Ka
door KassaTim Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik een email van de winkel waar ik de douchecabine vandaan heb. Bij de mail zit ook een factuur (met als datum overigens 5 september 2024), en de tekst van de email luidt:

"klopt het dat deze factuur nog niet was verstuurd?"

Tijdens de verbouwing zijn er veel aankopen gedaan, zowel met contant geld betaald als via de bank. Ik kan met geen mogelijkheid meer bewijzen dat ik dit betaald heb, omdat het inmiddels zo lang geleden is dat ik geen bonnetjes meer hiervan bewaard heb. Ik heb het er met mijn vrouw over gehad, maar toen de verbouwing klaar had hebben we allebei nooit het gevoel gehad dat er nog openstaande betalingen waren.

Nu zijn mijn vragen:
1) kan een bedrijf zomaar een factuur sturen met een factuurdatum van tenminste 2,5 jaar na de levering?
2) kan een winkel na 2,5 geen bericht (want tot dit recente mailtje heb ik vanaf de verbouwing nooit meer wat gehoord) ineens alsnog aanspraak maken op dit geld?
3) als ik niet kan bewijzen dat ik het betaald heb, moet ik dit dan nog een keer doen?

Het gaat om een bedrag van 900 euro, voor mij toch best een flink bedrag.

ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt voor de te nemen moeite!

Toevoeging na een reactie ter verduidelijking: ik denk dus dat ik deze rekening wel betaald heb destijds, ik kan het alleen niet meer aantonen omdat het te lang geleden is

1133 13 Rapporteer
Ex
door Excalibert - Sep 25, 2024 om 22:51
3 Antwoorden / Vragen

Los van de vraag of u juridisch na 2,5 jaar nog verplicht bent tot betaling: ik begrijp uit uw relaas dat u (als het aan u ligt) de leverancier graag laat opdraaien voor de rekening? U hebt een douchecabine waarover u tevreden bent en waar u wellicht dagelijks plezier van hebt, en doordat de leverancier destijds zijn administratie kennelijk niet helemaal op orde had, moet hij achteraf maar gewoon uw doucheplezier betalen? Mooie boel...

Ka
door KassaTim Sep 25, 2024 om 22:54
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor het antwoord. Ik heb het misschien niet duidelijk genoeg beschreven, ik denk dus dat ik het wel degelijk betaald heb. Ik ben tevreden over de douchecabine, als ik dacht dat ik het nog niet betaald had dan had ik het direct overgemaakt en zeker niet hier een bericht neergezet over de situatie.

Ik kan het dus alleen niet meer bewijzen omdat het echt lang geleden is.

sira
door sira - Sep 25, 2024 om 23:12
2531 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat u + € 900,- contant heeft betaald. U moet dat toch kunnen terugvinden op de bankafschriften? Of heeft u die, net als de bonnen ook weggegooid, wat niet verstandig zou zijn.

Voor garantie bewaar je de facturen, als u de factuur wel ontvangen en betaald zou hebben, moet de factuur terug te vinden zijn.
5 Jaar bewaren van financiële administratie is voor een particulier wel verstandig, stel dat u een naheffing van de belastingdienst krijgt.

Ik heb nog een aanvulling: U moet toch haast 2 jaar geleden een keer tegen uw vrouw gezegd hebben dat de factuur van de douchecabine nog steeds niet binnen was?

De verkoper heeft de administratie niet op orde, maar u ook niet.
Doorgaans gaan bij een verbouwing alle facturen en bonnen in een aparte map. Zo zou ik het doen, maar ik hoor dat ook vaak van anderen en dat gebeurt niet alleen bij een bouwdepot, maar heeft te maken met overzicht van alle verbouwingsuitgaven.

Mabelle
door Mabelle Sep 26, 2024 om 00:50
596 Antwoorden / 1 Vragen

Sira, de meesten hebben al jaren meer geen papieren afschriften meer van de bank. Is nergens voor nodig, want in internetbankieren is alles tot een jaar of 8 terug te vinden. En heel wat sneller ook, want je kunt een zoekopdracht gebruiken om een afschrijving te vinden. Hoef je niet door al die papieren afschriften heen te ploeteren. (En - financiële - administratie is digitaal ook veel handiger te bewaren, dan ordners vol in kasten.)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 25, 2024 om 23:12
1865 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Kassatim,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Kunt u een foto plaatsen van de mail en hier plaatsen? Uiteraard even de persoonlijke gegevens afdekken.

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

pino123
door pino123 Sep 26, 2024 om 14:48
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is dat nu voor onzin? TS geeft toch aan wat er in de mail staat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2024 om 20:51
1865 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Pino,

Ik probeer wat meer informatie te krijgen uit TS.

hereistom
door hereistom - Sep 25, 2024 om 23:28
754 Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen wet die leveranciers of dienstverleners verbiedt om jaren later een factuur te maken. De vordering blijft bestaan en het blijft toegestaan om de factuur enige tijd later op te stellen. De factuur staat namelijk los van de overeenkomst en heeft louter een bewijsfunctie. Ook zonder een factuur of bij een laattijdige factuur blijft de overeenkomst bestaan.

Wel is het zo dat de bewijskracht van de factuur kan afnemen naarmate de tijd verstrijkt. Het is de rechter die hierover zal moeten oordelen. Hij zal daarbij rekening houden met onder andere de omvang van de factuur, de omstandigheden, de oorzaak van de laattijdigheid, de andere bewijzen en natuurlijk hoe laattijdig de facturering gebeurde.

U kunt proberen om te zeggen dat u al heeft betaald, maar is lastig als u geen bewijs van die betaling heeft.
Hier bewaar ik facturen en bewijs van betalingen altijd digitaal, dus kan ze nog van 10 jaar terug vinden.

Mabelle
door Mabelle - Sep 26, 2024 om 00:56
596 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je al gekeken bij internetbankieren of er iets van een betaling is terug te vinden? Je kunt deze vraag ook voorleggen aan het juridisch loket https://www.juridischloket.nl/

1paul
door 1paul - Sep 26, 2024 om 07:48
3319 Antwoorden / 0 Vragen

dat het kan maak je nu mee dus nu is de vraag denk ik of jij die nog moet betalen en in de meeste gevallen is het antwoord nee, na meer dan 2 jaar hoef je de vordering niet meer te voldoen MITS en lees daarvoor even de link na.

Echter, moreel gezien, kijk eens in je bankrekening na of je betaald hebt of niet, 900 E zal je vast niet kontant betaald hebben lijkt me al kan dat natuurlijk wel gedaan zijn..

https://schuldinfo.nl/verjaring/

ne
door neodutchio - Sep 26, 2024 om 07:58
5245 Antwoorden / 12 Vragen

Als het enkel om de douchecabine gaat, dan is er een verjaringstermijn van 2 jaar. Dat is het wettelijke.
Moreel ligt het anders. Een bedrijf die facturen stuurt zal niet zo snel dergelijke bedragen direct contant ontvangen. U kunt op uw rekeningafschriften kijken of er in die tijd een dergelijk bedrag afgeschreven is.
Dat u nu €900 een hoop geld vind wil niet zeggen dat u dat toendertijd niet vond. Er is een product geleverd en de verkoper is daar, zoals het er nu voorstaat, niet voor betaald. Dan is het wel zo netjes om dat wel te doen.

wi
door wilhelmina59 - Sep 26, 2024 om 08:59
552 Antwoorden / 0 Vragen

€900,- hebben weinig mensen even contant liggen, zeker als er wordt verbouwd.
Zo ude rekening gewoon betalen, eerlijk duurt het langst.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 26, 2024 om 09:26
7357 Antwoorden / 3 Vragen

De administratie kan enigszins vertraging hebben opgelopen door de Corona tijd.

Janzegt
door Janzegt - Sep 26, 2024 om 14:34
150 Antwoorden / Vragen

De wet maakt onderscheid tussen zakelijke klanten en consumenten. De verjaringstermijn is in principe vijf jaar voor facturen aan zakelijke klanten. Bij consumenten verjaart een factuur na vijf jaar als het gaat om een dienst en na twee jaar als het gaat om een product.
Bovenstaande is hier (www.dezaak.nl) te lezen.
Formeel is de winkel dan te laat met de factuur te sturen.
Maar jullie hebben beide de administratie niet op orde. Jij kunt 2 jaar na dato niet meer aantonen wat er wel en niet betaald is en waarschijnlijk de winkel ook niet, want die begint de mail met de vraag of het klopt dat deze factuur nog niet verstuurd was.
Via de bank kun je transactie overzichten aanvragen over de periode dat de verbouwing gaande was. Daar zou je kunnen kijken of je bewijs hebt dat je wel betaald hebt.
Let wel op. Als je hebt afgesproken "verbouwing badkamer voor het bedrag van Eur xxxxx,xx inclusief materialen", dan heb je grote kans dat de douchecabine onder je dienst valt en heb je een betalinsverplichting.
Dus zul je ook moeten uitzoeken hoe de opdrachtverstrekking was.
Je zou ook het gesprek kunnen aangaan waarom ze denken dat dit nog open staat en dat je deze factuur niet verwacht had.

pino123
door pino123 - Sep 26, 2024 om 14:47
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik erg bijzonder vind is dat dat zij gaan vragen of deze factuur is verstuurd. Er wordt meestal gewerkt met facturen, mochten zaken contact afgerekend zijn, gebeurt dit meestal in een winkel en klopt de kassa.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2024 om 20:49
1865 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Pino,

Uw antwoord is eigenlijk hetzelfde als mijn antwoord maar met andere woorden.

pino123
door pino123 Sep 27, 2024 om 09:40
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Oh? Ik kan nergens bij mij lezen dat ik om verduidelijking vraag, of een foto van de offerte als er gewoon in de aanhef het wordt uitgelegd....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 28, 2024 om 13:14
1865 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Pino,

Ik vraag mij hetzelfde af , maar vraag TS om meer bewijzen.

Het is inderdaad vreemd, dat het bedrijf de nota (factuur) zelf ook kwijt is.....

mahadma
door mahadma - Sep 26, 2024 om 14:59
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Er bestaan verjarings termijnen, mogelijk dat er één van op dit topic van toepassing kan zijn.

hutch
door hutch - Sep 26, 2024 om 17:42
4521 Antwoorden / 29 Vragen

1) kan een bedrijf zomaar een factuur sturen met een factuurdatum van tenminste 2,5 jaar na de levering?
Ja, dat kan (zoals u gemerkt hebt).

2) kan een winkel na 2,5 geen bericht (want tot dit recente mailtje heb ik vanaf de verbouwing nooit meer wat gehoord) ineens alsnog aanspraak maken op dit geld?
Nee, formeel gezien niet. Als consument hoeft u na 2 jaren (geen enkel bericht/factuur ontvangen te hebben) niet meer te betalen. Zoals reeds geschreven, de verjaringstermijn naar een consument toe is 2 jaren.

3) als ik niet kan bewijzen dat ik het betaald heb, moet ik dit dan nog een keer doen?
Nee, zie '2'.