgevangen door het expantievat.
Maar we zijn inmiddels 3 maanden verder dus zal de Ts er wel uit zijn.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2018 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, wat u doet, kan nergens kwaad voor. Maar als het echt koud wordt, zult u de radiators in de woonkamer toch ook weleens openzetten? Maar niet dat dat er toe doet voor uw vraag.

Pr
door Pretface Nov 24, 2018 om 22:27
Antwoorden / 1 Vragen

Momenteel gebruik ik de woonkamer niet. Alleen als er visite komt zorg ik ervoor dat de woonkamer op aangename temperatuur is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 25, 2018 om 10:28
16756 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, helaas zijn er wel nadelen.

Ge
door Genee - Nov 24, 2018 om 22:53
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben geen cv monteur maar alleen een enkele radiator open lijkt me in het algemeen niet goed voor de pomp in de cv ketel.
Deze kan dan het water niet snel genoeg doorpompen of u moet de pomp op een lager toerental kunnen laten werken.
Maar stel uw vraag eens op het forum van klusidee.
U had het ook aan uw cv onderhoudsmonteur kunnen vragen.
Een vraag op klusidee over openzetten van radiatoren, klik op de link.

https://www.klusidee.nl/Forum/alle-radiatoren-beneden-helemaal-open-t62481.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2018 om 10:26
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd is het zinvol om tenminste 1 radiator open te houden met de aantekening dat 'alles' afsluiten voor de leidingen geen kwaad kan maar wel voor de installatie zelf. De installatie zal zijn afgesteld op een bepaalde bedrijfstemperatuur (ketelthermostaat) en schade daaraan is alleen te voorkomen als u de installatie geheel zou uitschakelen en dus ook de pomp.

Ik wel u wel attenderen op het aspect dat als u om genoemde redenen de radiator in uw werkkamer aanzet terwijl de temperatuur daar laag is er onnodig veel brandstof (gas?) verstookt wordt om ook dat verterk op temperatuur te krijgen. Daarnaast wordt dan toch ook enkele muren waar de leoiding inligt (of vloeren) verwarmd.

Nu is het in de meeste gevallen wel zo dat radiatorenkranen zo zijn afgesteld/gemaakt dat indien de temperatuur 'onder 0 zou'komen er toch water wordt doorgelaten om bevriezing te voorkomen. Als dat bij u niet zo is loopt u dus gevaar op bevriezen van leidingen als het erg koud wordt  en u ongeveer alle radiatoren uitgeschakeld laat. Een reguliere aanbeveling is om zorg te dargen dat de temperatuur op ten minste 12 tot 15 graden blijft en dat dan ook al uit oogpunt van brandstobesparing, veel energie nodig om als het erg koud is toch een redelijke temperatuur in de woning te hebben. (En u voorkomt bevriezing)

tijger1
door tijger1 Nov 25, 2018 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat radiatorkranen wel water doorlaten als het erg koud wordt, geldt alleen voor thermosstaatkranen, niet voor gewone. Staan die dicht, blijven ze dicht.

Een pomp slaat alleen maar aan als er warmte gevraagd wordt.

‘s Zomers wordt er nergens warmte gevraagd, wordt de cv ook niet uitgezet.

Het moet heel lang buiten ijzig zijn voordat het binnen onder de 12 graden wordt. Als die thermostaat in de kamer laag genoeg ingesteld staat, is er niets aan de hand.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 25, 2018 om 11:12
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad; bij niet thermokranen is de afsluiting bij dichte kraan volledig hoewel daar uitzonderingen op kunnen zijn als voor de installatie spareke is dat een bepaald drukmaximum niet mag worden overschreden ter voorkoming van schade als de pomp loopt als er warmte wordt gevraagd via aanslaan van de kamer thermostaat.
Daarbij zijn kamertheromostaten normaliter niet lager te stellen dan 5 graden (tenzij helemaal losgekoppeld) en reageren de tehormostaten mede op de temperatuur van de muur waarop geplaatst.

Blijft dat verwarmen vanaf een relatief lage tempereatuur meer energie kost dan het op een minimum houden waarbij de voorkeur toch 15 graden is.

gerbera
door gerbera Nov 25, 2018 om 11:31
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Een pomp slaat alleen maar aan als er warmte gevraagd wordt.

Da's niet helemaal juist, ook in de zomermaanden zal de pomp draaien, zonder daarbij de ketel in te schakelen. Dit om het vast gaan zitten van de pomp te voorkomen.

Pr
door Pretface Nov 25, 2018 om 12:18
Antwoorden / 1 Vragen

@Gerritaltena
Natuurlijk is het zo dat verwarmen van een lage temperatuur meer energie kost, maar ik denk dat dit opweegt tegen het constant verwarmen van het huis. Per keer dat ik de verwarming op de werkkamer aanzet (2-3 keer per dag voor 5-10 minuten) kost het mij ongeveer 0.250m3 gas.

tijger1
door tijger1 Nov 25, 2018 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera
Had ik blijkbaar een bijzondere cv. Af en toe in de zomer zette ik de pomp even met een schakelasr om te voorkomen dat hij vast zou gaan zitten.

@gerrit

Een kamerthermostaat wordt normaal gesproken tegen een binnenmuur geplaatst.  En vijf graden? Dat is laag genoeg.

En als er warmte wordt gevraagd staat de radiator in de werkkamer open. En die blijft open. Meer is helemaal niet nodig.

@H
door @HENK@ Dec 10, 2018 om 17:40
158 Antwoorden / 1 Vragen

@ tijger, klopt, ook ik had zo'n cv die ik zelf af en toe aan moest zetten om niet het risico te lopen dat hij het in de winter niet meer zou doen!

Er word hier van alles aangenomen omdat met het zelf toevallig zo heeft maar er word vergeten dat niet alle dingen hetzelfde  zijn.... (geldt b.v. ook voor kranen die vanzelf open gaan  ;-)  ???)

Cookies
door Cookies - Nov 25, 2018 om 12:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Het moet heel lang buiten ijzig zijn voordat het binnen onder de 12 graden wordt.....

Wat zei je Tijger1? Deze temp is van een uurtje geleden.

gerbera
door gerbera Nov 25, 2018 om 14:59
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Hangt er wel van af hoe laag de kamertemperatuur is. Is die 15 graden dan zal deze met een beetje vorst in de nacht redelijk snel onder die 12 graden komen. Daarnaast moet je 'smorgens  dan behoorlijk stoken om de ruimte op aangename temperatuur krijgen. Vandaar het advies in de nacht niet onder de 12 graden instellen.

tijger1
door tijger1 Nov 25, 2018 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb ik zeker een raar huis. De temperatuur zakt hier niet onder de 17/18 graden.

gerbera
door gerbera Nov 25, 2018 om 16:36
7342 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, je hebt geen raar huis maar stookt denk ik normaal waardoor het huis warm genoeg is om in deze tijd niet onder die temperatuur te komen. Maar het is nog geen echte winter want dan kom ik met zo'n 22mtr2 isolatieglas (hoekwoning) in de woonkamer in de nacht best wel rond de 15 graden. Ik stook momenteel op de dag op 18 graden dus is een verschil van 3 graden over een periode van 9 uur (23.00u tot 08.00u) niet zo veel. En ik draag geen extra warme kleding bij die 18 graden, is mij warm genoeg.

tijger1
door tijger1 Nov 25, 2018 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik stook overdag nooit warmer dan 18 graden.

Maar goed, mijn stookgedrag is voor de Ts niet echt van belang. En zoals hij het doet, kan geen kwaad voor de radiatoren, leidingen of de cv.

Off topic, wel zonde van een huis als je het helemaal niet gebruikt.

tenormin
door tenormin Nov 25, 2018 om 18:10
16811 Antwoorden / 108 Vragen

Tot nu toe (het gaat kouder worden) blijft de thermostaat op 17º staan in de nacht, gaat nog niet aan 's-nachts. Lijkt wel of het huis van netflixfan niet is geïsoleerd. 13º is behoorlijk koud, zal ik maar zeggen.
Ben zelf nogal kouwelijk en zet het ding in de avond een paar uur op 22º; behaaglijk. 't Kost wat maar dan heb je ook wat. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 25, 2018 om 18:34
16756 Antwoorden / 202 Vragen

@@ ik heb zelf tot mijn voordeel ook buren die 'overmatig' stoken en ook nog een goed geïsoleerde woning met de grootste muur op het zuiden.
Ondanks dat, met thermostaat op 13 toch noch na een middag weg 16 graden.

tijger1
door tijger1 Nov 25, 2018 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Als u het graag op die temperatuur hebt, is het verstandiger om bijvoorbeeld de thermostaat om een uur of vijf op 22 graden te zetten  en om een uur of tien naar de nachttemperatuur. Dan hebt u het meeste voordeel tegen de laagste kosten.

@gerrit

Ik heb geen buren, maar alles is wel perfect geisoleerd.

krezie
door krezie Dec 10, 2018 om 14:05
20 Antwoorden / 0 Vragen

Ikea metertje.....

krezie
door krezie Dec 10, 2018 om 14:07
20 Antwoorden / 0 Vragen

Én ik stook 24/7 21-21,5°, heerlijk!

panter22
door panter22 - Nov 25, 2018 om 17:34
6599 Antwoorden / Vragen

Wat versta je onder een gemiddelde lage temperatuur in de woning?
Als je je werkkamer binnen 10 minuten hebt opgewarmd, dan lijkt het er op dat je een goed geisoleerd huis hebt.
Ik kan mij niet voorstellen dat je het uren volhoudt in de studeerkamer bij een graad of 10 maximaal in een ongeisoleerd huis.
De manier waarop jij stookt is heel onvoordelig. Je kunt beter de verwarming in de studeerkamer aanlaten zolang je daar zit.
Nu moet de verwarming elke 2 uur weer de kamer opnieuw verwarmen. Dat kost veel meer energie.

Pr
door Pretface Nov 25, 2018 om 22:35
Antwoorden / 1 Vragen

In de woonkamer geeft de thermostaat 13 graden aan momenteel. Als ik de verwarming op de werkkamer aan laat staan blijft-ie vol verwarmen (omdat de temperatuur in de woonkamer nog niet op de temperatuur van de thermostaat is), waardoor het superwarm wordt in de kamer. Ik snap dat aan/uit heel onvoordelig is maar ik kan me niet voorstellen dat het duurder is dan A: verwarming hele dag aan, of B: hele huis opwarmen.

panter22
door panter22 Nov 26, 2018 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe hoog zet je de verwarming in de woonkamer aan als je de verwarming op je werkkamer aanzet?
Toch niet op 20 graden?
Als je de thermostaat  'snachts op 15 graden houdt en overdag op 17 dan hoef je in de woonkamer maar even bij te verwarmen als je in de kamer zit. In de rest van het huis kunnen de radiatoren uit blijven als je dat wilt.
Voordat je gaat studeren kun je de radiator in de studeerkamer openzetten en de verwarming 1 graad hoger in de kamer als het niet zo koud is. Heb je het altijd warm, En kijk even hoeveel je dan verstookt. Misschien iets meer, maar je hoeft dan geen kou te lijden.
Let je wel op de koelkast of die geschikt is voor een temperatuur onder de 10 graden, Anders werkt hij niet meer,

wi
door witje75 Apr 17, 2019 om 15:51
15 Antwoorden / 14 Vragen

onvoordelig??? Sorry, maar ik denk juist heel voordelig. Veel beter dan de hele dag de thermostaat op 18 graden te zetten!
Je zal geen hoge rekening krijgen voor het verwarmen.

panter22
door panter22 Apr 17, 2019 om 17:58
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je het uitgeprobeerd?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 25, 2018 om 23:03
1740 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Pretface,

Je merkt vanzelf wel als er iets stuk gaat.......
Als je zo weinig stookt,is er kan op schimmelvorming in huis...

tijger1
door tijger1 Nov 25, 2018 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schimmelvorming heeft niets met kou te maken, maar met vocht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 25, 2018 om 23:20
1740 Antwoorden / 31 Vragen

Pretface en Netflixfan zijn wel erg vrekkig,haha!

Volgens mij zjjn ze ook single want ik ken geen dame,die met een man wilt samenwonen in een koude woning.....haha!

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 00:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En al helemaal niet met een geboren amsterdammer.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla Nov 26, 2018 om 05:17
51 Antwoorden / Vragen

Kwam vroeger als Tilburger vaak in de Regulierdwarsstraat, het Leidseplein, bij Adje van Besouw aan de Amstel en het Rembrandtplein van Caransa. Ook die leuke tent in de Raamstraat achter het Leidseplein was gezellig. Toen waren er nog echte Amsterdammers dus wees er maar zuinig op. Ik ben van ,57 en weet ondertussen dat Amsterdam geen Amsterdam meer is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 26, 2018 om 09:28
1740 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo juffrouw Carla,

Ken je het liedje van Harry Slinger?
"wie dat zegt is geen Amsterdammer......."

Maar serieus,ik vraag me af hoe Pretface en Netflixfan de 2 hittegolven van dit jaar zijn doorgekomen....
Ik sliep 2 maanden met de ventilator aan....,

krezie
door krezie Dec 10, 2018 om 14:07
20 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin......

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Nov 26, 2018 om 05:06
51 Antwoorden / Vragen

Oké u kunt goed tegen de kou dat is al heel wat. Er bestaat ook iets van een bepaalde sfeer en behagelijkheid in huis. Als u op de bank gaat zitten is die steenkoud en als je ook nog aan tafel gaat voelt die steenkoud aan. De keuken stinkt en stort bijna in door het rottingsproces door het vocht. De huiskamer ruikt ook al zo muf. U zet de verwarming 10 min aan dan is het 2 uur warm ? [edit-redactie]

Fo
door Folkertmeteenf - Nov 26, 2018 om 16:17
2 Antwoorden / Vragen

Altijd 1 rad open houden. Als de werkkamer het belangrijkste vertrek is, dan is het beter daar de thermostaat te monteren.
Als U echt zo weinig verwarmd als aangegeven, zou ik de verwarming altijd uitlaten en de werkamer, indien nodig, electrisch verwarmen.

Pr
door Pretface Nov 26, 2018 om 23:29
Antwoorden / 1 Vragen

Denkt u dat het electriciteitsverbruik voor een kacheltje lager is dan het gasgebruik voor de verwarming? Ik heb ergens gelezen dat het juist duurder is.

mo
door mof - Nov 26, 2018 om 19:55
3607 Antwoorden / 3 Vragen

Ik doe het al jaren zo en heb nooit ergens last van gehad.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 27, 2018 om 13:01
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als er 1 radiator in de ruimte van ook thermostaal vol open staat moet er voldoende doorstroming zijn.

Wel kun je kijken of de pomp regelbaar is met 2 of 3 standen en die lagere stand zetten.
De woonkamer zal ook warmte lekken naar  keuken en  boven liggende slaapkamers dus echt koud word het niet.

Het mag mits de woonkamer  alle daar aanwezig vol open staan en via de thermostaat geregeld worden.

gerbera
door gerbera Nov 28, 2018 om 12:03
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Het mag mits de woonkamer  alle daar aanwezig vol open staan en via de thermostaat geregeld worden.

Dit is niet nodig, de woonkamer-radiatoren kunnen gewoon afgesloten blijven.1 radiator open, ongeacht waar, voor doorstroming is voldoende en inschakelen van de verwarming kan alleen maar dmv de thermostaat. En dat is wat de Ts doet om het boven warm te hebben, de thermostaat handmatig inschakelen.. Overigens hebben de meeste CV ketels tegenwoordig een modulerende pomp.

sl
door slobberbone - Dec 4, 2018 om 15:02
508 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt voordelig stoken naar er staat een 25/30 kw ketel voor slecht een radiator zonder aanpassingen is die keer op keer warm water aan het verwarmen wat niet nodig is omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Tunen, waterzijdig inregelen juiste pompsnelheid en overgedimendioneerde radiatoren dat zijn de keywords.

krezie
door krezie Dec 10, 2018 om 14:09
20 Antwoorden / 0 Vragen

Voor 1 radiator? :-)

krezie
door krezie - Dec 10, 2018 om 14:03
20 Antwoorden / 0 Vragen

Dit doet u juist, niks mis mee en nergens slecht voor!

bu
door burgos - Dec 10, 2018 om 18:13
96 Antwoorden / 7 Vragen

Je kan toch beter even een electrische kachel aan zetten?
Dan kan de ketel ook uit blijven, lijkt mij beter.

fa
door fam de wit - Dec 14, 2018 om 14:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

er zit als het goed is op de cv radiatoren een knop, die moet je in ieder vertrek op antivriesstand zetten (blauw tekentje) dan blijft er wel circulatie door je hele huis gaan, als het vriest kan anders je lijding stuk vriezen, geloof me dat wil je niet, heb dit bij de buren gezien....
ps als dat tekentje niet op de knop staat dan klein stukje open zetten

vr gr  Jw de Wit

Ri
door RikDonk - Dec 19, 2018 om 11:56
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook nooit de verwarming aan. Kost te veel tegenwoordig en zeker met de hogere belasting volgend jaar. Heb nog niks van gemerkt dat dit slecht is. Heb wel al lang de cv niet meer bij hoeven te vullen.

thunderbird
door thunderbird - Jan 5, 2019 om 12:51
87 Antwoorden / 52 Vragen

Ik heb ooit eens gehoord dat het geen kwaad kan als alle radiatoren dicht staan omdat er een zg. bypass leiding in de ketel zit die het water toch rond kan laten pompen.

ibicam
door ibicam - Jan 9, 2019 om 15:55
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik sluit me aan bij de reageerder 'moe', ik stook mijn tussenwtussenal jaren op deze wijze en inderinde nergens last van wel een lage energierekening van € 65,- per maand. Vroeger hadden mijn ouders  ook één kachel in de woonkamer. Mijn moeder bereidde de maaltijd eerst in de woonkamer en stond daarna korte tijd bij het fornuis. De thermostaat in de woonkamer staat bij mij overdag op 16 graden en 's nachts op14,5 graden. Dit doe ik om de groningers minder aardbevingen te bezorgen en voor de klimaat.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 4, 2019 om 15:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Uw bericht is nogal verwarrend.
U heeft kennelijk in het woongedeelte nooit de verwarming aan.
Want u schrijft dat daar geen water door de leidingen gaat.
Overigens : het kan geen kwaad.

eva de bruin
door eva de bruin - Feb 8, 2019 om 17:09
7 Antwoorden / Vragen

Het is een overweging om de kamerthermostaat te vervangen door een draadloze kamerthermostaat. In de kamer waar de thermostaat staat, moet de radiotor helemaal open staan + nog in een andere ruimte, de badkamer bijvoorbeeld. Er moeten altijd 2 radiatoren helemaal open staan, dit is voor de circulatie.
de kamerthermostaat open en de radiatorthermostaat in die ruimte dicht is niet aan te raden is mij ooit door een gerenomeerde cv-installateur verteld.
ik heb al jaren de boven geschetste situatie en dat bevalt uitstekend. Dit is ook een goede oplossing als er in de woonkamer bijvoorbeeld een open haard staat en die op dat moment de kamer verwarmt. De rest van het huis wordt dan niet meer verwarmd, maar, als je dan in een andere ruimte, bijvoorbeeld de studeerkamer, de cv thermostaat meeneemt, kun je daar ook warm zitten. Succes!

Ge
door Gerard Beugelsdijk - Mar 4, 2019 om 13:13
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb alleen de radiator in de woonkamer open staan. In principe wordt de woonkamer verwarmd door een electrisch kacheltje (met van de nepvlammen) met een thermostaatje. Ik woon alleen en heb geen kinderen, werkkamer etc.. Dit scheelt mij 30% op mijn energiekosten. Dit heb ik vastgesteld door een paar weken iedere dag de situatie om te draaien en de meterstanden te noteren.

TanteTanja
door TanteTanja - Apr 15, 2019 om 16:26
3 Antwoorden / 2 Vragen

Heb ik nooit problemen mee gehad.

thunderbird
door thunderbird - Sep 1, 2019 om 09:47
87 Antwoorden / 52 Vragen

Kan geen kwaad, er zit volgens mij een brug tussen aanvoer- en retourleiding. Er zijn verwarmingsinstallaties die geen kamerthermostaat hebben, alleen thermostaatkranen. Zonder zo'n brug zou dat niet kunnen omdat theoretisch alle kranen dicht kunnen staan.

gerbera
door gerbera Sep 1, 2019 om 11:45
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Al eens naar de datum gekeken.
Thermostaatkranen hebben een vorstbeveiliging dus sluiten nooit geheel af. Echter een eigen cv installatie zal niet reageren op alleen thermostaatkranen zonder kamerthermostaat. Het gebruik van alleen thermostaatkranen wordt in woningen toegepast die door externe installatie verwarmd worden zoals b.v. blokverwarmingt. Daarnaast is het een centrifugaalpomp die bij afgesloten kranen het toerental automatisch aanpast. Bij warmte vraag, dus als de kamerthermostaat inschakeld, kan dit schadelijk zijn, als alle kranen dicht staan, omdat de pomp te heet kan worden. Vandaar dus het advies altijd een radiator open zetten. Er zit dus geen brug tussen beide leidingen.

thunderbird
door thunderbird Sep 3, 2019 om 11:12
87 Antwoorden / 52 Vragen

Hoezo, thermostaatkranen sluiten nooit geheel af. die beveiliging werkt pas als het te koud wordt en anders laten ze geen water door. Mijn cv installatie heeft geen kamerthermostaat en alleen thermostatische kranen en dat werkt voortreffelijk. Wat bedoel je met: "Al eens naar de datum gekeken?"

luppo
door luppo - Oct 2, 2019 om 11:53
69 Antwoorden / 0 Vragen

Verkeerde onzuinigheid,voor de ketel/radiatoren maakt het niet uit.
Maar door het huis slecht te verwarmen krijgt u wel vocht in huis wat resulteerd in schimmelvorming en een onaangename gevoel in huis.
Bijkomstigheid is dat om vochtige lucht te verwarmen veel meer energie nodig is dan droge lucht.

gerbera
door gerbera Oct 2, 2019 om 11:56
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Al eens naar de datum van dit topic gekeken. Ook de vraag en de reacties niet gelezen.

Pe
door Peter33 - Oct 9, 2019 om 11:15
5 Antwoorden / Vragen

Ik kreeg het dringend advies van de medewerker van het onderhoudsbedrijf van mijn CV altijd 2 radiatoren nooit uit te zetten. In de keuken en de woonkamer mag ik de radiators niet uitzetten als ik de verwarming aan zet. De andere radiatoren mogen uit gezet worden.Advies  in de keuken en de woonkamer de radiators open later staan. U kunt altijd de thermosstaat laag zetten al het te warm wordt.

Joke-Sk
door Joke-Sk - Oct 9, 2019 om 20:21
16 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang de leidingen niet bevriezen kan het geen kwaad.
Om bevriezing te voorkomen is het verstandig, bij vriesdagen, de kranen een klein kiertje open te houden zodat het water in beweging blijft en de leidingen geen kans krijgen dicht te vriezen.