Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 27-07-2013 22:58:10
Geldzaken & Recht

Heeft respondent ikbenik in vrijwel alle opzichten ongelijk???

@xilefsim:
een toezichthouder die moet toezien dat de huidige geldende nederlandse wetsregels correct worden nageleefd, kan nooit of te nimmer hun eigen mening of visie geven.

aangezien in de disclaimer staat dat de teksten onjuist zijn, kan daar geen rechten aan ontleent worden. dus moeten mensen daar ook geen rechten ontlenen. dat is zo simpel.

dat een consumentenorganisatie niet de juiste informatie verstrekt is logisch, omdat zij opkomen voor de belangen van de consument. net zoals belangenorganisaties voor ondernemers dat doen.

maar een toezichthouder zoals de consumentenautoriteit is geen consumentenbelangenorganisatie. maar ze gedragen zich wel zo.

bij een juridisch of een wettelijk geschil dienen de lettertjes van de wet gevolgd te worden.
wat mij opvalt is dat men over garantie bepaalde informatie verstrekt, welke compleet gebaseerd is op artikelen 17 t/m 24 van burgerlijk wetboek 7. alleen gaan die artikelen niet over garantie, maar over conformiteit.
in de topic "'liebherr koelkast defect tijdens garantietermijn" komt dat ook steeds naar voren.

in de topic "om te gaan met verborgen gebreken bij auto aanschaf?" blijkt steeds weer dat men maar een gedeelte van de wetsteksten toepast. de uitzonderingsclausules worden verzwegen. ook door consuwijzer wordt dat gedaan.

dat de moeilijke wetsteksten op een zeer eenvoudige manier en sterk verkort aan de leek worden uitgelegd is op zich geen probleem. dat betekent wel dat op die teksten geen rechten ontleent mogen en kunnen worden. vooral de uitzonderingsclausules worden bij die vereenvoudigde teksten weggelaten.

een simpel voorbeeld:
in de wet staat over conformiteit:
het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de consument op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

consuwijzer vereenvoudigd die tekst met:
het product dient "deugdelijk" te zijn.
punt.

door die sterk vereenvoudigde tekst verkrijgt die tekst een totaal andere betekenis.

=xilefsim schreef op zaterdag 27 jul 2013, 22:33:
alleen ikbenik geeft de juiste info?

over garantie: ja.

ik zal het uitleggen met een voorbeeld:

de wettelijke garantieperiode in europa

consuwijzer schrijft:

[quote]veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. in de europese richtlijn koop en garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de eu.

we pakken dan de richtlijn er zelf bij:


[quote]artikel 5
termijnen

1. de verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

2. de lidstaten kunnen bepalen dat de consument zijn rechten niet kan uitoefenen dan wanneer hij de verkoper binnen een termijn van twee maanden na de datum waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, hiervan op de hoogte heeft gebracht.
de lidstaten stellen de commissie in kennis van het gebruik dat zij van dit lid maken. de commissie houdt de gevolgen in het oog die deze aan de lidstaten geboden keuzemogelijkheid heeft voor de consument en voor de interne markt.
uiterlijk 3 januari 2003 stelt de commissie een verslag op over het gebruik dat de lidstaten van dit lid maken. dit verslag wordt bekendgemaakt in het publicatieblad van de europese gemeenschappen.

3. manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de aflevering van de goederen, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van aflevering tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de goederen of met de aard van het gebrek aan overeenstemming.
bron: http://">http://eur-lex.europa.eu/lexuriserv/lexuriserv.do?uri=celex:31999l0044:nl:html
gaat niet over garantie, maar over conformiteit.

oke, we pakken dan het artikel over garantie er ook maar bij:

[quote]artikel 6
garanties

1. elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.

2. in de garantie:
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.

3. op verzoek van de consument moet de garantie schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame drager beschikbaar worden gesteld.

4. de lidstaat waar de consumptiegoederen op de markt worden gebracht, kan, met inachtneming van de bepalingen van het verdrag, bepalen dat op zijn grondgebied de garantie wordt gesteld in één of meer talen die hij uit de officiële talen van de gemeenschap kiest.

5. indien een garantie inbreuk maakt op de voorschriften van de leden 2, 3 en 4, doet dat op generlei wijze afbreuk aan de geldigheid ervan en kan de consument zich er toch op beroepen en verlangen dat die wordt gehonoreerd.

waar staat hierboven dan dat de verkopende partij volgens de europese richtlijn wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken?
???


een ander voorbeeld:


[quote]volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. in de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. is het product niet goed? dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product.

bron: http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/soorten-garantie">http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/soorten-garantie

artikel 7:17 lid 1 bw:
[quote]de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
bron: http://">http://www.wetboek-online.nl/wet/burgerlijk%20wetboek%20boek%207/17.html
waar staat dan dat het product "deugdelijk" of "goed" dient te zijn?

???


ik bedoel maar....