Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

au
autootje - 12-10-2017 10:55:33
Auto & Vervoer

Wat te doen als verborgen gebreken aan een Canta na 3 jaar aan het licht komen?


ik rijd in een canta sinds 3 jaar. hij rijdt anders dan andere auto's en ik heb geen ervaring met canta's om te kunnen vergelijken, dus mij kon je eigenlijk van alles wijsmaken erover. van aanschaf tot heden heb ik er heel veel geld in gestoken. nu staat de canta bij waaijenberg en blijken er zeer uitgebreide reparaties nodig. ik heb een begroting ontvangen van duizenden euro's, waar ik niet op had gerekend bij aanschaf. ik ben ten einde raad, want ik kan de verkopende partij alleen in een civiele zaak aansprakelijk houden en dat kost ook veel geld. ik heb in 3 jaar ongeveer 5000 km ermee gereden, dus ik denk niet dat het door overmatig gebruik of normale slijtage komt. wat moet ik doen, ik ben in een soort canta-moeras aan het verzuipen, zo lijkt het. de voorgeschiedenis:

kort voor mijn kind naar school ging, heb ik de canta gekocht, zodat ik na mijn werktijd op tijd bij de school kon zijn en hem kon ophalen. er werd veel gewerkt aan de tramrails en gasleidingen (nog steeds) in de stad en met de fiets zou ik niet snel genoeg zijn. bovendien had ik lichamelijke klachten die dat nog moeilijker maakten en waar ik nog steeds voor word behandeld. de keus voor vervoer viel op een canta. robin robijn van rr minicars stond op een avond zomaar voor de deur met een canta, nadat ik had geïnformeerd aan de telefoon. het was etenstijd en hij bleef al die tijd tijdens het koken en eten gewoon aan tafel zitten, wachten tot ik zou kopen. het was niet de canta waar ik naar had geïnformeerd, maar een heel net wagentje, daardoor ook wat duurder, maar echt een betere nog, met minder km op de teller ook nog. ik vond het het allerbelangrijkst dat het veilig vervoer zou zijn, want mijn kind moest ermee vervoerd worden. dat was helemaal in orde volgens robin robijn. het stuur trok een beetje, de richtingaanwijzer ging niet zo lekker soepel als andere auto's en hij ging niet 45, maar 39. dat was volgens robin robijn allemaal normaal. het harder rijden zou hij verhelpen door het gaspedaal te verbuigen (!) en de monteur zou daar verder naar kijken als die kwam. misschien was het ook wel een teken aan de wand dat de canta op het eerste tochtje na aanschaf binnen 2,5 km met een lege tank stond. hij had zelfs amper benzine erin gedaan bij aflevering en verzuimd dat te vermelden.

hij zegde toe een aantal aanpassingen te doen, waaronder een klapstoeltje achterin, zodat er een extra passagier mee zou kunnen en een uitgeprinte factuur. die zijn nooit gekomen, ondanks herhaaldelijk bellen. het was ook heel moeilijk hem aan de telefoon te krijgen. een paar keer werd er zogenaamd een monteur ingepland die toch in de buurt voor een grotere levering zou komen, maar steeds kwam er niemand. ik begreep toen dat hij erover loog. een extra stoeltje en een geprinte factuur waren een beetje te kleine zaken om voor in de boom te klimmen. ik merkte dat de canta soms wel 42 km/uur ging op een langere afstand, vooral heuvel af, maar 45 haalde hij nooit.

ik had gevraagd of er schade aan de canta was geweest, of er reparaties te verwachten waren in de nabije toekomst. op alles antwoordde hij nee. het karretje had lang bij iemand in de garage gestaan, dat was al. toen het kouder werd merkte ik dat de verwarming het niet deed. ik reed langs bij een buurtgarage. die zeiden dat er inderdaad iets mis was, maar zij werkten niet met standkachels, dus het repareren konden zij niet. robin robijn gebeld, hij zou iemand langssturen voor de reparatie van de kachel, zijn moeder nogmaals zeggen de factuur te maken en meteen het klapstoeltje laten aanbrengen. ook nu weer kwam er geen monteur langs... ik vond een installateur van de webasto standkachel, best wel een eindje, maar niet al te ver van waar ik woon. ik ben daarnaartoe gereden. het heeft twee bezoekjes en vele uren onderzoek gekost van deze monteurs en het probleem werd opgelost. de monteur merkte op dat er wat gekke zaken aan zaten en dat hij dat wel zou uitzoeken. het heeft mij een flink bedrag gekost (€ 200 of zo), maar minder dan wanneer de werkelijke kosten zouden zijn berekend.

we zijn bijna exact 3 jaar later. de buurtgarage heeft het eerste jaarlijkse onderhoud aan de canta gedaan en ook de banden voor mij vervangen voor wat stevigere, want die sleten wel heel snel. vorig jaar heeft waaijenberg, de producent van de canta de jaarlijkse beurt gedaan. er waren wat kleine verzoeken van mijn kant, zoals het lager afstellen van de gordels, maar er kwamen geen grote verrassingen boven water en dat kostte och ook al ruim €500. de canta was ook voor reparatie van een schade (aangebracht door een andere partij) naar waaijenberg gebracht. daar is ook met de canta gereden (55 km -ja ik houd gereden kilometers bij.) en ook zij hebben buiten de schade geen vreemde zaken waargenomen. eergisteren kwam waaijenberg weer voor onderhoud en deze keer vond dezelfde servicemonteur vanalles wat niet in orde was. zo snel berekend kwam hij op een bedrag van ruim €2000. de moed zakte me in de schoenen, want ik ben op dit moment werkzoekende en dit bedrag was te fors. ik heb met mijn man overlegd, hij vond het ook wel heftig. we zouden het samen kunnen opvangen, maar ook hij heeft niet maandelijks een even stabiel inkomen. nu is de begroting van waaijenberg binnen. het bedrag is veel hoger. de uit te voeren werkzaamheden zijn veel uitgebreider en ik weet niet meer wat wat is.

ik zou graag advies willen wat te doen, waar ik betrouwbaar advies kan inwinnen over de toestand van mijn canta, hoe dat is gekomen en welke stappen ik kan ondernemen. het steekt dat ik door robin robijn aan mijn eigen eettafel ben voorgelogen en aan het lijntje gehouden met allemaal toezeggingen waar niets van kwam. het steekt ook dat nu pas waaijenberg met deze bulk aan werkzaamheden komt om de canta helemaal in orde te maken. ik zou het echt heel, heel fijn vinden als iemand me kan helpen de weg te vinden. ik hoop dat iemand kan adviseren waar te beginnen.