Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pa
pa0fmy - 31-03-2011 15:52:47
Huishouden & Energie

Onenigheid reparatie lekkage aan huurflat

Mijn vriendin woont in een mooie huurflat in den bosch en betaalt daar ongeveer 700 euro per maand voor. laatst belde ze mij in paniek op dat de stroomvoorziening haar in de steek liet. ze had daarvoor al diverse malen met de huisbaas gebeld maar ze zat al de hele dag zonder spanning. bij inspectie van de groepenkast bleek alles flink nat te zijn en een nieuwe zekering ging met een luide knal meteen kapot. aangezien ik zelf een goede elektronicus ben had ik de oorzaak snel gevonden het water in de groepenschakelaars was de boosdoener. dus dan maar even zonder schakelaars en de stroom omgeleidt. de diepvries was ondertussen al aardig ontdooid en opnieuw invriezen van levensmiddelen is ongezond. toen eindelijk eind van de middag iemand kwam die zich elektricien hoefde die al niks meer te doen. het water bleef echter maar doorstromen en een nieuwe kortsluiting lag op de loer. de volgende dag kwam er een loodgieter kijken die inderdaad alleen maar gekeken heeft en beweerde dat het een afvoer was van boven die lekte. er werd over en weer gebeld en een afspraak gemaakt om de afvoer te repareren op een helaas een ongunstige dag omdat dat samenviel met lessen die ze verzorgt. de deelnemers kon ze afzeggen en de niet uitgevoerde les betekent ook omzetverlies en dure 06-telefoonkosten omdat bellen+internetten nu eenmaal op een netadapter werkt. er werd weer met de huisbaas gebeld wanneer men een nieuwe groepenkast komt plaatsen. dit zou een dag later gebeuren. met het verhaal er bij: “mevrouw als een stop springt bent u heeft u geen stroom” wij komen morgen om half acht. het bleek geen zin te hebben een nieuwe kast te monteren omdat het water maar bleef stromen. er kwamen twee jonge kerels waarvan één vermoedelijk stagiaire die begonnen van boven met een boorhamer het beton af te breken. brokstukken en water viel naar beneden in de meterkast, veroorzaakte een hoop rommel en beschadigde de deur van de meterkast. na twee dagen drilboren, een hoop stof en elke avond puin ruimen door mijn vriendin had men het lek gevonden en gedicht. daarbij komt dat deze mensen regelmatig bij haar naar de wc moesten terwijl ze boven aan het werk waren. de wc boven bleek het gewoon te doen. een dag later kwam de elektricien de nieuwe groepenkast plaatsen die achteraf maar gedeeltelijk werkte. ik zelf kon er weer naar toe om de fout op te zoeken en het losse draadje vast te maken. ondertussen zit er in het plafond van de meterkast een groot gat en kijk je zo in de meterkast van de bovenburen. daarbij komt dat de mechanische afzuiging voor toilet en keuken nu ook via dit gat blijkt te zuigen. de hele flat staat onder vacuüm en de balkondeur en voordeur zijn alleen met grote kracht te openen. alle warmte die via de radiatoren + elektronische verbruiksmeter wordt opgewekt verdwijnt direct via dit gat. hier is al diverse malen over geklaagd maar er gebeurt niks, ja wij bellen wel terug als het zover komt is het antwoord. samengevat: heeft de hele actie haar al veel geld en moeite gekost.
de voorraad van de diepvries is onbruikbaar geworden,
er is omzetverlies wegens gemiste uitvoering van lessen
er is veel met 06 gebeld om dat internet+bellen niet werkte.
ze heeft telkens zelf moeten puinruimen
haar hele flat is stoffig geworden, wegens haar stof-allergie heeft ze meer medicijnen nodig (€ 75,- per tube, doktersvoorschrift, valt niet onder ziektekostenverzekering)
de flat staat onder vacuüm en de warmte verdwijnt via de afzuiging.
ze heeft er dagen lang niet van kunnen slapen, bang voor nieuwe explosies in meterkast
als ze het gat in de meterkast komen dichten zal er weer rommel gemaakt worden die ze zelf moet opruimen.
ze leeft in voortdurende angst omdat er tijdens de werkzaamheden ook onbekende personen in en uit liepen, zelfs twee mannen in vrijetijdskleding die zogenaamd de schade kwamen opnemen.
de huisbaas reageert zeer langzaam op problemen. zo is er al jaren lang een thermostaatknop van de verwarming defect. als je de kamer wilt luchten en het is een beetje fris buiten wordt de radiator warm en kan niet worden afgesloten. er zijn al diverse malen “monteurs”geweest maar die beweren dat alles in orde is. de ramen kieren en tochten van jewelste. ik de winter heb je altijd koude voeten omdat de kou over de grond zich verspreid.

de vraag is wat kunnen we doen om de huisbaas onder druk te zetten dat alle problemen nu op een nette manier worden opgelost. is de huisbaas verplicht tot schadeloosstelling. immers alle problemen zijn veroorzaakt door het niet goed functioneren van installaties in de flat.
heeft het zin om rechtshulp in te roepen. waar moet je dan wezen, hoe begin je. graag hoor ik van andere deskundigen op dit forum wat te doen