fu
door fuego300 Nov 26, 2018 om 16:12
Geldzaken & recht

Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?

Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.

Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
Nu word er constant op gehamerd dat de fotograaf moet komen, ik weet dus niet wat ik nu moet doen!?

Groetjes,

133301 24 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2018 om 16:14
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat mag onder geen enkele voorwaarde zonder toestemming! Verwijs uw huisbaas naar de AVG - de nieuwe wetgeving aangaande privacy.

Inboedel van u resp. uw vriendin gaat hen en buiten hen ook niemand anders iets aan.

Mogelijk 'gezocht' maar het kan ook inbrekers interesseren.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staan geen personen op die foto’s.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 26, 2018 om 17:56
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Persoonlijke boedel is ook privé

Cookies
door Cookies Nov 26, 2018 om 18:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De w.c. bril kan de fotograaf blurren.

ju
door juliomariner - Nov 26, 2018 om 16:16
1305 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dat mag wel. De huurder moet meewerken om de verkoop mogelijk te maken. Er mogen echter geen foto's van privacy gevoelige dingen zoals foto's etc. gemaakt worden. Er staan hier en op het Radar forum al meerdere topics over.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 26, 2018 om 16:22
16756 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER ???? Zie de AVG!

En zie ook o.a. dit: https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1780658

M
edewerking geven aan verkoop kan inhouden dat er toegang tot het gehuurde wordt gegevenj maar nooit voor het maken van foto's.

newmikey
door newmikey - Nov 26, 2018 om 16:19
830 Antwoorden / 0 Vragen

Plaats privacy-gevoelige zaken uit het zicht en werk gewoon mee met de fotograaf. Foto's van stoelen, banken, gordijnen, kamerplanten en eettafels hebben niets met privacy te maken.

Cookies
door Cookies - Nov 26, 2018 om 16:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou niet weten waarom het niet zou mogen. Privacy gevoelige zaken als foto's e.d. en kostbare spullen kun je in een kast stoppen. Problem solved. Wordt een beetje moe van al dat geroep om privacy en ondertussen wel je hele hebben en houden op social media zetten.

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2018 om 16:34
16811 Antwoorden / 108 Vragen

Wat is het probleem met foto's van de woonkamer en dergelijke. De fotograaf hakt vaker met dit bijltje en weet best hoe hij het zo voordelig kan doen uitkomen. En u hoeft er toch niet te voor poseren. Iedereen heeft wel meubelen enz. dus wat privacy betreft: so what. Gewoon de foto's van personen die u eventueel heeft staan/hangen even in de kast en klaar is Kees.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2018 om 17:01
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Meningen verschillen dus behoorlijk zie ik maar kort en krachtig, wettelijk mag het niet als u geen toestemming verleent.

Niet gevraagd maar toch: verkopen betekent neem ik aan dat van u wordt verwacht dat u verhuist want anders zouden foto's niet nodig zijn.
Als u niet zelf de huur heeft opgezegd, is de wettrelijke huurbescherming van toepassing tenzij u dat nadrukkelijk bij de huurovereenkomst anders heeft geregeld en de huurovereenkomst alsdan niet in strijd met de wet is. Allemaal mogelijk lastig maar wel waar.

En let ook op: als u de fotograaf toestemming geeft heeft die de auteursrechten / kopierechten van de foto's van uw eigendommen.~Die kan en mag er dan mee doen wat hij/zij wil.

Laat u niet gek maken want gejank is dit zeker niet!

(En ook nog afgezien daarvan: uw huisbaas wilde foto's hebben voor zijn/haar financiele belang)

my
door mystery Nov 26, 2018 om 17:19
34 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kom je er telkens op TS dient mee te werken aan de verkoop van het pand dus ja de fotograaf mag foto's maken zonder privacy gevoelige dingen bv foto's van de bewoners die kan je gewoon verwijderen.

Ook betekent het niet dat de TS moet verhuizen enkel alleen het pand word verkocht is heel normaal de rechten en plichten van de huurder gaan gewoon mee

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

U bent abuis.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 26, 2018 om 18:07
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat ben ik beslist maar meningen mogen verschillen. Ik ben geen rechter die bij een procedure hierover beslist.
De verkoper is geen eigenaar van de inboedel. Dat was hij/zij wel m..b.t. de al bestaande foto's. Die kunnen toch ook opnieuw worden benut?
Voorbeeld: stel dat Ts akkoord gaat en de inboedel snel vervangt door oud spul? Wat denken jullie wat de eigenaar van de woning dan denkt resp. hoe reageert?
Het is niet de huurder die de woning te koop zet.
 Ik zag nog geen reactie m.b.t. huurbescherming.

Cookies
door Cookies Nov 26, 2018 om 18:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gerrit, je hebt geen gelijk. Maar het staat de huurder vrij (op eigen kosten) een container te huren om daar zijn volledige inboedel even in op te slaan. Huurbescherming heeft niets te maken met de vraag.

Te
door Tegen onzin Jun 29, 2019 om 11:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Het gaat niet zo zeer om wel of geen gelijk.
Er zal gezocht moeten worden naar passende oplossing

dit is een manier om er mee om te gaan en ook voor veel mensen zou het raar zijn als alles wel op social media staat en dan een fotograaf van de huurbaas dan niet foto in de zelfde catagorie mag maken.

Zou niet weten waarom het niet zou mogen. Privacy gevoelige zaken als foto's e.d. en kostbare spullen kun je in een kast stoppen. Problem solved. Wordt een beetje moe van al dat geroep om privacy en ondertussen wel je hele hebben en houden op social media zetten.

. Maar het staat de huurder vrij (op eigen kosten) een container te huren om daar zijn volledige inboedel even in op te slaan. Huurbescherming heeft niets te maken met de vraag.

Als fueago300

Zelf niets op social media heeft staan en zijn privacy belangrijk vind, is het meeste gegeven antwoord hier ook een nette oplossing
Alles wat je als persoonlijk kan bestempelen uit het beeld halen op het moment van de foto.

Als huurder dien je redelijker wijs mee te werken aan verzoeken van de huurbaas of eigenaar.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maak gewoon een afspraak met uw huusbaas/fotograaf.

Die fotograaf zal u vragen om bijvoorbeeld foto’s of andere privacy gevoelige zaken te verwijderen.

Vraagt hij niets, doe dat dan zelf.

U moet hier gewoon aan meewerken.

marita5
door marita5 - Nov 26, 2018 om 18:13
11485 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fuego300 ,

Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde

Lees bij deze vraag , het laatste antwoord van @handige harrie , klik op de rode regel .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/moet-je-fotograaf-en-kijkers-toelaten-als-huurder

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2018 om 18:16
16756 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. diverse reactie heb ik nog eens veel verder gezocht en ook in jurisprudentie en daaruit is af te leiden dat er een duidelijk verschil is bij nieuwe verhuur of ook verkoop als de huurder de huurovereenkomst heeft beëindigd en in dat geval afddekken van diverse zaken een aanvaardbare optie is. Dat afdekken mag dan zelfs alle in de woning aanwezige roerende zaken betreffen.

Een huurder behoeft beslist niet mee twerken als door de verkoop van de woning hij/of zij in zijn of haar belangen tekort wordt gedaan als het de bedoeling van de huiseigenaar is dat de huurder vertrekt buiten zijn wil (huurbescherming).

Het is 'tricky' en in geval dat er geen huuroipzegging is zijdens de huurder is het uiterst zinvol het juridisch loket te raadplegen.

Iemand behoeft nooit en te nimmer mee te werken aan iets dat in zijn /haar nadeel kan uitpakken.

Nogmaals herhaald, meningen verschillen, voor mij; over en uit.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 18:24
34 Antwoorden / 0 Vragen

Je verzint er vanalles bij TS kan daar gewoon blijven wonen het PAND word alleen verkocht, dus ja dan moet TS gewoon meewerken om foto's te laten maken erg simpel te begrijpen.

Jij verzint zelf dat TS eruit moet en dat is helemaal niet vertelt dat verzin je gewoon, maar buiten dat ook al zou TS er wel uit moeten om wat voor reden dan ook moest ie ook meewerken aan de foto's.

ju
door juliomariner Nov 26, 2018 om 18:26
1305 Antwoorden / 2 Vragen

Maar er staat nergens in de OP dat de verhuurder de huurder uit de woning wil hebben. Het pand wordt gewoon incl. De huurder verkocht. U antwoorden gaan van het slechtste geval uit en vind ik het dus onnodige bangmakerij

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

De huisbaas wil de woning verkopen. Het gaat helemaal niet over huuropzegging. En de huurder moet gewoon meewerken aan een bezichtiging door de koper en het maken van foto’s.

Dit is helemaal niets bijzonders.

ma
door maarten heest - Nov 27, 2018 om 12:03
463 Antwoorden / 0 Vragen

U moet meewerken aan de verkoop van uw huurwoning maar er staat nergens omschreven dat u fotografie moet toestaan. Meewerken, ja, maar u hebt ook  recht op uw privacy. Dat mensen vinden dat u daarover niet zo moeilijk moet doen daar hoeft u zich niets van aan te trekken. Het gaat hier over wettelijke regels.

Geef aan dat u vanwege uw privacy geen fotograaf over de vloer wilt en dat er nog oudere foto's beschikbaar zijn.
Er is geen wettelijke verplichting om mee te werken aan fotografie. Zo'n uitspraak is niet te vinden. Totdat er ooit tot een uitpraak van een rechter komt blijft het een kwestie van interpreteren en allerlei meningen. Rest niks anders dan uw eigen plan te trekken.

gerbera
door gerbera - Nov 27, 2018 om 15:34
7342 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag is mag u daar blijven wonen na de verkoop. In dat geval wordt de woning bewoond verkocht en hoeft u de fotograaf niet toe te laten. Foto's van de buitenkant en een omschrijving van de woning is dan voldoende voor de verkoop. Foto's van uw inboedel cq inrichting van uw woonruimte hebben in dit geval geen enkele toegevoegde waarde. Moet u de woning bij verkoop verlaten dient de verkoper te wachten tot uw woonruimte door u leeg is opgeleverd.

jpm
door jpm - Nov 27, 2018 om 16:07
820 Antwoorden / 28 Vragen

Na het lezen van de verschillende reacties is mijn mening, geheel gevoelsmatig, dat niemand hoeft mee te werken aan het fotograferen van zijn spullen, laat staan het publiceren van de foto’s die daar het resultaat van zijn. Mocht het zijn dat u toch besluit om mee te werken, dan kunt u volgens mij ook nog een bescheiden bedrag vragen voor die medewerking omdat dit de mogelijkheid tot verkoop kan bevorderen.

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2018 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat toch helemaal niet over die spullen. Ze fotograferen de keuken, badkamer en hoe het houtwerk en zo er uit ziet.

ma
door maarten heest Nov 27, 2018 om 20:45
463 Antwoorden / 0 Vragen

Knap om een interieur te fotograferen van een verhuurd huis zonder de spullen van de huurder in beeld te brengen...

my
door mystery Nov 28, 2018 om 15:10
34 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je wat nog knapper is druk maken over privacy op een paar meubels ( je foto's en persoonlijke dingen worden er echt niet opgezet met je naam erbij) maar ondertussen wel huis en haard op FACEBOOK zetten kijk we hebben een nieuwe bank gekocht etc met een foto van de bank waarbij de op de achtergrond de familiefoto ziet.
Dus dan mag het wel, maar een foto waar alleen de indeling op staat zonder details waarop je wat kunt zien wie het is dat is heiligschennis donder toch op

gerbera
door gerbera - Nov 28, 2018 om 10:48
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat de Ts niet meer reageerd. Er worden inmiddels allerlei aannames gedaan over het al dan niet mogen blijven wonen en waarvan foto's al dan niet gemaakt worden. Werkt alleen maar verwarrend terwijl dit in feite de vraag is;
.

mijn inboedel fotograferen

me
door mein33 - Nov 28, 2018 om 11:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denkelijk is de woning aan TS verhuurd omdat de woning destijds niet verkocht kon worden.
Als er nog een hypothecaire lening op de woning rust, dan is het te hopen dat de woning met toestemming van de bank is verhuurd.
Ook van belang is het huurcontract dat is afgesloten, is dit een tijdelijk huurcontract of voldoet dit aan een normaal geacht huurcontract, met huurbescherming.
En wat doet de nieuwe eigenaar, wil die t.z.t. de woning zelf betrekken en kan deze bij de rechtbank waarmaken dat hij de woning zelf nodig heeft en zal zorgdragen voor vervangende woonruimte.

En over die foto's zou ik me maar niet al te druk maken, waardevolle spulletjes even wegbergen en verder is er niemand geïnteresseerd in uw meubeltjes en/of aan uw muurdecoratie.  ;-))

mo
door mof - Nov 28, 2018 om 12:06
3607 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag mits er voldoende discretie wordt betracht. De huisbaas mag ook, als hij het niet zou willen verkopn, maar verhuren, van u verlangen dat geinteresseerden het huis bezichtigen. Alles in redelijkheid, dus qua tijdstip.
en u kunt zelf nog van te voren wat zaken wegnemen, posteren etc.
maar er mogen foto s worden gemaakt.

ma
door maarten heest Nov 28, 2018 om 12:26
463 Antwoorden / 0 Vragen

Die mening staat hier een aantal keren inderdaad. Maar waar staat dan in een wet, of een uitspraak van een rechter luid en duidelijk dat een verhuurder foto's mag maken en dat een huurder dat moet toestaan?
Het is nergens te vinden.
Begrippen als 'discretie', 'privacy' en 'redelijkheid' zijn niet dermate duidelijk in wettelijke kaders gegoten dat het toelaten van een fotograaf juridisch geregeld is.
Ik denk dat deze discussies zullen blijven tot het moment dat een rechter over dit specifieke onderwerp een uitspraak doet.

1paul
door 1paul - Nov 28, 2018 om 14:47
3090 Antwoorden / 0 Vragen

meewerken aan foto's is niet verkeerd maar moet niet, zeker niet als u nog geen overeenkomst hebt met de verhuurder over een andere woning bijvoorbeeld.

woning word verkocht in verhuurde staat als u blijft wonen, ook dan kom eerst tot overeenstemming met de huidige verhuurder, wilt u wel meewerken dan bepaalt U welke dag en welke tijd...

panter22
door panter22 - Nov 28, 2018 om 17:35
6599 Antwoorden / Vragen

Artikel 223

  •

De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2018-09-19#Boek7_Titeldeel4_Afdeling3_Artikel212

Als je een woning verkoopt, dan is het gebruikelijk dat je foto's van de buiten en binnenkant op bv Funda laat zetten,
Als je de huur van een woning opzegt, dan komen er bij bv een woningstichting geen foto;s van het interieur online te staan.
Alleen de buitenkant van de woning met een plattegrond is dan voldoende.
Nu verkoop je een woning in verhuurde staat. Dan is de vraag, welke belangen gaan voor die van de verkoper of die van de huurder. De verkoper wil de woning zo goed mogelijk aanbieden en de huurder wil zoveel mogelijk privacy.
De verhuurder kan niet zonder de toestemming van de huurder binnenkomen om foto's te maken.
Als de verkoper toch foto's van de binnenkant van de woning wil, dan zal hij naar de rechter moeten.
Aan de andere kant, adhv foto's op Funda wordt door mogelijke kopers een eerste selectie gemaakt. Staan er op de site geen foto's dan kun je meer bezichtigingen verwachten. Daar zit je ook niet op te wachten.
Je zou een afspraak kunnen maken over het aantal foto's, zelf kiezen welke foto's  online komen te staan, om toch tot elkaar te komen.

br
door brains2 - Jan 24, 2019 om 20:15
9 Antwoorden / Vragen

Dit is geen kwestie van privacy. U hoeft niemand zomaar binnen te laten, ook de fotograaf niet. Maar u moet/mag ook de verkoop niet tegenwerken. Laat u even voorlichten bij het juridisch loket. Dan heeft u de meest deskundige en recente informatie.

me
door mein33 Mar 16, 2019 om 13:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@brains2,

Het topic is al een paar maanden oud en de woning is inmiddels al verkocht !

Il
door Ilse.m - Mar 15, 2019 om 13:42
3 Antwoorden / Vragen

Niet zonder uw toestemming

als u geen medewerking wilt verlenen is dat wel onredelijk en zal geen stand houden als de verhuurder en u voor het hekje moeten komen.

de verhuurder heeft een belang bij goede recente foto’s. Uw belangen zal de rechter als ondergeschikt afwegen.

Als de verhuurder onderhoud moet plegen aan het gehuurde heeft hij ook ue toestemming nodig om bennen te komen. U bent verplicht mee te werken. Dit ter vergelijking.

tijger1
door tijger1 Mar 15, 2019 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na vier maanden nog een echt nuttige reactie.

ma
door maarten heest Mar 16, 2019 om 11:43
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ilse, u schrijft 'Uw belangen zal de rechter als ondergeschikt afwegen'. Dat kunt u wel zeggen maar waar is de onderbouwing, de jurisprudentie?
Die 'verplichting' is er niet zo maar klip en klaar.
Lees alle vorige reacties eens door.

me
door mein33 - Jun 29, 2019 om 11:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TEGEN ONZIN 29 JUN. 2019 OM 11:32
6 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

N.a.v. uw reactie op een topic van 26 november 2018.

@tegen onzin,

U houdt zich bezig met de "grootste onzin" op dit forum door niets anders te doen dan alleen maar oude topics boven water te toveren, terwijl u zelf aangeeft tegen dergelijke onzin bent.

Geef eens  zinnig antwoord op actuele topics, daar heeft de medemens mogelijk wel iets aan !   ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 30, 2019 om 09:30
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Opvallend is dat @TEGEN ONZIN de opmerking van 11:32 lijkt te hebben verwijderd. (of de redactie?)

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 29, 2019 om 23:04
641 Antwoorden / 77 Vragen

U hoeft NIEMAND in uw woning binnen te laten behalve als er een huiszoekingsbevel is. En dat zal de huurbaas écht niet hebben.

tijger1
door tijger1 Jun 29, 2019 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog meer onzin. Kijk eens naar de datum van het topic.n

ne
door neodutchio Jun 30, 2019 om 08:33
5123 Antwoorden / 12 Vragen

1. In deze tijd zal de woning al lang verkocht zijn en 2. Gelukkig gelden er regels en mag er gewoon foto's genomen worden. Je moet als huurder namelijk gewoon meewerken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 30, 2019 om 09:27
16756 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO, als u ook na een half jaar nog eens reageert kijk dan even terug en zie de reactie van o.as. @PANTHER22 die overduidelijk is. Om moeite te bespraren is hier de kopie: (geen onzin dus)

DOOR PANTER22 - 28 NOV. 2018 OM 17:35
2717 ANTWOORDEN / VRAGEN

Artikel 223

  •

De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2018-09-19#Boek7_Titeldeel4_Afdeling3_Artikel212

Als je een woning verkoopt, dan is het gebruikelijk dat je foto's van de buiten en binnenkant op bv Funda laat zetten,
Als je de huur van een woning opzegt, dan komen er bij bv een woningstichting geen foto;s van het interieur online te staan.
Alleen de buitenkant van de woning met een plattegrond is dan voldoende.
Nu verkoop je een woning in verhuurde staat. Dan is de vraag, welke belangen gaan voor die van de verkoper of die van de huurder. De verkoper wil de woning zo goed mogelijk aanbieden en de huurder wil zoveel mogelijk privacy.
De verhuurder kan niet zonder de toestemming van de huurder binnenkomen om foto's te maken.
Als de verkoper toch foto's van de binnenkant van de woning wil, dan zal hij naar de rechter moeten.
Aan de andere kant, adhv foto's op Funda wordt door mogelijke kopers een eerste selectie gemaakt. Staan er op de site geen foto's dan kun je meer bezichtigingen verwachten. Daar zit je ook niet op te wachten.
Je zou een afspraak kunnen maken over het aantal foto's, zelf kiezen welke foto's  online komen te staan, om toch tot elkaar te komen.