Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: TasjaFleur
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Mar 11, 2020 om 20:55Wordt de Rekening van je ouders geblokkeerd als je overlijden meld?Bij een nalatenschap heb je de mogelijkheid om een periode van 3 maanden voor beraad te houden. Daarna kun je kiezen voor benificair of zuiver aanvaarden of verwerpen.In deze periode mag je geen handelingen verrichten die er op duiden alsof je de nalatenschap zuiver hebt aanvaard.
Als je ouders geen eigen woning hebben maar bv wel een pgb budget of schulden hebben, dan zou ik voor benificair aanvaarden kiezen.
Ikzelf heb als enig erfgenaam een nalatenschap benificair aanvaard en de notaris alles laten regelen. Dat kost wel wat, ca/ € 3500,-- maar dan blijf je niet met schulden zitten (€ 30.000,-) en je wordt er niet van overspannen. En alles wordt sneller en goed geregeld want het is toch wel een heel gedoe en een specialistisch werk. -
Nov 25, 2019 om 12:01Spaargeld?Om in aanmerking te komen voor 5% korting op je zkv, kun je misschien beter lid worden van een vereniging, b.v. Thebe (kost € 16,--/jaar).
En als je lid bent krijg je ook nog korting op hulpmiddelen etc. en je hebt niets te maken met de hoogte van je spaartegoed en mag je zoveel sparen als je wilt. -
Nov 11, 2019 om 14:44Je financiële zaken laten regelen, maar door wie ?Als ouderen nog zelfstandig wonen maar hun medische en/of financiele zaken moeilijk zelf kunnen doen, en daarbij geen beroep op andere familieleden kunnen of willen doen, dan iemand aanstellen die ze vertrouwen. Deze persoon kan dan het beste een derde, al dan niet een bekende van hem, aanstellen die controle uitvoerd.
Een en ander kan bij de notaris worden vastgelegd in een testament en/of levenstestament.
Je kunt ook via de kantonrechter bewindvoering aanvragen, eventueel ook met eenderde als controle persoon. -
Dec 3, 2018 om 21:40Erfenis verwerpenNa het overlijden is het verstandig om direct contact op te nemen met de notaris. In eerste instantie hebt u tot 3 mnd na het overlijden recht op beraad. In deze periode kunt u bekijken of de nalatenschap positief of negatief uitvalt. De begrafenis mag u zelf regelen, beter is in overleg met de familie. De kosten hiervan komen ten laste van de nalatenschap. De huur opzeggen mag u doen, opslag van de inboedel mag u ook doen. U moet wel van alles foto's nemen.
Goederen mee nemen voor prive mag niet, dan heb je al snel te maken met zuivere aanvaarding.
De nalatenschap verwerpen is niet verstandig want dan gaat de nalatenschap over op jullie kinderen. Verwerpen die ook de nalatenschap dan gaat de nalatenschap over op hun kinderen. Zijn de kinderen minderjarig (of hebben de kinderen een verstandelijke beperking) dan wordt voor hun een executeur benoemd door de rechtbank. Accepteerd 1 ergenaam onder beficiaire voorwaarden, dan moeten de andere erfgenamen dat ook automatisch doen.
Mijn ervaring is dat na het overlijden post wordt ontvangen van incassobureau en postorderbedrijven, ten onrechte overigens.
Ook als je beneficiar aanvaard moet je volgens een procedure te werk gaan, anders heb je kans dat je alsnog zuiver aanvaard.
Ik heb zelf de ervaring, als enig erfgenaam, met beneficiaire aanvaarding en heb de notaris, na ontvangen offerte, de gehele erfenis laten afhandelen (kosten ca € 3000,--).Scheeld een hoop gestress en op het eind bleek er een schuld vanwege PGB te zijn van € 20.000,--. Achteraf gezien was opslag van de inboedel niet nodig vanwege de geringe waarde daarvan en zouden foto's voldoende zijn, maar de notaris adviseerde om de inboedel op te slaan. Ik ben blij dat ik de notaris alles heb laten afhandelen, dat gaf een hele berg gemoedsrust en geen stress.Zeker als er problemen zijn te verwachten is het laten afhandelen door een notaris het overwegen waard. Het scheeld heel veel als iemand een brief krijgt van een notaris of van Pietje. Als meerdere erfgenamen dat samen doen, dan zijn de notarieskosten mogelijk per persoon lager. -
Aug 10, 2018 om 14:54Geen reactie fietstassen-winkel.nl wat nuIn het vervolg met een creditcard betalen. Bij niet leveren heb je zo je geld terug van de creditkaart maatschappij.
-
Jun 15, 2018 om 14:37Webshop (andrs-living) levert niet en onbereikbaarIn het vervolg met een creditcard spullen kopen. Ikzelf vergeet dat ook nog wel eens maar de spullen zijn dan 180 dagen verzekerd. En in uw geval krijgt u de aankoopkosten retour bij niet levering.
-
Apr 18, 2018 om 20:289 jaar dubbel verzekerd bij AragMisschien is het mogelijk om de betalingen die via de bank zijn gedaan deze betalingen terug vorderen wegens onverschuldigde betalingen.
De verschuldigde betalingen zijn immers via de tussenpersoon gedaan. -
Jan 12, 2018 om 14:59Inwonen bij omaVoor zover ik kan bedenken hoeft oma geen extra belasting te betalen. Ze heeft een huurvrijstelling tot ca. € 5000,-- per jaar. Daarboven moet wel belasting betaald worden over de huur inkomsten. Als je beide een gezamelijke huishouding voert en elkaars fiscale partners bent, dan weet ik niet zo hoe deze situatie fiscaal wordt beoordeeld. Vraag dit aan de belasting via de belasting telefoon.
Verder is het, ondanks alles, toch beter om al je energie te stoppen om verder met school te gaan. Het helpt je om de huidige problemen iets naar de achtergrond te verdrijven en later zul je erg geen spijt van hebben dat je verder met school bent gegaan. -
Jan 8, 2018 om 21:59Mail over de bitcoinNooit op reageren en deleten, beter nog als ongewenste mail benoemen en afzender blokkeren
-
Oct 11, 2017 om 21:13Wehkamp lening oversluiten onmogelijk uitkering weet geen oplossingBeste Smokey,
blijkbaar handel je jou financien zelf af.
Ik vraag me af of je zelf ook aangifte doet voor de inkomstenbelasting. Zo nee, dan kun je dat het beste wel doen ( ook over de afgelopen 5 jaren middels een aanvraag om een ambtshalve herziening).
Als je zelf aangifte doet, dan heb je als Wajonger recht op meer belastingaftrek. Dan moet je wel in de aangifte aangeven dat je recht hebt op een Wajong uitkering. Je kunt dan een belastingteruggaaf krijgen die kan oplopen tot wel € 1200,-- per jaar.
Voor een kennisje van mij met een Wajong uitkering die ook zelfstandig woont, vul ik jaarlijks de aangifte in, vandaar.
Ga eens naar een belastingkantoor of naar het gemeenteloket, daar kunnen ze je best mee helpen.