opdepennie
door opdepennie Oct 21, 2020 om 11:47
Vrije tijd & tuin

Programma doorspoelen, terug kijken enz.

Sinds een aantal jaren heb ik een volledig abonnement voor o.a. mijn teevee. D.w.z. inclusief interactieve ontvanger en interactief plus. Dat laatste geeft mij de mogelijkheid om films, programma’s enz. op te nemen en later af te spelen. Zo kan het gebeuren dat ik pas weken later iets ga terug kijken en dan nog geconfronteerd wordt met reclames die al lang niet meer gelden of een  programma aankondigen dat al weken geleden is uitgezonden. Nagenoeg alle zenders bieden mij dan de mogelijkheid om door te spoelen. Alleen alles van RTL verbiedt mij dat. Ik ben hierover met mijn provider in gesprek gegaan maar die is met handen en voeten gebonden aan gemaakte afspraken met deze zender. Hoewel ik dit aan diverse instantie heb voorgelegd, heb ik tot dusver nog geen enkel bevredigend antwoord gekregen. Meestal nogal ontwijkend, omdat dit waarschijnlijk nogal een teer punt is. Ik begrijp dat men het van reclame moet hebben. Maar in zo’n situatie als hier boven omschreven heeft dat voor niemand meer enige waarden. Daarbij, de tijden van reclamevoering en mededelingen lopen steeds verder uit. Wanneer men een speelfilm kijkt, komt er 5 tot 6 keer een onderbreking van 8 minuten.

Graag heb ik over deze kwestie eens een duidelijk standpunt van de betreffende instanties. En of het überhaupt zo is dat RTL mij iets, waarvoor ik betaal, kan ontzeggen. Maar ik vind vooralsnog geen luisterend oor.

Wordt u ook met dit “machtsmisbruik” geconfronteerd ? En zo ja, zou het dan een mogelijkheid zijn om hier en masse tegenin te gaan en RTL te laten stoppen met haar vermeende monopolie ? Want waarom zij wel en de andere zenders allemaal niet ?

12995 16 Rapporteer

me
door mein33 - Oct 21, 2020 om 12:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR OPDEPENNIE 21 OKT. 2020 En of het überhaupt zo is dat RTL mij iets, waarvoor ik betaal, kan ontzeggen. Maar ik vind vooralsnog geen luisterend oor. Maar ik vind vooralsnog geen luisterend oor. Wordt u ook met dit “machtsmisbruik” geconfronteerd ?

@opdepennie,

U krijgt voor uw pennie precies waar u voor de pennies voor betaald, niets meer, maar zeker ook niets minder.

De TV-zender bepaald de spelregels en de provider geeft het zender/programma aanbod alleen maar door.
En aangezien RTL een commerciële zender is en de inkomsten uit de reclameverkoop moeten komen, is het best wel begrijpelijk dat ze deze handelswijze hanteren.

opdepennie
door opdepennie Oct 21, 2020 om 12:15
4 Antwoorden / 2 Vragen

Mein33, dit is voor mij geen bevredigend antwoord. Ik betaal al dertien euro extra om die mogelijkheid te hebben. Wanneer hierin een bedrag begroot wordt voor reclame en dan te kunnen  doorspoelen, ben ik dat graag bereid om te betalen. maar ik kan geen kant op, terwijl ik zelf dacht alternatieven gevonden te hebben door extra te betalen !

me
door mein33 Oct 21, 2020 om 13:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR OPDEPENNIE 21 OKT. 202   Mein33, dit is voor mij geen bevredigend antwoord.

@opdepennie,

Dat is jammer voor u, maar het is niet anders.
Een TV zender bepaald zelf wat wel en niet is toegestaan met hun uitzendingen en uw provider geeft de programma's alleen maar door en kan/mag daar niets aan veranderen.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 21, 2020 om 12:16
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Het is zeker geen machtsmisbruik maar noodzakelijk omdat het een commerciële zender betreft.

          Uit de link:
Met Replay TV kan doormiddel van de tv-gids programma’s tot zeven dagen na uitzending teruggekeken worden. Er kleven echter ook nadelen aan Replay TV. Zo kan bij enkele commerciële zenders – waaronder alle zenders van RTL Nederland en Talpa TV – gedurende reclameblokken niet vooruitgespoeld worden.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/terugkijken-rtlprogrammas-bij-ziggo-deels-niet-meer-mogelijk/

Donuts
door Donuts Oct 21, 2020 om 12:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Sjoppy, TS heeft het niet over replay t.v. maar over door hem opgenomen programma's.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 21, 2020 om 13:45
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Sprietje,
ik heb inderdaad o.a terugkijken begrepen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 21, 2020 om 12:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je de Life uitzending  naar een Desktop stuurde met  3 Tb harde schijf....
En die op  59"monitor  (1½meters van Rutte maat dus)  ging kijken is doorspoelen wel mogelijk.
Ik heb een TV tuner kaart in de desktop en die kan  2 zenders  opnemen na programmeren of  1 opnemen + 1x kijken.

De opname functie van de Smart TV waar ook een opname HD aan kan heeft die mogelijkheid niet.
Ik weet niet of Apple of Windows dit ook kan maar onder Linux Ubuntu 20.04, een gratis versie  werkte dit al vele jaren bij mijn thuis.

justmeagain
door justmeagain Oct 21, 2020 om 23:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een armoede. Ziggo Next box  kan onbeperkt aantal zenders tegelijkertijd opnemen. 400 uur lang en wordt 1 jaar bewaard. Dus geen pc met energieslurpende voeding die steeds maar aan hoeft te staan, geen 3Tb harde schijf extra moeten kopen. En is razendsnel.

opdepennie
door opdepennie Oct 23, 2020 om 19:28
4 Antwoorden / 2 Vragen

JUSTMEAGAIN: dat klopt. In  mijn geval hebben we het hier over eenzelfde situatie. Maar dan moet het toch mogelijk zijn dat, wanneer ik aangeef middels een abonnement dat ik geen reklame wil zien, dit kan worden gerealiseerd met als een meerprijs(je) voor dit irritant gedoe. Want dat is 't .
Reclame voegt m.n. op teevee niets toe. Het is een momentopname en veel van het getoonde zal never nooit de consument over de streep helpen. Vandaar die (in mijn ogen) veel "teweegbrengende" reclame/programma's, Maar goed, wie het weet mag het zeggen. Ik heb me waarschijnlijk op onbekend terrein begeven. Maar dat neemt niet weg, dat dit voor mij een probleem is. En met mij gelukkig nog veel andere stilzwijgernde lezers van deze rubriek. Het zij zo.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2020 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet bij welke provider u zit, maar ik heb zelf Ziggo. Bij vertraagd kijken, kan ik bij een aantal commerciele zenders, onderandere RTL 8, de reclame niet doorspoelen, maar als ik het hele programma opgenomen heb en dan later ga kijken, bestaat die mogelijkheid wel.

ma
door malty - Oct 21, 2020 om 12:35
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u het betreffende programma opneemt zou u doorspoelen gewoon moeten kunnen gebruiken.
Maar als u bij commerciële zenders in de online programmagids kiest voor Terug kijken kunt u weer niet doorspoelen.
Welke tv provider heeft u waar opgenomen programma's niet doorgespoeld kunnen worden?

opdepennie
door opdepennie Oct 21, 2020 om 12:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

Malty, dit is niet mogelijk bij RTL. Andere zenders (ook commercieel) bieden die mogelijkheid wel. Mijn provider zit in het Brabantse St. Oedenrode, TRINED.

ro
door ronny530 - Oct 21, 2020 om 13:42
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Veel interactieve ontvangers zijn niet voorzien van een harde schijf en als dat bij deze ontvanger ook zo is dan neemt u geen programma op maar blijft het programma beschikbaar. Bij afsluiten van interactieve tv reserveert de tv provider een data opslag ruimte die te vergelijken is met een harde schijf en plaatst het programma op die schijf zodat u het programma kan kijken wanneer u dat wenst. Het voordeel is dat u op alle geschikte apparatuur het programma kan kijken maar het nadeel is dat aan de inhoud van het programma zonder toestemming van RTL in dit geval niets aan de inhoud gewijzigd mag worden. RTL biedt wel reclame vrij terug kijken aan maar daar zal voor betaald moeten worden en hangt het van uw tv provider af of u zo'n abonnement als optie bij kunt afsluiten.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Oct 21, 2020 om 23:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar betaal je dan voor? In ieder geval niet voor die film van RTL waar je naar wilt kijken.

Betalen doe je door naar de reclame te kijken.

Kortom, het is gezeur.

opdepennie
door opdepennie Oct 23, 2020 om 13:02
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat vindt u, maar kunt u mij dan ook vertellen hoeveel procent reclamegeld er jaarlijks al wordt begroot in een product wat u en ik kopen? Mij lijkt dat ik dan al genoeg betaal om hierover commentaar te hebben ! Trouwens, goede spullen verkopen zichzelf. Ga voor uzelf maar eens na hoeveel u uiteindelijk zou kopen van alle artikelen enz. die tot vervelens toe mijn teeveekijken verpesten. Om over de schreeuwerige aankondigingen van allerlei programma's met weinig kijkcijfers nog maar te zwijgen. En nogmaals de vraag: waarom maken de vele andere zenders hier geen probleem van ?

diumenge
door diumenge Oct 23, 2020 om 13:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, dat kan ik je niet vertellen en interesseert mij ook niet. RTL is een commerciele zender en niemand verplicht je er naar te kijken, doe je dat wel dan betaal je door naar reclame te kijken. Geen reclame, dan ook geen RTL en dus niets om op te nemen en/of (later) naar te kijken.

Waarom andere zenders er geen probleem van maken weet ik niet, maar omdat zij dat niet doen wil niet zeggen dat RTL het ook niet hoeft te doen.

Je wil gewoon voor een pennie op de eerste rang zitten, zo werkt het niet.

opdepennie
door opdepennie Oct 23, 2020 om 19:38
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het zou toch gruwelijk jammer zijn wanneer er niemand meer keek naar RTL. Ten eerste omdat uw stelling dan van nul en generlei waarde blijkt en ten tweede: er is dan niets verloren, want voor hen tien anderen ! Maar goed, los daarvan, nu suggereert u iets wat u niet kunt staven. In een eerder bericht haalde ik aan dat ik graag nog enige euro's extra wil betalen om al die onzin van reclame te kunnen omzeilen. Dus trekt u geen conclusie betreffende  mijn opvattingen. Ik stel het anders: wanneer ik genoeg betaal, wil ik hebben waarvoor ik betaal ! Klopt dat een beetje met uw opvattingen ?

diumenge
door diumenge Oct 23, 2020 om 19:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Omdat het niet gaat gebeuren dat er niemand meer naar RTL kijkt is jouw reactie van geen enkele waarde.

Verder heb je nu pas in een reactie aangegeven dat je wel extra wil betalen, om de reclame te omzeilen. Nou is dat inderdaad een eerder bericht t.o.v. het bericht van 19:38, maar meer ook niet. Dus ook dit argument gaat mank.

Afijn, omdat nu is gebleken dat je zelf nog 10 euro wil betalen is het 'probleem' simpel op te lossen door een abonnementje bij Videoland te nemen.

panter22
door panter22 - Oct 22, 2020 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

Of je betaalt voor een commerciele zender, of je kijkt reklame.
Neem Netflix, dan kun je films kijken zonder reklame.
Als je het er niet mee eens bent, kijk dan niet meer,
En als je hier wat aan wilt doen, begin een eigen actie op Facebook. Je moet het zelf doen, een ander doet het niet voor je.
Eea staat keurig op de site:
https://www.trined.nl/diensten/televisie/interactieve-televisie/

opdepennie
door opdepennie Oct 23, 2020 om 19:52
4 Antwoorden / 2 Vragen

Vind ik te kort door de bocht. Ik wil in feite een discussie aanzwengelen om te kijken war veel mensen vinden. Helaas is er nog niemand die dit probleem iets vindt om er verder op in te gaan of uit te diepen. Dat het zo normaal zou zijn volgens enkele reageerders vind ik dus te kort door de bocht. Ik weet zeker dat er veel mensen zijn die zich er aan storen. De zwijgende meerderheid ? Wanneer u stelt dat het allemaal onzin, gaat u voorbij aan de vele kijkers die zich er aan storen. En mijn stelling is, dat het anders kan. Zonder de irritatie op te moeten wekken van teeveekijkend Nederland.

panter22
door panter22 Oct 24, 2020 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Je stelling is duidelijk. Je bent van mening dat het anders kan. Alleen je onderbouwt je stelling niet, hoe dat dan zou moeten. Je roept alleen maar in de hoop dat een ander er iets mee gaat doen.
Dus ik zeg, begin zelf

rj
door rjw - Oct 22, 2020 om 09:11
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als jouw werkgever je vraagt om het werk later te doen, dan doe je het ook niet gratis. Dus niet zo raar dat een commerciele omroep wel wil dat reclames getoond worden. Anders gaat iedereen een uur verschoven kijken, en komt er geen cent meer binnen, want adverteerders zijn ook niet gek natuurlijk.

Maar er zijn genoeg opties om programma's te kijken die niet worden onderbroken door reclame. Ned1/2/3, de Belgische zenders, BBC 1/2, ARD, ZDF. Gewoon daar naar kijken.

En RTL beschuldigen van een monopolie geeft aan dat je niet weet wat een monopolie is. We hebben tientallen zenders, waarvan er maar een paar van RTL zijn. Niet echt een monopolie....

opdepennie
door opdepennie Oct 22, 2020 om 11:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

RJW, iets begrijpend lezen is ook aan te leren. Ik geef aan, dat na twee weken een reclame en/of programma niet meer relevant is. Hier moet een mogelijkheid zijn om dat te compenseren. Het gaat mij ook niet om RTL te omzeilen. Maar typisch is wel dat alleen zij op al hun zenders, en dat zijn er in het Nederlandse omroepwereldje nogal wat, dit toepassen en verder niemand van de vele andere commerciele aanbieders. Dus is hier sprake van het monopolie. hebben.

audb
door audb - Oct 23, 2020 om 14:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een antwoord is van toepassing : Reclame inkomsten

Als u namelijk niet naar de reclame zou kijken dan krijgt RTL daar ook niet voor betaald.

De oplossing is heel eenvoudig : bij Ziggo kan u de uitzending "opnemen" en dan gewoon de reclame door skippen (doe ik ook met Meiland gasten en "Goede morgen Nederland")

opdepennie
door opdepennie Oct 23, 2020 om 18:56
4 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, maar niet bij RTL !

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2020 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bij RTL.

opdepennie
door opdepennie Oct 23, 2020 om 19:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry, u neemt de programma's op. Ik maak gebruik van de optie die ik betaal aan mijn provider, nl. laten opnemen (dus niet zelf) en later bekijken. Dat moet dan mijn fout zijn. Dus over op een externe schijf en mijn laptop aanpassen.

mo
door mof - Oct 23, 2020 om 16:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat mag rtl zelf bepalen. Zij krijgen geld voor de reclames, die moeten zij u tonen. Dit is geen machtsmisbruik, u krijgt waarvoor u betaalt, uitzendingen onderbroken door reclames, zo werkt dat bij de commerciele tv.

he
door henkie.penkie - Oct 23, 2020 om 18:51
150 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt inderdaad dat het vooruit spoelen bij de commerciele zenders niet mogelijk is, dit betreft RTL 4 SBS 6 RTL7 RTL 8 en SBS 9.
Waarom neem je ze niet op dan kun je reclame blokken wel doorspoelen. Dit gaat alleen met de voorheen Horizon-box en de neiuwe media XL boxen van Ziggo. Op een smart televisie gaat dit zo wie zo niet. Omdat je terug kijkt via internet en niet via de kabel. Alleen bij de horizonbox is dit zonder internet kabel mogelijk en bij de laatste nieuwe media XL boxen moet je ook een internet aansluiting hebben.

opdepennie
door opdepennie Oct 23, 2020 om 19:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

Goeie tip ! Maar wanneer ik de zenders zie die u aanhaalt, heb ik nog geluk. Ik begrijp alle consternatie om dit gedoe, maar het is bij mij enkel RTL die dat doet. En dat vind ik vreemd. Ik ben gaarne bereid om zelfs nog 10 euro per maand meer te betalen wanneer ik die reclame niet meer behoef te doorlopen. Dat zou dan komen boven op alle ingecalculeerde reclamebedragen op alle artikelen die ik normaliter eventueel wens te kopen in reguliere supermarkten enz. En dat moet met de huidige know-how en middelen mogelijk zijn !

diumenge
door diumenge Oct 23, 2020 om 19:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met de Humax IRHD 5300 kan dat ook.

panter22
door panter22 Oct 24, 2020 om 10:07
6599 Antwoorden / Vragen

Steeds minder mensen hebben een tv abonnement. Als je eens afzet de reklameinkomsten tegen die paar mensen met wel een abonnement die bereid zijn €10 te betalen aan RTL, dan kan dat lang niet uit.

diumenge
door diumenge - Oct 23, 2020 om 19:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan neem je toch een abonnement op Videoland? Dat is RTL.

DOOR OPDEPENNIE 23 OKT. 2020 OM 19:06
2 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Goeie tip ! Maar wanneer ik de zenders zie die u aanhaalt, heb ik nog geluk. Ik begrijp alle consternatie om dit gedoe, maar het is bij mij enkel RTL die dat doet. En dat vind ik vreemd. Ik ben gaarne bereid om zelfs nog 10 euro per maand meer te betalen wanneer ik die reclame niet meer behoef te doorlopen. Dat zou dan komen boven op alle ingecalculeerde reclamebedragen op alle artikelen die ik normaliter eventueel wens te kopen in reguliere supermarkten enz. En dat moet met de huidige know-how en middelen mogelijk zijn !

al
door alexx35 - Oct 24, 2020 om 15:01
5 Antwoorden / 1 Vragen

Persoonlijk kijk ik nooit rechtstreeks naar de commerciele zenders omdat de programma's mij niet interesseren. Mocht ik een film willen bekijken die zij uitzenden neem ik die op en kijk op een later tijdstip terug en dan kan ik de reclameblokken, die meestal rond de 8 minuten duren, heel eenvoudig overslaan.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Oct 24, 2020 om 21:56
98 Antwoorden / 1 Vragen

Neem alles op de harddisk op als dit mogelijk is. U kunt dan door spoelen.

dyan07
door dyan07 - Oct 25, 2020 om 14:27
13 Antwoorden / 4 Vragen

heb ik me ook al zo vaak afgevraagd ja! Ik wil die reclame ook allemaal niet en het irriteert me mateloos. Wat is hiertegen te doen?