Onenigheid reparatie lekkage aan huurflat
Mijn vriendin woont in een mooie huurflat in Den Bosch en betaalt daar ongeveer 700 Euro per maand voor. Laatst belde ze mij in paniek op dat de stroomvoorziening haar in de steek liet. Ze had daarvoor al diverse malen met de huisbaas gebeld maar ze zat al de hele dag zonder spanning. Bij inspectie van de groepenkast bleek alles flink nat te zijn en een nieuwe zekering ging met een luide knal meteen kapot. Aangezien ik zelf een goede elektronicus ben had ik de oorzaak snel gevonden het water in de groepenschakelaars was de boosdoener. Dus dan maar even zonder schakelaars en de stroom omgeleidt. De diepvries was ondertussen al aardig ontdooid en opnieuw invriezen van levensmiddelen is ongezond. Toen eindelijk eind van de middag iemand kwam die zich elektricien hoefde die al niks meer te doen. Het water bleef echter maar doorstromen en een nieuwe kortsluiting lag op de loer. De volgende dag kwam er een loodgieter kijken die inderdaad alleen maar gekeken heeft en beweerde dat het een afvoer was van boven die lekte. Er werd over en weer gebeld en een afspraak gemaakt om de afvoer te repareren op een helaas een ongunstige dag omdat dat samenviel met lessen die ze verzorgt. De deelnemers kon ze afzeggen en de niet uitgevoerde les betekent ook omzetverlies en dure 06-telefoonkosten omdat Bellen+Internetten nu eenmaal op een netadapter werkt. Er werd weer met de huisbaas gebeld wanneer men een nieuwe groepenkast komt plaatsen. Dit zou een dag later gebeuren. Met het verhaal er bij: “mevrouw als een stop springt bent u heeft u geen stroom” wij komen morgen om half acht. Het bleek geen zin te hebben een nieuwe kast te monteren omdat het water maar bleef stromen. Er kwamen twee jonge kerels waarvan één vermoedelijk stagiaire die begonnen van boven met een boorhamer het beton af te breken. Brokstukken en water viel naar beneden in de meterkast, veroorzaakte een hoop rommel en beschadigde de deur van de meterkast. Na twee dagen drilboren, een hoop stof en elke avond puin ruimen door mijn vriendin had men het lek gevonden en gedicht. Daarbij komt dat deze mensen regelmatig bij haar naar de WC moesten terwijl ze boven aan het werk waren. De WC boven bleek het gewoon te doen. Een dag later kwam de elektricien de nieuwe groepenkast plaatsen die achteraf maar gedeeltelijk werkte. Ik zelf kon er weer naar toe om de fout op te zoeken en het losse draadje vast te maken. Ondertussen zit er in het plafond van de meterkast een groot gat en kijk je zo in de meterkast van de bovenburen. Daarbij komt dat de mechanische afzuiging voor toilet en keuken nu ook via dit gat blijkt te zuigen. De hele flat staat onder vacuüm en de balkondeur en voordeur zijn alleen met grote kracht te openen. Alle warmte die via de radiatoren + elektronische verbruiksmeter wordt opgewekt verdwijnt direct via dit gat. Hier is al diverse malen over geklaagd maar er gebeurt niks, ja wij bellen wel terug als het zover komt is het antwoord. Samengevat: heeft de hele actie haar al veel geld en moeite gekost.
De voorraad van de diepvries is onbruikbaar geworden,
Er is omzetverlies wegens gemiste uitvoering van lessen
Er is veel met 06 gebeld om dat internet+bellen niet werkte.
Ze heeft telkens zelf moeten puinruimen
Haar hele flat is stoffig geworden, wegens haar stof-allergie heeft ze meer medicijnen nodig (€ 75,- per tube, doktersvoorschrift, valt niet onder ziektekostenverzekering)
De flat staat onder vacuüm en de warmte verdwijnt via de afzuiging.
Ze heeft er dagen lang niet van kunnen slapen, bang voor nieuwe explosies in meterkast
Als ze het gat in de meterkast komen dichten zal er weer rommel gemaakt worden die ze zelf moet opruimen.
Ze leeft in voortdurende angst omdat er tijdens de werkzaamheden ook onbekende personen in en uit liepen, zelfs twee mannen in vrijetijdskleding die zogenaamd de schade kwamen opnemen.
De huisbaas reageert zeer langzaam op problemen. Zo is er al jaren lang een thermostaatknop van de verwarming defect. Als je de kamer wilt luchten en het is een beetje fris buiten wordt de radiator warm en kan niet worden afgesloten. Er zijn al diverse malen “monteurs”geweest maar die beweren dat alles in orde is. De ramen kieren en tochten van jewelste. Ik de winter heb je altijd koude voeten omdat de kou over de grond zich verspreid.
De vraag is wat kunnen we doen om de huisbaas onder druk te zetten dat alle problemen nu op een nette manier worden opgelost. Is de huisbaas verplicht tot schadeloosstelling. Immers alle problemen zijn veroorzaakt door het niet goed functioneren van installaties in de flat.
Heeft het zin om rechtshulp in te roepen. Waar moet je dan wezen, hoe begin je. Graag hoor ik van andere deskundigen op dit forum wat te doen
Dit is een dubbelpost. Staat ook al onder discussies.
Antwoorden op deze plaats zetten. Hieronder de link daar naar toe.
[url=http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/onenigheid-over-reparatie-lekkage-in-huurflat/?vHash=c749c73j&cHash=1c819d1d9911932f7d220b9af625953c]Klik hier.
Beste pa0fmy,
U heeft uw vraag gesteld in de rubriek Discussies. Voor vragen zoals die van u hebben wij een speciale rubriek Vraag&Beantwoord. Wij raden u aan om daar nogmaals uw vraag te stellen.
Met vriendelijke groet,
Redactie Kassa-online
Zie net dat de redactie nu aangeeft dat dit item alsnog hier geplaatst moest worden,dus dan kan mijn bovenstaande link vervallen. Er mag dus weer hier verder geantwoord worden. Lekker duidelijk zo, als de redactie pas zo laat reageert nadat er al antwoorden stonden.
Dus sorry voor mijn goedbedoelde link.
Groeten.
Tip: maak je alleen druk om de hoofdzaken.
Je haalt er nu van alles bij: "dure" telefoonkosten, gebruik van je wc, omzetverlies omdat ze aanwezig moest zijn. Allemaal zaken waar je toch geen compensatie voor krijgt en frustrerend werken. Iemand die zo pietluttig is zou ik ook eerst maar eens flink laten afkoelen.
Wees redelijk.
Ja vindt ik zelf ook maar mijn vriendin heeft meer af gejankt dan in heel d'r leven en is er erg gefrustreerd van geworden en wil toch een tegemoetkoming zien. Naast gevolgschade is ook de diepvries ontdooit en de inhoud bedorven. Weet dus niet of de woningverhuurder verantwoordelijk is voor gevolgschade. Neen ze zal er heus geen Amerikaanse toestanden van maken zoal b.v. gebeurt met een letselschade advocaat maar wil wel graag enige tegemoetkoming zien van de woningverhuurder want die is verantwoordelijk dat een sanitaire afvoer of wel binnenhuis riool normaal blijft functioneren. We zien wel hoe het afloopt. Ik ga haar niet ongevraagd advies geven.
Eens met User123
Er worden in het verhaal een hoop zaken bijgehaald die het verhaal aandikken.
Het maakt de situatie wel duidelijk natuurlijk, maar alles moet in het redelijke blijven uiteraard.
Ik zou het volgende doen:
1 Contact blijven zoeken met de verhuurder en aansturen op een gesprek.
(geen brieven of telefoon, dat werkt vertragend in dit geval en werkt frustrerend)
Laat wel belangrijke afspraken en constateringen vastleggen.
2 Indien men star blijft zou u kunnen zoeken naar een vereniging of organisatie die huurdersbelangen behartigt en daar de casus voorleggen.
3 als die er niet is of het daar niet kan zou u kunnen overwegen om advies in te winnen bij een jurofoon of wetswinkel, of indien u er aanspraak op maakt, de rechtsbijstandverzekering.
Ik heb het idee dat er aanspraak zou kunnen zijn op materiele schade in dit geval. De overige zaken zullen beoordeeld moeten worden door een schade expert van een verzekeraar. Mocht deze door de verhuurder worden gestuurd dan zou enige bedachtzaamheid wel aan te raden zijn.
Daar bedoel ik verder niets verkeerds mee, maar verzekeraars zijn nou eenmaal geneigd de snor te drukken als zij dat kunnen.
goed, succes
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer