motjo66
door motjo66 Jan 8, 2009 om 21:38
Vrije tijd & tuin

Ervaring met Zandstra Easy Gliders (schaatsen)

Heeft er iemand ervaring met deze schaatsen. Ik denk erover om ze aan te schaffen voor de kinderen, die nog weinig schaatservaring hebben. Voordeel lijkt me dat ze makkelijk aan te doen zijn, maar misschien ook wel te makkelijk uitgaan?! Ander voordeel lijkt me dat ze wat minder hoog op het ijs staan. Ik hoor 't graag jullie ervaringen.

13586 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 9, 2009 om 01:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo motjo66,

Ik heb op internet even gekeken wat voor schaatsen het precies zijn. Het probleem is altijd dat ijs/sneeuw tussen schoen en schaats komt waardoor de voet erop kan gaan schuiven. Of deze plastic bandjes dat probleem opheffen en of de schaatsen dan toch goed blijven zitten en de bandjes niet los gaan? Als het plastic stug is kan het ook pijn gaan doen m.n. aan de enkels. Bij deze (vrij kostbare)schaatsen is eventueel nog een extra metalen steun aan te schaffen. Ik zou verschillende lage modellen in winkels eens vergelijken, ook die met dubbele ijzers eronder (voor de echte kleintjes). Een laag model is altijd wel goed om mee te beginnen, aangezien het vooral voor beginners moeilijk is om schaatsen recht onder de voet te houden wegens de enkels.

vr.gr.

rh
door rhaakma - Jan 9, 2009 om 13:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

De easy glider zijn de vervangers van de houten doorlopers. Die hadden veters die je steeds opnieuw moest onderbinden. Dat probleem heb je bij de easy glider niet. Een keer onderbinden en schaatsen maar! Bij onze drie kinderen gaat het prima. Het advies hier in Fryslân is zelfs om het schaatsen eerst goed te leren op de easy gliders en dan als twaalf dertien jarige over te stappen op noren. Op de easy glider leren ze de schaatstechniek goed aan.

ha
door hans65 - Jan 9, 2009 om 13:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter is drie jaar geleden, toen ze begon met schaatsen, op de Easy Gliders begonnen, en dat is heel goed gegaan. Van belang is dat het kind stevige schoenen aanheeft, liefst wat hoger (wandelschoenen of zo), en dan kun je ze behoorlijk strak aandoen. De schaatsen zijn inderdaad vrij laag, dus ideaal om mee te beginnen. Vergelijk ze maar met de houtjes van vroeger, maar dan een stuk beter, qua schaats, en bevestiging. ik zou ze zeker aanraden om mee te beginnen, en dat deden ze ook op de schaatsschool waar mijn dochter toen les had.

lichtblauw
door lichtblauw - Jan 9, 2009 om 14:03
36 Antwoorden / 16 Vragen

Goede koop, zeker doen. Ik heb met mijn twee jongens heel goede ervaringen met de easygliders. Ze leren er goed op schaatsen (in feite beter dan wanneer ze direct op hockeyschaatsen oid gaan schaatsen. Het is inderdaad de opvolger van de houten doorloper met de voordelen van de moderne tijd. Kijk vooral eerst op internet, want ze zijn overal wel tweedehands te koop.

lo
door loesje48 - Jan 9, 2009 om 14:35
116 Antwoorden / 17 Vragen

Niet ten nadele van iemand hoor, maar persoonlijk plaats ik altijd vraagtekens bij positieve antwoorden van mensen die zich speciaal bij de kassa site aanmelden voor hun antwoord. Ik zou u adviseren om te beginnen met tweedehands, nieuw zijn ze erg duur, als ze dan niet bevallen is het niet zo'n ramp. En vraag de verkoper desnoods om advies: worden ze weggedaan gewoon omdat de kids eruit gegroeid zijn, of andere redenen?

ha
door hans65 - Jan 9, 2009 om 15:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

@ Loesje48: Ik heb me al in 2005 aangemeld bij deze site, toevallig zag ik (via de nieuwsbrief) deze vraag, en omdat ik er persoonlijke ervaring mee heb, leek het me wel nuttig mijn ervaringen te delen.

Uiteraard kan 2e hands aanschaffen ook, maar het is dan wel van belang om ze even te laten slijpen, dat komt het schaatsplezier zeker ten goede. Overigens houden de Easy gliders (mits goed onderhouden) hun waarde wel.

ol
door olympicton - Jan 9, 2009 om 15:31
63 Antwoorden / 16 Vragen

Voor wel 36 euro is er ook de Assist , waardoor de Easy Glider 3  ijzerig wordt.Eenvoudig aan de E G te klikken. Vanaf maat 26-31

rh
door rhaakma - Jan 9, 2009 om 16:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

ALs er dan eens ijs ligt, wil je je kinderen ook het schaatsen laten ervaren. Als je ziet hoeveel dit "grapje" je gaat kosten als je meteen voor noren o.i.d. gaat....dan kijk je al gauw naar alternatieven. Vroeger leerden we het allemaal op "houtjes". Tegenwoordig heb je Easy Gliders. En de naam zegt het al: Easy om het schaatsen te ervaren en Easy te kopen omdat 36 Euro al duur genoeg is! De schaatsen slijten vrijwel niet en behouden dus hun waarde. Als je je kind verstandig laat omgaan met de ijzers kunnen ze jaren en kinderen lang mee! De maten zijn royaal en er is een levendige ruil/tweedehands handel                                            Loesje48.....het gaat om feiten!

motjo66
door motjo66 - Jan 9, 2009 om 16:20
5 Antwoorden / 6 Vragen

Fijn dat ook ervaringen van gebruikers positief zijn. Je kunt je inderdaad wel in de winkel voor laten lichten, maar dan weet je het antwoord meestal vooraf al. Ik heb besloten om ze aan te gaan schaffen. Eerst maar eens even op Marktplaats zoeken.

Bedankt allemaal!! En iedereen nog een paar dagen (liefst langer) schaatsplezier gewenst.

aurora1
door aurora1 - Jan 9, 2009 om 22:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo motjo, dank voor het terugmelden.

Goed idee om eerst eens naar 2ehandse te zoeken. Als u "kinderschaatsen"googled, vindt u diverse 2e handse. Anders misschien in een kringloopwinkel of dat ze met annonces op de borden bij supermarkten worden aangeboden (of dat u zelf een annonce daar plaatst).

succes en ook veel schaatsplezier gewenst.

vr.gr.

lo
door loesje48 - Jan 11, 2009 om 15:09
116 Antwoorden / 17 Vragen

@ hans65, rhaakma. Excuses als ik beledigend overkom, zo bedoel ik het niet; niets ten nadele van uw beider antwoord, maar het viel me zo op. Kennelijk trok ik hieruit verkeerde conclusies. Veel schaatsplezier!

rh
door rhaakma - Jan 11, 2009 om 18:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

loesje48. 't Is al goed! Het is heerlijk schaatsweer geweest. Hopelijk komt het snel weer terug! Zijn al die gekochte schaatsten toch nog ergens goed voor geweest.......

te
door terpstra - Jan 13, 2009 om 22:41
174 Antwoorden / 5 Vragen

Nadat ik eerder mensen had geadviseerd dit weekend eens goed opgelet voor ik hier reageer.

Mijn inzicht is gelijk gebleven. Mede bepaald  door persoonlijke ervaring.

Zag het afgelopen weekend veel kinderen schuivelen met die zwarte kunstof "houtjes" met rode kartel banden. Geen enkel kind zag ik met dergelijke " schaatsen" op de juiste plaats onder de voet.

Wel twee kinderen die de echte doorlopers onder hadden. Met brede katoenen bind veters ( geen Leer). De schaats zat prima onder de voet. Ook was duidelijk te zien dat deze kinderen daardoor beter schaatsten.

Verder ben ik van mening dat deze echte houtjes kwalitatief beter glijden en langer scherp blijven. Vr.gr. Henk.