Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Yo
YoupJ51 - 21-11-2019 09:56:06
Geldzaken & Recht

Mag CBR een 18-jarige, 21 weken laten wachten op een gezondheidsverklaring?

probleem beschrijving:


primair: 21 weken (of meer) duurt het afgeven door cbr van een gezondheidsverklaring voor een 18 jarige!


 


kleindochter van 18 jaar neemt rijlessen en is na vijftig lessen én prima score voor theorie op zak, aan afrijden toe.


 


op 22 september 2019 wordt de gezondheidsverklaring ingevuld en digitaal ingediend bij het cbs. daar mijn kleindochter in het verre verleden medicatie kreeg en behandeld is voor adhd, meer precies add, vult zij dit eerlijkheidshalve in. wat schetst onze verbazing: omdat één ‘ja’ in het formulier staat, komt er géén automatische gezondheidsverklaring af en kleindochter kan niet afrijden. meest kwalijke: er komt geen reactie van cbr dat gezondheidsverklaring niet wordt afgegeven. wachten en wachten op verklaring. cbr communiceert niet / informeert niet!


 


rijinstructeur wordt ongerust en vraagt aan leerling het een en ander na te trekken. uit privacy overweging kan sinds een tijdje de rijinstructeur deze vrij basic informatie niet meer verkrijgen bij het cbr.


rond 30 september contact gezocht met cbr. telefonisch contact verloopt zeer problematisch. meerdere malen getracht contact te krijgen. meerdere malen na 20 tot 30 minuten hangen wordt de lijn verbroken vanwege overbezetting. na aanhouden en 44 minuten wachten, krijg ik eindelijk verbinding. na uitleg krijg ik reactie dat na ongeveer 21 weken een uitnodiging zal komen om te verschijnen bij een controlerend arts. na 21 weken is ook het theoretisch gedeelte verlopen/vervallen. helemaal erg: contactpersoon bij cbr geeft geen uitleg / weet niet dat er voor adhd / add cliënten een route is om de procedure sneller te laten verlopen.


 


met advies van haar rijinstructeur, ben ikzelf op de cbr-website gaan zoeken naar een oplossing. wat schetst mijn verbazing: blijkt cbr zelf de oplossing in huis te hebben waar de betreffende telefoniste / receptioniste / contactpersoon geen weet van had. een wijzigingsformulier voor (ex) adhd cliënten die in het verre verleden, voor hun 16-de levensjaar, daarvoor behandeld zijn en vanaf hun 16-de levensjaar niet meer behandeld worden.


 


begin oktober 2019: formulier ‘wijziging adhd gezondheidsverklaring’ ingevuld en ondertekend door mijn kleinkind – de examenkandidaat -  en haar huisarts en op 12 oktober aangetekend verstuurd naar cbr. krijg van post.nl retour bericht dat het document op 15 oktober bij cbr is bezorgd. geen enkele reactie, geen bevestiging van cbr, niets! géén aantekening in het via digid te benaderen ‘mijn cbr’. niets, niets, niets!


 


31 oktober gebeld om te checken of formulier ‘wijziging adhd gezondheidsverklaring’ in goede orde ontvangen en begrepen is.


de contactpersoon bij cbr wist eerst te melden dat ik, ondanks wijzigingsformulier, toch moet rekenen op 21 weken (eigenlijk kende ook zij het betreffende formulier niet)! beetje geagiteerd heb ik nogmaals het een en ander geformuleerd en de absurditeit onderstreept. tevens de vraag gesteld doorverbonden te willen worden met een persoon met meer kennis van zaken. betreffende dame zei toen pas zelf even contact op te nemen met de afdeling ‘gezondheidsverklaringen / divisie rijgeschiktheid’. na enkele minuten hangen kwam ze terug met de mededeling: “ik heb goed nieuws: uw wijzigingsformulier is in goede orde ontvangen en de duur van de verwerking is nog slechts 6 tot 7 weken’.


 


hoezo 6 tot 7 weken? u hebt een door meerdere partijen (waaronder de huisarts) ondertekend wijzigingsformulier. u bent volledig ingedekt. even een digitaal vinkje zetten en het is oké. ….maar dat gaat zo maar niet. eerst controle van formulier ‘wijziging adhd gezondheidsverklaring’ door een arts van cbr….


 


mijn vraag:


moet ik van cbr, een overheidsinstelling, dit soort handelwijze accepteren? niet communiceren: 1- niet laten weten dat er geen gezondheidsverklaring komt met vernoeming van reden. 2- niet bevestigen van ontvangst aangetekend schrijven. 3- niet geïnformeerd worden over alternatieve route (het blijkt dat veel jonge mensen dezelfde fout maken).  4- niet adequaat reageren op zo’n lacune in het systeem door bijvoorbeeld bij het invullen van de gezondheidsverklaring direct als extra noot te vermelden dat adhd / add medicatie behandeling van vóór het 16 levensjaar niet tellen. 5- zelf overal achteraan moeten. 6- lange, zeer lange wachttijden voor telefonisch contact. 7- door toedoen van incompetentie van cbr wordt mijn kleindochter op extra kosten gejaagd (meer rijlessen à € 45 / les) en geeft haar veel extra spanning. buiten het feit dat zij voor haar studie, stage buiten de stad loopt, waar ze een auto voor nodig heeft en nu veel extra reistijd kwijt is.


 


ik ben heel benieuwd naar uw reactie.