Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

He
Henk Molenaar - 17-05-2021 17:12:31
Auto & Vervoer

Misbruik leasemaatschappij boete clausule bij noodgedwongen beëindigen bedrijf

door gezondheidsproblemen (kanker) was ik 2 jaar geleden gedwongen te stoppen met mijn bedrijf. binnen 1 dag had ik van mijn autoleasemaatschappij (arval) bericht dat ik mijn overeenkomst had verbroken en dat ik mijn auto moest inleveren. de boete die ik kreeg was enorm bijna € 5000,-   geen enkel begrip voor mijn ernstige gezondheidsproblemen en het feit dat ik noodgewongen in de bijstand moest.  er werd zelfs gedreigd dat men de auto als vermist of gestolen zou opgeven en er politie zou worden ingeschakeld!  omdat ik altijd netjes had betaald bood ik aan om de nog de rest van het leasecontract de termijnen 1 jaar vooruit te betalen, was zelfs bereid 2 jaar vooruit de betalen tot einde overeenkomst zodat ik aan alle financiële verplichtingen bij voorbaat zou voldoen en de leasemaatschappij geen enkel risico liep. nee dat kon ook niet.  waarschijnlijk was de wagen al voor paar tientjes lager leasebedrag per maand al doorverhuurd en was mijn enorme boete pure winst.


ondertussen zit het incassobureau achter mij aan en is de vordering opgelopen met nog eens € 1000 euro. ik betaal dus nu een boet van het totale restbedrag van de leasetermijnen maar heb mijn auto al lang ingeleverd. totale boete bijna € 6000,-   dit bedrag had ik aangeboden om als leasetermijn vooruit te betalen want dan had ik tenminste nog een wagen om mee te rijden.


deze leasemaatschappij maakt dus enorme misbruik van de boeteclausule bij stopzetten onderneming door ernstige gezondheidsproblemen. als je dit doortrekt en ik was plotseling komen te overlijden dat had ik ook de overeenkomst verbroken en zou de lease boete bij mijn vrouw/weduwe komen innen. mijn vraag: moet de leasemaatschappij niet zorgen voor een minnelijke oplossing in dit soort zaken? nu wordt de klant met een enorme boete opgezadeld en heeft arval schrijt aan haar klanten die in problemen komen en duwt ze nog verder het financiele moeras in. 

dus waar beide partijen hun schade beperken? nu gaat men vol voor de boete: ik moet hartelijke lachen om de slogan van dit bedrijf “we care about cars, we care about you”