fm
door fmrama May 16, 2008 om 13:16
Vrije tijd & tuin

Zwarte aanslag door mos op tegels

Hallo,

Ik heb mijn terras van koppelstones schoongemaakt. De algenaanslag en mos verwijderd. Onder het mos blijven zwarte vlekken achter . Net oliespetters. Ik heb van alles geprobeerd om dit te verwijderen, zoals soda, schimmelvlekken reiniger, bleek. Echter zonder resultaat. Weet iemand een middel hiervoor.

vr.gr.

F.Ramaekers

46513 6 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 16, 2008 om 23:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Raemakers,

Wees voorzichtig met dat spul.

8. Breed-spectrum bestrijdingsmiddelen zeer giftig voor mensen en andere soorten
Glufosinaat ammonium en glyphosaat worden gebruikt in combinatie met
bestrijdingsmiddelen-tolerante transgene gewassen. 75% van alle transgene gewassen
bestaan uit dit type (beter bekend als Roundup Ready - vertaler).
Beide stoffen zijn systemisch en werken als gif in op het metabolisme.
Er werd een reeks aan schadelijke effecten van voorspeld, die ook aangetoond zijn.

Glufosinaat-ammonium wordt in verband gebracht met vergiftigingsverschijnselen
van neurologische aard, in het ademhalingssysteem, in het maagdarmkanaal en van
het bloedsysteem, daarnaast met aangeboren afwijkingen bij mensen en zoogdieren.
Het is giftig voor vlinders en een aantal nuttige insecten, voor larven van schelpen en
oesters, voor watervlooien en enkele zoetwatervissen, en in het bijzonder voor de
regenboogzalm. Het remt nuttige bodembacteriën en schimmels, met name de
stikstofbinders.

Glyphosaat is de meest voorkomende oorzaak van klachten en vergiftigingen in het
Verenigd Koninkrijk. Verstoringen van veel lichaamsfuncties zijn gerapporteerd na
blootstelling aan normale gebruiksconcentraties.

Blootstelling aan glyphosaat verdubbelt bijna het risico van late spontane abortus,
en bij kinderen van gebruikers van dit middel hebben een verhoogd aantal neuro-
gedragsstoornissen. Het vertraagt de ontwikkeling van het skelet van de foetus bij
laboratoriumratten. Het blokkeert de vorming van steroiden, en is genotoxisch bij
zoogdieren, vissen en kikkers. Blootstelling van regenwormen aan concentraties
zoals die in het veld voorkomen veroorzaakt tenminste 50 procent mortaliteit en
significante schade aan de ingewanden van de overlevende wormen. Roundup
verstoorde celdeling, wat in verband kan worden gebracht met kanker bij mensen.

De bekende effecten van zowel glufosinaat als glyphosaat zijn zo ernstig dat verder
gebruik van deze bestrijdingsmiddelen gestopt zou moeten worden.

Zie ook: http://www.indsp.org/ISPReport-Dutch.php

Hardware ERror MAN.

poltol
door poltol - May 17, 2008 om 00:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@Herman,

Goed opgezocht. Staat ook op de verpakkingen. Maar .......... zoals altijd met dit soort stoffen moet men wel eerst de gebruiksaanwijzing lezen en handelen volgens voorschrift. Dus niet drinken of op je vel smeren, niet inademen en op de dieren letten. Dit spul is echter [gewoon] te koop dus goedgekeurd voor normaal gebruik.

Prettig weekend, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 17, 2008 om 00:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Ha poltol,

Als (hulp)imker ben ik zeer gevat op gifstoffen op oppervlakten waar bijen ook kunnen komen. Op een vochtig terras willen ze nogal eens komen drinken.
Het vele en onoordeelkundige gebruik hiervan kan mede een oorzaak zijn van de "verdwijnziekte". Voor je het weet heb je meerdere volken dood.
Dat is niet alleen schade voor de imker, (€100,- tot €150,- per volk) maar veel meer schade voor ons milieu.
Er komen steeds minder bijen en de bevruchting van gewassen loopt zo gevaar.

Bedankt voor de goede wens. Van hetzelfde. H.

poltol
door poltol - May 17, 2008 om 13:05
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat u nu nog ziet zijn de "wortels" van het mos. Daar heeft u een speciaal middel voor nodig uit het tuincentrum. Veel vegen met scherp zand en een harde straatbezem wil ook wel helpen. Maat éénmalig besproeien met spul werkt het beste.In de tuincentra en andere winkels zijn bestrijdingsmiddelen te krijgen met verzadigde vetzuren, op basis van glufosinaat-ammonium of op basis van quaternaire ammoniumverbindingen.

  • Een bestrijdingsmiddel op basis van vetzuren werkt snel. U moet de behandeling wel regelmatig herhalen.
  • Een bestrijdingsmiddel op basis van glufosinaat-ammonium is werkzaam tegen veel onkruid.
  • Een bestrijdingsmiddel op basis van quaternaire ammoniumverbindingen.wordt vooral gebruikt om algen en mos tegen te gaan. Deze middelen zijn zeer giftig voor waterdieren, gebruik ze dus niet in de buurt van vijvers.

Succes, poltol

fm
door fmrama - May 17, 2008 om 13:09
10 Antwoorden / 1 Vragen

Poltho,

Is er een merknaam bekend van dat spul. Ik heb nl, her en der gezocht. Komt altijd op hetzelfde neer, nl groene aanslag verwijderaar. En dit helpt niet.

Als het overigens ook op basis van schrobben gaat met zand of een hogedrukspuit dan ga ik dat eerst proberen.

vr.gr.

F.Ramaekers

poltol
door poltol - May 17, 2008 om 14:28
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@ herman,

Ik begrijp je bezorgheid. Bijen zijn nu eenmaal degene die het eerste de signalen afgeven. De imker moet die dan proberen te doorgronden. Na dez regenbuien zullen je volken wel flink aan slag kunnen, alles groeit en bloeit.

Vr.gr. Poltol

@vraagsteller,

Merknamen zijn hier verboden. U ziet ze weleens maar dat is niet de bedoeling. Dus als u, en let dan op wat Herman heeft gezegd, het "spul" wilt gaan gebruiken ga dan naar een goede vakman. Bv de boerenbond of Coop.

Succes, poltol