ju
door justlisette Sep 29, 2008 om 22:20
Huishouden & energie

Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??

Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.

Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!

Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuurlijk is schoonhouden, geen etensresten en afval laten slingeren al iets wat we doen...). Ik schrik er zo van en vind het zo'n naar idee dat ik er helemaal niet rustig door slaap!

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen en tips.

Alvast bedankt!

410398 24 Rapporteer

kiran
door kiran - Sep 29, 2008 om 22:45
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo justlisette

Misschien kan je wel wat met de tips uit onderstaande link.

Wat te doen tegen muizen

Succes!

an
door ankhor - Oct 1, 2008 om 12:16
122 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek de plaatsen waar de muis naar binnen komt, daar heb ik houtjes in
gedaan , en met aftershave die nogal muskie ruikt erop gegooid en vloeibare zeep. Muskie geurtjes houden ze niet van en gaan ze toch knagen aan het hout wat de weg verspert dan zit er dus zeep op, vinden ze schijnbaar ook niet zo leuk. Ook zijn de ouderwetse vallen het beste, heel wat muizen in de stad zijn al immuun tegen het gangbare gif, ze worden wel wat ziek, maar gaan niet dood. Dus een ouderwetse muizenval voldoet prima, wat lokvoer erop en ze vangen zichzelf, bijkomend voordeel, geen muizenlijkjes overal in het huis wat wel gebeurd bij gif, en wat soms gaat stinken. Plaats meerdere vallen met verschillende soorten lokvoer, want schijnbaar houden ze niet allemaal van pindakaas. plaats de vallen langs de plinten want daar lopen ze het meest.
En niet altijd zijn de muizen meteen dood door een muizenval, dompel ze dan onder en bak water, want dan lijden ze minder lang.

Ik hoop dat U er wat aan heeft, bij mij heeft het geholpen, en de oogst was ongeveer 60 muizen, totdat ik alle gaatjes had gevonden en gebarricadeerd
dus het kan soms even duren. Nu is het huis gelukkig weer muisvrij.

twins45
door twins45 - Oct 1, 2008 om 12:37
44 Antwoorden / 23 Vragen

Is misschien een open deur intrappen maar neem een kat.

De aanwezigheid ervan is vaak afdoende en nog gezellig ook.

Succes

an
door andringa_1 - Oct 1, 2008 om 13:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ontbloot enkele blokjes wc-eend of andere sterk riekende toiletgeurblokjes. Leg die tbv.muizen en soortgelijke knagers op de vermoedelijke toegangswegen. Jarenlang strooide ik overal onder de dakpannen en op zolder muizengif, maar steeds kwamen ze terug. Vanaf de instelling van wc-eendblokkades zijn ze definitief onverrichter zake naar elders vertrokken. (naar de buren?)

Ton Andringa

om
door omatiny - Oct 1, 2008 om 13:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zelf 30 jaar in Amsterdam gewoond,veel muizen!!!Ik woonde in een oud huis,ze vraten zelfs gaten in  het plafond. een paar houtjes helpt dan echt niet.Als je iemand kent met een kat,kan je ook proberen kattenharen neer te leggen. Maar als ze snappen dat de kat niet in het huis is trekken ze zich er niets meer van aan.  muizenvallen helpen in het begin ,later zag ik 'savonds,als ik op de bank zat,dat ze er omheen liepen !! ja ,ja ,amsterdamse muizen zijn slim.  Ik heb ook electrische dingen gekocht die geluid maakte dat muizen zou afschrikken,helpt niet, zonde van je geld.Het enige dat hielp is muizenlijm,wel wreed,maar ik had nachtmerries van die beesten.

Stukjes karton insmeren met de lijm en langs de plinten leggen,het liefst op donkere plekken,achter de bank b.v.   Als je gepiep hoort,met een emmer water er naar toe en met karton en al onder water houden.  In buurten met veel muizen verkopen ze de lijm in de dierenwinkel . Ik kocht het in een dierenwinkel in de 2de constantijn Huijgensstraat,dicht bij de overtoom Alsnog:sorry muizen!!!

kl
door klaver52 - Oct 1, 2008 om 13:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Had ook erg veel last van muizen heb toen 2 apparaten gekocht die ultrasonen geluiden verspreiden deze apparaten wisselen van toon zodat de muizen er niet aan gewend raken al een jaar geen last meer van muizen.

Toender tijd gekocht bij de Sligro a 20 euro per stuk

lieflijke
door lieflijke - Oct 1, 2008 om 18:28
153 Antwoorden / 59 Vragen

binnen is het hier in Nijmegen niet zo erg, maar ze willen wel naar binnen. ik heb alle ingangen langs buizen afgesoten met op maat geknipte blikdeksels. plastic of hout vreten ze aan, dat houdt ze inderdaad niet tegen.

het was op tv van de week dat de ratten en muizen inmiddels resistent zijn en de wereld zullen overnemen, net als t.z.t. de insecten....wat een bende

sterkte! lieflijke

ju
door justlisette - Oct 1, 2008 om 19:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan een kat lenen binnenkort en inderdaad dus kijken of ik gaatjes en kieren dicht kan maken met onderandere wc-blokjes. Vallen zullen inderdaad wel goed werken maar ik durf het niet zo aan, daarna moet ik toch iets met zo'n muizenlijkje. Vannacht er maar niet geslapen en naar huis gegaan omdat ik het zo eng vind. Moeilijk voor te stellen voor mensen die gelukkig niet zo bang zijn voor deze indringers ;-)

Allemaal bedankt en ik ga op 'jacht'! ;-)

(mocht er nog een lezer weten waar muizen een hekel aan hebben graag hoor! Hoe meer remedie's hoe beter zeg ik altijd maar, hihi!)

defries
door defries - Oct 1, 2008 om 20:16
69 Antwoorden / 0 Vragen

Dezelfde deur maar eens intrappen: twins heeft gelijk, de meest effectieve manier is een poes aanschaffen. Goede ervaringen mee.

thegerm
door thegerm - Oct 1, 2008 om 20:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nog wat aanvullingen misschien.

Kieren en gaten kun je goed dischtstoppen met staalwol, daar knagen ze niet graag aan! Denk bij kieren ook aan de kieren bij de deuren etc. daar kun je een strip onder zetten

Als je met gif wilt werken  moet je zorgen dat je ze blijft voeren met gif en dat ze niet bij andere etenswaren kunnen komen. Ze moeten nl meerdere keren van het gif eten voordat ze dood gaan. Als een bepaald gif niet werkt moet je overstappen op een muizengif met een andere werkzame stof, de werkzame stof kun je altijd op het etiket vinden.

Vaak is dat bromadiolon maar daar kunnen ze al resistent voor zijn geworden neem dan iets met difethialon of brodifacoum, dat zou moeten werken.

maar denk eraan alle ingangen afsluiten anders is het dweilen met de kraan open

Succes

ja
door jacriet1932 - Oct 1, 2008 om 20:47
4 Antwoorden / 3 Vragen

alle kieren en scheuren in kasten (naar buren!) trappenhuis enz. dichtsmeren met gips/vulmiddel. vergeet ook ruimten bij plafonds niet om lampophanging enz. alle kieren en ruimtes om verwarmingsbuizen enz. goed afdichten met fijn staalwol en werkelijk panisch zijn als iemand een kruimel knoeit of een nootje onder de stoel laat rollen. Na jaren kapitalen aan gif en mujizenvallen uitgegeven te hebben zonder resultaat nu na zeer zorgvuldige afdichtingen en schoonhouden geen muizen meer. Huisdieren zoals cavia's en pozenbrolkjes trekken ook muizen aan. succes ermee

mi
door mipar - Oct 1, 2008 om 21:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Aanstaande zaterdag is het 4 oktober dierendag.Ga naar het aziel en haal een leuke / liefe kat er zitten er genoeg.

dr
door droppiejo - Oct 1, 2008 om 22:01
17 Antwoorden / 8 Vragen

Er zijn twee manieren om van de muizen af te komen.

1. koop van die ouderwetse muizenvalletjes, stukje kaas erin en neerzetten bij een muizengaatje of ergens achter de bank of stoel in de kamer.

2. Schaf een kat aan, geen kitten maar een wat oudere kat. Het dierenasiel zit vol met katten.

Muizen houden niet van katten, alleen al door de kattenlucht slaan ze op de vlucht naar de buren.

Ga je een kat  (poes of kater) aanschaffen gebruik dan geen muizenvergifkorrels meer en ook geen valletjes.

Zodra je poes of kater de eerste muis te pakken heeft is hij/zij ook meteen gewend aan je huis en zal hij ieder gaatje nauwlettend observeren.

Ik garandeer je dat je na een paar dagen geheel muisvrij bent en blijft als de poes/kater ook zijn verdere leven bij je mag blijven.

Succes

ka
door katja54 - Oct 1, 2008 om 23:20
54 Antwoorden / 8 Vragen

gif en muizenvallen helpen bij mij niet , ik woon in een wijk in almere uit 1980.

Er is een winkel die kleefplankjes verkoopt , als er een muis op geplakt zit , even in een emmer water houden zodat ze verdrinken , en denk er om , als je er een gevangen hebt , zitten er gegarandeerd meer.

aurora1
door aurora1 - Oct 2, 2008 om 02:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Muizen houden niet zo van de geur van menthol. Propjes met muntolie (of bijv. Vicks o.i.d.) op plekken leggen en in gaten stoppen waar hun route is. Af en toe "verversen".

Kijk anders ook nog eens op de site van Frytex.

Succes, vr.gr.

yv
door yvonne1946 - Oct 2, 2008 om 19:18
8 Antwoorden / 4 Vragen

Een kat nemen om zo een muizenplaag tegen te gaan? Ik denk dat het niet altijd opgaat.

Ik heb een kat die muizen buiten vangt en ze mee naar binnen neemt, er mee speelt maar ze niet opeet. Zo heb ik in mijn huis last van muizen gekregen...door mijn kat. De gemeentelijke bestijdingsdienst moest eraan te pas komen.

Denk dus goed na voordat je een kat neemt.

Veel succes, Yvonne

pl
door plukkerdukje - Oct 3, 2008 om 10:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Al de hierboven geplaatste oplossingen  zowel gif als lijmplaatjes zijn dierenmishandeling!!  Natuurlijk moet je van de muizen af. Ook ik had er last van en kocht een aantal "muizenkooitjes"(zoiets als een kattenvangkooi) Zorgde dat er geen eten lag In het kooitje sterkruikend eten -chocola- zijn ze ook gek op  In de gang naar achter ,waar het meeste voer ligt hele kleine stukjes ,en zodra ze achterin ziin valt het klepje dicht en muisje te pakken en dan ergens in de natuur loslaten Niet dicht bij je huis Zo heb ik ze te pakken genomen en ik heb geen last van muizen meer  nadat ik de ruimten waar ze doorkwamen met cement gedicht hebt. De andere methoden zijn gruwelijk voor het dier die er ook niet voor gekozen hebt muis te worden

ir
door irrimug - Oct 4, 2008 om 00:06
2 Antwoorden / 0 Vragen
ir
door irrimug - Oct 4, 2008 om 00:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, dat ging niet helemaal goed. Maar nu de val. Als je kiest voor een val, dan adviseer ik een Super Cat val. Een plastic val, te koop per 2 stuks voor circa 5 euro bij o.a. Hubo-winkels. Vingervriendelijk, maar meedogenloos voor de muis. De val beschikt over lokstof. Als dat uitgewerkt blijkt te zijn, leg dan op de plek van de lokstof een stukje kaas besmeerd met wat pindakaas. Succes verzekerd, de val klapt altijd dicht. Iets dat je van een gewone houten val met een ijzeren klem niet altijd kan zeggen: kaas gepikt en de val nog open. De muis is zeer eenvoudig uit de val te verwijderen. Zonder hem aan te raken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 4, 2008 om 01:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag justlisette,

Het is nu dierendag, maar muizen vinden wij algemeen ongedierte. Enkele mensen denken anders en mogelijk uilen ook.

In onze 2 bijenstallen hebben we veel last van muizen, want ze lusten graag dooie bijen.
Jaarlijks vang ik er vele tientallen muizen weg, want ze veroorzaken in de winter onrust in bijenvolken. Ze kunnen in de kasten komen. Waarmee?
Met in- en bij iedere bijenstal 4 metalen muizenvallen. Gewone klapvallen.
Het lokaas?
Kaas werkt niet effectief genoeg en vind ik jammer, dat eet ik liever zelf. Hetzelfde geldt voor pindakaas.

Wat prima, en meerdere dagen goed werkt is een stukje (1,5 x 1,5 cm) spekzwoerd van gerookt, Gelders buikspek. Dat zwoerd eet je toch zelf niet en de rest smaakt in kleine dobbelsteentjes uitgebakken prima in stamppot,

Één van mijn metalen klapvallen is van het gepatenteerde merk Trapsit. Made in England. Die is zelfs zonder aas nog effectief. Zo heb ik op een halve meter van die dichtgeklapte val al dode muizen gevonden die onbeschadigd waren. Doodgeschrokken van het aparte type val?Zou kunnen.
Het aparte zit hierin dat niet alleen een klein blokje van de val waar het aas op zit de val in werking zet, doch de hele grondplaat.

Als iemand ergens van deze vallen nog te koop weet, wáár dan ook, dan houd ik me aanbevolen voor het adres. De mijne heb ik in Tsjechië, Slowakije, Spanje of Portugal in een ouderwetse ijzerzaak gekocht voor omgerekend rond Fl. 0,30 in begin 90-er jaren.
Deze vallen zijn bijkans onverwoestbaar en het systeem is heel listig.

Hardware ERror MAN.

kroonmeester
door kroonmeester - Oct 4, 2008 om 04:57
457 Antwoorden / 45 Vragen

Een milieuvriendelijke oplossing zou zijn, lijkt mij onuitvoerbaar, om een kerkuil in huis te nemen of een rattenslang.

De muizen zijn resitent geworden tegen de meeste giffen.

U kunt ook bij uw gemeente vragen om en oplossing. Voeger gebruikte de gemeente daar 'blauwzuurgas' voor door de gehele woning, waardoor de woning dagen niet betreden kon worden.

En het probleem moet alleen bij u ook bij uw buren aangepakt worden.

kroonmeester
door kroonmeester - Oct 4, 2008 om 05:00
457 Antwoorden / 45 Vragen

Een milieuvriendelijke oplossing zou zijn, lijkt mij onuitvoerbaar, om een kerkuil in huis te nemen of een rattenslang.

De muizen zijn resitent geworden tegen de meeste giffen.

U kunt ook bij uw gemeente vragen om en oplossing. Vroeger gebruikte de gemeente daar 'blauwzuurgas' voor door de gehele woning, waardoor de woning dagen niet betreden kon worden.

En het probleem moet niet alleen maar ook bij u ook bij uw buren aangepakt worden.

da
door daan23 - Oct 7, 2008 om 16:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

Dat viel me het meeste tegen van het wonen in Amsterdam, altijd weer die muizen (soms thuis, maar ook bij vrienden, cafe, bioscoop etc.). Ik hoop dat nog eens iemand met de echte oplossing komt...

Veel goede tips zijn al gegeven; dichtkitten etc.

  1. Beetje irritant, maar: ze komen ook vaak door een open balkondeur of keukenraampje heen. Mijn onderbuurvrouw heeft een hele goede hordeur.

  2. Geen vuilniszakken op het balkon, bij de overburen zie ik de muizen over de reling lopen als ze vuilnis op het balkon hebben staan.

  3. Zorgen dat je het schoonste huis van de straat hebt, maar ook dat is geen garantie. Ze aten stukken van mijn kookboek en keukenzeil op toen er geen eten was. Je moet dan ook weer oppassen dat je geen smetvrees o.i.d. ontwikkelt ;-)

  4. Als er een gat in de muur zit van een oude kachelaansluiting, dat gat dichten. Daar kwamen ze bij ons doorheen.

Ik heb net een nieuwe vraag gesteld over apparaten met hoge tonen die muizen afschrikken,  of deze werken, daar heb ik nog geen ervaring mee.

Sterkte.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 8, 2008 om 01:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ justlisette:

Als ik het zelf niet gezien had, zou ik het niet geloven: Een muis kan ongeveer één meter hoog springen.
Ook kan een muis tegen een iets ruwe muur opklimmen. In principe tot elke hoogte. Hoe ruwer de muur hoe makkelijker.
Muizen kunnen zich ook door spleten van 6 à 7 mm wringen. Afhankelijk van hoeveel honger ze hebben en hoe koud het is, doen ze dat ook.
Ze eten zelfs polyethyleen (PE) plastic als ze echt honger hebben.

H.