je
door jelloowmelloow Jun 26, 2024 om 06:02
Geldzaken & recht

Overstap voor aansluiting glasvezel, oplegging boete gerechtigd?

In juni 2022 sloot ik via de glasvezelaanbieder/aanlegger in mijn regio bij provider 1 een abonnement af voor afname internet en tv via glasvezel. Mijn huidige aansluiting is via VDSL, dus ik dacht erop vooruit te gaan. Over mijn VDSL-provider, provider 2, ben ik al jarenlang heel tevreden. Scherpe prijzen en goede service. Een abonnement afsluiten tijdens de aanleg bespaart aanlegkosten, reden waarom ik met provider 1 in zee ging. Gedurende de wachttijd op aansluiting bood mijn VDSL-provider mij ook een abonnement aan. Daarop ben ik ingegaan. Ik sloot eenzelfde abonnement af als bij provider 1, maar dan goedkoper en prettig want bij mijn huidige provider. Hierna probeerde ik op te zeggen bij provider 1. Dat was niet mogelijk zonder betaling van een afkoopsom van eur 540; provider 1 beweert samen met de glasvezelaanbieder reeds kosten voor mijn aansluiting te hebben gemaakt. Dan maar opzeggen bij provider 2 voor het glasvezelabonnement. Provider 2 beweert nu dat provider 1 geen kosten voor mij heeft gemaakt en dat provider 2 de kosten voor aanleg bij de kabelaanbieder voldoet. Bovendien geldt volgens provider 2 het recht van opzegging vanwege bedenktijd na aankoop. Ook wanneer de aansluiting door provider 1 is uitgevoerd heb ik na installatie volgens provider 2 nog twee weken recht van opzegging wegens bedenktijd.
Ik ben de draad kwijt en ben vanwege de dreiging van oplegging van de afkoopsom geneigd om tegen mijn wil in zee te gaan met provider 1.
Heeft iemand van jullie ervaring met de kabelcowboys? Ik heb al om raad gevraagd bij het Juridisch Loket maar antwoord laat 10 dagen op zich wachten. Ik heb op zich geen haast met aansluiting maar wil wel graag uit deze lastige situatie geraken zonder dat het mij extra geld kost.

5011 9 Rapporteer
Ozymandias
door Ozymandias - Jun 26, 2024 om 06:45
212 Antwoorden / Vragen

Wat denk je zelf? Je gaat een overeenkomst aan waarbij er ook een fysieke aansluiting gerealiseerd moet worden. Nogal wiedes dat ze die kosten komen verhalen.

Jij hebt het over cowboys, ik heb het over wispelturige klanten.

Wat mij betreft zijn de kosten voor jouw rekening.

je
door jelloowmelloow Jun 26, 2024 om 08:47
5 Antwoorden / 2 Vragen

Die kosten maken ze niet want die worden gemaakt en voldaan aan de glasvezelaanlegger door provider 2.
Ten tijde van mijn in zee gaan met provider 1 bood provider 2 nog geen contracten aan in mijn regio, vandaar mijn keuze. Vandaar mijn wispelturigheid.
Ik voel mij een in het nauw gedreven koe die door 2 cowboys met een lasso wordt bewerkt, vandaar de term cowboy.

Ozymandias
door Ozymandias Jun 26, 2024 om 10:57
212 Antwoorden / Vragen

De enige die dat claimt is die 2e provider en ik kan je vertellen dat dat onzin is. Provider 1 heeft gewoon werk voor je gedaan met perso wel dat betaald moet worden.

Nu probeer je de schuld af te schuiven. Lekker makkelijk.

Ik snap de term cowboy maar dat is niet van toepassing. Je hebt dit zelf veroorzaakt.

door 049232 Jun 26, 2024 om 12:22
5 Antwoorden / Vragen

Het sarcastische toontje van meneer of mevrouw Ozymandias bevalt me helemaal niet. Je ziet het ook steeds terug in zijn/haar overige reacties. Bah...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 26, 2024 om 13:08
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@049232,

Ik ben blij, dat u dit ziet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 26, 2024 om 23:38
2255 Antwoorden / Vragen

Altijd luisteren naar de mensen die wel de juiste toon aanslaan en je gelijk geven. Dus niet betalen en bij de kantonrechter uitleggen wat de gebakken Amsterdamer en "06112" er van vonden en dan hoef je niets te betalen. Je hebt een uitstekend argument want natuurlijk hebben ze geen kosten gemaakt, je hebt enkel maar getekend.

Ozymandias
door Ozymandias Jun 27, 2024 om 16:22
212 Antwoorden / Vragen

@049232

Tja...Dat is jouw probleem. En dat van de eigenwijze Amsterdammer die het altijd beter denkt te weten.

Ja
door JannyBoe - Jun 26, 2024 om 06:50
570 Antwoorden / Vragen

Hallo, daar is het een en ander fout gegaan in het stap voor stap nemen van beslissingen en het maken van keuzes ;)
U bent al te rade gegaan bij het Juridisch Loket.
Prima!
Die 10 dagen wachten op het Juridisch Loket gewoon uitzitten is mijn advies want u bent bij een juridische partij verreweg het beste af in uw situatie.
Succes en laat nog eens weten hoe het afgelopen is.

je
door jelloowmelloow Jun 26, 2024 om 08:54
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben ook benieuwd wat het Juridisch Loket adviseert. Welk recht geldt sterker? Het recht van provider 1 voor de boete vanwege contractbreuk of mijn recht om binnen 14 dagen na levering af te zien van koop? Dat laatste is gemakkelijk: router en tv-kastje ontkoppelen en aan provider 1 retourneren. Als ik dat doe is dat zuurder voor provider 1 dan helemaal niet aanleggen. Dan maakt provider 1 nog meer kosten. Ik laat het weten na afloop.

1paul
door 1paul - Jun 26, 2024 om 07:56
3319 Antwoorden / 0 Vragen

provider 2 heeft gelijk....

men moet je eerst het produkt leveren zodat je dit uit kunt testen en dan gaat de 14 dagen bedenktijd pas in, hier is ook een uitspraak over van de rechter..

vraag wel aan provider 1 bewijs van betaling aanlegkosten zodat je die bewijzen hebt voor je beroep...

je
door jelloowmelloow Jun 26, 2024 om 08:57
5 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt mij ook maar zie mijn antwoord aan Ozymandias en Jannyboe.
Ik ben niet bang om schade te lijden want dat gaat niet gebeuren. Wel curieus naar hoe dit afloopt :-)

Re
door Reinier182 - Jun 26, 2024 om 10:20
234 Antwoorden / Vragen

Als je een contract aangaat met twee providers is jou fout. Nu heb je twee verbindingen totdat er een contract afloopt. Het wordt afkopen of uitzingen. Eerst verdiepen voordat je wat afsluit.

ro
door ronny530 - Jun 26, 2024 om 13:08
2886 Antwoorden / 41 Vragen

Ik ben de draad ook een beetje kwijt mede omdat uw vraag wel wat verwarrend is.
In juni 2022 sloot u bij provider 1 een glasvezel abonnement af maar zo te lezen was de aansluiting nog niet in uw woning aanwezig en kon u provider 2 nog even aanhouden totdat provider 1 de aansluiting gerealiseerd had. Provider 2 waar u een VDSL verbinding had bood later ook een glasvezelabonnement aan en die was goedkoper dan het glasvezelabonnement dan dat u met provider 1 was aangegaan.
Zoals ik uw verhaal lees heeft u twee lopende abonnementen waarvan u er één op wil zeggen maar dat kan alleen met de bijbehorende afkoopsom die door provider 1 in rekening wordt gebracht want die was de eerste die u een glasvezelabonnement aanbood.
Provider 2 bood pas later een glasvezelabonnement aan maar die ging er blijkbaar van uit dat de glasvezelaansluiting al gerealiseerd was en lift op die aansluiting mee.
M.i. heeft provider 1 het recht om de aanlegkosten en de eventuele maandelijkse betalingen in één keer op te eisen want u pleegt contractbreuk en dat is niet echt slim want de aanlegkosten die "gratis" waren worden pas gratis als u de abonnementstermijn afmaakt.
Bij Provider 2 waarvan u het abonnement op wil zeggen pleegt u ook weer contractbreuk met als gevolg dat u de resterende maanden ook in één keer moet betalen.
U denkt ten onrechte dat de bedenktijd pas gaat lopen zodra de de glasvezelkabel actief gemaakt is maar dat is niet het geval want direct na het aangaan van een abonnement gaat de bedenktijd in en als u in die tijd geen actie onderneemt wordt de procedure van aansluiting in gang gezet en daarmee is het aangegane abonnement definitief geworden.
Mijn advies koop het abonnement van provider 1 tegen een bedrag van 540 euro af en ga verder met provider 2 want allerbei opzeggen wordt een duur grapje.
Advies voor de toekomst bezint eer ge begint.

1paul
door 1paul Jun 27, 2024 om 07:59
3319 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit is niet juist, bedenktijd gaat in op het moment dat er daadwerkelijk geleverd is en je het produkt uit kunt testen!!

ro
door ronny530 Jun 27, 2024 om 13:30
2886 Antwoorden / 41 Vragen

Het betreft in dit geval het afsluiten van een dienst waar de apparatuur deel van uit maakt en dan gaat de bedenktijd lopen zodra de bevestiging van het aangegane abonnement meestal dezelfde dag nog is verzonden.
Pas na het verstrijken van de bedenktijd wordt de verbinding actief gemaakt want in veel gevallen moet de vorige provider de verbinding nog vrijgeven en pas daarna kan de nieuwe provider de dienst gaan leveren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 27, 2024 om 15:54
2255 Antwoorden / Vragen

Überhaupt, die aanleg kan zo een paar honderd euro kosten en dat je dan zegt "nee, die toch maar niet". Dat is natuurlijk bespottelijk. Dat je ervan afziet voordat er echt kosten zijn gemaakt is een andere discussie.

rj
door rjw Jun 27, 2024 om 17:51
3368 Antwoorden / 5 Vragen

@1paul: wat valt er te testen aan een internetverbinding
 Die doet het volgens specs of niet. Webpaginas worden niet.mooier van de ene of de andere leverancier. En uiteraard, als de leverancier niet levert wat is overeengekomen kan je het contract ontbinden, maar.dat heeft niks met de bedenktijd te.maken. Dat kan altijd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2024 om 14:35
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich is ook mijn reactie: wacht het antwoord af van het juridisch loket doch ik vrees dat men u daar ook zal wijzen op uw contractsvoorwaarden waarin deze boeteclausule dan wel genoemd moet zijn..

va
door vandia - Jun 26, 2024 om 15:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het abonnement heeft u in juni 2022 afgesloten voor de periode van 1 of 2 jaar?. U kon dit abonnement binnen 14 dagen opzeggen.
In de algemene voorwaarden staat hoe u na de een of twee jaarlijkse periode kunt opzeggen zonder kosten.

Betalen hoeft u pas nadat de feitelijke aansluiting aktief is.

U kunt dus zonder kosten opzeggen. Per periode einddatum.

ti
door tilpend - Jun 27, 2024 om 09:37
143 Antwoorden / 0 Vragen

Provider 1 stelt zich waarschijnlijk op het standpunt dat uw internetabonnement een "dienst" is en geen "product". De bedenktijd van diensten gaat namelijk in op het moment dat u de overeenkomst sluit en die van producten pas op het moment dat u het product ontvangt, zie ook:

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd

Maar een internetabonnement is een combinatie van dienst ("internet") en een product ("modem/apparatuur") en dus overtreden de meeste providers de wet met hun voorwaarden zoals beschreven in dit artikel:

https://www.ecommercenews.nl/internetproviders-overtreden-de-wet/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 27, 2024 om 17:17
2255 Antwoorden / Vragen

Vindt je echt dat je het leveren van enkel een router kunt vergelijken met het trekken van de kabel en afmonteren in de meterkast?

rj
door rjw Jun 27, 2024 om 17:53
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Als de meeste providers in overtreding zijn moet je een proces aanspannen. Dat heeft meer effect dan het op een forum melden.

ti
door tilpend Jun 27, 2024 om 18:54
143 Antwoorden / 0 Vragen

@Henk_De_Zevende ja, dat vind ik echt. TS heeft een contract afgesloten voor een internet en tv-abonnement, niets meer of minder. Snap dat Provider 1 niet blij is dat TS gebruik maakt van de bedenktijd maar dat is nu eenmaal bedrijfsrisico.

ro
door ronny530 Jun 28, 2024 om 13:46
2886 Antwoorden / 41 Vragen

Een internetabonnement is geen combinatie van een dienst en een product beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Zonder modem werkt het internet niet en een modem zonder internet werkt ook niet mede daarom stellen providers de apparatuur in bruikleen beschikbaar.

ti
door tilpend Jun 28, 2024 om 16:26
143 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ze hoeven niet onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. Bij sommige providers, zoals bijvoorbeeld Freedom Internet, is het mogelijk om bij het afsluiten van de overeenkomst ervoor te kiezen om een eigen modem te gebruiken ipv een leen-/koopmodem van de provider. In dat geval gaat de bedenktijd dan ook in op het moment dat de overeenkomst is gesloten en niet pas als de apparatuur is geleverd. Dat staat ook duidelijk in hun voorwaarden.

Bij TS is de afgesloten overeenkomst wel een combinatie van dienst en product en zal de bedenktijd dus pas ingaan op het moment dat het product  ("modem") geleverd is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 28, 2024 om 19:02
2255 Antwoorden / Vragen

@Tilpend, verdedigbaar standpunt maar ik weiger te geloven dat een kantonrechter daarmee akkoord gaat tenzij je jurisprudentie produceert, en tot die tijd beschouw ik het maar even als jouw mening.

ti
door tilpend Jun 29, 2024 om 07:30
143 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, zo is vrijwel elk bericht op dit forum hier een eigen mening/interpretatie, ook die van jou.
Maar gelukkig hebben we juridprudentie op dit punt, namelijk van de Rechtbank Arnhem, zie de link in het artikel van ecommercenews:

"[De Klant] heeft pas van de aard van de dienst(verlening) kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door Tele2 ter beschikking gestelde modem en de aansluiting door Tele2 op haar netwerk."

En de geschillencommissie Telecommunicatiediensten heeft uitspraak gedaan en zegt:
"Bedenktermijn van 14 dagen voor herroeping gaat pas in als de consument beschikt over de door de ondernemer van de dienst in bruikleen te geven hardware."

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 29, 2024 om 15:54
2255 Antwoorden / Vragen

Maar daar lees ik enkel over het verschaffen van het modem en dat betwist ik ook niet. Maar als er kabels getrokken moeten worden hebben we het natuurlijk over een heel ander kostenplaatje. Dat kan afhankelijk van de actuele situatie zelfs oplopen tot duizenden euro's, heb je daar ook een voorbeeld van?