ge
door gemmagb Feb 26, 2008 om 23:37
Vrije tijd & tuin

Granaten ketting

van mijn moeder heb ik een granaten ketting geerfd. sommige kralen zijn beschadigd. hoe kan ik granaat polijsten? de kralen zijn facet geslepen.

ik weet dat je met antieke juwelen voorzichtig moet zijn; ik wil de ketting iets meer laten glanzen omdat de ketting er nogal donker uitziet. pas als ik de ketting voor een lamp houd zijn de kralen rood.

bij voorbaat dank voor een reactie.

8360 5 Rapporteer

poltol
door poltol - Feb 26, 2008 om 23:46
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U moet dit echt door een expert laten bekijken. De granaten zijn erg kwetsbaar en de kleur kan van licht naar donker verlopen. Bel eens met deze

http://www.juwelierminderhoud.nl/

of neem contact op met het zeeuws museum in Vlissingen.

Succes, poltol

menno0
door menno0 - Feb 27, 2008 om 16:24
236 Antwoorden / 42 Vragen

Vroeger was er veel onechte granaat in omloop bij antieke sierraden. Het kan glas zijn, iets dat aan de prijs praktisch niets afdoet. Soms denk je zwart te zien, maar onder de loupelamp blijkt deze donker rood te zijn.

Het slijpen moet facet voor facet gebeuren om weer een mooie kraal te krijgen. Hiervoor moet de ketting echt los. Afhankelijk hoe vaak de ketting is gedragen, zijn de knoopjes tussen de kralen inmiddels toch zwak. Katoenen draad laat je krimpen door heet water.

Heel eerljk mijn mening: een duidelijk gedragen ketting heeft wel wat. Draagt geschiedenis mee. Sommige kettingen lenen zich om het slot zó te dragen, dat het zichtbaar is.

Ik zou er NIETS aan doen, met liefde gaan dragen, maar dat was Uw vraag niet.

ge
door gemmagb - Feb 27, 2008 om 19:10
12 Antwoorden / 15 Vragen

bedankt voor je reactie. Met liefde zal ik de ketting gaan dragen; het gaat hier wel om een echte granaat.

gisterenavond heb ik de ketting in een sopje van afwasmiddel gedaan; het bleek dat er toch wat vuil op de kralen zat; dat kon ik pas goed zien onder een loupe. de ketting ziet er nu veel mooier uit.

bedankt voor het "meedenken".

gemma

menno0
door menno0 - Feb 28, 2008 om 00:10
236 Antwoorden / 42 Vragen

Fijn dat U het zo oppakt! Uiteindelijk is verlies van een moeder ook iets waaraan U moet wennen.  Lichtpuntje is dat elke keer wanneer U de ketting nu omdoet, U aan haar denkt. Mischien zelfs wel eens vochtige ogen krijgt....

Daarvoor hoeft deze ketting echt of onecht niet gepolijst te zijn. Ik wens U veel sterkte bij verwerking van dit verlies.

ge
door gemmagb - Feb 28, 2008 om 00:11
12 Antwoorden / 15 Vragen

bedankt voor het meeleven.

gemma