Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Davidvantoor90
Davidvantoor90 - 14-02-2018 21:36:57
Huishouden & Energie

Liander en gasaansluiting verwijderen

Beste kassa/forum, ik wil even mijn verhaal delen en jullie(kundige) mening vragen.

ik heb onlangs mijn woning 100% elektrisch gemaakt en daarbij ook mijn gascontract bij de leverancier niet verlengd.
een kleine maand daar op krijg ik een brief binnen van liander.

in deze brief staat vermeld: wanneer u geen gascontact afneemt bij een leverancier moeten wij uw gas afsluiten.

helemaal top! dat is namelijk de bedoelling, alleen in de brief stond ook een fout, namelijk dat wanneer gas afgesloten wordt ik ook geen internet heb of mijn mobiele apparaten kan opladen... dat klopt niet helemaal.

ik heb vervolgens toch maar even verhaal gehaald bij liander; gebeld, redelijk snel te woord gestaan en de jongeman aan de lijn legde mij netjes uit wat volgens hun mijn opties zijn: verzegelen voor max. een jaar, of verwijderen, beide op eigen kosten.

daar was ik het niet geheel mee eens, het is niet het einde van de wereld qua kosten(verzegelen 100,- verwijderen 320,- (al is dat slechts een schatting)), maar ik ben van mening dat wanneer ik iets niet afneem, van een apparaat wat niet van mij is, ik ook niet daar voor hoef te betalen.

dus ik ben even het e.e.a. op gaan zoeken online, en heb het volgende gevonden:
* http://www.vdladvocaten.nl/pages/actueel/afsluitingnetbeheerder.html
* http://www.duurzameburen.nl/topicid/5332/titel/gasaansluiting-afsluiten/verwijderen-liander

het advocatenkantoor geeft aan dat het niet mijn verantwoordelijkheid is, de geschillenkomissie geeft dit ook aan en de tips op het fora(ook bij kassa) zijn: geef geen opdracht aan liander, want dan wordt de verwijdering/afsluiting op jouw verzoek gedaan en zijn de kosten wel voor jou.

dus mijn volgende stap, een berichtje naar liander:
"ik heb een brief gekregen dat mijn gas wordt afgesloten. dat vind ik goed, maar voor de afsluiting/verwijdering zal ik geen opdracht geven. wel, wanneer u zelf(liander b.v.) de aansluiting wenst te verzegelen/verwijderen zal ik mijn medewerking geven. wanneer dit het geval is maak ik graag een afspraak met de monteur. zie ook: " (en dan de bovenstaande links).

ik heb dus aangegeven geen opdracht te geven maar wel medewerking voor hun afsluiting te geven, en verzocht een tijd/datum wanneer een monteur van lainder op liander's opdracht langs komt
waarop ik heel netjes een volledig antwoord heb verkregen:

"afspraak maken niet mogelijk

het is niet mogelijk om een afspraak te maken met onze buitendienst. dit is niet de bedoeling als u ervoor kiest geen contract aan te gaan voor leegstand. ik heb ook geen inzage in de planning van onze buitendienst.


 


niet thuis?


bent u niet thuis als onze buitendienst langs komt? dan vindt u een kaartje in de bus met het advies een aanmelding te doen. blijft de aanmelding uit? dan wordt het overgedragen naar de deurwaarder.


die brengt u mogelijk kosten in rekening.


 


keuze maken


ik wil u adviseren een keuze te maken uit de opties die u eerder zijn uitgelegd als u ervoor kiest geen gas meer te willen verbruiken. hiermee voorkomt u veel extra onnodige kosten van mogelijk de deurwaarder."

een uitleg dat een afspraak niet gemaakt kan worden en dat er geen inzicht is op de planning vindt ik niet kunnen, ik neem het ook een beetje kwalijk dat ze ook dreigen met een deurwaarder(al appricieer ik de volledigheid).

als laatste antwoord heb ik het volgende weer naar hun verzonden:

"
graag wil ik antwoorden op uw onderstaande reactie op mijn vraag.


ik vind het niet toereikend tegenover mij, de bewoner, om aan te geven dat het niet mogelijk is om een afspraak met de monteur te maken en/of een schatting te krijgen wanneer deze langs zal komen.


 


u geeft aan dat wanneer ik, de bewoner dus, niet thuis ben ik een brief in de bus krijg om een aanmelding te doen, dit suggereert dat u/liander verwacht dat vervolgens het verzoek tot afsluiting/verzegeling vanuit de bewoner zal komen, en de daarbij behorende kosten dan ook op de bewoner verhaald zullen worden(dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat).


 


graag verneem ik alsnog een tijdschatting van de aankomst van de monteur en/of contactgegevens waar ik een planning zou kunnen opvragen.


als alternatief stel ik u voor om de monteur op de volgende data langs te laten komen; maandag 05 maart 2018. wanneer akkoord zal ik hier voor thuis blijven."

wat vinden jullie hier van? hebben jullie enig advies? het is onderhand meer een pricipekwestie aan het worden wat mij des te meer drijft dit uit te zoeken. het probleem is alleen dat ik binnenkort (lang) op vakantie ga en het graag daarvoor allemaal af wil hebben.

ik heb heel benieuw naar jullie antwoord, alvast bedankt!