ja
door janparl Apr 16, 2009 om 02:24
Vrije tijd & tuin

Waterlekkage achter de meter....?

we gebruiken ong 180 cuub per jaar.we hebben een tuintje en we sproeien alleen wat nodig is en we zijn met 2 personen thuis.

volgens de norm zouden we per dag gebruiken 140 liter water per persoon

dus 140 x2pers.x365dagen=102.2 cuub. en dan nog wat voor de tuin..

ons huis is van 1954 en ik vermoed dus lekkage achter de meter, er gaat een stuk leiding onder de tuin door naar de garage...

hoe kan je dat meten?

al vast bedankt voor de suggesties

gr

Maria en Jan.

1132 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2009 om 07:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nogal simpel,watergebruikers afsluiten en kijken of de meter loopt.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2009 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja das te simpel...we gaan niet met vakantie dit jaar ...

ve
door verwijderd - Apr 16, 2009 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maria en Jan

Je kan dus zien aan de meter of er water wordt afgenomen dus een tijdje zeg maar 15 minuten geen water gebruiken dus de stopkraan in het toilet dicht draaien de keukenkraan de rest van de waterkranen gesloten houden ook warmwater dan een kwartier naar de meter kijken of hij aangeeft dat er wel gebruikt word als hij dus stil blijf staan gebruik u toch meer water dan u denkt en is er dus geen lekkage in de leiding onder in de tuin.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Apr 16, 2009 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Maria en Jan,

U gebruikt dus op jaarbasis ongeveer 80% meer dan verwacht. Als er een lekkage is zoals u die beschrijft zo ik verwachten dat er een continue stroom water verdwijnt. U zou naar verwachting 2x140=280 liter per dag verbruiken, 280*0.8=224 liter stroomt er dus per dag weg, dit is ongeveer 10 liter per uur. Neem 's avonds voor het slapen gaan de meter op, gebruik geen water (zet desnoods een emmer klaar voor het doorspoelen van de WC) en neem de meter 's ochtends weer op. Er vanuitgaande dat er dan zo'n 7 a 8 uur geen water is gebruikt, zou de meter of gelijk zijn gebleven (geen lekkage) of zo'n 70 a 80 liter meer aangeven (wel lekkage).

Succes!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2009 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

de watermeter opnemen is even simpel als klok kijken,moet lukken.