kl
door klokje01 Sep 20, 2011 om 14:44
Vrije tijd & tuin

Verhuurder wil dat ik coniferen uit de tuin verwijder

Binnenkort ga ik verhuizen. De woningbouwvereniging wil dat ik de coniferen uit de tuin verwijder. Toen ik deze woning betrok stonden de coniferen er al. Mag de woningbouw vereniging van mij eisen dat ik de coniferen moet weghalen?

4727 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt aan je contract. Als daarin gesteld is dat je bij vertrek de coniferen moet verwijderen; het zij zo. Staat er niets vermeld kun je je beroepen of het feit dat het zo gehuurd is.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

zo ver ik weet mag het niet als ze er al stonden bij toen je de huurovereenkomst afsloot met hun. hier staat namelijk in de huurovereenkomst zo achterlaten als dat je het betrok mits de volgende huurder er geen moeite mee heeft.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is afhankelijk van de datum waarop u het huurcontract hebt getekend. Is dit voor 1 aug. 2003, en er is geen 'opnamestaat' dan ligt de bewijslast van de staat van de woning bij de huurder (dwz. als u niet kunt bewijzen dat de coniferen er al stonden, dan zult u deze moeten verwijderen). Als het huurcontract is getekend na 1 aug. 2003, en er is geen opnamestaat dan ligt de bewijslast van de staat van de woning bij de verhuurder.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals gezegd moet je even contract en voorwaarden nakijken, toen ik huurwoning met grote boom in de tuin kreeg is me gevraagd of ik hem wilde, als dat het geval was werd de verantwoordelijkheid (op papier) aan mij overgedragen en was ik verantwoordelijk voor onderhoud en eventuele schade ed.
Dat heb ik natuurlijk geweigerd en daarmee was het hun boom en besloten ze hem te verwijderen omdat ze het onderhoud niet wilden.........

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je moet bewijzen kunnen foto's een handige hulp zijn.
Mocht je die niet hebben, kun je eventueel aan de buren vragen of die misschien iets hebben waar de coniferen toevallig opstaan.
Of proberen contact te zoeken met de vorige bewoner.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Burgerlijk Wetboek nr. 3 :

Artikel 3

1. Onroerend zijn de grond, de nog niet gewonnen delfstoffen, de met de grond verenigde beplantingen, alsmede de gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken.

2. Roerend zijn alle zaken die niet onroerend zijn.

Artikel 4

1. Al hetgeen volgens verkeersopvatting onderdeel van een zaak uitmaakt, is bestanddeel van die zaak.

2. Een zaak die met een hoofdzaak zodanig verbonden wordt dat zij daarvan niet kan worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt toegebracht aan een der zaken, wordt bestanddeel van de hoofdzaak.
----------------------------------------------------

De coniferen stonden er al toen het huurcontract werd afgesloten. De coniferen, onroerend goed, zijn een bestanddeel van die zaak (huurcontract voor opstallen en erf).

Groot onderhoud aan onroerend goed (zoals het verwijderen/vervangen van bomen en heggen) zijn voor rekening van de verhuurder volgens het Besluit Kleine Herstellingen, onderdeel van Burgerlijk Wetboek nr. 7. Van het Besluit mag wettelijk niet worden afgeweken.

Het regelmatig snoeien van heggen, hagen en opschietende bomen; komt wel voor rekening van de huurder volgens dat Besluit.

Toevoeging voor mensen die zelf coniferen e.d. planten: Daarvoor geldt dit dus niet.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 20 sep 2011, 15:12: Zoals gezegd moet je even contract en voorwaarden nakijken, toen ik huurwoning met grote boom in de tuin kreeg is me gevraagd of ik hem wilde, als dat het geval was werd de verantwoordelijkheid (op papier) aan mij overgedragen en was ik verantwoordelijk voor onderhoud en eventuele schade ed.
Dat heb ik natuurlijk geweigerd en daarmee was het hun boom en besloten ze hem te verwijderen omdat ze het onderhoud niet wilden.........

Grappig, dat was in "bonje met de buren" het onderwerp. Bleek die boom van de woningbouw zelf te zijn. Dus moesten zij die joekel eruit halen op eigen kosten. Goed nagedacht bij die beslissing dat je de boom niet wilde...

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de Amsterdamse verordening staat: de stam dikker dan 10 centimeter en dat gemeten vanaf 1 meter boven de grond, daarvoor is een rooivergunning nodig.
Wellicht probeert de verhuurder om daaronder uit te komen door dat probleem bij de huurder te leggen.

Dus ook hier wee die bekende aangetekende brief waarin u stelt dat deze coniferen er al stonden toen u dat pand ging bewonen en dus niets te maken hebt met verwijderen na achterlaten van die woning dan alleen datgene zal doen wat de wet voorschrijft bij beëindiging van een huurovereenkomst.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd. Ik ben op zoek naar een woning met een tuin en heb er al diverse laten lopen omdat de tuin mij niet beviel (meer stenen dan aarde). Nu heb ik daarna gehoord dat een woningstichting zich totaal niet bemoeit met het buitengebeuren omdat dit altijd in verandering is (planten komen tot leven en gaan heen). De enige uitzondering zou zijn dat de woningstichting soms bepaalt dat een bepaald stuk tuinpad (tegels) niet verwijderd mag worden. Hoe kan men dan beginnen over coniferen? Ik heb zelf ooit een tuin met coniferen geërfd en die hebben toen in de loop der tijd het loodje gelegd.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op dinsdag 20 sep 2011, 18:39: Vreemd. Ik ben op zoek naar een woning met een tuin en heb er al diverse laten lopen omdat de tuin mij niet beviel (meer stenen dan aarde). Nu heb ik daarna gehoord dat een woningstichting zich totaal niet bemoeit met het buitengebeuren omdat dit altijd in verandering is (planten komen tot leven en gaan heen). De enige uitzondering zou zijn dat de woningstichting soms bepaalt dat een bepaald stuk tuinpad (tegels) niet verwijderd mag worden. Hoe kan men dan beginnen over coniferen? Ik heb zelf ooit een tuin met coniferen geërfd en die hebben toen in de loop der tijd het loodje gelegd.

Coniferen kunnen en heel oud en heel groot worden. Die moet je dus ieder jaar wel enige keren in zijn fatsoen knippen wil je geen "bonje met de buren" krijgen. Van binnen zijn ze veelal hartstikke bruin. Ik weet uiteraard niet de grootte van de coniferen van TS maar het kunnen flinke jongens worden en als ze die moet verwijderen van de Woningbouw kan ik me goed voorstellen dat ze daar niet blij van wordt. Dus nu maar hopen dat TS daar is gaan wonen na augustus 2003, zoals Gijssie stelt.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2011 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als jij ze hebt verwaarloosd dan lijkt mij de vraag gerechtvaardigd.

Je moet natuurlijk wel je tuin onderhouden !

ve
door verwijderd - Oct 2, 2011 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@user123 Er staat nergens dat TS de bomen heeft verwaarloosd.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2011 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie dat Klokje01 wel een vraag heeft gesteld maar tot op heden niets heeft teruggekoppeld. De vraag is zo summier, als de WBV een reden heeft dan wordt het hakken zagen en spitten.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2011 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 2 okt 2011, 13:22: Ik zie dat Klokje01 wel een vraag heeft gesteld maar tot op heden niets heeft teruggekoppeld. De vraag is zo summier, als de WBV een reden heeft dan wordt het hakken zagen en spitten.

Misschien is alles al geregeld en is ze aan het verhuizen; zou kunnen met nieuwe maand.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2011 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 2 okt 2011, 13:22: Ik zie dat Klokje01 wel een vraag heeft gesteld maar tot op heden niets heeft teruggekoppeld. De vraag is zo summier, als de WBV een reden heeft dan wordt het hakken zagen en spitten.

Als de coniferen er al als boom stonden bij het aangaan van het huurcontract, dan is verwijdering voor rekening van de woningbouwvereniging. Het is op dit moment een modeverschijnsel van de woningbouwverenigingen om bomen (vaak ten onrechte) te laten kappen op kosten van de huurders. En als ze hun zin krijgen scheelt dat een smak geld. Hoogwerker, afvoer van hout op vrachtwagen etc.

Daar komt nog bij, dat in vrijwel alle Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV) staat, dat een kapvergunning aangevraagd of minstens mede-ondertekend moet worden door de eigenaar van de grond waarop de boom staat. En eigenaar van de grond is de woningbouwvereniging.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 3, 2011 om 06:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zit ik midden in de verhuizing. Hartelijk dank voor de reacties, heb daar veel aan gehad. De coniferen kan ik zonder problemen laten staan.
Marianne