cu
door customer2000 Dec 28, 2022 om 16:58
Vrije tijd & tuin

Waar kun je in Nederland een linnaeus klokje kopen of stekje bekomen?

Het is een prachtig wild plantje dat ik graag in de tuin zou willen zetten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Linnaeusklokje

2517 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2022 om 17:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: ga een naar een tuincentrum. (Gespecialiseerd zie bijv. https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin/vraag/518936/linnaeusklokje-koop-tuincentrum/)

of deze indien u die nog niet zag. Of men daar een (Fins) Linnaeus klokje verkoop staat er helaas niet bij. Wel andere 'klokjes' bloemen.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 28, 2022 om 17:08
862 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom een in het wild groeiend plantje in je tuin zetten.

Lijkt mij dat je van een wild plantje geen gecultiveerde versie kunt kopen want dan is het geen wild plantje meer.

Een stekkie in het wild jatten kan risicovol zijn. Kan illegaal zijn.

sira
door sira - Dec 28, 2022 om 17:18
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Het is een zeer zeldzaam plantje en daarom beschermd en dus niet te koop. U riskeert zelfs een boete als u deze zou uitgraven om in eigen tuin te planten.

va
door vanlotjegetikt - Dec 28, 2022 om 18:02
809 Antwoorden / Vragen

Is een beschermd plantje wat alleen op het Noordelijk Halfrond groeit.(anders had er Australis gestaan)
Is ook nog een alpine dus dat groeit hier niet echt behalve op Terschelling en Vlieland en een verdwaald exemplaar in Drenthe
Misschien op USA websites als zaad te verkrijgen.

Au
door Augje - Dec 30, 2022 om 12:46
5 Antwoorden / Vragen

Linneasklokjes zijn zeer zeldzaam en zwaar beschermd. Die mag je niet in je tuin hebben. Bovendien groeien ze onder zeer specifieke omstandigheden en zullen ze het waarschijnlijk helemaal niet in uw tuin doen. Maar er zijn andere klokjes die ook mooi zijn, en geschikt voor in de tuin. Denk aan het kruipklokje, het grasklokje en het Karpatenklokje. Deze kunt u gewoon bij een tuincentrum krijgen.