Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

lapjeskat
lapjeskat - 24-05-2013 13:46:43
Garantie & Verzekeringen

Werdt CZ mee aan fraude?

Na een operatie kreeg mijn man vanuit het ziekenhuis een pakket catheter attributen mee naar huis voor 1 week. hiervoor heeft de leverancier van hulpmiddelen een bedrag van € 35.44 bij cz gedeclareerd. tot zover klopt het.
mijn man had verder geen hulpmiddelen nodig omdat de chirurg al aangaf dat de catheter na een paar dagen verwijderd zou worden. dat is ook gebeurd.

3 dagen na het verwijderen van de catheter heeft de dezefde leverancier op 1 maart nogmaals € 88,60 gedeclareerd bij cz. hierbij staat als omschrijving 20. dit alles ten koste van het eigen risico.
hierop heb ik contact opgenomen met cz en dat liep uit op een zeer onaangenaam telefoongesprek. de medewerkster begon te ratelen en ik kreeg er geen woord tussen.
het was op het onbeschofte af.

enige uitspraken van haar waren.
wij kunnen niet echt alle declaraties controleren - u moet zelf bewijzen dat u nooit een tweede niet gedane bestelling ontvangen heb - het pakket zal dan nog onderweg zijn - u kunt wel zeggen dat u niets ontvangen heeft, maar als de leverancier zegt dat hij geleverd heeft dan is dat ook zo. m.a.w. ik zat te liegen.
ik heb het gesprek maar beëindigd, want het had totaal geen zin om hier mee door te gaan.
daarom ben ik zelf op onderzoek uitgegaan.

eerst de assistente van de chirurg gebeld. zij heeft mij verzekerd dat er maar 1 maal het eerste pakket gedeclareerd is bij leverancier a.

leverancier a gebeld: zij vertelde mij dat leverancier a geen contract heeft met cz en dat het daarom via leverancier b gedeclareerd moest worden. zij verzekerde mij dat er maar 1 pakket bij leverancier b gedeclareerd was. voor alle zekerheid heeft zij in hun systeem nagekeken of er misschien een fout gemaakt was. dat was niet het geval.

leverancier b gebeld: konden mij niet verder helpen omdat zij niet in het systeem konden kijken. later werd mij duidelijk waarom zij niet zo behulpzaam waren. nu is het geval dat leverancier b een contract heeft met cz dat zij bij die ingreep 1 maand mogen declareren ook al heb je het niet nodig en die 20 betekende dat zij 20 dagen extra mochten declareren bovenop de eerdere declaratie. hierop heb ik gezegd dat ik die catheterzakken dan wilde hebben, want per slot van rekening heb ik daar ook voor betaald. dan kan ik die catheterzakken afgeven bij het plaatselijke verpleegtehuis. heeft er tenminste toch iemand er iets aan.

door die afspraken worden de kosten ook flink opgedreven, want er zullen zeker per dag tientallen en misschien wel honderdtallen van die declaraties verstuurd worden
omdat cz er verder niets aan wil doen en het woord van de leverancier belangrijker is dan dat van de cliënt wil ik het er niet bij laten zitten en er verder mee aan de slag gaan. zeker omdat de fraude in de zorgkosten nu in het nieuws staat.

waar of bij wie kan ik terecht om deze gang van zaken aan de orde te stellen.