La
door Laura1979 Feb 6, 2021 om 22:34
Vrije tijd & tuin

Poes met terugkerende blaasontsteking laten inslapen?

Ik heb een poes ongeveer 13 jaar oud, ze heeft ongeveer vier maanden geleden een flinke blaasontsteking gehad. Plaste puur bloed. Was sterk vermagerd etc ernstig ziek geweest.

Ze kreeg metacam daar werd ze nog zieker van... Vervolgens naar een andere dierenarts gegaan, die gaf aan dat metacam de nieren kan aantasten. Hij schreef antibiotica voor (Nitrofurantoïne). En ze moest over op speciaal voer tegen nierstenen.
Ze is nooit meer de ''oude'' geworden maar ze krabbelde weer op.

Nu opnieuw een blaasontsteking, opnieuw bloed plassen. Ik wil dat mijn poes een leuk leven heeft en kon het de eerste keer al bijna niet aanzien.

Aangegeven bij de dierenarts of het een optie is om haar in te laten slapen, ik had me hier al een beetje op voorbereid dat ik haar niet meer mee terug zou nemen. Maar hij vond haar nog te "goed". Wilde het wel doen het was tenslotte mijn kat. Ik heb hem gevraagd of ze dan nog wel een leuk leven kan hebben hij gaf aan van wel dus opnieuw hormoonspuit (tegen de stress) pijnstiller en antibiotica mee. Nu eet ze nauwelijks haar eten, ik deed een halve door haar voeding dit ging de vorige keer goed. Ze plast opnieuw hele kleine beetjes of nauwelijks.

Ik vind het zo zielig om te zien... Maar het dilemma lijkt nu groter dan voorheen om haar in te laten slapen alsnog. Maak ik de juiste keuze?

4148 8 Rapporteer

getty
door getty - Feb 6, 2021 om 22:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat kunt alleen u zelf beslissen en beoordelen.

La
door Laura1979 Feb 6, 2021 om 22:42
1 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, maar meedenken mag. Het voelt zo tegenstrijdig :-(

tenormin
door tenormin Feb 6, 2021 om 22:56
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Het klinkt me iets "grappig" dit te lezen, niet echt grappig natuurlijk: ik heb al jaren een chronische blaasontsteking en krijg ook al jaren, via de uroloog hetzelfde medicijn. Iedere dag een capsule. (Ik heb ook zelf test strips om te kijken of ik het weer heb)  maar kan er vergif op innemen dat, als ik het voel branden: ik moet dan gelijk 2 x twee tabletten voor 7 dagen innemen. Misschien krijgt poes tijdens een blaasontsteking geen echte kuur, dus te weinig medicatie voor korte tijd. En ook, misschien, moet ze dan als ze wel okay is, toch het medicijn als voorzorg iedere dag een capsule krijgen. Als "mens" krijg ik de 50 mg capsule. Ik kan u uiteraard niet raden wat u 'zou moeten doen' met inslapen o.i.d.ze is best nog wel redelijk jong, maar ja, als poes echt ziek blijft: dan moet u natuurlijk zelf de keuze maken. Ik zelf zou eerst nog een paar keer een echte kuur proberen, laten inslapen is zo vreselijk "echt". Sterkte ermee hoor.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2021 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Gelukkig" kunt u beslissen uw kat niet verder te laten lijden.

Ik heb een kat gehad,die vocht achter zijn longen had, zat dus te happen en te hijgen. Tot drie keer toe een spuit van de dokter gehad, waardoor hij weer een paar dagen of week opkrabbelde. Het zou echt niet meer goedkomen, dus besloten om in te laten slapen.

La
door Laura1979 Feb 6, 2021 om 22:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat is dan de juiste keuze en duidelijker dat het beestje echt niet verder kan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 6, 2021 om 22:48
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte Laura,

Ik heb een soortgelijke situatie gehad met mijn konijn.....

Vooral in het weekend gaf het stress en moesten we met haar naar de spoedkliniek voor dieren en dat is niet goedkoop.....

In uw situatie zou ik uw kat op de natuurlijke manier laten gaan.

Mijn konijn is gelukkig ook overleden in haar slaap.

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2021 om 23:51
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer u te verplaatsen in het leven van de poes, als dat een lijden is, trek uw conclusies.

tenormin
door tenormin - Feb 7, 2021 om 00:21
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Vreemd @laura 1979, ik had een reactie gegeven maar zie dit niet meer terug.Ik moest ietwat "lachen", niet echt natuurlijk, maar omdat u het medicijn noemde had ik gisteren gereageerd. Omdat ikzelf een chronische blaasontsteking heb was ik ietwat verbaasd dat uw poes exact hetzelfde medicijn krijgt van de uroloog die ik heb. Ik denk dat poes geen kuur heeft gehad maar elke dag een capsule van het middel Nitrofurantoïn. Een kuur voor de mens betekent: 7 dagen 2x 2 capsules per dag. Als ik weer een probleem heb (heb strips om te checken) ga ik gelijk over op het advies van de uroloog. Dus ik denk, volledig geen arts of zo: misschien krijgt uw poes op het moment van een blaasontsteking te weinig medicatie voor een te korte tijd. Uiteraard is het aan u wat u wilt beslissen, maar ook, poes is eigenlijk nog te jong om daaraan te overlijden. Maar ook daar, sommige mensen overlijden ook veel te jong. Ik wens u veel wijsheid in wat U beslist. En ook: veel sterkte.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 7, 2021 om 09:01
7226 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
jouw mooie reactie staat onder het eerst gegeven antwoord te lezen, is er dus nog wel.

La
door Laura1979 Feb 7, 2021 om 12:33
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie. Ik weet inderdaad hoe een kuur werkt. Ik werk in de zorg waar ik inderdaad ook deze medicatie toedien. Ik heb er vandaag weer een halfje ingekregen. Kijken maar weer hoe ze het erop gaat doen. Bij de mens begrijp ik het. Bij dieren ben ik van mening dat we soms wat minder moeten ''dokteren'' en wellicht de natuur zijn gang moeten laten gaan.

tenormin
door tenormin Feb 7, 2021 om 12:42
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is uiteraard uw eigen beslissing en als poes lijdt, misschien maar beter dat, wat wij mensen maar moeilijk krijgen, helaas, poesje wel kan inslapen. Nogmaals, veel sterkte met uw beslissing.

tenormin
door tenormin Feb 7, 2021 om 12:45
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppy, ik was vergeten dat ik in reageer op dit antwoord reageerde. Ik was/ben ietwat van de leg: kreeg een mail de Gemeente Amsterdam; afdeling lijkbezorging: mijn vriend was dood gevonden in zijn huisje en zagen een brief van hem op tafel: om mij op de hoogte te stellen.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 7, 2021 om 13:47
7226 Antwoorden / 3 Vragen

Kan me voorstellen @tenormin dat je na dit onverwachte nieuws van de leg bent, gecondoleerd
en sterkte met dit verlies.

tenormin
door tenormin Feb 7, 2021 om 14:22
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel @shoppy.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 7, 2021 om 08:50
7226 Antwoorden / 3 Vragen

Maak even de kuur af, dat ze weinig eet komt ook doordat poes zich nog niet goed genoeg voelt.
Een kat kan ook geholpen worden om de medicijnen in te nemen.

Hopelijk komt ze er weer goed uit.

La
door Laura1979 Feb 7, 2021 om 12:30
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie, vorige keer hebben we inderdaad even het zo gedaan, levert de kat een hoop stress op en omdat ze maar klein van stuk is werd ze er nog beroerder van. Overgeven etc. Daarom zijn we destijds over gegaan om een pil open te maken en een halfje door het eten toe te dienen.

ro
door ronny530 - Feb 7, 2021 om 09:54
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen slaan de gegeven medicijnen niet aan en wordt de poes er niet beter van dus van een leuk poezen leven is vooralsnog geen sprake. Poezen en katers krijgen op deze leeftijd te maken met ouderdomsziektes die niet goed te genezen zijn maar hun leven wel kunnen verlengen. Het is en blijft een dilemma, hou ik tegen hoge kosten de poes in leven of besluit ik het leven van de poes te laten beeindigen nu ze zo ziek is en de kans op beter worden in dit stadium klein is. Keuzes tussen leven en dood blijft moeilijk maar als er geen verbetering optreed zou ik kiezen voor in laten slapen want een poes zien lijden heeft voor u ook een grote impact op uw leven.

gerbera
door gerbera - Feb 7, 2021 om 11:53
7382 Antwoorden / 14 Vragen

13 jaar is een mooie leeftijd dus de vraag is of u het zelf nog wilt aanzien. Bloed in de urine kan ook nog gevaarlijk zijn omdat zich stolsels kunnen ontwikkelen die de plasbuis zodanig verstoppen hetgeen pijnlijke en moeilijk plassen veroorzaakt en zelfs dodelijk kan zijn. Het vreemde is dat uw dierenarts niet met u meedenkt omdat elke blaasontsteking de poes zwakker maakt en om deze dan met medicatie op de "pootjes" te houden, ik heb er zo mijn vraagtekens bij. Klink misschien cru maar zou haast denken dat die aan de finaciële kant denkt. Helaas spreek ik uit ervaring en heb ik een meedenkende dierenarts gehad die het wel verstandig vond het dier (14 jaar)uit zijn lijden te verlossen ook omdat die aangaf dat  medicatie en prikken maar een tijdelijk oplossing was. Wat ik vreemd vindt dat u voeding tegen nierstenen moest geven terwijl mijn poes jaren op speciale voeding tegen blaasgruis heeft geleefd.

La
door Laura1979 Feb 7, 2021 om 12:28
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, inderdaad ze heeft voeding tegen blaasgruis royal canin s/o urinary. Wat ze altijd goed gegeten heeft. Nu heeft ze denk ik doorgekregen dat ik er wat doorheen heb gedaan, een kat is niet gek helaas... en eet ze moeizaam. Vanochtend naar de supermarkt geweest. Heb een blikje gehaald wat ze vroeger altijd heel lekker vond, klein beetje in de bak opnieuw een halve pil antibiotica erdoor heen. En hap slik en het was weg...

Vervolgens is ze direct gaan slapen...

Dierenarts is echt niet flauw, het is een ouderwetse veearts. Hij gaf aan neus is nog mooi roze, tong is niet bruin dan hebben ze het flink aan de nieren schijnt... En ze zit nog mooi in haar vacht en ze was nog behoorlijk fel met het verzetten tegen de antibiotica geven door middel van een schieter...
Het eninge dat hij wel zei is krijgt ze nog steeds de speciale voeding omdat ik al een tijdje het niet bij hem gehaald had. Bestel het bij Medpets is goedkoper, moest ik een zakje meenemen om de kleur te vergelijken thuis. Ik heb geen verschil kunnen waarnemen...