lo
door louise ahrens Sep 30, 2017 om 21:31
Vrije tijd & tuin

Mag je appels plukken als de boer heeft geoogst

Is het strafbaar als je appels, aardappelen of andere groenten/fruit raapt of plukt nadat de boer heeft geoogst.

10178 31 Rapporteer

getty
door getty - Sep 30, 2017 om 21:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, als je op zijn grond bent, zeker wel!

getty
door getty - Sep 30, 2017 om 21:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom denk je van niet? Ook als hij ze laat verrotten moet je er afblijven

aurora1
door aurora1 - Sep 30, 2017 om 21:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat heet diefstal. Bovendien heeft u niets te zoeken op het terrein van een ander.

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2017 om 21:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zoiets vraagt u dan toch aan de boer zelf, i.p.v. het als een vraag hier te stellen? Maar ik weet het antwoord eigenlijk al: er was een 'boze boer' toen hij u betrapte op zijn grond. En dat mag sowieso niet, tenzij hij een bord buiten had hangen: appels rapen is toegestaan. ☼

gerbera
door gerbera - Sep 30, 2017 om 22:33
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U maakt zich schuldig aan diefstal als u zonder toestemming appels plukt of raapt. Dus ja strafbaar.

kv
door kvjapio - Sep 30, 2017 om 22:35
281 Antwoorden / Vragen

Ja. Alles wat u zonder toestemming raapt is van de grondeigenaar.

ge
door george321 - Sep 30, 2017 om 22:40
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een enkel appeltje van een overhangende tak valt (wat me stug lijkt dat dat zo zou zijn) mag je dat van de grond, je eigen grond oprapen. Maar als je zonder toestemming van de eigenaar op zijn grond bent, kan je zelf het antwoord geven.

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2017 om 22:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij heeft u de tekst aangepast: met nog meer eetwaren: tenzij kippig: eerder zag ik geen aardapelen en andere groenten/fruit dan appels. Dus u wilt zelfs nog meer zich toe eigenen? Als u ervoor in aanmerking komt: ga dan naar de Voedselbank, daar verkrijgt u het op eerlijke wijze.

me
door mein33 - Oct 1, 2017 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zonder toestemming :  NEE
Met toestemming       :  Ja

tijger1
door tijger1 Oct 1, 2017 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is uw reactie bestemd voor de titel van het topic, of de vraag in het topic?:-))

me
door mein33 Oct 1, 2017 om 18:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb de vraag beantwoord. ;-))

De vraag in de titel van het topic kan positief beantwoord worden, echter alleen nadat het 'oogstfeest' heeft plaatsgevonden en er alleen maar "rotte" appels worden geraapt.
Van de bomen mag nooit zonder toestemming worden geplukt en overigens is het "gratis" plukken alleen maar aan de belastingdienst voorbehouden.
Hij/zij die de vruchten plukt zal zelf door de belastingdienst geplukt worden.

costnix
door costnix - Oct 1, 2017 om 10:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een op de openbare weg overhangend appeltje zal niemand bezwaar hebben, doet u het op de grond van de boer, dan heeft u problemen.
(Mijn Groningse neef heeft nog steeds littekens van de klappen, die hij van de boer kreeg, toen hij appels uit de boomgaard jatte.)

audb
door audb Oct 2, 2017 om 17:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Fout dan  is het fruitroof alleen als fruit is gevallen en op de openbare weg of op je eigen grond is gevallen dan mag je het wel oprapen.

Zelfs je hand door een hek steken om het van de grond af te pakken is verboden.

costnix
door costnix Oct 2, 2017 om 19:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het vraagt, dan krijg je wel wat (toen ook).
Soms wordt het spontaan door de boer aangeboden en krijg je letterlijk een appeltje voor de dorst, zoals het mij in Zeeland overkwam.

boppe1943
door boppe1943 - Oct 1, 2017 om 11:37
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Adam en Eva hebben ook geen toestemming aan de eigenaar van de boom gevraagd of ze een appel mochten plukken, en je ziet wat een gedonder ervan is gekomen!

tenormin
door tenormin Oct 1, 2017 om 11:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Adam en Eva was het zelfs verboden...; (tsja, verboden vruchten), voor de rest heeft u gelijk. ;-)

ge
door george321 Oct 1, 2017 om 11:58
390 Antwoorden / 1 Vragen

't bleek achteraf nog een zure appel te zijn ook, een goudreinet?

tijger1
door tijger1 Oct 1, 2017 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, anders zaten we daar nog steeds in die tuin. Gaat ook vervelen.

Me
door Mevrouw Opdendijk Oct 1, 2017 om 15:19
9 Antwoorden / Vragen

en liep je nog steeds nakend rond.

me
door mein33 Oct 1, 2017 om 18:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Boppe1943,

De "eigenaar" van de boomgaard en daarmee ook van de appel was de "Schepper" van alles.

@mevr. opdendijk,

U vergeet het vijgenblaadje '-))

lo
door lovewinnie - Oct 1, 2017 om 12:12
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zou het zeker afraden. Als puber maïs gejat bij de boer
 Heb voor bureau halt kunnen werken. Strafbaar dus

tijger1
door tijger1 Oct 1, 2017 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan zal die mais ook nog wel veevoer geweest zijn. Extra zuur:-))

reflecs
door reflecs - Oct 1, 2017 om 12:30
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, u mag geen appels plukken.
Eentje aan de rand van de weg? Mwa, dat zal vaker gebeuren.
Maar als u flink wilt inslaan wordt er zeker aangifte gedaan.
De boer wil misschien wel iets voor een zacht prijsje verkopen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 1, 2017 om 14:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik reed van de week langs mijn  BMW dealer, hij had auto's buiten op zijn erf gezet, mag ik deze dan zomaar meenemen het leek tenslotte of hij er vanaf wilde.

me
door mein33 Oct 1, 2017 om 17:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hij wil er ook vanaf, heel erg graag zelfs, anders stonden ze daar niet !
Of het ook echt gaat lukken om er ooit vanaf te komen is nog maar de vraag. ;-))

ficus
door ficus - Oct 1, 2017 om 18:09
147 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk niet. Om de appels, aardappelen en dergelijke te oogsten zult u op andermans land moeten komen. Ook het achtergebleven groente en fruit blijft eigendom van de boer/ landeigenaar. Dan zou men ook de bloemen uit de tuin van de buren kunnen plukken. We leven niet  meer in het Oud-testamentische Israel. U kunt eerst toestemming vragen en als u toestemming krijgt zou het wel mogen.

il
door iljaha - Oct 2, 2017 om 11:40
179 Antwoorden / 3 Vragen

Stel je deze vraag echt?

ru
door ruzel - Oct 2, 2017 om 12:50
5 Antwoorden / 2 Vragen

De meeste boeren zullen er geen problemen mee hebben wanneer u 's avonds wanneer alle machines van het land zijn bijvoorbeeld de aardappelen die uit de machines gevallen zijn opraapt. Dit geeft geen schade aan het land, u loopt de boer niet in de weg en in vele gevallen zijn ze nog blij zelfs want wanneer ze de aardappels onder ploegen kunnen ze het jaar er op weer boven komen.

In een boomgaard is dit echter anders. Mensen die van de grond komen oprapen hebben niet in de gaten dat er nog appels in de boom hangen, of blijven achter takken hangen wat schade geeft aan de boom.
De appels van de boom halen is dan zelfs nog erger. Appels worden op kleur en grote getrokken. Het kan dus zijn dat u gezien hebt dat de appels getrokken zijn en er veel zijn blijven hangen. Dit wil niet zeggen dat dit afval is of dat deze vergeten zijn. Vaak gaat de boer hier nog een tweede of derde keer door zodra deze ook op kleur zijn gekomen of worden deze bijvoorbeeld voor de appelmoes apart getrokken.

Zelfs als deze zijn vergeten of niet meer geplukt gaan worden geeft een verkeerde pluk schade aan de boom. Dat betekend het jaar er op dus minder opbrengst.

Uiteindelijk maakt het zelfs niet uit of het een probleem is of niet dat u dit plukt of opraapt, u bevind zich op iemand anders zijn grond en u niemand iemand anders zijn spullen mee. Wanneer deze boer hier dus iets van zegt staat hij of zij dus volledig in zijn/haar recht.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 2, 2017 om 12:52
509 Antwoorden / Vragen

!6 x nee vpor het geval je het nog niet door had.

simon55
door simon55 - Oct 2, 2017 om 12:58
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kom bij u in de tuin toch ook geen bloemen plukken !!!

me
door mein33 Oct 2, 2017 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat kan ook niet want Ts. woont 12 hoog en het ophogen van de tuin is niet toegestaan ;-))

ma
door manwijf - Oct 2, 2017 om 13:16
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het is naar de bekende weg vragen, lijkt me. Blijf gewoon af van alles dat niet van jou is. Zit je altijd safe.

getty
door getty - Oct 2, 2017 om 13:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Altijd fijn als de vragensteller meedoet in het geheel....

marita5
door marita5 - Oct 2, 2017 om 13:27
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo louise Ahrens ,

U bent te laat met uw vraag , op 16 sept was een landelijke appelplukdag .
 Nu 1 jaar wachten , heeft u ook geen problemen .

LANDELIJKE APPELPLUKDAG

Op zaterdag 16 september kunnen appels en peren geplukt worden op de Landelijke Appelplukdag. 37 fruittelers in Nederland hebben dan hun boomgaard geopend. Voor jong en oud is er van alles te doen.

Wil je weten of er bij jou in de buurt een boomgaard geopend is of heb je nog vragen? Kijk dan voor meer informatie op:

https://www.landelijkeappelplukdag.nl

https://www.facebook.com/landelijkeappelplukdag/

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2017 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die appels zijn niet gratis.

marita5
door marita5 Oct 2, 2017 om 18:07
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1 , dit is wel legaal , je steelt niet van een ander .

coar
door coar - Oct 2, 2017 om 13:31
2 Antwoorden / Vragen

Alles waarvan je niet de rechtmatige eigenaar bent en in je zak stopt heet stelen zo simpel is het.

1paul
door 1paul - Oct 2, 2017 om 14:33
3146 Antwoorden / 0 Vragen

JA...

u heeft uw loon gehad maar nog niet alles opgemaakt, de rest doe ik wel voor u!!!

jan koops
door jan koops - Oct 2, 2017 om 14:58
20 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is nou gemakkelijker , dan het aan de boer te vragen  !!!!

holiday
door holiday - Oct 2, 2017 om 14:59
102 Antwoorden / 12 Vragen

Alles gelezen hebbende mag ik dus concluderen dat indien de vrucht op de openbare weg in de berm ligt, deze zonder gevaar van aftuiging door de boer, mee genomen mag worden.

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2017 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die moet u, als gevonden voorwerp, inleveren op het gemeentehuis.:-))

me
door mein33 Oct 2, 2017 om 18:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@holiday,

Ja, dat mag, maar als de boer denkt dat de (verboden)vrucht toch is geplukt, dan zijn de rapen voorlopig nog niet gaar en kan de eerlijke vinder wel eens tot (appel)moes worden geslagen.
Een appeltje pikken bij de groeteman levert minder risico op. ;-))  maar daar wil ik niet mee zeggen dat dat wel zou mogen.

diumenge
door diumenge - Oct 2, 2017 om 18:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

26 reacties en louise ahrens laat niets van zich horen. Geslaagde internet-troll actie?

marita5
door marita5 Oct 2, 2017 om 18:14
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad een geslaagde actie , was een rotte appel ;-))

tenormin
door tenormin Oct 2, 2017 om 19:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De TS is niet de enige die niets meer laat horen. Denk dat het gewoon veel moeilijker geworden is. Alle (bijna dan)  nieuwe vraagstellers zijn na hun vraag 'de weg kwijt', aan de andere kant: wij kleppen er nog steeds, inclusief mijzelf, lustig op los. ;-))

costnix
door costnix Oct 3, 2017 om 16:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

We moeten toch een hobby hebben.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 3, 2017 om 16:11
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het opruimen is leuk en zou kunnen... maar bij  volle grond vertrap je veel en komt er modder op het pad.

Vaak mogen de plukkers die hij inhuurde de te kleine of beschadigde of te hoog hangende hebben dus voor personeel....
Vragen kan maar zomaar pakken dus niet.

Meestal mag je een zak vol voor €1,- vullen....
moes appels dus.

lo
door louise ahrens - Oct 3, 2017 om 19:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een reacties. Ik dacht dat dit een serieuze site was.

Ik stelde een vraag omdat iemand anders zei dat het mocht en ik zei van niet.
Ik wilde haar bewijzen dat het niet mocht.
Bedankt voor jullie reacties.

getty
door getty Oct 3, 2017 om 20:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tuurlijk

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2017 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@louise

En wat voor " bewijs" verwacht u dan hier te vinden? Overigens heeft u heel wat serieuze reactie gehad, maar als die u niet bevallen, kunt u de volgende keer wellicht direct naar een advocaat gaan. Of naar de politie.

mo
door mof - Oct 3, 2017 om 20:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen
gerbera
door gerbera - Oct 3, 2017 om 21:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik stelde een vraag omdat iemand anders zei dat het mocht en ik zei van niet.
Ik wilde haar bewijzen dat het niet mocht.

Heb u toch mooi ff gewonnen, en de prijs............. 2 kg appels al dan niet ge..t.-))