roefroef
door roefroef Jun 10, 2013 om 20:59
Vrije tijd & tuin

Hoe verjaag ik konijnen uit mijn tuin?

Ik heb last van een konijnenplaag in mijn tuin die het gazon vernielen, hoe kom ik van die dieren af?
Kan ik het hol vol water laten lopen of heeft dat geen zin?
Ook zijn er apparaatjes om katten weg te jagen door een hoog geluid te laten horen als ze er langs lopen, kan dat ook helpen?

46329 10 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2013 om 22:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens hier klik en ik kwam dit ook nog tegen.
Verder zijn op internet overzichten te vinden van planten waar konijnen uit de buurt blijven.

vr.gr.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2013 om 11:57
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=hatido schreef op woensdag 12 jun 2013, 11:44]Gewoon vangen, slachten, en in de vriezer voor de kerst succes verzekerd.Wel eerst een jachtvergunning aanvragen. Het blijft Nederland.

hi
door hipppo - Jun 12, 2013 om 14:14
303 Antwoorden / 2 Vragen

@droefdroef, (kon het even niet laten een woordgrapje te maken)

Ik heb eigenlijk meelij met je, je zou je vereerd moeten voelen dat konijnen graag in jouw tuin vertoeven.
Woon jij toevallig op een plek waar vroeger geen huis stond maar wel konijnen leefden? M.a.w. wie heeft eigenlijk de oudste rechten ter plaatse van jouw gazon? Dit speelt bijv. ook op al die plekken waar wilde zwijnen overlast en schade veroorzaken.
Overigens, om konijnen te weren zou je je hele tuin kunnen omheinen met stevig gaas, dat je tot ca. 1 m. diep ingraaft. Je zou ook kunstgras kunnen nemen. Trouwens, op welke manier vernielen ze je gazon? Vreten ze het kaal? Scheelt weer een keertje maaien. Graven ze een heleboel holen? Lijkt me niet, je vroeg je af of je het hol, niet de holen, vol water zou kunnen laten lopen.

sira
door sira - Jun 12, 2013 om 14:30
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Beste roefroef,

Zijn de konijnen dag en nacht aanwezig in je tuin, m.a.w. "wonen" ze er al, of hebben ze 's nachts een route naar je tuin?

In het eerste geval, als ze er al een vaste plek voor dag en nacht hebben, is er weinig aan te doen. Toch is dit vaak tijdelijk. Het ene jaar zijn er vreselijk veel konijnen en het volgende jaar kan dat ineens afgelopen zijn en zie je er geen. Dat ze ineens weg zijn kan te maken hebben met de beruchte konijnenziekte myxomatose, maar ook bijv. door een geboortegolf van natuurlijke vijanden zoals vossen, roofvogels e.d.

In het tweede geval, als ze 's nachts een vaste route hebben naar je tuin, zou je een rol gaas van ca. 30 à 40 cm hoog kunnen halen bij de bouwmarkt en deze tegen de avond d.m.v. enkele tonkin stokjes langs je tuin zetten (en s'morgens met stokjes en al oprollen). Konijnen hebben een vaste route. Is deze route geblokkeerd, blijven ze of voor het gaas of nemen een andere tuin, er overheen gaan ze niet. Mijn ouders wonen in het bos en hebben sommige jaren ook enorme konijnenplagen. Het gaas werkt bij hun perfect.
Het is het proberen waard.

Vriendelijke groet,
Sira

roefroef
door roefroef - Jun 13, 2013 om 21:13
19 Antwoorden / 38 Vragen

hippo,

ze graven gewoon veel gaten en vreten de hosta's kaal..

de motormuis
door de motormuis - Jun 14, 2013 om 16:11
598 Antwoorden / 13 Vragen

Dan toch de tuin afzetten met gaas.

gerardk
door gerardk - Jun 14, 2013 om 20:44
175 Antwoorden / 8 Vragen

Opeten?

tucker
door tucker - Jun 15, 2013 om 12:10
136 Antwoorden / 10 Vragen

Wat een vreemde konijnen heeft u dan: Rondom mijn huis ligt een groot gazon met een border van vaste planten, waaronder hosta's, en ondanks dat er vooral 's morgens en tegen de avond al jaren wilde konijnen bivakkeren bloeit en groeit alles zoals het hoort. Ze eten inderdaad wat gras maar dat is niet zichtbaar, en de hosta's en andere planten laten ze ongemoeid en holen graven in het gras doen ze ook niet. Voor zover mij bekend graven ze holen in de aarde en niet in grasvelden. Ik vind het zelfs zo leuk dat er een beetje leven in de tuin is dat ik af en toe wat winterpeen op het gras gooi om ze aan te moedigen vooral te blijven. Weet u wel zeker dat de schade door de konijnen is ontstaan?

hi
door hipppo - Jun 15, 2013 om 14:29
303 Antwoorden / 2 Vragen

Tucker is vermoedelijk een scherpere waarnemer dan roefroef. Hosta's worden in hoog tempo opgevreten door slakken, vooral die kleine naaktslakjes, die hun verwoestende arbeid vaak 's nachts verrichten. Slakken kun je verzamelen en een eind verderop, in het bos bijv. weer vrij laten. Geen gif gebruiken als je tenminste een beetje verantwoordelijkheidsgevoel voor het milieu hebt. Je kan ook besluiten om dan maar geen hosta's te nemen, hebben wij ook gedaan want van slakken verlies je het gegarandeerd, hoeveel je er ook verwijdert. En konijnen graven doorgaans geen holen in een horizontaal oppervlak. Zou roefroef soms mollen in de tuin hebben?

dearagain
door dearagain - Jun 15, 2013 om 16:03
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zucht! had ik maar (wilde) konijnen in mijn tuin van 10 bij 5 meter