jvdorst
door jvdorst May 8, 2006 om 10:24
Vrije tijd & tuin

Gaatjes in muur van buren

Ons terras sluit aan 1 kant aan op de uitbouw van de buren. Dit is een muur van 4 meter lang en ong. 3 meter hoog. Nu heb ik daar een paar gaatjes in geboord om een plantenrek en een bloempot aan op te hangen. De buren zeggen dat dit niet kan en willen dat ik de muur laat repareren. Let wel er zijn alleen een paar gaatjes in de voegen geboord.

37736 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de betreffende muur op het terrein staat van de buren, zul je inderdaad de gaatjes in de voegen moet dichten. Staat de muur precies op de scheiding, dan heb je wel het recht en zou ik de rekjes maar gewoon ophangen. Voor het geval je zelf nog meebetaald hebt aan de verwezelijking van de muur, dan hebben de buren hun mond dicht te houden.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de muur aan uw zijde op uw grond staat hebben de buren hierover niets tezeggen.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

De muur staat precies tegen de scheidingslijn aan.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een koophuis is zal misschien uit de koopakte blijken wie er eigenaar is van die muur. De vereniging eigenhuis advies vragen is misschien mogelijk.

Ik zelf denk dat u die plantjes gewoon moet ophangen, of een houten raamwerk maken dat u voor die muur kan plaatsen.

Overigens moeten er op zo.n oppervlak ook spauwmuur gaten zitten misschie kan u daar uw plantjes aan ophangen.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

als de muur  op de voledig op de grond staat van u buren (dan neem ik aan dat hij ook betaald is door hun ) staan ze heelaas in recht (meschien na wat vriendelijk uwer zijds  ) kunt toch nog tot elkaar komen . erkennen en wat slijmen lost ook bij buren veel op

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het argument van de buren om te stellen dat dit niet kan ?

Is het niet mooi, slecht voor de muur, of hebben ze gewoon een pesthekel aan u ?

Elk weldenkend mens heeft wel iets beters te doen dan zich druk maken over gaatjes in de muur welke je toch niet ziet. (En anders moeten ze een hobby zoeken of zotiets)

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat vreesde ik ook al. Hij staat inderdaad op hun grond en is door hen betaald. Maar het lijkt me toch te gek dat je tegen een kale muur aan moet kijken omdat je geen onschuldig gaatje in de voeg kan boren. Weet iemand misschien waar ik hier de regelgeving voor kan vinden.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou die muur op de scheidslijn gebouwd zijn, dan was die muur mandelig en was u tevens medeeigenaar, zodat u tot de helft van die muur mocht boren, in ieder geval boren tot aan de (exacte)scheidslijn.

Nu dit niet het geval is, daar deze muur geheel op (eigen) grond staat van de buren, namelijk die muur staat tegen de scheidslijn aan, is genoemde muur niet mandelig.

Dientengevolge mag u (formeel gezien) niet in die muur gaan boren zonder toestemming van de eigenaar (uw buren dus).

Vanuit menselijk oogpunt gezien, hoeven een paar gaatjes (let wel: dus geen "vergiet") geen beletsel te zijn, daar deze geen afbreuk doen aan de bouwtechnische staat van die muur....., maar dat zult u onderling moeten uitmaken.

Ik wens u veel wijsheid toe, samen met uw buren.

"Beter een goede buur, dan een verre vriend......"

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat hier meer ten grondslag aan ligt......

V.w.b. dat plantenrek, hier kan ik mij wel iets bij voorstellen, als hier planten aan/op groeien, die eventueel onder de dakrand zouden kunnen gaan groeien......met alle gevolgen vandien; maar een paar gaatjes om een bloempotten op te hangen....... ???

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gbruik een latje en montagekit dan wordt er niets beschadigt.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoals ik begrijp is het dus een uitbouw.

is er aan u toestemming gevraagd om e.e.a uit te bouwen het belemmert nl uw zicht.

ook zit er normaal toch nog een schutting tussen, is die schutting er niet meer staat ie dus wel degelijk ook op uw grond.

als het zo'n zeikers van buren zijn zou ik eerst wel eens de bouwvergunning willen zien van hun uitbouw en dit accuut aangaan vechten.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Mystery,

m.b.t. die schutting..... als er geen schutting is, wil dit nog niet zeggen dat die muur dan op zijn/haar grond staat....

Zoals JvDorst zelf al zegt, staat die muur geheel op grond van de buurman: "De muur staat precies tegen de scheidingslijn aan.", dus niet op de scheid(ing)slijn.

Als er een bouwvergunning is afgegeven, waarvan ik natuurlijk wel uit ga, is deze niet meer aan te vechten, daar er al gebouwd is en die vergunning is afgegeven. In het voortraject zou die vergunning aangevochten kunnen worden.

Dat die buurman moeilijk doet over een paar gaatjes in die muur, daar zijn we het wel met elkaar eens, dacht ik zo.

Hutch

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ HUTCH

met alle respect maar als er dan geen afscheiding tussen zit moet er dus nog steeds ruimte zijn voor een schutting ertussen

zoals ik uit het verhaal opmaak is dat niet het geval dus staat de uitbouw op de plek waar eigenlijk de schutting hoorde te staan.

dus of hij mag gewoon zijn plantjes eraan ophangen aan die muur anders kan TS dus duidelijk wel bezwaar indienen de uitbouw staat nl wel op de scheidingslijn.

hij mag tegen de schutting aangebouwd worden indien geen bezwaar geweest maar gezien het verhaal kan er een schutting niet eens meer tussen.

dus is de uitbouw te ver gebouwd

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Formeel mag het niet. De oplossing waar uw bur'en niets tegen kunnen doen is een paar redelijk dunne paaltjes in uw grond doch tegen de muur plaatsen, eventueel ,met een plantenrek en dat de potten aan bevestigen. (het advis met ki of lijm mag formeel ook niet) Als ik uw buurman zou zijn zou u wel 10 planten mogen ophangen.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Mystery,

Er hoeft helemaal geen ruimte over te blijven voor een schutting. Die buurman mag (natuurlijk met een bouwvergunning) een uitbouw plaatsen tegen de scheidslijn aan.....

Als die uitbouw er niet geweest was, staat het hen vrij om al dan niet een schutting te plaatsen. Als de ene buurman dit wil (schutting plaatsen), is, wettelijk gezien, de andere buurman verplicht om hieraan mee te betalen.

Dan spreken we ook over mandelig, dus als het midden (in de lengterichting) van de schutting precies op de scheidslijn staat.

Die buurman mag tot aan de scheidslijn doen wat hij wil (tot op zekere hoogte (letterlijk en figuurlijk). De vraagsteller mag formeel niet in die muur boren.

Hutch

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mag aannemen dat er onder die muur een fundering ligt als die breder is dan de muur en dus gedeeltelijk op uw grond ligt kunt u hierop de paaltjes laten rusten die altena als oplossing gaf.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sterker nog, als reactie als Krook, als de fundering op uw grond zou liggen voor een deel: laten afbreken of stellen dat dat mag blijven in ruil voor de gaatjes. Maar goed, dat zal wel niet zo zijn.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik verneem mogen er dus officieel geen gaatjes geboord worden, maar waar vind ik iets officieels waar staat dat het verboden is. De fundering zit in ieder geval wel op mijn grond, maar geeft mij dat extra rechten ? De uitbouw stond er trouwens al toen ik er kwam wonen.

ve
door verwijderd - May 8, 2006 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet elke specifieke zaak kun je in de wet om(be)schrijven.

Die aanbouw staat geheel op grond van uw buurman en is dus niet mandelig. Het is zijn eigendom.

U mag andermans eigendommen niet vernielen, beschadigen of wat dan ook, zonder toestemming van de eigenaar. Zo zou je het ook nog een keer kunnen bekijken.

Ik snap u wel, ik zou het ook raar vinden als ik u was, maar zo is het nu eenmaal formeel.....

Daarentegen zou u in mijn muur (indien ik naast u zou wonen) wel mogen boren; sterker nog, ik zou u verzoeken om in de stenen te boren en niet in de voegen (in de stenen is sterker en in de voegen boren zouden er stukken voeg kunnen uitvallen/breken) en zou u daarbij zelfs willen helpen, indien nodig.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - May 9, 2006 om 01:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemde buurman en ook eigenaardig dat de fundatie op uw grond is gesitueerd. Indien u zelf ook zou willen uitbouwen dan zal het nog een opgave worden om de muren op een fatsoenlijke manier op elkaar aan te sluiten (niet tegen aan bevestigen, maar met een dilatatievoeg). Is er wel een paalfundering aanwezig of is de uitbouw van de buren een zgn. op staal fundering. In dat geval zult u bij een eventuele uitbouw ook nog worden gehinderd door het feit dat ontgraven naast zijn fundatie al snel tot verzakking en scheurvorming kan leiden van zijn uitbouw. U kunt dit bij bouw- en woningtoezicht navragen als de buren u daarover geen info willen verstrekken. De muur neemt voor u inderdaad veel ruimte en licht weg en die hinder zou deels weggenomen kunnen worden door een fraaie begroeiing of muurschildering. Misschien heeft u iets aan mijn argumentatie voor de onderhandeling met de buren.
Mandelig is geregeld in boek 5 BW maar is op uw situatie niet van toepassing. Formeel heeft hij gelijk, maar anderzijds is zijn bezwaar echt te lullig voor woorden.

ve
door verwijderd - May 9, 2006 om 07:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gegeven de situatie zou ik inschatten dat de muur van de buren is. Wat ik mij afvraag is of u overleg heeft gehad over de te boren gaatjes.

Indien dat niet het geval is, kan ik me de reactie van de buren enigszins voorstellen. Wat zou u doen in hun geval?

Volgens mij zou het veel helpen als u aangeeft te beseffen dat u het met hun had moeten overleggen en dat u nu een oplossing zoekt voor de gaatjes én voor de kale muur waar u tegenaan kijkt. De buren kunnen dan ook aangeven waar hun bezwaren liggen en hoe u daarin tegemoet kunt komen. Op die manier moet daar toch goed uit te komen zijn, lijkt me (en zo niet, heeft u gedaan wat u kon om dit goed op te lossen).

ve
door verwijderd - May 10, 2006 om 08:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buren zijn niet te benaderen voor overleg. Ze zijn bij voorbaat overal tegen als het niet naar hun zin gedaan wordt. Ik maak gewoon de gaatjes dicht en zet een hek los tegen de muur aan. Daarentegen zal ik hen vertellen dat ze hun verwaarloosde hibiscus van 2,5m hoog moeten verplaatsen, want die staat nu tegen de erfgrens. Poets wederpoets zeg maar.

ve
door verwijderd - May 10, 2006 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

naast zo'n figuur zou ik toch wel willen wonen dan "geen overleg mogelijk"

ik zou eerst alle papieren boven tafel krijgen dat ie uitbouw van hun dus wettelijk is toegestaan (of u moet geen bezwaar gemaakt hebben)

wij hebben hier in de buurt iets soortgelijks gehad ooit, de huizen werden nl gebouwd en er komt dus altijd een schutting tussen ken eigenlijk niemand die geen afscheiding of schutting heeft.

die afscheiding staat deels op uw grond en deels op die van de buren, zoals ik uw verhaal lees is een shutting dus geheel niet mogelijk door deze uitbouw.
daar hebben de buren dus geen rekening meegehouden evenals die mensen hier toen in de buurt (die schutting was zelfs ontzet door hun uitbouw)

een uitbouw moet ook aan de wettelijke eisen voldoen en u moet er geen last van hebben en dat hebt u dus wel.
ipv een schutting staat daar hun muur en het bederft uw uitzicht.

normaal zou ik ook niet zo gaan zeiken maar als buren zich zo opstellen dan zou ik nog veel harder zijn tegen hun.
hun uitbouw staat dus gewoonweg te ver daar er geen schutting meer tussen kan. (let op hij mag wel tegen de schutting aan maar niet erover) en dat is nu wel neem ik aan anders had u dit probleem nu niet.

mijn advies gewoon boren en laat het maar op een rechtszaak aankomen gegarandeerd dat uw buren in zullen binden.
doen ze dat niet kan het nog eens goed zijn dat de rechtbank gelast een onafhankelijk onderzoek en als die uitkomst dus uitwijst wat ik hierboven zeg zou het nog weleens anders kunnen uitlopen voor uw buren.

in het ergste geval gehele afbraak van de uitbouw

ve
door verwijderd - May 10, 2006 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aankoop woning is recent en in elk geval ruim na gereedkomen van de uitbouw dus bezwaren zijn nu niet meer mogelijk. Vragensteller heeft de woning en de uitbouw situatie vooraf kunnen beoordelen inclusief het mogelijke probleem met minder zicht en licht. Afbraak van de uitbouw is dus niet mogelijk en volstrekt onredelijk.
Zoals gesteld door mij kunnen er wel problemen van grotere orde komen als deze nieuwe bewoners zelf een uitbouw zouden willen realiseren.