k.
door k.luiting01 Nov 25, 2018 om 11:13
Garantie & verzekeringen

Wel of geen trekhaak

Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelopen.

Wie kan mij verder helpen?

KL

28869 21 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 25, 2018 om 11:17
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Luitingo,

Ik zou contact opnemen met de RDW.
Succes nog!

he
door henry1942 Nov 26, 2018 om 22:02
100 Antwoorden / 28 Vragen

Kijk op: ovi.rdw.nl     vul uw kenteken in en kijk onder "gewichten" wat de auto, eventueel, mag trekken!!
 Daar is dan het autotype op goedgekeurd, dus zal het mogenals er een (maximaal) gewicht staat aangegeven.
ook de trekhaaak moet dan over een type goedkeuring beschikken.

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2018 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een trekkracht van 0 ? Is het een elektrische auto dan?

jo
door jorisw Nov 25, 2018 om 13:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een elektrische auto heeft juist een hele hoge trekkracht. Een elektromotor heeft vanaf nul al een hoog koppel. Bij hybrides wordt het alleen niet toegestaan omdat het ten koste gaat van het energieverbruik.

jhogaarts
door jhogaarts Jul 27, 2019 om 17:53
101 Antwoorden / 1 Vragen

sommige auto's met bv een A label mogen vanwege de geringe motor capaciteit geen trekhaak. Hier vallen oa de VW UP! , Citroen C1 , Peugeot, AiGo onder.Er worden wel uitzonderingen gemaakt voor alleen het monteren van fietsendragers. Maar je blijft toch met het gewicht van de kogeldruk zitten. Bij dit soort modellen is de kogeldruk vaak max 50 kg en kun je alleen een paar lichte fietsen vervoeren en geen E bikes.

tijger1
door tijger1 Jul 27, 2019 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u wel naar de datum van het topic gekeken?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2018 om 11:20
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Het monteren van een trekhaak op uw auto geeft geen enkel probleem. Ue dealer kan /zal dat ook melden.

Ik heb inmiddels met : trekhaak voor Fiesta ST via een zoekmachine gekeken en ik zie veel aanbod.

Afgezien daarcvan, als uw aiuto trekkracht '0' zou hebben zou die niet kunnen rijden. Er rijden zelfs Fiatjes 500 met trekhaak en soms ook zelfs een kleine caravan er achter.

Gr
door Grunn1 Nov 25, 2018 om 13:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Veel hybride en electrische auto’s mogen ook niks trekken maar hebben genoeg trekkracht. Als door een fabrikant wordt opgegeven dat de auto niks mag trekken dan mag dat niet heeft vooral met de overbrenging te maken.

jhogaarts
door jhogaarts Nov 27, 2018 om 12:16
101 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn buurman kocht een nieuwe citroen C1 en heeft daar een trekhaak onderlaten bouwen door de dealer voor de fietsendrager. Hij moest wel een verklaring tekenen dat er niet mee getrokken werd.

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2018 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ook eens hier ter informatie. Beetje naar beneden scrollen.

https://www.leaseblog.nl/algemeen/elektrische-auto-trekhaak/

gerbera
door gerbera - Nov 25, 2018 om 11:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Uit de link van @tijger1,

In de meeste gevallen heeft de autofabrikant beslist dat je geen objecten mag trekken met jouw elektrische auto. Toch heeft het Nederlandse bedrijf hierop ingespeeld. Zij leveren speciaal voor elektrische auto’s een oplossing waarmee je geen objecten kunt trekken, maar waarmee je wel kunt dragen. Zij noemen dit een ‘fietsendrager trekhaak’. Een ideale oplossing voor fietsliefhebbers. Echter vervalt de fabrieksgarantie van de auto na montage.

jewee
door jewee Oct 14, 2019 om 12:32
61 Antwoorden / Vragen

Een Ford fiesta ST is geen elektrische auto

me
door mein33 - Nov 25, 2018 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het monteren en gebruiken van een trekhaak (noem het een fietsdragersteun) zal niet van invloed zijn op uw autoverzekering.
U mag van alles en nog wat op/aan uw auto monteren ook als u hiet niet gebruikt waar het voor bedoeld is, zolang het maar wettelijk is toegestaan.
De trekkracht van de auto wordt afgegeven door het RDW en als je met een voertuig waarvoor '0' is afgegeven wel iets zou trekken dan heb je echt een probleem als je wordt gesnapt, maar dit bent u sowieso niet van plan naar ik begrijp.

Wat wel een probleem kan zijn is de garantie van/op uw auto.
Als u daar aanspraak op moet maken en het probleem zou te maken hebben met de aandrijving o.i.d., hoe kunt u dan aantonen dat u de regel dat uw auto niets mag trekken, niet heeft overtreden ?

Ge
door Genee - Nov 25, 2018 om 12:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik lees is dat, geen trekhaak toegestaan, (ook) te maken heeft met mogelijk brandgevaar bij een aanrijding.
De trekhaak zou bij een aanrijding de accu’s kunnen beschadigen met kans op brand.
Denk dat de autoverzekering het monteren van een trekhaak dus ook niet zal accepteren.
Ben wel benieuwd wat uw verzekeraar hierover zegt, wilt u dat laten weten?

Gr
door Grunn1 - Nov 25, 2018 om 13:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Plaats een fietsendrager op het dak.

me
door mein33 - Nov 25, 2018 om 13:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Fietsdrager op de "achterklep" ( 3e deur) zou mogelijk een alternatief kunnen zijn voor het monteren van een trekhaak !?

jo
door jorisw - Nov 25, 2018 om 13:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je er uberhaupt een trekhaak op monteren als dit niet mag van de fabrikant?

mo
door mof - Nov 26, 2018 om 19:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mag niets trekken ... dus geen trekhaak.

jhogaarts
door jhogaarts - Nov 27, 2018 om 12:20
101 Antwoorden / 1 Vragen

Genee, sinds wanneer heeft een Ford Fiesta ST accu's.
Heeft er maar 1 en die zit volgens mij in het vooronder en niet bij de trekhaak

Ge
door Genee Nov 27, 2018 om 19:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw bijdrage.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2018 om 12:34
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ter info zocht ik vandaag nog even naar de kenmerken van de Fiësta ST en allereerst valt opdat het geen electrisch aangedreven auto is maar wel dat de versie met 1.0 motor geen/weing trekkracht heeft, zie de link. Maar zoals al gemeld kan het monteren van een trekhaak voor een fietsdrager geen probleem zijn.

https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/autotest/FORD/FIESTA/1748

Ik ga er dus vanuit dat Ts dit type van de Ford Fiësta heeft. Andere types met meer cilinderinhoud hebben wel (meer) trekkracht.
Ik zie dat @EDRICK3 ook een verwijzing gaf met gelijke strekking.

Jo
door JokeSk55 - Jan 11, 2019 om 04:12
20 Antwoorden / 2 Vragen

Geen probleem. Het gaat om de trekkracht en niet om het belasten van de trekhaak.
Zolang u op de trekhaak gewicht plaatst heeft dat niet te maken met trekkracht.
Niet teveel gewicht in/op het achterste gedeelte van de auto want dan heeft u kans dat de koplampen omhog komen en tegenliggers kan verblinden.
Toch veel gewicht achter, dan de koplampen controleren en eventueel bijstellen.

costnix
door costnix Jan 11, 2019 om 08:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@jokesk55: Ook wordt de druk op de voorwielen hierdoor minder. Het sturen wordt moeilijker en vermindert de werking van de voorrem. Daar moet wel rekening mee worden gehouden.

justmeagain
door justmeagain - Jul 28, 2019 om 13:47
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een Fiesta ST Heeft 200 pk ik denk dat u een ST line heeft.
Een ST is retesnel en erg krachtig.

marita5
door marita5 Jul 28, 2019 om 13:57
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@justmeagain , lees eens de datum van dit topic , is 8 maanden geleden .

ch
door chihuahualady - Sep 9, 2019 om 12:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Een trekhaak voor alleen een fietsendrager is uitgevoerd met een punt of ronde knobbel op de kogel van betreffende trekhaak. Dit om te voorkomen dat er daadwerkelijk mee getrokken wordt.

pi
door pieter coenen - Sep 9, 2019 om 13:04
4 Antwoorden / Vragen

Zolang er geen aanhanger achter hangt is er niets aan de hand.

P. Coenen

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 16, 2019 om 13:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vele fietsendragers  met kogel worden misbruik voor kleine aanhanger en dan ben je niet verzekerd...
Monteren mag, en gebruik  mits niet te zwaar is.. geen 2 E Bike's erop  is gebleken, rek bij mijn is krom!

le
door leenpres - Nov 8, 2019 om 13:43
79 Antwoorden / 7 Vragen

Er is geen trekhaak voor die auto .Als de fiets do o r wat dan ook er afvallen ben u niet verzekerd .

Roli56
door Roli56 - Nov 11, 2019 om 12:39
10 Antwoorden / 0 Vragen

Komt bekend voor. Ik had een Meriva diesel waarop geen trekhaak gemonteerd mocht worden. Had te maken met de milieu-eisen voor deze auto. Stond ook op het kentekenbewijs. Was niets aan te doen.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom een één jaar oud topic weer opgehesen?

edrick3
door edrick3 Nov 11, 2019 om 12:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat deed de beantwoorder hiervoor al. ;-)