lapjeskat
door lapjeskat May 24, 2013 om 13:46
Garantie & verzekeringen

Werdt CZ mee aan fraude?

Na een operatie kreeg mijn man vanuit het ziekenhuis een pakket catheter attributen mee naar huis voor 1 week. Hiervoor heeft de leverancier van hulpmiddelen een bedrag van € 35.44 bij CZ gedeclareerd. Tot zover klopt het.
Mijn man had verder geen hulpmiddelen nodig omdat de chirurg al aangaf dat de catheter na een paar dagen verwijderd zou worden. Dat is ook gebeurd.

3 dagen na het verwijderen van de catheter heeft de dezefde leverancier op 1 maart nogmaals € 88,60 gedeclareerd bij CZ. Hierbij staat als omschrijving 20. Dit alles ten koste van het eigen risico.
Hierop heb ik contact opgenomen met CZ en dat liep uit op een zeer onaangenaam telefoongesprek. De medewerkster begon te ratelen en ik kreeg er geen woord tussen.
Het was op het onbeschofte af.

Enige uitspraken van haar waren.
Wij kunnen niet echt alle declaraties controleren - U moet zelf bewijzen dat U nooit een tweede niet gedane bestelling ontvangen heb - Het pakket zal dan nog onderweg zijn - U kunt wel zeggen dat u niets ontvangen heeft, maar als de leverancier zegt dat hij geleverd heeft dan is dat ook zo. M.a.w. ik zat te liegen.
Ik heb het gesprek maar beëindigd, want het had totaal geen zin om hier mee door te gaan.
Daarom ben ik zelf op onderzoek uitgegaan.

Eerst de assistente van de chirurg gebeld. Zij heeft mij verzekerd dat er maar 1 maal het eerste pakket gedeclareerd is bij leverancier A.

Leverancier A gebeld: Zij vertelde mij dat leverancier A geen contract heeft met CZ en dat het daarom via leverancier B gedeclareerd moest worden. Zij verzekerde mij dat er maar 1 pakket bij leverancier B gedeclareerd was. Voor alle zekerheid heeft zij in hun systeem nagekeken of er misschien een fout gemaakt was. Dat was niet het geval.

Leverancier B gebeld: Konden mij niet verder helpen omdat zij niet in het systeem konden kijken. Later werd mij duidelijk waarom zij niet zo behulpzaam waren. Nu is het geval dat leverancier B een contract heeft met CZ dat zij bij die ingreep 1 maand mogen declareren ook al heb je het niet nodig en die 20 betekende dat zij 20 dagen extra mochten declareren bovenop de eerdere declaratie. Hierop heb ik gezegd dat ik die catheterzakken dan wilde hebben, want per slot van rekening heb ik daar ook voor betaald. Dan kan ik die catheterzakken afgeven bij het plaatselijke verpleegtehuis. Heeft er tenminste toch iemand er iets aan.

Door die afspraken worden de kosten ook flink opgedreven, want er zullen zeker per dag tientallen en misschien wel honderdtallen van die declaraties verstuurd worden
Omdat CZ er verder niets aan wil doen en het woord van de leverancier belangrijker is dan dat van de cliënt wil ik het er niet bij laten zitten en er verder mee aan de slag gaan. Zeker omdat de fraude in de zorgkosten nu in het nieuws staat.

Waar of bij wie kan ik terecht om deze gang van zaken aan de orde te stellen.

1233 22 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - May 24, 2013 om 13:50
483 Antwoorden / 2 Vragen

Bij Kassa, mevrouw Schipper komt morgen in de uitzending.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - May 24, 2013 om 14:34
355 Antwoorden / 1 Vragen

Hierop heb ik gezegd dat ik die catheterzakken dan wilde hebben, want per slot van rekening heb ik daar ook voor betaald.

Zie er op toe dat je ze dan ook echt krijgt.
Zo niet, € 88,60 storneren (melding onterecht incasso) met een toelichting (het verhaal zoals hierboven, precies zoals het is dus) in een schrijven (mail) naar CZ.
Dit verhaal sowieso naar CZ sturen, het verantwoordelijke ministerie en enkele politieke partijen.
Niet dat het voor jou nog iets uithaalt, maar laat het maar bekend worden.
Als iedereen uit eigen ervaring zo z'n overbodige (frauduleuze) declaraties zou bekend maken, blijkt dat de zorg best goedkoper kan, en (alleen) niet door premies en eigen risico te verhogen.

tenormin
door tenormin - May 24, 2013 om 14:38
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Gelukkig gaat men nu, eindelijk, in het kabinet wat doen aan de fraude in de zorg. Althans, dat is wat men beloofd heeft. Alleen, beloftes van dit kabinet, tja, eerst zien en dan geloven. En dat er fraude is, heel veel zelfs, is absoluut zeker het geval. Dus morgen ga ik met gespitste oren goed luisteren naar mevrouw Schipper. Dat niet alleen, opnemen ook. Met destijds de veranderingen van Hoogervorst is het gierend uit de klauwen gelopen; hoogste tijd voor puin ruimen.

valerius-2
door valerius-2 - May 24, 2013 om 14:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

En de kassa rinkelt weer voor de zorg steeds duurder te maken.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2013 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jolijn nr. 2

Er valt niets te storneren. Het is gedeclareerd bij CZ. Voor de echtgenoot van Ts zal het eigen risico allang en breed opgemaakt zijn door de opname in het ziekenhuis, dus Ts hoeft niets extra's te betalen aan CZ.

Ts moet wel een schriftelijke klacht indienen bij CZ.

jantje7
door jantje7 - May 24, 2013 om 15:20
1459 Antwoorden / 23 Vragen

"3 dagen na het verwijderen van de catheter heeft de dezefde leverancier op 1 maart nogmaals € 88,60 gedeclareerd bij CZ. Hierbij staat als omschrijving 20. Dit alles ten koste van het eigen risico."

Hieruit proef ik toch dat gedacht wordt dit zelf te moeten betalen, omdat de ziekenhuis opname nog niet is verrekend met de € 350,- eigen risico.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat men zich anders hier druk over maakt.

Jantje

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2013 om 15:25
90 Antwoorden / 40 Vragen

Jantje2

Ziekenhuisopname valt onder de basisverzekering en wordt niet verrekend met het eigen risico.

zoekster
door zoekster - May 24, 2013 om 15:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lapjeskat schreef op vrijdag 24 mei 2013, 15:25]Jantje2

Ziekenhuisopname valt onder de basisverzekering en wordt niet verrekend met het eigen risico.
Jawel hoor. Dat zult u nog wel merken.

Lees dit KLIK maar even door

tijger1
door tijger1 - May 24, 2013 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lapjeskat is al haast € 20 kwijt aan telefoonkosten.

Er zullen beslist al kosten van de specialist gedeclareerd zijn.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - May 24, 2013 om 16:23
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 mei 2013, 15:08]@jolijn nr. 2

Er valt niets te storneren. Het is gedeclareerd bij CZ. Voor de echtgenoot van Ts zal het eigen risico allang en breed opgemaakt zijn door de opname in het ziekenhuis, dus Ts hoeft niets extra's te betalen aan CZ.

Ts moet wel een schriftelijke klacht indienen bij CZ.

Oké, ik ga misschien teveel uit van eigen situatie: bericht van CZ met vergoedingenoverzicht en dat datgene wat onder het eigen risico valt, binnen 14 dagen automatisch geïncasseerd wordt.

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2013 om 16:51
90 Antwoorden / 40 Vragen

De kosten van de specialist en opname zijn al bij CZ gedeclareerd. Hiervan is niets bij het eigen risico berekend.
De ingreep was al in februari en alles is verrekend met CZ.
Als er nog inderzoekskosten gemaakt worden na ontslag uit het ziekenhuis dan kunnen die wel onder het eigen risico vallen. Maar dat is hier niet het geval. Er zijn van het eigen risico alleen de hulpmiddelen in rekening gebracht en verder niets
Het gaat er bij mij vooral om dat er zaken in rekening gebracht worden die niet geleverd zijn.

Ik heb ook al een schriftelijke klacht ingediend bij CZ en wacht op antwoord.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2013 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lapjeskat

Dan krijg u een dezer dagen wel de nota van de rest van het eigen risico.

Cookies
door Cookies - May 24, 2013 om 18:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=lapjeskat schreef op vrijdag 24 mei 2013, 16:51]De kosten van de specialist en opname zijn al bij CZ gedeclareerd. Hiervan is niets bij het eigen risico berekend.
De ingreep was al in februari en alles is verrekend met CZ.

Dat zou dan wel erg snel zijn: februari geopereerd/opgenomen en in mei al gedeclareerd? Vaak duurt het op zijn minst 6 - 12 maanden voordat ziekenhuizen hun rekeningen indienen.

En zoals gezegd: operatie/opname ben je echt je (volledige!) eigen risico mee kwijt.

dearagain
door dearagain - May 24, 2013 om 19:02
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*uit jouw verhaal blijkt naar mijn mening dat CZ fraude toestaat en daar geen maatregelen tegen neemt, integendeel, zelfs stimuleert

*ik zou hierover bij CZ schriftelijk een klacht indienen en zonodig een andere zorgverzekeraar nemen eind december 2013

lapjeskat
door lapjeskat - May 24, 2013 om 20:00
90 Antwoorden / 40 Vragen

Lieve mensen,
Allemaal bedankt voor jullie reacties,
Omdat het bij sommigen een beetje op een zijspoor dreigt te raken over de declaraties wordt er een beetje vergeten waar het eigenlijk om gaat. Dat mijn eigen risico helemaal gebruikt wordt vind ik ook niet erg, maar dan moet het wel voor iets zijn wat ik daadwerkelijk ontvangen heb.
Maar in dit geval gaat het om een betaling voor een niet geleverde dienst.
En ik vind het niet reeel dat ik moet betalen omdat de leverancier zelf de rekening op mag voeren met medeweten van CZ.
Zodra ik een reactie van CZ heb zal ik die posten op deze site.

tenormin
door tenormin - May 25, 2013 om 06:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@dearagain, lapjeskat heeft al een klacht ingediend bij CZ. En het zal werkelijk zoeken worden om een Zorgverzekering te vinden die niet fraudeert. Althans, meewerkt aan de vaak niet rechtmatige declaraties van de ziekenhuizen. Heb zelf eind vorig jaar een kleine medische ingreep ondergaan, gewoon na een paar uur naar huis; de rekening was opname voor één nacht. Zorgverzekering geïnformeerd hierover; wat dacht U? Gaven geen sjoege. Volgens mij werken ze allemaal onder één hoedje.

lapjeskat
door lapjeskat - May 31, 2013 om 10:04
90 Antwoorden / 40 Vragen

Deze week ben ik gebeld door de chirurgassistente, leverancier A en vandaag door C.Z.

Het is inderdaad zo dat de leverancier 1 maand in rekening mag brengen, maar dan moeten de artikelen wel geleverd worden. Omdat er geen levering was wordt de tweede rekening nu gecrediteerd. C.Z geeft ook ruitelijk toe dat er iets mis gegaan was en hebben hun excuses aangeboden. Het eerdere vervelende telefoongesprek zullen we maar zo snel mogelijk vergeten.
Maar het is wel jammer dat de sociale media er aan te pas is moeten komen voordat het netjes uitgezocht werd.

Jullie allemaal bedankt voor de reacties, dat gaf mij ook moet om echt door te zetten.

le
door leverancier_a - Jun 12, 2013 om 11:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Betreft: Rectificatie met betrekking beeldvorming CZ.

Geachte lezer(s),

Wij als leverancier (A) zijnde hebben in deze casus telefonisch contact gehad met zowel de zorgverzekeraar en de cliënt. Naar cliënt (en nu naar de lezers van dit blog) willen wij via deze weg onderstrepen dat CZ natuurlijk NIET meewerkt aan fraude.
Dit beeld willen wij ten stelligste ontkrachten. Hoewel geen kwade opzet in het spel is, hebben wij als leverancier (A) een administratieve fout gemaakt.
Noch CZ, noch leverancier (B), noch de verwijzer kan in deze casus verder iets worden verweten.

Aan onze cliënt hebben wij inmiddels uitgelegd dat er tijdens het administratief proces, door één collega van ons, een verwerkingsfout is gemaakt.
Hierdoor is er bij onze cliënt (onterecht) te veel in rekening gebracht. Er is aan cliënt uitgelegd dat dit uiteraard zal worden gecorrigeerd.
Ook hebben wij aangegeven dat wij als leverancier vooraf al onze declaraties zeer gedegen controleren op onregelmatigheden. Waarbij we helaas moeten constateren dat dit in dit geval toch niet tot een juiste afhandeling heeft geleid. In het gesprek met onze cliënt hebben wij hiervoor onze excuses aangeboden.

Cliënt was content met onze uitleg en gaat er inmiddels vanuit dat er bij geen van de betrokken partijen kwade opzet in het spel is. Wat onverlet laat dat cliënt dit op 24 mei jl. via deze website wel suggereert. Dat deze beeldvorming, met name naar CZ toe, onterecht is, is cliënt inmiddels duidelijk.
Wij als leverancier A hebben CZ aangeboden deze beeldvorming middels bovenstaand verhaal op deze (bewuste) site te rectificeren.

Met vriendelijke groet,

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2013 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@leverancier a

Ik vind het wel wonderlijk dat u zich geroepen voelt een rectificatie met betrekking tot de beeldvorming over CZ te plaatsen.

CZ is een grote jongen en kan wel voor zichzelf spreken. Volgens Ts is zij telefonisch zeer onheus behandeld door CZ, en ook volgens TS heeft CZ daarvoor excuses aangeboden.

Dat CZ de vraag van Ts niet serieus nam, was de zeer terechte aanleiding voor de vraag van Ts hier.

U past slechts een excuus voor de gemaakte fout en niet nog een verwijt naar Ts toe.

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2013 om 19:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Toch nog een tikje 'natrappen' naar de TS. Tenminste, zo lees ik het. Want u suggereert niets, maar constateerde iets. Een subtiel verschil. Enfin, alles is opgelost, gelukkig.

lapjeskat
door lapjeskat - Jun 12, 2013 om 19:23
90 Antwoorden / 40 Vragen

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het antwoord van de leverancier een tkje beledigend vind.
Het komt ook bij mij over als kinderachtig natrappen en toch nog gelijk willen halen.

Aan de telefoon was de leverencier heel anders van toon als nu in deze reactie op dit forum.
Het is natuurlijk wel vreemd dat leverancier A reageert terwijl die in eerste instantie in een telefonisch gesprek met mij ontkende dat er iets fout gegaan was. Zoals ik al mijn topic schreef.
De fout zou door leverancier B gemaakt zijn.

De uitspraak dat ik fraude suggereer vind ik onterecht. Ik heb alleen een bewijsbaar feit vastgesteld
Leverancier B houdt zich afzijdig,
Het dubieuze contract was niet bespreekbaar.
Maar in ieder geval is het teveel berekende bedrag teruggeboekt.

En dat ik de enige ben bij wie er iets fout gegaan is trek ik toch wel in twijfel.
Dat ik er vanuit ga dat er geen kwade opzet in het spel is heb ik niet gezged. Deze opmerking komt geheel voor rekening van leverancier A,

Frappant is wel dat er vorige week een artikel in de krant stond dat CZ aan het overwegen is om catheterzakken rechtstreeks bij de fabrikant in te kopen. Er is een prijsverschil van vele euro's per zak met de leverancier en fabrikant.

Ik hoop nu wel bereikt te hebben dat heel veel mensen hun declaraties controleren en er achteraan gaan als er iets niet klopt.

Voor mij is deze zaak nu afgedaan en aan het eind van het jaar zal ik toch overwegen om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2013 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lapjeskat

Ik ben het helemaal eens met uw opmerkingen over leverancier A. Die probeert hier zijn straatje schoon te vegen. Dat u de enige bent waarbij een fout is gemaakt, betwijfel ik zeer.

Het zou ook de taak van CZ geweest zijn om dit uit te zoeken. Zeer terecht dus dat u hier uw vraag hebt gesteld. Er wordt meer en meer bekend over onjuiste declaraties op medisch gebied. De verzekeraars beginnen nu eindelijk te snappen dat ze er iets aan moeten doen.

Of het zin heeft om daarvoor over te stappen, waag ik echter te betwijfelen. Ik heb het idee dat dit bij elke verzekeraar speelt.