Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

dearagain
dearagain - 22-05-2013 19:49:34
Geldzaken & Recht

Welke soorten garanties zijn er op de markt?

welke soorten garantie zijn er op de markt?©
----------------------------------------------------------------------------------

garantiesoorten:

er zijn in principe 5 soorten garanties:

1.de wettelijke “garantie” in de eerste 6 maanden na aankoop (dan ligt de bewijslast bij de verkoper);

(in deze “garantieperiode” kun je zonder meer terug gaan naar de verkoper, die er dan kosteloos voor moet zorgen dat het defecte produkt gerepareerd moet worden of zelfs vervangen (tenzij er sprake is van een gebruikersfout)

2.de "garantie" na die periode (gerelateerd aan de levensduur en op basis van de deugdelijkheid van het produkt);

3.de fabrieksgarantie (bijvoorbeeld 1 jaar);

(het is in de eu-landen niet meer mogelijk dat er geen sprake is van een fabrieksgarantie)

4.de verkopersgarantie (bijvoorbeeld 1 jaar bovenop de fabrieksgarantie)

(facultatief)

5.de "conformiteitsgarantie" (minimaal 2 jaar).

(de consument heeft 2 jaar het recht om bij de verkoper aan te geven dat het produkt niet conform het bestelde is)

(gebaseerd op artikel 7:17bw)

aanvullende informatie:

de eu-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de eu altijd recht op een deugdelijk produkt. als dat produkt bij normaal gebruik defekt raakt binnen de eerste 6 maanden na aankoop, dan kan de koper met dat defecte produkt terug gaan naar de verkoper en eisen dat het produkt gerepareerd wordt, dan wel (als reparatie te kostbaar of niet mogelijk is) vervangen wordt, dan wel (als vervangen ook niet mogelijk is) dat de koop alsnog ontbonden wordt en de aankoopsom dientengevolge moet worden terug gegeven (restitutie in de vorm van een tegoedbon is in deze situatie dus een onredelijk beding en hoef je als koper niet te accepteren). ook is er geen sprake van een zogenaamde verplichting om het gerestitueerde bedrag weer in dezelfde winkel of bij dezelfde verkoper te besteden.
dit is het basisrecht dat elke consument uit de eu heeft. in het verlengde daarvan ligt het recht op een deugdelijk produkt in nederland ook na afloop van het eenste halve jaar na aankoop. dat (aanvullend) recht is dan afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt. als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 4 jaar defekt zijn, het produkt niet voldoet aan de gerechtvaardige verwachtingen met betrekking tot de deugdelijkheid die de koper van dat produkt mag hebben. het defekt dienst dan kosteloos gerepareerd te worden. dit beschermende aanvullende “garantierecht” (zie het bw7) houdt dus in, dat het bijkopen/bijverzekeren van garantie (althans) in nederland onzin is. in het grijze gebied kan het redelijk zijn, dat de koper wel een bijdrage levert aan de reparatiekosten, dit, afhankelijk van de gebruiksuren en de gebruikstermijn van het produkt.

dearagain

(met dank aan mw. monique martens-ferwerda)

voordat ik nu het verwijt krijg dat ik geen vraag stel!

*de vraag is: zijn er respondenten die het met de inhoud van bovenstaande info over garantiesoorten niet eens zijn?