Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ro
RobbinvT - 21-09-2021 13:45:15
Auto & Vervoer

Klacht over ANWB Privatelease.




na vervelende ervaringen en mechanische problemen met onze peugeot 5008 tijdens onze vakantie naar frankrijk vorig jaar, besloten we om een hyundai kona electric te leasen via de anwb. hoewel we nog onbekend waren met het fenomeen private lease, gaf het betrouwbare imago van de anwb voor ons de doorslag om toch voor deze constructie te kiezen. (eigenlijk lease je de auto bij leaseplan, maar omdat de anwb de auto's op haar website aanbiedt, geeft dat toch het idee dat je met hen een overeenkomst aangaat). het vooruitzicht van geen gedoe meer met garages en geen onverwachte onderhoudskosten, wogen voor ons op tegen het -voor ons gezinsbudget- best forse maandelijkse leasebedrag.

de auto voldoet aan alle verwachtingen: het elektrisch rijden is fantastisch, en de hyundai kona electric is een heerlijke gezinsauto. dat het onderhoud uit handen wordt genomen is een verademing, zeker na een aantal minder goede ervaringen met garages in de afgelopen jaren. tot nu toe enkel lof.

wat een einde maakte aan deze euforie, was het moment dat ik enkele maanden geleden op de anwb site zag dat de hyundai kona electric in de aanbieding was. uit nieuwgierigheid vulde ik de specificaties in van onze auto om te kijken wat hiervoor de maandelijkse kosten zouden bedragen. ik overdrijf niet als ik zeg dat ik geschokt was van het verschil: deze zelfde auto op de anwb website werd op dat moment aangeboden voor €424,- pm tegen €578,- pm die wij maandelijkse betalen. bij een leaseperiode van 5 jaar, betekend dit dat wij €9240,- meer betalen over dezelfde looptijd en voor exact dezelfde auto!! dit terwijl de hyundai kona electric op dat moment nog voor dezelfde prijs verkocht werd door hyundai nederland.

door het grote verschil in leaseprijs van €154,- per maand (meer dan €9.000,- over de leaseperiode) , kan ik de aanbiedingsprijs van de anwb niet meer als een aanbieding zien, maar geeft het mij het gevoel dat ik veel te veel betaal. begrijpt de anwb (of moet ik leaseplan zeggen?) dan niet dat ze een overeenkomst aangaan met particulieren, die soms heel veel moeite moeten doen om een dergelijke uitgave in hun budget te kunnen passen?

bij navraag via de mail bij de anwb kreeg ik een reactie van leaseplan (?!), waarin ze als motivatie voor de aanbieding geven, dat de kosten zodanig veranderd zijn in 9 maanden, dat ze deze tijdelijke aanbieding konden doen. op mijn vraag of ze deze kostenverandering dan wat konden toelichten heb ik helaas nog steeds geen persoonlijk antwoord gehad.

wat vind u? is dit gewoon het risico dat je als consument nou eenmaal loopt wanneer je een product of dienst koopt dat later in de aanbieding komt? of moet een organisatie met het betrouwbare image zoals de anwb zich niet inlaten met dit soort stuntaanbiedingen, omdat ze daarmee de schijn wekken dat de marges op hun producten en diensten wel erg hoog zijn.