Wo
door Wolfscabinet Nov 26, 2018 om 17:33
Geldzaken & recht

Gesjoemeld met mijn uren

Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan en dat ik heel dik in de min kom te staan met mijn uren terwijl ik dus mijzelf ziek heb gemeld door aandringen van mijn huisarts. Nu hebben ze met mijn uren geshoemeld en krijg ik doodleuk te horen bewijs het maar. Nu raden jullie natuurlijk wel dat ik dit niet heb, en willen ze zelf dat ik hun een groot bedrag terug moet betalen zo even 2000 euro door mn neus geboord aan loon, vakantiegeld en alle reistoeslagen. De vakbond kan niet veel voor me beteken omdat het mijn woord tegen dat van hun is. Heeft iemand tips of heb je het zelfde meegemaakt dan hoor io dat graag!!!

93702 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen lid vande bond? Ga naar het Juridisch Loket in uw woonplaats en laat u helpen. Kijk op Google.

ma
door maarten heest Feb 3, 2019 om 10:55
463 Antwoorden / 0 Vragen

'De vakbond kan niet veel voor me beteken........'

edrick3
door edrick3 - Nov 26, 2018 om 17:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Onduidelijk verhaal. Als je je ziek hebt gemeld staat dat toch geregistreerd.
En hoezo: willen ze zelf dat ik hun een groot bedrag terug moet betalen
En als je in de ziektewet loopt dan moet je natuurlijk niet je baan opzeggen.
Blijkbaar is er van alles mis.
Maar zoals de vakbond je al aangegeven heeft: als je niets op papier hebt wordt het wel lastig om verhaal te halen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2018 om 17:53
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe zo kan de vakbond niets voor u betekenen?
Om te beginnen, ga na of uw werkgever u ook formeel heeft ziekgemeld bij de arbodienst.

U kunt aan de hand van de in uw bezit zijnde gevens zelf nagaan of u mogelijk meer verlofdagen heeft opgenomen dan waar u recht op heeft op het moment van vertrek.
De werkgever zal dat overigens ook als bewijs moeten aanleveren.

Iki ga er van uit dat u niet zo onverstandig bent geweest om zelf als ontslag te hebben genomen tijdens uw ziekte en/of dat u het dienstverband heeft beëidigd zonder in acht name van de opzegtermijn. Beide kunnen problematisch zijn omdat bij voortijdig vertrek de werkgever inderdaad de schade kan claimen op basis van wetgeving daarvoor..

Maar herhaald de vraag: waarom kan uw vakbond u niet helpen. In procedures als deze is er altijd sprake van 'hun woord tegen het uwe' en wie bewijst staat dan sterk. (Of bent u geen lid?)

aurora1
door aurora1 - Nov 26, 2018 om 20:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom heeft u ontslag genomen terwijl u in de ziektewet zat?
Is en was er meer aan de hand dan u hier kenbaar maakt?

Jo
door JokeSk55 Feb 3, 2019 om 00:46
20 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien ontslag voor een komende nieuwe baan of vanwege een nare werkklimaat?
Gaat ons ook niet aan waarom er ontslag is genomen lijkt me.

aurora1
door aurora1 Feb 4, 2019 om 12:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Huh? Ik dacht dat ik de vraag aan TS gesteld had. De enige die het verhaal verduidelijken kan.

je
door jendella - Nov 26, 2018 om 23:19
12 Antwoorden / 2 Vragen

Er word hier geroepen over Juridisch Loket heb ik geen hoge verwachting met mijn ervaring en verwijs je naar een advocaat dat alleen jezelf geld kost en niets opbrengt. Misschien een tip om dit bij de Mensen Rechten aan te kaarten in Strasburg Frankrijk zijn gratis advocaten die je helpt. Ik ben ook bezig om mijn Recht te halen bij Mensen Rechten en je kunt verzoek formulier van Internet printen en je verhaal omschrijven met al je bewijzen erbij insluiten of zelf beschrijven!!!
Met gevoelens voor gedupeerden

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2018 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doe niet zo dwaas Straatsburg. Nog gekjer.

aurora1
door aurora1 Nov 27, 2018 om 03:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou het Internationaal gerechtshof in Den Haag overwegen of anders Trump.

Jo
door JokeSk55 Feb 3, 2019 om 00:48
20 Antwoorden / 2 Vragen

Ons dorp heeft geen juridisch loket maar gelukig kun je, opdit gebied, via het internet heel wat informatie vinden.

uwjurist
door uwjurist - Nov 27, 2018 om 08:29
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verhaal is niet goed te volgen. Als u lid bent van de vakbond zouden ze u moeten helpen. En als ze dat niet zouden kunnen, moeten ze u een goede uitleg geven over de reden daarvan. Probeer de kwestie beter uit te leggen, bijv. door de reactie van de vakbond hier weer te geven.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

panter22
door panter22 - Nov 27, 2018 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Conclusie

Je werkgever mag dus alleen ziektedagen op vakantiedagen inhouden (1) voor zover het de bovenwettelijke vakantiedagen betreffen en (2) voor zover je hiermee hebt ingestemd, voorafgaand bij arbeidsovereenkomst of cao dan wel tijdens of na je ziekte.
http://www.wvtadvocaten.nl/mag-mijn-werkgever-tijdens-mijn-ziekte-vakantiedagen-inhouden/

Heeft het hier mee te maken?

Jo
door JokeSk55 Jan 13, 2019 om 07:57
20 Antwoorden / 2 Vragen

Jammer dat het verhaal, met daaraan de vraag gekoppeld, vaag en onduidelijk is.
Terug betalen van wat is ook vaag.
Gaat het misschien om vakantiedagen. Want als je al al je vakantiedagen hebt opgenomen, die voor een heel jaar berekend zijn, dan moet je de teveel, opgenomen dagen vergoeden.
Verder weet ik niet of je lid bent van de vakbond maar als je dat bent kun je daar met je vraag terecht. Ben je geen lid dan willen ze je tegen betaling wel helpen.

Verder kan ik dus je verhaal niet volgen en daar ben ik, zo te lezen, niet de enige hier.
Misschien dat je de vraag wat helderder, punt voor punt, nog een keer kunt uitleggen?
Dan kun je  isschien alsnog ook heldere antwoorden verwachten.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar de vraag niet gelezen?

ma
door maarten heest Jan 13, 2019 om 11:16
463 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt op dit forum reageren op een vraag met een antwoord terwijl de vraag niet zo duidelijk is. Heel begrijpelijk in dit geval.
'Blijkbaar de vraag niet gelezen' is er weer eentje uit de categorie vervelend, corrigerend, badinerend, ach u kent het wel...

Mevr. pellikaan
door Mevr. pellikaan - Jan 18, 2019 om 12:35
17 Antwoorden / Vragen

Werken ze dan niet, met een tijdklok, want dan moeten ze kunnen aantonen, dat je niet ziek was en wat je dan voor gewerkte uren heb staan? overigens word er heel veel gesjoemeld in de detailhandel met de uren, dus altijd zelf controleren en uren zelf bij houden en je heb recht op inzage over de gewerkte uren, dat controleer je elke keer, anders verdwijnen je vrije uren, als sneeuw voor de zon, spreek ik uit ervaring!

br
door brains2 - Jan 24, 2019 om 20:19
9 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf moet van 7 jaar administratie bijhouden. Neem een advokaat in de arm en vraag de urenadministratie op van de laatste 7 jaar. De kans is groot dat ze eieren voor hun geld kiezen. Laat u niet door het bedrijf intimideren !    Ze proberen het vaak gewoon. De vakbond kan u helpen bij het navlooien van die 7 jaren overzicht van de door u gewerkte uren.  En áls u meer vakantiedagen heeft opgenomen dan u nog had staan, moet u die inderdaad nog gaan werken of terugbetalen.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Mar 27, 2019 om 12:51
104 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Helaas kan ik uw verhaal niet helemaal volgen. U werkt bij een groot bedrijf en u wordt ziek. Dat wordt door u via de geeigende weg aan de werktgever gemeld. En deze meld dit weer door. Tot zover niets aan de hand. Tijdens uw ziekte besluit u naar een andere werkgever te gaan. De procudure zou dan moeten zijn dat u zich weer beter meld. Dan vraagt u ontslag aan en na een eventuele verplichte opzeg termijn bent u vrij om naar die andere werkgever te gaan.
Ergens in dit circuit heeft u een andere weg genomen waardoor u kennelijk in de problemen bent gekomen.
Ik neem aan dat u die andere weg besproken heeft met uw huidige werkgever.

Maar misschien dat u nog het een en ander kan toelichten en even vertellen hoe het nu precies gegaan is.

Misschien dat iemand u dan verder kan helpen.,

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2019 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk naar de datum

Engelse drop
door Engelse drop - Mar 27, 2019 om 16:52
63 Antwoorden / 5 Vragen

Lekker toch lid zijn van een vakbond kost je bijna 200 euro per jaar en ze doen niets voor je. Al dat geld had U nu voor een advocaat kunnen gebruiken.

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2019 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk naar datum

sira
door sira Mar 27, 2019 om 17:08
2277 Antwoorden / 24 Vragen

Het hele verhaal is onduidelijk en vooralsnog kan er door ons niet beoordeeld worden of de vakbond nalatig is. Misschien is TS helemaal geen lid, maar heeft wel informatie ingewonnen bij een vakbond. Ook een huis kun je niet verzekeren tijdens de brand.
Laat TS eerst het hele verhaal duidelijk uitleggen, dan pas kan er door de forumleden en/of uwjurist advies worden gegeven.

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2019 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na vier maanden?

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2019 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet gezien dat de vraag van november 2018 was? En dat de Ts niet meerheeft gereageerd?

sira
door sira Mar 27, 2019 om 17:12
2277 Antwoorden / 24 Vragen

De meesten hier, óók ik, gaan er vanuit dat een dergelijke vraag recent is. Bovendien valt het je in de haast vaak niet op. Beetje stom dat de moderators daar niet op letten.

vx
door vxvb@cetpass.com May 7, 2019 om 21:27
1 Antwoorden / 5 Vragen
Ag
door Ag1 - Mar 30, 2019 om 20:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

ja duidelijk een heel oude vraag

Yuneec
door Yuneec - Apr 9, 2019 om 12:18
13 Antwoorden / Vragen

Ik heb het gevoel dat er meer speelt dan uit het verhaal duidelijk wordt.
Als u zich ziek hebt gemeld, dan weet u vast nog wanneer dat was. De werkgever moet dat doormelden aan de bedrijfsarts (of een organisatie waar hij verzekerd is). Dat zijn meestal goede ijkpunten. De vraag is of u zich tijdig heeft ziekgemeld en of u contact heeft gehad met een bedrijfsarts. Dan staat u al een stuk sterker.

U doet er goed aan om uw CAO goed door te lezen.
Tijdens uw ziekmelding heeft u meest waarschijnlijk geen recht op reistoeslagen. U reist dan immers niet voor het werk in die periode, dus u krijgt daar (geheel terecht) ook geen vergoeding voor. Uw loon en vakantiegeld moet echter wel doorbetaald worden (minus de tijd die er in de CAO geregeld is bij ziekmelding). U heeft recht op deze vergoedingen tot de datum dat u uit dienst treedt.

vx
door vxvb@cetpass.com May 7, 2019 om 21:26
1 Antwoorden / 5 Vragen

rijkswaterstaat sjoemeld ook

Engelse drop
door Engelse drop - Jun 26, 2019 om 12:06
63 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een oud bericht maar bij dit soort gevallen. Altijd je telefoon in opname stand zetten bij gespreken.