Ha
door Handige Harrie Sep 24, 2017 om 20:38
Geldzaken & recht

Moet je fotograaf en kijkers toelaten als huurder

Vrienden van mij wonen in een huurhuis via een particulier. Deze huisbaas heeft deze pand voor 3 jaar terug gekocht, nu wil hij deze weer verkopen. We weten alles over huurrecht, maar over twee dingen weten we niet of het wel of niet mag. De makelaar die ook de vorige verkoop heeft geregeld, gaat nu de nieuwe verkoop regelen en wil een fotograaf foto’s laten maken van de woning binnen en buiten. Nu zijn mijn vrienden niet zo gek op dit idee (pottenkijkers op Funda) en vinden eigenlijk dat de makelaar ook de eerdere foto’s en plattegrond ook wel kan gebruiken. Er staat niets hierover in hun huurcontract. Moeten zij ook mensen toelaten voor de zgn. kijkdagen/openhuisdagen?

Wie weet raad.

Alvast bedankt voor het meedenken.

25904 7 Rapporteer

ge
door george321 - Sep 24, 2017 om 20:55
390 Antwoorden / 1 Vragen

Die foto's zouden ongetwijfeld zeker privé dingen zoals familiefoto's enz. openbaar maken, al is het maar via internet, ook de inrichting met mogelijk kostbare spullen worden gratis en voor niets "publikelijk tentoongesteld" voor eventuele nachtelijke "werkers".

jo
door jorisw Sep 25, 2017 om 08:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je dat laatste onderbouwen met cijfers over het toegenomen aantal inbraken sinds we Funda hebben?

ge
door george321 Sep 25, 2017 om 12:35
390 Antwoorden / 1 Vragen

Wie wel? Jorisw. Zou jij je huis laten fotograferen? Nee denk ik.

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2017 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat uw vrienden daar gewoon willen blijven huren. Zij hoeven beslist niemand binnen te laten die foto's komt maken.

Uiteraard hoeven zij ook niemand toe te laten op "open huis dagen". Tenslotte wonen zij daar.

Die makelaar mag van buiten foto's nemen en dat is alles.

jo
door jorisw - Sep 24, 2017 om 20:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen
tenormin
door tenormin - Sep 24, 2017 om 21:23
16835 Antwoorden / 108 Vragen

De link van @jorisw geeft wel dingetjes aan echter: foto's op Funda (of waar ook) lees ik niet en: als huurder kan ik me niet voorstellen dat je met je eigen spullen 'tentoongesteld' moet worden in je eigen huurhuis. Kijkdagen? Misschien, maar ook daar: voor de verkoop hoeft u uw eigen huurhuis niet op te leuken. Aangezien u er woont en blijft wonen, neem ik aan, zal het een investeerder zijn. Dus laat hem/haar kijken. Denk niet dat er 'gewone' kijkers zullen zijn.

marita5
door marita5 - Sep 24, 2017 om 21:54
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Handige Harry ,

Gelegenheid geven tot bezichtiging.

Artikel 223 Burgelijk wetboek

De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.

tijger1
door tijger1 Sep 24, 2017 om 21:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Yeah, maar geen foto's van je interieur.

marita5
door marita5 Sep 24, 2017 om 22:02
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Ts heeft het ook over kijk / en open huisdagen , foto`s maken van het interieur zou ik ook niet accepteren .

Cookies
door Cookies Sep 24, 2017 om 22:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat is er zo erg aan foto's van je inrichting? Als je je huis verkoopt, staat het toch ook op internet. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben.

tenormin
door tenormin Sep 24, 2017 om 22:24
16835 Antwoorden / 108 Vragen

De TS verkoopt huis niet; de eigenaar. En de volgende eigenaar zal het ook alleen als investering zien: dus: nee, alleen een investeerder kan/mag het bekijken. Die heeft ook geen oog voor inrichting etc.

ge
door george321 Sep 24, 2017 om 22:32
390 Antwoorden / 1 Vragen

@Carola, zou jij als bewoner in de situatie van de vraagsteller die fotograaf toelaten als je (zomaar een gedachte) je huis vol met dure kunst enz. zou  hebben staan, als je daar gewoon zou blijven wonen?

Cookies
door Cookies Sep 24, 2017 om 22:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zou foto's en waardevolle spullen natuurlijk even verwijderen. Dat doen mensen ook als zij hun huis verkopen. Ik zie geen enkele reden waarom ik daar moeilijk over zou moeten doen.

costnix
door costnix - Sep 25, 2017 om 11:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

“Voor wat, hoort wat” zegt een oud gezegde.
Dus toeganggeld vragen. B.v. 100 Euro per persoon en foto.

Ha
door Handige Harrie - Sep 25, 2017 om 12:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels van mijn vrienden antwoord gekregen die zij weer gekregen hebben van hun rechtsbijstandsverzekeraar.
Het geeft helemaal duidelijk aan waar je aan toe bent met de wetsartikel erbij.

U heeft bericht ontvangen van de verhuurder van uw woning dat deze foto's wil maken van de

inhoud van de huurwoning en deze foto's te publiceren voor de verkoop van de woning.

Tenzij er anders overeengekomen is in de huurovereenkomst kan dit niet zonder uw toestemming.

De wet zegt namelijk dat de huurder verplicht is toegang te verschaffen om

aan belangstellenden de gelegenheid te geven om de woning te bezichtigen na een

vooraankondiging. Niets meer en niets minder.

Dit staat in artikel 223 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek:

De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de

verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te

gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van

het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden

gelegenheid te geven tot bezichtiging.

De wet geeft geen aanknopingspunt dat u moet toestaan dat er foto's met uw

inboedel gepubliceerd worden.

U zult bijvoorbeeld wel een "te koop" bord in uw tuin  moeten

dulden of zoals eerder gezegd, bezichtigingen van belangstellenden nadat deze

zijn aangekondigd.

Ik raad u aan om aan te geven dat u wel meewerkt aan bezichtigingen, mits deze

tijdig wordt aangekondigd. Maar dat u niet akkoord met het fotograferen van de

binnenzijde van uw huurwoning omdat dit een inbreuk op uw woongenot en inbreuk

op uw privacy is.

Adviseer de verhuurder om een  foto van de gevel en oppervlakte tekeningen te publiceren. En verwijs naar de oude foto's van 2016. Deze foto's waren gemaakt van de woning voordat u

er introk. Gezien het jaartal lijken mij deze nog prima bruikbaar.

Bij deze lijkt mij de vraag beantwoord, dank iedereen voor het meedenken en hopelijk komt het ook goed met de nieuwe koper en huurder.