door witteke May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt geen probleem van maken
Maar ik vraag me wel af,kan ik nog aan een kopie van 2008 afkomen?

10831 12 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - May 16, 2024 om 12:48
11652 Antwoorden / 51 Vragen

Topantwoord

tenormin
door tenormin - May 16, 2024 om 12:54
16895 Antwoorden / 108 Vragen

U kun het Centraal Testamenterregister (CTR) raadplegen als er iemand in uw famiie is overleden. Het CTR bekijkt op uw verzoek Of er een testament aanwezig is. Ook kunnen ze vertellen welke notaris dit dan onder beheer heeft. Het opvragen als particulier is kosteloos. De bank bewaart 7 jaar de afschriften dus dit kan wel wat problemen opleveren.

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - May 16, 2024 om 13:15
537 Antwoorden / 1 Vragen

Kopie bankafschriften opvragen kan tot 7 jaar terug. Staat gewoon vermeld op de site van SNS
https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/service/rekeningafschriften.html

Een kopie uit 2008 is dus onmogelijk.

wi
door witteke - May 16, 2024 om 13:26
60 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor het meedenken
Ik zelf heb een andere bank
En ik heb van beide testamenten een kopie hier
Dus een kopie kan niet
Zou de notaris die in 2008 de zaak heeft afgehandeld wel zoiets hebben?

Ik ga verder met het verhaal
Normaal gezien zou ik niets claimen bij mijn stiefzus
Daarvoor hebben we een te goed band

Echter,ze zit in de schuldsanering,dus ben ik bang dat wat zij erft daar ook in verdwijnt

Het is heel dubbel,want haar traject is bijna afgelopen,als blijkt dat zij hierdoor,want ze krijgt een schuld aan mij,haar traject problemen gaat geven claim ik niet

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - May 16, 2024 om 13:39
537 Antwoorden / 1 Vragen

"Zou de notaris die in 2008 de zaak heeft afgehandeld wel zoiets hebben?"

Op 99,5% zeker heeft een notaris dat niet. Maar voor die 0,5% twijfel kun je natuurlijk even bellen met de notaris.

wi
door witteke - May 16, 2024 om 14:28
60 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt allemaal voor het meedenken,ik ga verder ermee

wi
door witteke - May 16, 2024 om 14:58
60 Antwoorden / 13 Vragen

Opgelost
De notaris had nog gegevens

Mabelle
door Mabelle May 16, 2024 om 15:00
537 Antwoorden / 1 Vragen

Top! Goed dat je even gebeld hebt.

wi
door witteke May 16, 2024 om 15:09
60 Antwoorden / 13 Vragen

Ja,geweldig dat me die tip hier werd gegeven
Het was een andere notaris als de mijne,maar heel vriendelijk aan de telefoon,morgen hoor ik meer

@q
door @qwerty@ May 17, 2024 om 11:04
80 Antwoorden / 1 Vragen

Als een notaris stopt met zijn praktijk, worden alle aktes overgedragen aan een opvolger. Hier kunt u opzoeken bij wie u nu terecht kunt.

wi
door witteke May 17, 2024 om 12:48
60 Antwoorden / 13 Vragen

dank je,maar de notaris werkt nog

wi
door witteke May 22, 2024 om 19:21
60 Antwoorden / 13 Vragen

Hij heeft nog niet gebeld,maar er blijkt nog een oplossing te zijn,belastingaangifte van dat jaar opvragen van stiefma
Ga me daar nog over bedenken of ik zo ver wil gaan

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 17, 2024 om 10:25
16908 Antwoorden / 202 Vragen

Raadpleeg de notaris die in 2008 betrokken was bij de afwikkeling of een andere notaris. Daarnaast ook de vraag: woe eas in 2008 de bij testamenten vastgestelde executeur? Die zou dat ook moeten weten Zie o.a. BW art 4: 145,148, 151 of dat indedrtijd aan alle erfgenemane bekend hebben moeten maken. Als aan de executeur na de afwikkeling formeel discharge is verleend is het lastiger. Uit jurisprudentie m.b.t. verjaring leid ik af dat er mogelijk geen sprake kann zijn van beroep op verjaring doch is dat iets dat een notaris u kan verduidelijken.

JMA2
door JMA2 May 18, 2024 om 00:27
137 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft even gemist dat het al opgelost was?

wi
door witteke - May 17, 2024 om 11:27
60 Antwoorden / 13 Vragen

Ik was erfgename toen
Echter,ik heb het gelaten zoals het was
Je gaat niet je stiefmoeder plukken,dat verdiende ze niet

heremietkreeft
door heremietkreeft May 18, 2024 om 10:14
16908 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook, raadpleeg de notaris van destijds. Wel nog een opmerking: m.b.t. eventuele rechten nu kan het van belang zijn of uw stiefmoeder testamentair  'langslevende' rechten had. Zoe o.a. https://www.notarisadviezen.nl/erven/testamenten/langstlevende/#Onterven%20Van%20Langstlevende
 en deze waarin o.a. is aangegeven dat ingeval van langstlevende de langstlevende zelfs mogelijkj 'alles' zelf kan/mag benutten en er dan weinig of niets over kan zijn van testamentair verkregen rechten. https://stellicher.nl/help-de-langstlevende-maakt-de-erfenis-van-mijn-overleden-ouder-op-hoe-zit-het-met-het-kindsdeel/

jewee
door jewee - May 17, 2024 om 12:32
65 Antwoorden / Vragen

Ik snap eigenlijk niet de plaatsing hier.
De tijd die je neemt om dit stuk te typen had je kunnen benutten aan een belletje naar de desbetreffende bank....daar moet tenslotte het afschrift vandaan komen...niet van deze pagina.

pe
door pebk May 17, 2024 om 14:54
594 Antwoorden / 0 Vragen

Reacties hier zijn vaak veel sneller dan bij bedrijven en banken. Soms is het gewoon niet duidelijk waar je moet zijn voor iets. In dit geval was de bank niet eens het juiste antwoord.

rb
door rbaardman - May 17, 2024 om 12:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het overlijden van je vader is er als het goed is ook een aangifte successierecht gedaan. Misschien is het hierin opgenomen en gespecificeerd.

JMA2
door JMA2 May 18, 2024 om 00:28
137 Antwoorden / 3 Vragen

Het probleem is al opgelost volgens TS, dus deze tip kan hij niets meer mee

ho
door honza23 - May 22, 2024 om 12:32
265 Antwoorden / 3 Vragen

neem contact op met de belastingdienst, afdeling die gaat over overlijdens; zij weten in ieder geval wat er 1.1.2008 op alle rekeningen stond, en ook op 1.1.2009 (je kan bij 1.1.2009 de kosten uitvaart er bij optellen); en er is ook best wel een redelijke kans dat ze weten wat er op datum overlijden aan bezit was (dit om te kunnen bepalen of er aangifte gedaan moest worden).

bij de bank kunt u het navragen, nee heb je ja kan je krijgen...kan zijn dat er op fiches iets staat, kost veel tijd voor ze om het uit te zoeken maar met enig doorzetten.....

obv mn het eerste zou u al enigzins een idee kunnen hebben wat uw rechten zijn.

Thijs12
door Thijs12 May 22, 2024 om 14:52
581 Antwoorden / Vragen

16 mei was het dus opgelost.