Welke soorten garanties zijn er op de markt?
welke soorten garantie zijn er op de markt?©
----------------------------------------------------------------------------------
Garantiesoorten:
Er zijn in principe 5 soorten garanties:
1.de wettelijke “garantie” in de eerste 6 maanden na aankoop (dan ligt de bewijslast bij de verkoper);
(in deze “garantieperiode” kun je zonder meer terug gaan naar de verkoper, die er dan kosteloos voor moet zorgen dat het defecte produkt gerepareerd moet worden of zelfs vervangen (tenzij er sprake is van een gebruikersfout)
2.de "garantie" na die periode (gerelateerd aan de levensduur en op basis van de deugdelijkheid van het produkt);
3.de fabrieksgarantie (bijvoorbeeld 1 jaar);
(het is in de EU-landen niet meer mogelijk dat er geen sprake is van een fabrieksgarantie)
4.de verkopersgarantie (bijvoorbeeld 1 jaar bovenop de fabrieksgarantie)
(facultatief)
5.de "conformiteitsgarantie" (minimaal 2 jaar).
(de consument heeft 2 jaar het recht om bij de verkoper aan te geven dat het produkt niet conform het bestelde is)
(gebaseerd op artikel 7:17BW)
Aanvullende informatie:
De EU-consument heeft bij het afsluiten van een koopovereenkomst binnen de EU altijd recht op een deugdelijk produkt. Als dat produkt bij normaal gebruik defekt raakt binnen de eerste 6 maanden na aankoop, dan kan de koper met dat defecte produkt terug gaan naar de verkoper en eisen dat het produkt gerepareerd wordt, dan wel (als reparatie te kostbaar of niet mogelijk is) vervangen wordt, dan wel (als vervangen ook niet mogelijk is) dat de koop alsnog ontbonden wordt en de aankoopsom dientengevolge moet worden terug gegeven (restitutie in de vorm van een tegoedbon is in deze situatie dus een onredelijk beding en hoef je als koper niet te accepteren). Ook is er geen sprake van een zogenaamde verplichting om het gerestitueerde bedrag weer in dezelfde winkel of bij dezelfde verkoper te besteden.
Dit is het basisrecht dat elke consument uit de EU heeft. In het verlengde daarvan ligt het recht op een deugdelijk produkt in Nederland ook na afloop van het eenste halve jaar na aankoop. Dat (aanvullend) recht is dan afhankelijk van de kwaliteit van het produkt en de redelijke verwachtingen die je als koper mag hebben van een produkt. Als voorbeeld kun je stellen, dat als de lagers bij een Miele wasmachine bij normaal gebruik binnen 4 jaar defekt zijn, het produkt niet voldoet aan de gerechtvaardige verwachtingen met betrekking tot de deugdelijkheid die de koper van dat produkt mag hebben. Het defekt dienst dan kosteloos gerepareerd te worden. Dit beschermende aanvullende “garantierecht” (zie het BW7) houdt dus in, dat het bijkopen/bijverzekeren van garantie (althans) in Nederland onzin is. In het grijze gebied kan het redelijk zijn, dat de koper wel een bijdrage levert aan de reparatiekosten, dit, afhankelijk van de gebruiksuren en de gebruikstermijn van het produkt.
Dearagain
(met dank aan Mw. Monique Martens-Ferwerda)
Voordat ik nu het verwijt krijg dat ik geen vraag stel!
*de vraag is: zijn er respondenten die het met de inhoud van bovenstaande info over garantiesoorten niet eens zijn?
garanties bestaan officieel niet, in Nederland geldt er maar 1 hele belangrijke dwingende bepaling in voor alle burgerlijke overeenkomsten (dus zowel zakelijk als prive); dat ze voldoen aan de gemaakte afspraken, geschepte verwachtingen en de eigenschappen die men tijdens normaal gebruik daarop mag verwachten.
bedrijven willen dat via voorwaarden, disclaimers enz veelal beperken en zelfs aansprakelijkheid en risico uitsluiten, maar elke poging daartoe om dat te doen is praktisch futiel. als bedrijf kun je veel beter je energie steken in voorwaarden en bedrijfsprocessen hoe je dat gaat regelen en als marketing hoe je dat als verkoop argument kunt gebruiken, doe je dat niet dan ben je automatisch en ondubbelzinnig al aansprakelijk bij verstek.
[edit redactie]
*ik hoop nog enkele inhoudelijke reakties te krijgen, anders dringt zich toch wel een pregnante veronderstelling op
[quote=alexishoop schreef op donderdag 23 mei 2013, 07:36]garanties bestaan officieel niet, in Nederland geldt er maar 1 hele belangrijke dwingende bepaling in voor alle burgerlijke overeenkomsten (dus zowel zakelijk als prive); dat ze voldoen aan de gemaakte afspraken, geschepte verwachtingen en de eigenschappen die men tijdens normaal gebruik daarop mag verwachten.
Klopt, maar dat is wel totaal anders dan wat de toezichthouder ons wilt laten geloven.
[quote=alexishoop schreef op donderdag 23 mei 2013, 07:36]
bedrijven willen dat via voorwaarden, disclaimers enz veelal beperken en zelfs aansprakelijkheid en risico uitsluiten, maar elke poging daartoe om dat te doen is praktisch futiel.
In de wetgeving is bepaald dat de garantievoorwaarden nooit of te nimmer de wettelijke rechten in kunnen perken. Als die voorwaarden dat wel doen zijn ze gelijk verwerpelijk.
En het staat ook nog vol fouten.
Vijf soorten garanties en een product dat "deugdelijk" moet zijn.
[edit redactie]
Dan nog die "conformiteitsgarantie"!
[edit redactie]
Ik heb eens ergens gelezen dat de verkopende partij garantie moet geven tegen non-conformiteit.
[edit redactie]
Volgens mij is dat garantiesoort nummer 6.
[quote=ikbenik schreef op donderdag 23 mei 2013, 02:19]En het staat ook nog vol fouten.
Vijf soorten garanties en een product dat "deugdelijk" moet zijn.
[edit redactie]
Dan nog die "conformiteitsgarantie"!
[edit redactie]
Ik heb eens ergens gelezen dat de verkopende partij garantie moet geven tegen non-conformiteit.
[edit redactie]
Volgens mij is dat garantiesoort nummer 6.
*dank je voor deze inhoudelijke reaktie
*jammer genoeg kan ik er weinig mee en kan ik jouw info of een deel er van ook niet verwerken in mijn stukje
[quote=alexishoop schreef op donderdag 23 mei 2013, 07:36]garanties bestaan officieel niet, in Nederland geldt er maar 1 hele belangrijke dwingende bepaling in voor alle burgerlijke overeenkomsten (dus zowel zakelijk als prive); dat ze voldoen aan de gemaakte afspraken, geschepte verwachtingen en de eigenschappen die men tijdens normaal gebruik daarop mag verwachten.
bedrijven willen dat via voorwaarden, disclaimers enz veelal beperken en zelfs aansprakelijkheid en risico uitsluiten, maar elke poging daartoe om dat te doen is praktisch futiel. als bedrijf kun je veel beter je energie steken in voorwaarden en bedrijfsprocessen hoe je dat gaat regelen en als marketing hoe je dat als verkoop argument kunt gebruiken, doe je dat niet dan ben je automatisch en ondubbelzinnig al aansprakelijk bij verstek.
*dank je voor jouw inhoudelijke reaktie
*ik zal bezien of ik een deel er van kan verwerken in het stukje
Gooi die geschepte verwachtingen maar in het putje dat u geschept hebt.
Verwachtingen worden geschapen.
Men doet vaak een beroep op de redelijke verwachting. Kan nooit, omdat die zeer vaag is.
Zowel de Europese richtlijn als de Nederlandse wetgeving gaan uit van de overeenkomst. Dus het product dient die eigenschappen te bezitten welke het op grond van de overeenkomst had moeten bezitten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.
Waar het hierbij zeer vaak mis gaat is dat de consumentenorganisaties zelf ook een mening hebben omtrent de verwachting van het product. Alleen kunnen daar geen rechten aan ontleent worden.
Een voorbeeld:
Een fabrikant geeft aan twee jaar en de consumentenorganisaties geven acht jaar aan. De meeste mensen baseren die redelijke verwachting dan op de uitspraken van die consumentenorganisaties.
Echter gaat het niet om de redelijke verwachting, maar het gaat om de verwachting welke de overeenkomst schept en de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij voor verwachtingen uiten omtrent het product.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.
In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont. Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig."
Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de regeri
...
Lees meer
Garantie voorwaarden
ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een repar
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer