Lh
door Lhommequipetille Nov 26, 2018 om 13:05
Geldzaken & recht

Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond

Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull  Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman  wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de hond. Zijn verzekering betaalt daarom niet. Hij wil nu met de eigenaresse van de hond bij mijn zus komen praten. Mijn vraag is: wie is eigenlijk aansprakelijk voor de schade? De buurman of de eigenaresse van de hond?

131831 46 Rapporteer

panter22
door panter22 - Nov 26, 2018 om 13:23
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een gevaarlijke hond. Gelukkig wil de eigenaresse met de buurman komen praten.
Als ze verstandig is laat ze die pitbull thuis.
De eigenaresse van de pitbull is aansprakelijk op grond van boek 6 artikel 179 van het burgerlijk wetboek.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2018-09-19
Info:
https://www.juridisch-advies-boonstra.nl/aansprakelijkheidsrecht/aansprakelijkheid-voor-schade-veroorzaakt-door-dieren/

  •

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2018 om 13:26
16811 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zal de buurman toch de eigenaar van de hond moeten aanspreken; lijkt mij dan, want wat ik er uit begrijp is dat hij op de hond zou letten. Vreselijk triest trouwens allemaal. Dus eigenaar eigen verzekering aanspreken.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 26, 2018 om 13:37
7143 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is de buurman aansprakelijk, zijn verzekering betaalt niet uit omdat de hond de kans heeft gekregen te ontsnappen.
Het dochtertje had ook gepakt kunnen worden. Griezelig.

Lh
door Lhommequipetille - Nov 26, 2018 om 13:39
6 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties! Blijkbaar is het dus heel duidelijk en dat is voor mijn zus in deze moeilijke tijd heel fijn. Ik heb me er later trouwens nog over verbaasd dat die buurman de hond vervolgens nog steeds gewoon bij zijn dochtertje in de buurt laat. Maar goed  dat moet hij zelf maar weten.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat is nog maar de vraag of hij dat zelf moet weten. Wellicht kan zijn eigen kind hem niet schelen, maar er kan ook een klein kind langslopen. En denkt u dat een volwassene een pitbull aankan?

Die hond moet gemuilkorfd en aan de lijn.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 14:23
34 Antwoorden / 0 Vragen

Je begint steeds meer onzin uit te kramen zullen we jou ook muilkorven.
Een Pitbull is een hele lieve hond, alleen door de particuliere fokkers die alles maar proberen te kruisen om geld te verdienen kan je echte slechte rassen krijgen.

Je was er niet bij en ik ook niet je weet niet wat er is gebeurd zo simpel is het, maar een pitbull valt niet uitzich zelf aan en ja ik heb ervaring heb er hier zelf 2 lopen met 2 kleine kinderen.

Maar mijn kinderen zijn er 1 nooit mee alleen en 2 zullen ze ook nooit geen dingen bij de pitbulls doen waardoor hij ineens zal aanvallen.

Wat wel kan gebeuren en daar geef ik garantie op kom niet aan mijn kinderen want dan heb je 100% kans dat je gepakt word als ik er niet bij zou zijn.

Maar is dat specifiek Pitbull nee dat is elke hond nl jachtinstinct das hetzelfde als in de Beekse Bergen safari uitstappen bij de tijgers en leeuwen en denken dat je dat overleefd.

Maar voor jou beeld de meeste bijt incidenten komen wel voor met Labradors en niet met Pitbulls.

Een hond welke dan ook van pitbull tot poedel zijn van nature jagers en beschermen hun omgeving en kroost en kunnen allemaal bijten en zullen dat ook doen indien nodig.

Is het leuk nee dat is niet leuk maar je wilt iets muilkorven terwijl je niet eens weet wat er gebeurd is, geen 1 hond is vals ook een pitbull niet dat word ie gemaakt door de mens zelf

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan ook de eigenaresse maar muilkorven.

me
door mein33 Nov 26, 2018 om 15:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,    + 99

aurora1
door aurora1 Nov 26, 2018 om 20:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En daar leg ik nog 101 bij.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De eigenaresse is aansprakelijk voor de door de hond veroorzaakte schade.

En ze hoeven niet te komen “praten” met zijn tweeën. Uw zus moet de eigenaresse aansprakelijk stellen voor de geleden schade, en zij dient de schade te vergoeden.

Als ik uw zus was, zou ik ook aangifte doen van dit gruwelijke “incident” bij de politie, zodat voor die hond een aanlijn gebod en muilkorf gebod opgelegd kan worden.

Ook al “past” een ander op een hond of laat die even uit, de eigenaar blijft aansprakelijk.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 14:06
34 Antwoorden / 0 Vragen

Compleet uit je duim gezogen degene die op dat moment de hond onder beheer heeft is verantwoordelijk en niemand anders.
Alleen hier telt nog 1 ander gegeven mee, de poort is open laten staan door het dochtertje dus evt. schade zou dan daarop verhaald kunnen worden mits niet onder de 15 jaar.

Van wezenlijk belang is dan nog is de hond doodgebeten op straat of in de tuin daarnaast want dan zou het weleens 50/50 kunnen zijn want hoe kwam die hond in de andere tuin.

Verzekeringsrecht is niet ff handjeklap wat sommige hier denken en ook niet zo zwart wit

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mystery

U bent abuis. En verder is uw antwoord complete onzin.

pino123
door pino123 Nov 26, 2018 om 14:30
2760 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger u heeft volledig gelijk. Hier nog een link voor Mystery

my
door mystery Nov 26, 2018 om 14:32
34 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ik abuis dacht het toch niet.
Ik weet iets meer van verzekeringen af dan jij denkt.

Degene die de hond onder beheer heeft is verantwoordelijk verzekeringstechnisch, hoe hij/zij dat met de eigenaar zelf oplost qua verzekering is een ander hoofdstuk.

Met bv een auto is dat net andersom dan is de verzekerde aansprakelijk ook al heeft ie zijn auto uitgeleend die mag dat dan weer verhalen op de bestuurder.

Maar in het geval van een hond die ergens gaat logeren is degene die het beheer op dat moment overneemt juridisch en verzekeringstechnisch gewoon aansprakelijk.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 14:36
34 Antwoorden / 0 Vragen

@ Pino jij kan ook niet lezen helaas.

Vindt er iets plaats wanneer je hond met een uitlaatservice mee is? Dan hangt het van de omstandigheden af wie er daadwerkelijk aansprakelijk is.

Daar zit nu net de crux de hond is niet uitgelaten door de eigenaar of door de oppas, hond is in het beheer gesteld van juist de buurman of dat nu voor een dag of week is doet niet terzake.
Het lag anders als de hond thuis was geweest en de buurman hem daar uit ging laten dan was de eigenaar aansprakelijk in dit specifieke geval nu niet, immers de buurman heeft de hond laten logeren en neemt daar ook de rechten en plichten voor die tijd mee over.

pino123
door pino123 Nov 27, 2018 om 09:02
2760 Antwoorden / 14 Vragen

@mysterie,

Ik heb al eerder aangegeven dat je toon mij weinig bevalt.

Wat er op de betreffende pagina staat:

Wanneer ben je precies aansprakelijk?

Die lekkere zomerdag krijgt zo toch een minder leuke wending. Als huisdierbezitter ben je aansprakelijk voor schade die jouw huisdier veroorzaakt. Het maakt niet uit of je er zelf bij bent. Ook als de buurvrouw jouw hond had uitgelaten en dit was gebeurd, ben jij als baas aansprakelijk. Vindt er iets plaats wanneer je hond met een uitlaatservice mee is? Dan hangt het van de omstandigheden af wie er daadwerkelijk aansprakelijk is.

pino123
door pino123 Nov 27, 2018 om 09:02
2760 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is hier geen sprake van een uitlaatservice en geen probleem met mijn begrijpend lezen.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mystery

Dus u mag op straat aangevallen en doodgebeten worden door een hond? U hebt geen idee van risico aansprakelijkheid ten aanzien van dieren die men bezit.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 14:39
34 Antwoorden / 0 Vragen

Leer eerst eens lezen wat er staat want dat doe je compleet niet je raaskalt maar wat.
De eigenaar is niet altijd verantwoordelijk te stellen dat hangt van de omstandigheden af.

zelfde als je hond naar een pension gaat dan gaat de verantwoordelijkheid over op het pension en niet spontaan naar de eigenaar das hetzelfde wat nl hier aan de hand is

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mystery

Die hond was niet in een pension en die hond werd niet uitgelaten door een uitlaatservice. Dat zijn beide bedrijven. En dan zit de aansprakelijkheid anders.

Maar dat u uw eigen kinderen al niet alleen laat bij uw honden, zegt mijns inziens genoeg.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 15:02
34 Antwoorden / 0 Vragen

Of het een bedrijf is of niet doet compleet niet terzake het gaat over het beheer op dat moment.
Niet om iemand die hem uitlaat dan ligt het anders.

Aangezien hij bij buurman logeerde gaat op dat moment volgens de WET de verantwoordelijkheid daarvan mee over naar de buurman voor de duur van het verblijf.

Ik laat bij geen enkele hond mijn kinderen alleen, ook een teckel kan bijten dat heeft meer met logisch nadenken te maken dan met het type hond.

Dat zegt dus helemaal niks ik weet dat er niks gebeurd maar een kind hoort niet alleen te zijn met een hond een kind kan gekke dingen doen

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste weet u helemaal niet of die hond bij de buurman logeerde. En ten tweede doet dat er helemaal niet toe, want de buurman zal geen dierenpension hebben, zodat hij beroepsmatig op die hond past.Hoewel dat een aanname is.

En u kent de wet niet.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 15:25
34 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken de wet goed zat en ook de verzekering ken ik op mijn duimpje.

Als je nu eerst eens LEERT LEZEN de hond zat bij de buurman de eigenaresse is er niet bij dus conclusie is dus ook dat hond daar logeerde al is dat een dag of week of een middag feit blijft dat de eigenaresse er niet bij was en het beheer dus overgedragen heeft aan de buurman.

Daar hoef je geen andere verhalen op los te laten dat is een BEWEZEN FEIT niet wat jij er allemaal bij wilt verzinnen

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal geen bewezen feit. En dat die hond bij de buurman is, maakt hem niet aansprakelijk. Dat blijft de eigenaresse, hoe hard u ook scheldt.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 15:38
34 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals ik heb iets meer ervaring en verstand van verzekeringen en heb dit soort claims vaak zat onder handen gehad en in dit geval is de BUURMAN aansprakelijk te stellen.

De buurman daarintegen kan wel de eigenaresse aansprakelijk stellen.

Maar de eigenaar van de andere hond moet toch echt de buurman aansprakelijk stellen, ja het is geschuif qua verzekeringen dat ben ik met je eens maar zo zit het juridisch en verzekeringstechnisch in dit geval toch in elkaar of je dat nu wilt accepteren of niet

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doe die cursus verzekeren dan nog maar eens over.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 16:11
34 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik denk dat ik er toch veel meer voor geleerd heb dan jij want je blaat hier complete onzin uit.
En ja ik heb zat van dit soort zaken gezien en meegemaakt.

Bel een willekeurige verzekering op zal je het zelfde antwoord krijgen als van mij Buurman is aansprakelijk te stellen, op zijn beurt kan hij de eigenaresse aansprakelijk stellen.

Alleen in dit geval heeft dochterlief de poort open laten staan dus gaat het verhaal van de buurman die de eigenaresse aan moet klagen mank die kan nl op haar beurt weer de buurman aanklagen omdat ie niet op de hond gelet heeft.

Zo is het wettelijk gewoon geregeld dan kan jij wel blijven blaaten van niet maar hecht toch meer waarde aan de praktijk dan aan jouw thee kransjes gezwets.

tenormin
door tenormin Nov 26, 2018 om 17:40
16811 Antwoorden / 108 Vragen

@mystery, ik denk toch dat tijger1 veel meer van verzekeringen en wetten weet, hoor. Los daarvan, wat meer respect tegenover een ander forumlid zou best op zijn plaats zijn. Wat je allemaal schrijft: "je raaskalt, jij moet zelf een muilkorf dragen" enz. Beetje minder agressief mag hier! Anders ga je bijna op zo'n "lieve" Pitbull lijken. Die nooit loslaten.

Lh
door Lhommequipetille Nov 26, 2018 om 19:06
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een tijdje geleden mijn account verwijderd, omdat ik doodziek werd van mensen die zo agressief menen te moeten reageren in discussies. Ik had ook het idee dat dat voor sommige mensen ook gewoon een hobby was. Uit steun voor mijn zus heb ik een nieuw account aangemaakt. Ik kreeg gelukkig vrijwel meteen een duidelijk antwoord  maar daarna begon het gehak weer  Ik weet dus ook meteen weer dat ik hier alleen nog in noodgevallen terug ga komen  Jammer dat er geen moderators zijn die dit soort reacties verwijderen.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lhommequipetille

Die moderators zijn er wel. U kunt een reactie melden.

Lh
door Lhommequipetille Nov 26, 2018 om 19:26
6 Antwoorden / 2 Vragen

@tijger1 Ja , dat heb ik in het verleden regelmatig gedaan en zojuist ook weer. In het verleden werd er nooit wat mee gedaan, waaruit ik de conclusie heb getrokken dat ik waarschijnlijk nog teveel van de oude stempel was en teveel hechtte aan een beetje fatsoen. Ik neem niet aan dat er nu wel iets met mijn melding zal worden gedaan, maar je weet het nooit. Wat ik eigenlijk bedoelde was dat het me verbaast dat moderators hier niet gewoon continu meekijken en uit zichzelf ingrijpen.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 20:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lhommequipetille

Nee, dat die de moderatie in het algemeen niet. Maar ze reageren evht wel op een melding.

Maar soms reageren hier horken, het is niet anders. Net het echte leven.

panter22
door panter22 Nov 26, 2018 om 20:41
6599 Antwoorden / Vragen

@Mystery, lees de conclusie van dit onderzoek eens. De eigenaar van de hond is altijd aansprakelijk, zelfs als de hond wordt uitgelaten door ee uitlaatservice.
https://www.aansprakelijkheidsverzekering.org/onderzoek-aansprakelijkheid-huisdierenhondeneigenaren/
De eigenaar is bekend en is aansprakelijk voor de schade.

Als in dit geval de buurman heeft willen  zeggen wie de eigenaar van de hond is, dan kun je hem wel aansprakelijk stellen.Degene die de hond bezit wordt verondersteld eigenaar te zijn. De buurman moet dan maar met de eigenaar op de proppen komen. Dat doet hij dus. Hij komt met de eigenaresse van de pitbull op bezoek.

Lh
door Lhommequipetille - Nov 26, 2018 om 14:44
6 Antwoorden / 2 Vragen

Het probleem is nu dat mijn zus de gegevens van de eigenaresse niet heeft. Ze had wel direct politie erbij gehaald en die gaan nu aan de eigenaresse vragen of ze haar gegevens aan mijn zus mogen geven. Helaas krijgen ze de eigenaresse niet telefonisch te pakken, zodat ze er iemand langs moeten sturen en dat kan een paar dagen duren. Vreselijk, de rompslomp van het afhandelen. Alsof het verdriet om haar hondje (net een jaar oud) al niet erg genoeg is.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De buurman moet die eigenaresse toch kennen? Of kruipt die nu weg?

En laat uw zus een aanklacht indienen bij de politie over die hond.

me
door mennob Nov 26, 2018 om 19:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als mijn hond een andere hond zou doodbijten dan zou ik me rot schamen en ik zou blij zijn als ze in ieder geval wat geld willen aannemen

Lh
door Lhommequipetille Nov 26, 2018 om 19:37
6 Antwoorden / 2 Vragen

@mennob Ja, mensen met enig fatsoen en gevoel zouden dat doen. Maar dat zijn nu net twee dingen die bij het gros van de mensen in haar wijk ontbreken. Helaas. Verhuizen is door haar financiële situatie ook niet mogelijk, dus het is een hele vervelende situatie voor haar.

rebek
door rebek Feb 2, 2019 om 23:43
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ze zou 144 / dierenbescherming  kunnen bellen om aan te geven dat die hond niet goed is afgericht met eigen voorval erbij vertellende dat daar dan onderzoek naar gedaan kan worden. Al weet zijzelf dan niet wie de eigenaar is, ze weet wel waar die hond vaak verblijft en zo kan de dierenbescherming dat met behulp van politie wellicht achterhalen.

(Voor de sceptici onder ons, dit heeft 144 mij onlangs nog verteld aan de telefoon)

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebek.
Kijk eens naar de datum van het topic?

lo
door lovewinnie - Nov 26, 2018 om 14:59
1201 Antwoorden / 1 Vragen

De eigenaar is aansprakelijk . Het is zijn hond  Wie er op past en wat wnr gebeurd is niet van belang   Betaald verzekering niet betaald hij naar uit eigen zak.  Voor hond geld dagwaarde.
Succes

Ge
door Genee - Nov 26, 2018 om 15:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Monique op het hondenforum:

De eigenaar blijft altijd verantwoordelijk voor zijn hond.

Een echt gebeurd verhaal.baas brengt zijn hond naar het hondenpension,de baas zegt dat zijn
hond niet met andere honden kan,de pensionhouder laat de honden gezamlijk op het losloopveldje
lopen.
Dezelfde hond bijt een ander hondje dood.
Alle kosten zijn voor de eigenaar.
Hoe krom het mag klinken.
Heb na aanleiding van bovenstaande alles uitgeplozen wat betreft verantwoordelijkheid.

Daarom wees voorzichtig aan wie je je hond meegeeft of welk pension je hond plaatst tijdens
vakanties.

Bron:
https://www.hondenpage.com/hondenforum/105667/oppashond,-wie-is-op-dat-moment-verantwoordelijk?-.php

me
door mein33 - Nov 26, 2018 om 15:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vraag mij in alle eerlijkheid af of uw zus wel aangifte bij de politie heeft gedaan van dit, ingrijpende, voorval ?
En vergeet vooral niet om de eigenaar schriftelijk aansprakelijk te stellen voor dit voorval.
Dat de eigenaresse van de hond niet bereikbaar is, hoewel ik zeer betwijfel of dat een ander persoon is dan degene waarmee uw zus nu te maken heeft, lijkt mij meer een excuus om zelf onder de aansprakelijkheid uit te komen.

marita5
door marita5 - Nov 26, 2018 om 15:58
11485 Antwoorden / 15 Vragen

@Mistery ,

U bent diegene die hier raaskalt  , zoals altijd .
Lees dit , gaat over letselschade , nog maar te zwijgen over dat een hond is doodgebeten .

Bezitter van de hond moet opdraaien voor de schade .

De wetgever heeft in het wetsartikel voor de aansprakelijkheid van dieren bepaald dat de bezitter aansprakelijk is voor de door de hond veroorzaakte letselschade. In de wet wordt bedoeld met de bezitter degene die de hond daadwerkelijke bezit, degene die de hond houdt. Ook al heeft de bezitter geen enkele schuld en was de bezitter niet eens in de buurt van het incident, toch is deze aansprakelijk voor de letselschade veroorzaakt door zijn hond.

https://letsel.info/letselschade-door-hond/

https://www.usa-advocaten.nl/schadevergoeding-voor-doodbijten-andere-hond/

my
door mystery Nov 26, 2018 om 17:22
34 Antwoorden / 0 Vragen

Strafrechterlijk juist verzekeringstechnisch heb ik het heel de tijd al uitgelegd

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mystery

Maar verzekeringstechnisch hebt u het bij het verkeerde eind.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 18:25
34 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga met dit soort eigenwijze figuren niet eens meer in discussie.
Blijf lekker eigenwijs en geef de TS foutieve info waar ze niks mee kan daar ben je schijnbaar erg goed in.

me
door mennob Nov 26, 2018 om 18:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

In feite is de hond de werkelijke dader.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, de hond is niet goed opgevoed. En dat is de fout van zijn baasje. Of hij heeft verkeerde karaktertrekken, fout van de fokker. Maar het zijn wel typische mensen die zulk soort honden willen hebben.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 22:19
34 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet weet hoe je honden opvoed en wat voor hond het is praat er dan ook niet over.
Een pitbull is een hele lieve hond, net als alle anderen maar als je niet weet hoe je een hond moet behandelen ja dan vraag je erom.

Een hond zal altijd proberen dominnant te zijn, als jij niet laat zien dat jij de baas bent zal elke hond de ALFA rol op zich proberen te nemen of het nu een pitbull is of een teckel.

En dan gebeurt er iets en dan is het de schuld van de hond ja zo lust ik er nog wel 10, sommige zijn hier heel goed om de schuld bij anderen te leggen

pino123
door pino123 Nov 27, 2018 om 09:06
2760 Antwoorden / 14 Vragen

Wanneer ben je precies aansprakelijk?

Die lekkere zomerdag krijgt zo toch een minder leuke wending. Als huisdierbezitter ben je aansprakelijk voor schade die jouw huisdier veroorzaakt. Het maakt niet uit of je er zelf bij bent. Ook als de buurvrouw jouw hond had uitgelaten en dit was gebeurd, ben jij als baas aansprakelijk. Vindt er iets plaats wanneer je hond met een uitlaatservice mee is? Dan hangt het van de omstandigheden af wie er daadwerkelijk aansprakelijk is.

Nogmaals

Cookies
door Cookies - Nov 26, 2018 om 18:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: En hoe zit het dan met aansprakelijkheid als het hondje zelf begonnen is met bijten? Ik bedoel of een chiwawa of een pitbull bijt, maakt bij het 'eindresultaat' wel verschil, maar bijten is bijten en de andere hond mag zich verdedigen. Als ik gebeten wordt, bijt ik ook terug.

pino123
door pino123 Nov 27, 2018 om 09:06
2760 Antwoorden / 14 Vragen

Maakt niets uit, je bent en blijft verantwoordelijk.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@netflixfan

Over het andere hondje is hier helemaal niets gezegd, behalve dat hij dood gebeten is. Ook weten we niet waar dat hondje was, aangelijnd, hoe groot en ga maar door. En of er iemand bij was.

Maar omdat hij binnen een paar minuten dood was, ga ik er niet van uit, dat dat ook een loslopende pitbull was. Maar dat is natuurlijk een aanname.

Maar een hond die doorgaat met een andere hond dood te bijten, is sowieso fout.

Cookies
door Cookies Nov 26, 2018 om 19:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS heeft het over een hondje, en aangezien chiwawa's klein en erg 'in' zijn, neem ik dat - voor het gemak - maar even als voorbeeld. Blijven aannames, maar stel dus: chiwawa ziet pitbull begint te keffen en te bijten in de poten van de pitbull, kom denkt de pitbull, dat pik ik niet, hap .....over en uit. Ik zou dat zo'n hond niet kwalijk kunnen nemen. (Blijven bijten is een ander verhaal.)

pino123
door pino123 Nov 27, 2018 om 09:09
2760 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ook niet en dat is de discussie niet, de discussie is, wie is ervoor verantwoordelijk? En dat is en blijft de baas. Het is iets anders indien je een hond aangelijnd bij je hebt en er komt een loslopende hond en die bijt jouw hond in zijn poten. Je doet er alles aan om je hond erbij weg te houden bij de andere hond, maar toch krijgt een grote hond de hond te pakken en bijt hem dood. Dan lijkt mij dat je niet aansprakelijk gesteld kan worden aangezien jij alles hebt gedaan om het te voorkomen. Hierboven betreft het een ontsnapte hond die een andere hond dood bijt, waarvan Mystery blijft volhouden dat de baas hiervoor niet aansprakelijk is.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees bijvoorbeeld de regels voor zulk soort honden in Frankrijk. Ook in .duitsland moeten die types gemuilkorfd zijn en aangelijnd. En dat is niet voor niets.

Frankrijk:
In Frankrijk gelden bijzondere maatregelen voor zogenaamde “aanvals- en verdedigingshonden”
Honden zonder officiële stamboekpapieren en die qua uiterlijk lijken op de volgende rassen: American Staffordshire Terrier (“pit-bulls”), Mastiff (“boer-bull”) en Tosa. Het is verboden deze honden mee te nemen voor een verblijf in Frankrijk of ze mee te nemen op een doorreis door Frankrijk.
Honden van het zuivere ras American Staffordshire Terrier, Rottweiler, Tosa en honden die lijken op het Rottweilerras,verblijf in Frankrijk wordt toegestaan, maar de volgende regels moeten in acht genomen worden: in openbare gelegenheden is het dragen van een muilkorf verplicht en moeten de dieren aangelijnd zijn, de houder / eigenaar moet minstens 18 jaar zijn, niet veroordeeld zijn voor een misdaad of tot een gevangenisstraf en het dier moet verzekerd zijn

my
door mystery Nov 26, 2018 om 19:26
34 Antwoorden / 0 Vragen

We zitten niet in die landen we zitten hier in Nederland met de daarbij behorende wetten.

Dat mensen niet om kunnen gaan met honden en rassen kapot fokken voor het geld daar kijken we niet naar.
We geven de hond die zich niet kan verdedigen de schuld van de EIGENAARS die de hond kapot laten fokken ( immers als je niet bij dit soort fokkers blijft kopen is het zo over ).

Maar geen enkele hond is vals van Nature die word vals gemaakt door zijn baas of de baas heeft 0,0 controle over zijn hond.

Waarom een Pittbull muilkorven omdat ie kan bijten, nou kijk de onderzoeken er maar op na een pitbull is van nature zeer vriendelijk een labrador daartegen zeer vals evenals bv een poedel of een teckel, horen we daar iets over qua muilkorven of qua aanvallen, ja helaas die zijn er wel alleen das geen nieuws een pitbull wel.

Daar gebeuren meer ongelukken mee, als je een hond muilkorft moet je zijn baas ook muilkorven en zorgen dat ie nooit geen enkel dier meer mag houden.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mijn hond bij elk kind alleen laten.

En dat kon die eigenaresse en de buurman dus niet. En daar moet de hond dus onder lijden.

Cookies
door Cookies Nov 26, 2018 om 19:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mystery: ben het met je eens dat het in de basis niet aan de hond ligt, maar aan een flut baas (zat het net te tikken bij een ander antwoord). Zie hier ook regelmatig een 'baas' meegesleurd worden door haar pitbull.

my
door mystery Nov 26, 2018 om 22:23
34 Antwoorden / 0 Vragen

@netflixfan

Inderdaad 1 die het snapt.

Maar tijger1 begrijpt het allemaal niet die roept veel maar weet bijgod niet waarover.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die hond is dus gevaarlijk (geworden) en moet een muilkorf en aangelijnd.

my
door mystery Nov 27, 2018 om 06:33
34 Antwoorden / 0 Vragen

Dan geven we jou ook een muilkorf met je geraaskal, je geeft constant de hond de schuld terwijl de schuld bij de eigenaar ligt.

Dat noemen we het probleem verschuiven maar niet oplossen, oplossing is 1 de particuliere fokkers compleet kapotmaken en kaalplukken en 2 elke hondenbezitter of dat nu van een pitbull of teckel is verplichten een cursus te volgen hoe ze met hun hond moeten omgaan.

Dan ga jij ongelukken voorkomen zoals dit, maar weigert een baas dan ook een algeheel verbod op het houden van honden dan ga je iets oplossen niet op deze lompe wijze van jou dan word de hond alleen maar valser.

Je bent een goede voor de politiek ze willen iedereen van het roken afhalen wat gaan we doen ipv de sigaret verbannen uit NL we gaan de prijzen verhogen, waarom ja de accijns lopen we anders mis dus wat is het uiteindelijke doel geen rokers meer of de schatkist vullen juist de schatkist vullen

pino123
door pino123 Nov 27, 2018 om 09:11
2760 Antwoorden / 14 Vragen

De eigenaar is schuldig en zal dus moeten betalen. Heeft verder niets te maken met fokkers. Je draaft enorm door Mystery, weer heerlijk iedereen over 1 kam scheren. Je hebt ook broodfokkers die het prima doen en die het welbevinden van de hond prima voor ogen hebben.

Lh
door Lhommequipetille - Nov 26, 2018 om 19:17
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb inderdaad geen verdere details gegeven over de rest van de situatie, dus voor de volledigheid dat alsnog maar doen. De hond van mijn zus was een Yorkshire terriër van nog geen anderhalve kilo zwaar. Haar hond was aangelijnd. Ze liep ermee op de stoep en ineens kwam de losgebroken pitbull erop af. Hij vloog direct op de hond van mijn zus af en greep deze in de buik. Vervolgens rende hij met de hond in zijn bek terug naar de woning waaruit hij was ontsnapt en ging daar verder met het bijten in de hond van mijn zus. Die heeft geroepen naar de "oppasser" van de hond, maar die kwam pas na een paar minuten aangelopen. Toen was het al te laat. Mijn zus heeft de politie erbij gehaald, die heeft geadviseerd om het via de civiele weg af te handelen. Als dat niet lukte zou mijn zus alsnog aangifte kunnen doen. De politie heeft een en ander wel bij de gemeente Eindhoven gemeld, die nu blijkbaar gaat besluiten of de pitbull voortaan een muilkorf om moet.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dring er bij haar op aan dat ze echt aangifte doet. Dat moet de politie opnemen.

Onafhankelijk of het civiel wordt “afgehandeld”. De volgende keer pakt hij een kind. Niet dat het voor uw zus niet vreselijk is natuurlijk.

Lh
door Lhommequipetille Nov 26, 2018 om 19:32
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ze is er veel te kapot van dat haar hondje dood is om veel actie te ondernemen. Ze woont in een beetje een verloederd deel van Eindhoven en heeft wel meer vervelende dingen in haar wijk meegemaakt. Daarvan heeft ze ook een paar keer aangifte gedaan, maar uiteindelijk schoot ze daar nooit iets mee op (behalve dan dat ze bedreigingen naar haar hoofd kreeg van degenen waar ze aangifte tegen had gedaan). Ik betwijfel of ze het op kan brengen om alsnog aangifte te gaan doen.

Cookies
door Cookies Nov 26, 2018 om 19:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, in zo'n geval vind ik het gedrag van de hond toch echt ontoelaatbaar en onbetrouwbaar. Zo'n hond zou ik zeker niet in mijn huis willen hebben, al dan niet als oppas. Je kunt wachten op een volgende keer. Jammer dat veel mensen zo'n hond nemen, terwijl ze helemaal niet in staat zijn een goede roedelleider te zijn, want dat heeft zeker een pitbull nodig.

pino123
door pino123 Nov 27, 2018 om 09:13
2760 Antwoorden / 14 Vragen

@mystery, kom er maar in..... En nu?

Yv
door Yvonne_909 Nov 28, 2018 om 12:25
42 Antwoorden / 2 Vragen

@Netflixfan: "Roedelleider" zijn is allang uit de tijd. Je moet een hond gewoon opvoeden en er voor zorgen dat een hond dit soort incidenten niet kan veroorzaken. Elke hond kan nl. bijten. Wanneer je een hond hebt die er voor gefokt is om (laagdrempelig) te bijten hoor je er helemaal alert op te zijn dat dit soort dingen nooit en te nimmer kunnen gebeuren. Doe het dier anders een muilorf om.
Het is altijd jammer dat een ander altijd de dupe is van de laconieke types die dit soort honden in huis halen.

TS: Zeker aangiftemelding van laten maken bij de politie! Maakt een event. zaak van haar of de gemeente alleen maar sterker.

aurora1
door aurora1 - Nov 26, 2018 om 20:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar was het hondje van uw zus en was het aangelijnd,  in eigen tuin achter een hek o.i.d.?
Als zus een rechtbijstandsverzekering heeft kan ze die beter erop zetten.

Lh
door Lhommequipetille Nov 26, 2018 om 20:11
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ze heeft geen rechtsbijstandverzekering nee. De rest heb ik hierboven beschreven.

aurora1
door aurora1 Nov 26, 2018 om 20:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, heb ik inmiddels gezien, stond er nog niet toen ik aan het tikken was. Jammer dat ze niet zo'n verzekering heeft. Is nl handig voor vele kwesties. Misschien is te overwegen een hondje uit een dierenasiel een huis te geven?

Lh
door Lhommequipetille Nov 26, 2018 om 20:46
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zou ze graag willen ja, maar blijkbaar heeft het asiel in Eindhoven een beleid om honden bij voorkeur niet aan alleenstaanden te verkopen. In het verleden is het haar om die reden niet gelukt daar een hond te vinden en ook nu lijkt het erop dat ze haar niet als klant willen hebben

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een asiel verkoopt geen honden. Men krijg ze in “bruikleen”. Wellicht is er in de omgeving nog een ander asiel, die die rare regel niet hebben. Ik heb mijn hondje ook uit het asiel gehaald.

aurora1
door aurora1 Nov 27, 2018 om 04:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een wonderlijke regel die overigens niet op de website van dat asiel (De Doornakker) te vinden is. Maar in de regio zijn er meerdere asiels en er is een website: ikzoekbaas. Hebben ze ook verteld waarom ze die regel hebben? Het zijn veelal alleenstaanden die dieren uit asiels halen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Nov 26, 2018 om 20:38
11485 Antwoorden / 15 Vragen

@LHommeQuipetille ,

Uw zus heeft geen rechtsbijstandsverzekering , neem eens contact op met het Juridisch Loket , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

mo
door mof - Nov 28, 2018 om 11:54
3607 Antwoorden / 3 Vragen

De eigenaresse

mo
door mof - Nov 28, 2018 om 11:59
3607 Antwoorden / 3 Vragen

De eigenaresse. Het maakt niet uit of uwhond was aangelijnd. Als een hond een andere hond doodbijt dan is de eigenaar van die hond aansprakelijk. Die moet ten allen tijde voorkomen dat zijn hond een mens of dier kan bijten. Zeker een pitbull die op de lijst van gevaarlijke honden voorkomt.
een huisdier is wettelijk een product. Als u eigenaar van een product bent dapie schade toebrengt aan een ander product bent u aansprakelijk totdat u kunt aantonen dat de eigenaar van dat andere product een onredelijk risico heeft genomen dat dat andere product zou beschadigen.
een hond is op te voeden dat deze niet bijt. Dt maakt het heel lastig voor de eigenaresse om gevrijwaard van aansprakelijkheid te blijven.

mo
door mof - Nov 28, 2018 om 12:01
3607 Antwoorden / 3 Vragen

En aansprakleijkheid vervalt niet omdat de verzekering het niet dekt ... iemand die niet verzekerd is, of wiens verzekering een bepaald geval niet dekt, zal zelf in de buidel moeten tasten

Yv
door Yvonne_909 - Nov 28, 2018 om 12:17
42 Antwoorden / 2 Vragen

Eigenaar is altijd aansprakelijk voor de hond.

Net als ouders dat zijn van kinderen.

holiday
door holiday - Nov 28, 2018 om 12:18
101 Antwoorden / 11 Vragen

Ik lees niet in het verhaal of de hond die doodgebeten is ook los liep in dit geval zal de verzekering moeilijk doen en waarschijnlijk maar de helft vergoeden.
Ga het gesprek aan met de buurman en eigenaar en probeer zoveel mogelijk te krijgen.
Misschien heeft de eigenaaar wel een WA verzekering en kunnen ze die aanspreken.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2018 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan nog maar een keer het topic lezen, dan weet u het antwoord op die vraag.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 28, 2018 om 14:25
7143 Antwoorden / 3 Vragen

Hond was aangelijnd maar kon toch door de pitbull meegenomen worden naar zijn logeeradres...

ha
door harrybre - Nov 28, 2018 om 12:45
240 Antwoorden / Vragen

Dat zal u toch een zorg zijn ? Buurman, die zijn verantwoordelijkheid niet genomen heeft of eigenaar van de hond.. mogen ze samen uitvechten resp in regres treden

nvolg001
door nvolg001 - Nov 28, 2018 om 13:48
15 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn mening is ook dat de eigenaar van de hond verantwoordelijk is voor de schade die het dier aanbrengt.
Maar....... Nationale Nederlanden denkt daar heel anders over.
Ik liep met mijn hond te wandelen in het bos. Plots komt er een grote hond ( toevallig een herder, die niet goed onder controle bleek te staan ) aan. Bij het langslopen haalde hij naar mijn hond uit en veroorzaakte een grote schouderwond. Dierenartsrekening was om de € 200,-. De eigenaar opgespoord die de zaak bij zijn verzekeraar ( NN ) meldde. Ik kreeg te horen:
Dat de ( vreemde ) hond gebeten heeft is uw schuld: U had maar niet op die tijd op die plaats moeten lopen.
Naar het juridisch loket gegaan, die mij helemaal gelijk gaven, maar met de waarschuwing: Nationale Nederlanden procedeert net zo lang tot u vanwege de kosten de zaak maar op zijn beloop laat.

Moraal van het verhaal: nooit zaken doen met Nationale Nederlanden!!!!

Lh
door Lhommequipetille Nov 28, 2018 om 14:06
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, een verzekeringsmaatschappij die zomaar gaat betalen moet nog worden uitgevonden denk ik. Ik zou het er in ieder geval (het uwe én dat van mijn zus) niet bij laten zitten. De verzekering van de eigenaar van de hond kan wel besluiten om niet te betalen, maar als er duidelijk sprake is van verwijtbare aansprakelijkheid zou ik tot het gaatje gaan. Desnoods naar de rechter.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2018 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En daar had u dus een klacht over moeten indienen en desnoods naar het Kifid voor moeten gaan.

keessie1
door keessie1 Nov 28, 2018 om 18:56
138 Antwoorden / 9 Vragen

Als de klant van NN zegt dat hij fout is geweest door bv omdat zijn hond los is geschoten , betaald de NN gewoon de schade zonder probleem en zelfs zeer coulant. Ik heb het zelf n.l. Mee gemaakt en ze betaalde zonder vragen en zelfs een Rekening van de dieren arts die door de na behandeling veeeel later kwam.... voor vergoeding van deze na betaling hoefde ik zelfs geen nota op te sturen, gewoon betaald op mijn woord.... Super van Nationale Nederlander..... p.s. Ik heb geen relatie met NN maar ook de positieve verhalen mogen weleens verteld worden toch?.....

Alles staat en valt met de medewerking van het baasje van bijtende hond en deze had zelf direct bij het slachtoffer langs moeten gaan om te praten enz......

keessie1
door keessie1 - Nov 28, 2018 om 18:47
138 Antwoorden / 9 Vragen

Een sociaal mens gaat direct als ze te horen krijgt dat haar hond een ander hondje Dood heeft gebeten, naar de mensen van dat hondje toe om een gesprek aan te gaan over hoe nu verder...
ik zou meteen zeggen zoek een nieuw hondje en ik betaal de aanschaf, plus een jaar volledige verzorging zoals entingen en voedsel.
Dit is het minste wat zij kunnen doen voor het LEED dat hun hond heeft veroorzaakt.

Lh
door Lhommequipetille Nov 28, 2018 om 19:09
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, maar het gaat hier duidelijk om een heel ander soort mensen. Helaas.

pe
door pebk Jun 7, 2019 om 14:08
578 Antwoorden / 0 Vragen

Een sociaal mens heeft volgens mij geen pitbull. Een pitbull is een hond die doorgefokt is op zijn aggressieve kenmerken.

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2018 om 19:58
16811 Antwoorden / 108 Vragen

@lhommequipetille. Het is lang geleden, 2009, dat mijn Maltezer bijna zoiets is overkomen. Daarom kan ik er eigenlijk nog steeds niet echt op reageren. Wij, echtgenoot en ik, liepen in Scheveningen aan het strand, voor het seizoen "verboden voor honden" er was. Aangelijnd en wel. Opeens, als een speer, schoot er een Pitbull naar hem toe en greep hem in zijn buikje. In een reflex trok mijn man Snowy aan de lijn, achteraf ook dom natuurlijk, naar boven. De hond sprong toen op mijn man. De eigenaar riep alleen: kl*****k, ga met je k*t hondje ergens anders lopen! Mijn echtgenoot kreeg op datzelfde moment een hartaanval: paniek alom, behalve de eigenaar van de hond: die riep nog (hoorde ik later): goed zo, ga maar hemelen.
Het is redelijk afgelopen; Snowy geopereerd aan buikje, echtgenoot weer, na operatie, ook redelijk hersteld. Maar van enige geldelijke vergoeding: niets, nada. En de "meneer" zag er ook niet naar uit dat het een gevoelig mens was.
Ik hoop dat uw zus er overheen kan komen, wat heel moeilijk is.

Lh
door Lhommequipetille Nov 28, 2018 om 20:02
6 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn hemel, wat een drama! Daar is het verhaal van mijn zus nog niets bij! Ze is nog steeds helemaal gedeprimeerd, maar ze zal er vast wel bovenop komen.

ag
door agapon - Nov 30, 2018 om 19:43
115 Antwoorden / 0 Vragen

m.i.z. is de buruman aansprakelijk aangezien hij op dat moment de hond in beheer had. Hiju is hier niet zorgvuldig mee omgesprongen.
Naar mijn valt dit onder een WA verzekering en moet deze de schade vergoeden.
De buurman zou daarna in gesprek moeten gaan met de eigenaar van de hond en deze wederom aansprakelijk stellen aanegzien er kennelijk niet gewaarschuwd is voor de wel zeer drieste en treirige egschiedenis die er daardoor volgt.
Doodeng een klein meisje bij een hond die kennelijlk niet betrouwbaar genoeg is om los te lopen.
mocht er een Rechts en Bijstand verzekring zijn ga deze om advies vragen. Doe tevens aangifte bij politie deze kan tot in belsag name overgaan indien er voldoende gronden voor zijn.

Sy
door Sylla - Dec 20, 2018 om 19:37
3 Antwoorden / Vragen

Pitbulls horen altijd met een muilkorf en aangelijnd buiten te zijn. Ik weet niet hoe dat zit met achtertuinen.
de eigenaar van de hond is aansprakelijk. En de buurman hoort gewoon de gegevens van de eigenaresse te geven.
Werkt de eigenaresse niet mee zou ik aangifte doen bij de politie en contact nemen met de rechtsbijstand of juridisch loket.
ik dacht trouwens dat pitbulls die honden doodbijten afgemaakt worden? Of is dat alleen als ze mensen dodelijk verwonden?

Jo
door JokeSk55 - Jan 13, 2019 om 07:43
20 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien de pitbull in de tuin van de buren was ga ik er vanuit dat deze met goedkeuring bij de buren was. Was het omdat er op de pitbull gepast moest worden of iets dergelijks?
Zodra de hond onder opzicht van de buren was waren ze ook verantwoordelijk voor de hond.

Als er geen schikking komt zou ik bij de politie vragen wat je verder kan doen want zo iets is volgens mij toch strafbaar.

Sterkte en succes

br
door brains2 - Jan 24, 2019 om 20:07
9 Antwoorden / Vragen

Altijd de eigenaar. Praten is mooi, maar er moet gewoon betaalt worden. Gezien het type hond zou ik via de rechtsbijstandverzekering laten afhandelen.

mesjeu
door mesjeu - Jan 28, 2019 om 14:11
6 Antwoorden / Vragen

Wat denk je zelf?

Jo
door JokeSk55 - Feb 3, 2019 om 00:42
20 Antwoorden / 2 Vragen

Ik dacht dat dit soort honden verboden waren of heb ik het mis?

costnix
door costnix Mar 4, 2019 om 18:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zijn niet verboden, maar heten hoog-risico honden:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoog-risico-honden

En we reageren op een oud oneerwerp.

Ca
door Cadeautje - Mar 4, 2019 om 17:51
6 Antwoorden / 0 Vragen

De eigenaar van het dier wat schade aanbrengt is altijd verantwoordelijk en kan zijn wa (mits verzekerd) aanspreken.

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2019 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens naar de datum van het topic.

Ca
door Cadeautje Mar 4, 2019 om 18:22
6 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Tijger - stond bij nieuw - niet op de datum gelet!

Yuneec
door Yuneec - Apr 9, 2019 om 12:10
13 Antwoorden / Vragen

De eigenaar van de hond is -naar u toe- aansprakelijk, ook als iemand tijdelijk de zorg voor de hond over nam.

Omdat het dochtertje van de buurman het hek open heeft laten staan, moet de buurman de schade weer aan de eigenaar vergoeden.

Dat laatste is echter niet uw probleem, maar het probleem van de buurman.

ef
door efen - Apr 19, 2019 om 13:53
1 Antwoorden / Vragen

Zoals Panter22 juist meedeelde is de verantwoordelijkheid gelegen bij de bezitter zoals vermeld in art. 179 van boek 6 van het Burgelijk Wetboek.

Maar je moet wel bedenken dat een bezitter GEEN eigenaar hoeft te zijn.

Namelijk de bezitter heeft de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar is.

Dus als je met de hond van de buurvrouw wandelt ben je de bezitter.

WeetIkVeel
door WeetIkVeel - Apr 29, 2019 om 10:34
1 Antwoorden / Vragen

Degene die de hond heeft laten ontsnappen is verantwoordelijk. Toevallig net van dichtbij meegemaakt. In dit geval dus de dochter van de buurman, maar aangezien die nog niet meerderjarig is, de buurman.

Of zijn verzekering wel of niet uitkeert verandert daar niet zoveel aan. Als de buurman netjes is betaalt hij gewoon (het is een redelijk te verantwoorden bedrag) en laat hij het niet afhangen van een verzekering.

Uiteraard is het mogelijk dat de buurman niet meer mee.wil werken. Dan is de rrchter de enige weg (of een dreigende advocaat)

Te
door Tegen onzin - Jun 29, 2019 om 10:00
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Als eerste gecondoleerd met het verlies van het hondje.

Het is jammer dat zo'n verlies nog extra sores met zich mee breng.
Het is inderdaad redelijk dat de schade vergoed moet worden.

Wettelijk zou de eigenaar dit moeten doen.
Op momnet van het voorval zou uw buurman in controle van de hond moeten zijn geweest. Deze is ook verantwoordlijk voor de actie van zijn dochter.
ZIjn verzekeraar zou moeten uitkeren.
Als de eigenaresse ook een dieren aansprakelijkheid verzekering heeft of een aansprakkelijkheid verzkering zou deze ook moeten uitkeren.

De verzekeraars maken graag gebruik van het feiten om naar een ander te wijzen. U moet uw schade vergoed krijgen en hoe de andere partijen dat oplossing is hun pakkie aan.

Voor een snelle en faire oplossing zou ik wel adviseren in gesprek te blijven en kijken of de eigenaresse en uw buurman het bedrag eerst aan u voorschieten en dan vervolgens zelf in dissucie gaan met hun eigen verzekering.

marita5
door marita5 Jun 29, 2019 om 10:05
11485 Antwoorden / 15 Vragen

@tegen onzin , heeft u moeite met lezen ? ook dit topic is van 7 maanden geleden . U haalt iedere keer oude topics naar boven . Probleem zal inmiddels wel opgelost zijn .

re
door red1 - Jul 26, 2019 om 13:05
329 Antwoorden / 1 Vragen

pitbul ?? En diie waren verboden en ook zondermuilkorf

re
door red1 - Jul 26, 2019 om 13:08
329 Antwoorden / 1 Vragen

hond en eigenaar een spuitje geven ze zijn allebei gevaarlijk

hijinkadvocaten
door hijinkadvocaten - Aug 8, 2019 om 09:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst, sterkte met deze bijzonder vervelende situatie.

Hoofdregel is dat de bezitter van de hond aansprakelijk is. Dat kan maar hoeft niet per se de eigenaar te zijn. Dit staat letterlijk in het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 6:179 BW bepaalt dat een bezitter van een dier aansprakelijk is voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de eerste afdeling van de derde titel van boek 6 BW zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.”

De verzekeraar van de buurman wijst dus onterecht af.
[Edit redactie: reclame]

LI
door LIITA - Aug 10, 2019 om 10:44
16 Antwoorden / 3 Vragen

De krant erbij halen. Die zijn blij met een verhaal en er komt dan tenmiste vooruitgang in deze zaak.

yv
door yvonstaartjes - Nov 6, 2019 om 14:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Sjonge.. wat een verhaal.. vreselijk..
de eigenaresse van de griezelhond is inderdaad aansprakelijk..

''Zelfs als u zelf niet degene bent die de hond uitlaat, kunt u alsnog aansprakelijk zijn als het dier een andere hond bijt. Dat is wettelijk zo geregeld.''
https://www.aansprakelijkheidsverzekering.org/particulieren/aansprakelijkheidsverzekering-huisdieren/

succes en wens jouw zus sterkte!!

tijger1
door tijger1 Nov 6, 2019 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft u eigenlijk wel naar de datum van het topic gekeken?

tenormin
door tenormin Nov 6, 2019 om 19:34
16811 Antwoorden / 108 Vragen

@yvonstaartjes, dit topic is, op 20 dagen na een jaar geleden geplaatst.