Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

sdam
sdam - 24-04-2019 15:16:40
Winkels & Webshops

Rolf benz

beste lezer,

ik wil je graag mijn verhaal voorleggen en ik zou graag advies willen in hoe ik nu het beste verdere stappen kan ondernemen.

voor ons nieuwe huis hebben wilde wij graag een rolf benz ego bank nadat verschillende kennissen en mijn ouders al jaren al erg tevreden zijn over de bank, daarom zijn we begin oktober 2018 langs gegaan bij een rolf benz experience centre in de omgeving van amsterdam. we wilde graag dezelfde zwarte rolf benz ego bank (l-bank) met brede sledes als poten en een brede armleuning zoals mijn ouders. hiervoor hadden we de factuur meegenomen waarop alles gespecificeerd stond voorgelegd met daarbij een tekening van de bank en foto’s van de bank. dit was volgens de verkoopster geen probleem.

echter, bleek een zwarte stof bleek lastig te zijn, want de zwarte stof van rolf benz die mijn ouders hebben was uit het assortiment, maar de winkellier droeg als alternatief een mooie zwarte stof aan van de ploeg. ik heb toen nagevraagd hoe deze stof zich gedraagt met de kleurechtheid, kleurverschil in de bank bij verwerking en plooivorming. volgens de winkelier zou dit een uitermate geschikte stof zijn want kleurverschil bij verwerking had ze bij stoffen nooit gezien en de kleur zou mooi blijven en de plooien zouden makkelijk wegtrekken doordat er wol in de stof zat. 

op mijn aanvraag heeft de winkellier een offerte gemaakt en gemaild, zodat we thuis nogmaals alles konden controleren. we zijn begin november teruggegaan naar de winkel om de bank te bestellen. ik gaf aan bij de verkoper aan dat ik alles nogmaals wilde doorlopen om er zeker van de zijn dat alles zou kloppen en aangeven dat er een fout in de offerte stond. in de offerte stond smalle armleuning en smalle sledes terwijl ik had aangegeven een brede armleuning te willen. om zeker te zijn dat alles goed stond ben ik samen met verkoopster nogmaals langs de banken gelopen in de showroom en de leuning en poten nogmaals aangewezen. de verkoopster heeft alles in het systeem gezet en ons alleen om een handtekening op de factuur gevraagd, hierop stond het volgende: rolf benz bank ….. euro en voor opstelling zie tekening. verder staat op de factuur geen specificatie van de bank. waarna ik begin november een zwarte l-bank en een tafel gekocht voor 10.000 euro. de wachttijd van de bank was 12 weken. 

toen deze bank na 17 weken ’s avonds werd geleverd bleken de poten en de armleuning van de bank niet zoals ik ze besteld had, het was een smalle leuning en smalle sledes. daarnaast bleek de bank ook uit 3 verschillende kleuren zwart te bestaan, zitten er hobbels in de kussens en zit er hoogteverschil van (+/- 1.5 cm) tussen de zitkussens. de volgende dag hebben we gelijk de verkoopster gebeld en dit voorgelegd. ondertussen hadden wij de papier van de bank opgezocht waarop we de niet specifieke factuur tegen kwamen en we kwamen tot onze schrik erachter dat er geen tekening geleverd was bij de papieren met de opstelling. 


 


na ons belletje is het balletje gaan rollen en de eigenaar van de zaak is op ons verzoek komen kijken naar de bank, al voor hij de bank had gezien concludeerde hij:
• factuur blijkt niet specifiek over wat er precies besteld is, er staat alleen een rolf benz ego bank en bedrag op (geen model, type poten, kleur etc.). wel staat er zie tekening, maar die hebben we nooit gekregen. winkel ontkent dat zij de tekening niet geleverd zouden hebben;
• het kleurverschil kon niet omdat de stof uit 1 rol zou moeten komen;
• de hobbels het zit gedeelte zouden voor comfort moeten zijn en zouden met het opschudden van de kussen weg moeten gaan tevens zou de wijze waarop de bank gevuld wordt per januari 2019 anders zijn (echter zijn we hier niet op gewezen bij de koop);
• het verschil in de poten/leuning daarvan weet de verkoopster niks en de bank staat zoals hij geleverd is in het order systeem.



toen de eigenaar bij ons in de woonkamer stond wist hij niet wat hij verder moest, hij zou nog even met ons contact opnemen. per mail ontvingen wij 10 dagen laten het bericht dat iemand van de ploeg zou langskomen. de medewerker van de ploeg concludeerde dat de stof correct was, alleen in zo veel richtingen was verwerkt dat er kleurverschil optreedt. ruim 1,5 week later ontvingen wij weer een mail van de eigenaar van de winkel met de conclusie dat zij van mening dat de bank is geleverd conform alle wensen en uitvoeringen en daarmee is de kous af. 

echter zijn wij van mening dat de poten/leuning niet juist geleverd is en dat het kleurverschil in de stof, de hobbels in de bekleding en hoogteverschil in de kussens niet redelijkerwijs te verwachten was, omdat ook de show modellen en de bank van mijn ouders dit niet hebben. tevens verwachten wij dit niet van deze prijsklasse bank. graag zouden wij zien dat dit redelijkerwijs wordt opgelost, maar dit gevoel krijgen we niet gezien de reactie van de winkel. wij overwegen om naar de geschillencommissie te gaan met deze casus. alleen is nu de vraag: is dit onze fout dat de factuur niet genoeg gespecificeerd is en geen tekening bevat en is het hierdoor een hele dure les? of is het een dwaling van de winkelier? en wat zou jij als lezer aanbevelen?