DP
door DPCS Mar 10, 2020 om 16:35
Geldzaken & recht
Wordt de Rekening van je ouders geblokkeerd als je overlijden meld?

Hallo, ik vroeg me af wanneer ze precies de rekening van mijn overleden ouders blokkeren wel of niet?en zo ja per wanneer?hopelijk niet per direct?dat zou in mijn geval een drama zijn,ik ben de enigste erfgenaam zelf, en dat verklaring van erfrecht is krom want je kan pas de erfenis in een bepaalde vorm aanvaarden als je weet waar je aan toe bent,banken in het algemeen willen je dan niet zeggen wat er wel of niet van schulden zijn, je moet eerst de BKR contacteren en dan kan je pas zien hoe wat en waar en dan is dat nog in mijn ogen wartaal want er staat niet duidelijk op dan wat je wel of niet te wachten staat dan moet je elke firma weer apart gaan opbellen erover je wordt met kluitje het riet in gestuurd met alles,dat alles regelen zo zelf is zou ik bijna zeggen een nachtmerrie op zich.

Nu is en blijft de hoofdvraag als je dus een overlijden meld wanneer neemt de ING dan actie? zo ja wat waar en wanneer al?het is zon krom gedoe allemaal ik kots ervan inmiddels je leven is ermee verpest!
Om het na het geregel alles per internet te doen moest ik ook weer een rekening openenen om dan als het goed gaat de rekening te koppelen?maarja ook dat kost je weer geld elke maand want reken maar uit 12maanden maal 1,55 euro minimum plus de uren dat je kwijt bent met dit gedoe?waarom is er DigiD waarschijnlijk om het je niet makkelijker te maken maar moeilijken zo blijkt! En ja dit is een dikkevette KLACHT!

12678 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2020 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een klacht bent u hier aan het verkeerde adres.

Als uw ouders overleden zijn en u meldt dat aan hun bank, wordt de rekening meteen geblokkeerd.

Voor uw andere vragen kunt u zich beter tot de notaris wenden, want blijkbaar veronderstelt u dat uw ouders nogal wat schulden hebben.

ma
door malty - Mar 10, 2020 om 17:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de betaalrekening is geblokkeerd en er rekeningen voor de overledene betaald moeten worden kunt u die aanleveren bij de nabestaandendesk van de bank.
Als U de inloggegevens hebt het overlijden nog niet doorgeven.
Wanneer u de nalatenschap wilt verwerpen doet u helemaal niets, laat de bank en de schuldeisers het maar uitzoeken.

scherpslijper
door scherpslijper Mar 10, 2020 om 17:23
70 Antwoorden / Vragen

Ook als je de inloggegevens wel hebt, moet het overlijden doorgegeven worden. Voor alle handelingen mbt de rekening die worden verricht na dat overlijden is TS namelijk vanaf het overlijden officieel geen gemachtigde meer. Zolang er geen verklaring van erfrecht is moet hij/zij hiervan afblijven. Er zou op dat moment van het doen van beheershandelingen mbt die bankrekening zelfs sprake kunnen zijn van een strafbaar feit.

ma
door malty Mar 10, 2020 om 17:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@scherpslijper
De TS hoeft geen gemachtigde te zijn, met inloggegevens kun je internetbankieren.
Wanneer je zeker weet dat er voldoende op de rekening staat en de overledene geen schulden heeft, is er niks aan de hand.
Hoe moet na het overlijden de huur, gas, water enz. betaald worden, automatische incasso's zijn bij een geblokkeerde rekening niet meer mogelijk.

mo
door moja Mar 11, 2020 om 11:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

De desbetreffende betalingen worden wel gewoon gedaan.

ma
door malty Mar 11, 2020 om 11:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@moja De automatische incasso's worden bij een geblokkeerde rekening stopgezet, geblokkeerd is geblokkeerd.

Bedrijven kunnen geen geld meer van de geblokkeerde rekening halen. Wanneer er rekeningen betaald moeten worden zult u die voor betaling bij de nabestaandendesk van de bank aan moeten bieden. Zij beslissen of de aangeboden rekening betaald gaat worden.

br
door bravehenk Mar 11, 2020 om 11:40
206 Antwoorden / 0 Vragen

Malty als je geen echte kennis van zaken hebt reageer dan niet met foute beweringen. Bij de meeste banken lopen de automatische incasso's door zolang er voldoende saldo is, Lees de links van SHOPPIE eerst maar eens door.Ik heb jaren bij een bank gewerkt . Alle lopende betalingen gingen gewoon door zoals huur ,energielosten etc.

ma
door malty Mar 11, 2020 om 11:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@bravehenk  Ik weet uit ervaring dat de automatische incasso's bij een geblokkeerde rekening (abnamro) stopgezet worden.
Wanneer bij de bank bekend is dat de rekeninghouder overleden is en zij gaan de automatische incasso's gewoon betalen zijn ze wel de nalatenschap van de overledene aan het uitgeven.

Iv
door Ivo W Mar 13, 2020 om 20:19
729 Antwoorden / Vragen

@Malty: bij een volledig geblokkeerde rekening worden automatische incasso's inderdaad stopgezet.

Bij een melding van overlijden van de rekeninghouder wordt de rekening echter niet volledig geblokkeerd. Slechts de bankpas(sen) en de mogelijkheden tot thuisbankieren worden geblokkeerd, ter bescherming van de erfgenamen en eventuele schuldeisers. De rekening zelf blijft echter actief. Er kan geld naartoe overgemaakt worden, automatische incasso's lopen door en via de nabestaandendesk van de bank kunnen ook 'gebruikelijke betalingen' via overschrijving gedaan worden.

Stel dat de overledene de huur niet via automatische incasso betaalde, maar middels overschrijving. Dan kan voor voor de eerste maand na overlijden ook de huur betaald worden via de nabestaandendesk van de bank.

Het is allemaal even wat meer gedoe, maar het is echt wel zo geregeld dat zolang er voldoende saldo op de rekening staat er geen betalingsachterstanden of schulden ontstaan.

ma
door malty Mar 14, 2020 om 12:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@ivo w.    Ik heb andere ervaring, de ene bank zal er soepeler mee omgaan dan andere.

lottesanne
door lottesanne Mar 15, 2020 om 16:32
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Malty, het advies om niets te doen als je de erfenis wilt verwerpen is absoluut niet juist. Wanneer je niets doet, erf je automatisch, tenzij je de erfenis officieel via de rechtbank verwerpt of benificiair aanvaard. Dus in het geval van TS zou ik zeggen: aanvaard de erfenis benificiair. En de verklaring van erfrecht is nodig om aan te tonen dat TS de enige erfgenaam is. De bank vraagt hierin zekerheid.

va
door vanlotjegetikt - Mar 10, 2020 om 17:18
809 Antwoorden / Vragen

"het is zo' n krom gedoe allemaal ik kots ervan inmiddels je leven is ermee verpest"

Soms vraag ik mij wel eens af in wat voor een wereld we leven.
Mijn ervaringn met de Nabestaanden Desk zijn alleen maar fijn. Denken mee en in oplossingen.
Dank u

ps, het is maar goed dat er DiGiD is.

mo
door moja Mar 11, 2020 om 11:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies dezelfde ervaring. Ik werd ook keurig netjes behandel en uitleg en ook nog brieven thuis gestuurd hoe en wat. DIT WAS OOK BIJ DE ING.

ma
door marleenvanh Mar 11, 2020 om 11:26
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dan ook het donkerbruine vermoeden dat de relatie van deze persoon met haar ouders niet geweldig was.... en om het netjes te zeggen. wanneer ik haar tekst lees (dat is pas KROM taalgebruik) dat haar IQ toch flink onder het landelijk gemiddelde ligt. Wij hadden geen enkel probleem met ABN en SNS destijds. Zelfs oude Traveller's cheques werden nog verzilverd voor een net percentage. Wij hadden natuurlijk wel de nodige papieren en mijn vader had, behalve een kleine hypotheek GEEN schulden!

va
door vanlotjegetikt Mar 11, 2020 om 16:14
809 Antwoorden / Vragen

Mijn ervaringen met de ING zijn ook alleen maar positief.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2020 om 17:23
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Bij overlijden van uw ouders dient wettelijk per direct de rekening geblokkeerd te worden. Als een bankinstelling dat niet doet kan aan die bank  zelfs nalatigheid kunnen worden verweten door mogelijke erfgenamen die zich benadeeld kunnen voelen als andere erfgenamen nog wel bij de rekening kunnen.
Er kan dan zelfs sprake zijn van gerechtelijke procedures (waarvan ik bij twee betrokken ben geweest als adviseur)

@SHOPPIE gaf u al verwijzingen naar info wat u dan het beste kunt doen resp. doen regelen.

Als u deze handelwijze ziet als klachtwaardig geef ik u toch het advies dan om 'goed op uw hart te letten'.

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2020 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welnee, allemaal paniek voor niets.

tenormin
door tenormin Mar 10, 2020 om 20:18
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@heremiet, je gooit de TS volledig in de stress, nergens voor nodig. En a.j.b. niet weer met allerlei wetsartikelen komen, heel please . ;-(

tenormin
door tenormin - Mar 10, 2020 om 17:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, heb ik vroeger (in 1999) kennelijk tegen de wet in gehandeld. Als gemachtigde tot alle bankzaken, heb ik het overlijden pas doorgegeven toen alles met de notaris was geregeld. Kon daar die notaris, de crematie etc. van zijn rekening betalen. Toen pas, daarna, nooit geen "foei" vingertje gehad van de ING.

rj
door rjw Mar 10, 2020 om 19:07
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar je kunt je ook wel voorstellen dat als er meerdere nabestaanden zijn in een minder harmonieuse familie het een hoop gedoe met de erfenis kan geven.

tenormin
door tenormin Mar 10, 2020 om 19:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@rjw, zal het u nog sterker vertellen: toen vader overleed (moeder eerst) kwamen zus en ik voor de grootste verrassing van ons leven te staan: vader bleek uit eerder huwelijk 2 zonen te hebben. Hadden wij totaal geen weet van. Uiteraard erfden de twee zonen mee van vader en ook uiteraard: niet van moeders deel. Alles is in een geweldige harmonie gegaan. Wat is er nu mooier om ineens twee broers erbij te hebben?

va
door vanlotjegetikt Mar 10, 2020 om 19:42
809 Antwoorden / Vragen

Doen er meer hoor op deze manier en echt geen foei vinger maar een welgemeend gecondeleerd met het verlies en daarna alles netjes geregeld en rekening uiteindelijk  opgeheven nadat deze naar een erven van was omgezet en met handtekening.

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2020 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Mooi, dat dat zo positief opgepakt werd. En inderdaad dat gehol naar de bank is nergens voor nodig.

En gedoe met de erven hoeft het ook niet te geven. Het saldo op sterfdatum is bekend en alle betalingen die nadien gedaan zijn liggen ook vast.

En uiteindelijk moet je bij het opheffen van de rekening wel de sterfdatum bekend maken, maar ook ik heb daar nog nooit een opmerking van de bank over gehoord.

tenormin
door tenormin Mar 10, 2020 om 19:56
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Fijn dat je eens positief op mij reageert @tijger1, maar de TS is nu, zie zijn laatste antwoord, wel in de stress. Nergens voor nodig, want alles is, wat je al schrijft: bekend op sterfdatum. Maar ik had toentertijd ook gewoon dat geld van vader nodig (had het zelf niet) om alles te kunnen betalen. En een grappige anekdote wil ik niet achterwege laten: hij had ook in zijn laatste wil gesteld: de crematie moet ook handje contantje worden betaald. Daar liep ik, met 15.000.00 gulden naar de Verzekering. Die het op dat moment ook niet wisten, maar ja: laatste wens, toch? We moeten er nu in de familie zo om lachen.

DP
door DPCS - Mar 10, 2020 om 19:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

tja maar het is geen 1999 meer het is nu 2020 en in deze tijd ontkom je nergens meer aan dankzij de computers ,niet dat ik die wil afkraken maar het is gewoon zo, en trouwens die links die had ik al gezien ik kom daar niet veel verder mee op korte termijn!
Maar ik denk het antwoord inmiddels wel te weten, en dat is overlijden gemeld dan wordt gelijk geblokkeerd dus daarna moet je procedures volgen enz.

tenormin
door tenormin Mar 10, 2020 om 19:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, @dpcs, doe maar net alsof het 1999 is; men heeft hier allerlei antwoorden gegeven waarvan je denkt dat dit correct is. Maar als je al de rekening van je ouders blokkeert, heb je dus niets om alles te kunnen. Ook al is het meer dan 20 jaar geleden, staat ook in mijn "laatste wil", regelen jullie alles maar eerst met betalingen etc. en dan geef je de bank maar door dat ik ben gaan hemelen. Als er door de erven niets betaald kan worden zijn banken ook blij dat alle betalingen normaal door kunnen blijven gaan tot alles achter de rug is. Zeker als er geen schulden zijn. Het zal door iedereen een slecht advies worden gevonden, ze pas op de hoogte stellen, nogmaals, als alles achter de rug is. Maar goed, je eigen beslissing.

jo
door johans - Mar 10, 2020 om 20:58
8 Antwoorden / 1 Vragen

Als je bang bent dat je schulden erft, dan kun je de erfenis beneficiair aanvaarden.

https://www.notaris.nl/bij-overlijden/erfenis-aanvaarden-of-niet/erfenis-beneficiair-aanvaarden

sw
door swat1500 - Mar 11, 2020 om 01:21
3791 Antwoorden / 0 Vragen

De regel is dat u het overlijden direct moet melden bij de bank. Als u direct een verklaring van erfrecht kunt overleggen dan kunt u snel als gemachtigde namens de erven toegang tot de bankrekeningen krijgen.
U moet dan alleen lopende rekeningen en ander verplichtingen van uw ouders betalen en geen cent naar uw eigen rekening overmaken want dat zou gezien kunnen worden als het accepteren van de erfenis met alle bijhorende schulden.
Ik lees nergens dat uw verhouding met uw ouders slecht was dus u moet enig zicht hebben gehad op het financieel reilen en zeilen van uw ouders. Als u ook geen stapels dwangbevelen van deurwaarders hebt aangetroffen en uw ouders een normaal banksaldo hebben dan is de kans op aanzienlijke schulden zeer klein tot nihil.
Anders inderdaad benificiair aanvaarden maar dan zult u toch een notaris moeten inschakelen (en vanuit de erfenis moeten betalen).
Via de "goedkoopste notaris" site hoeft het regelen van een verklaring van erfrecht niet al teveel te kosten.

Ta
door TasjaFleur Mar 11, 2020 om 21:01
13 Antwoorden / 1 Vragen

De vraagsteller is enig erfgenaam en als die gelijk rekeningen gaat betalen dan is de nalatenschap zuiver aanvaard, dus geen rekeningen betalen

ge
door gewicht Mar 12, 2020 om 18:25
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ts denkt enig erfgenaam te zijn. Maar is dat ook zo ?  Beter is het advies van Tijger op te volgen en contact met een notaris op te nemen die heeft daar dagelijks mee te maken. Het kan ts veel stress besparen en hoeft echt geen kapitalen te kosten.

mo
door moja - Mar 11, 2020 om 11:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je enig erfgenaam bent zal je toch wel weten of er schulden zijn, zoals een hypotheek en dergelijke. Ik was ook enig kind en erfgenaam en mijn moeder is afgelopen juli overleden en zij had een eigen huis, dus ik wist dat er een schuld was. Maar deze heb ik aanvaard omdat de hypotheek zodanig laag was, dat er een hele dikke overwaarde was. Ik deed ook heel veel gezamenlijk met haar, zodat ik op de hoogte was. De week na overlijden naar de notaris gegaan en een "Verklaring van Erfrecht" opgevraagd en naar de bank gestuurd naar de afdeling "Nabestaandendesk" en binnen een maand was alles geregeld. Alleen als ze de kopie van deze verklaring hebben worden de saldo's voor ongeveer 1 week gestopt. De rekeningen die betaald moeten worden in die periode worden gewoon door de bank betaald.

ma
door marleenvanh - Mar 11, 2020 om 11:12
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, zodra men het meldt worden de rekeningen geblokkeerd, dat is wel de normale gang van zaken. Toen mijn vader overleed moesten wij bij zijn banken (geen van beiden ING overigens) ook eerst aantonen erfgenaam cq. executeur testamentair te zijn. Was in ons geval geen probleem want wij (mijn broer en ik waren enige erfgenamen) hadden een goede omgang met mijn vader en wisten dus (...) ongeveer wat hij had. Ook omdat mijn man (zijn schoonzoon) al jaren zijn belasting aangiften deed. Totdat u kunt bewijzen dat u de erfgenaam bent kunt u niet aan het geld komen/rekeningen inzien. Het is overigens wel zo dat dringende zaken, zoals afwikkeling van de kosten van begrafenis of crematie nog gewoon betaald kunnen worden uit de banktegoeden van uw ouders. Is er onvoldoende geld daarvoor (en is er ook geen huis of andere zaken die te gelde gemaakt kunnen worden) dan zal men bij de naaste familie komen...  Hebben uw ouders internetbankieren bij hun bank en hebt u daar toegang kunt u daar snel kijken voor u het overijden meldt.... In geval ouder(s) nog niet overleden is/zijn is het dan ook aan te raden om kind/kinderen mederekeninghouder(s) te laten worden. Zo houden zij na overlijden van de ouder(s) toegang tot de rekeningen. Hierin zit wel het 'gevaar' dat het/(een van de) kind(eren) dan de rekening(en) zou kunnen plunderen...........

koekeloer
door koekeloer - Mar 11, 2020 om 11:45
562 Antwoorden / 18 Vragen

Uiteraard worden de rekeningen direct geblokkeerd , juist om te voorkomen dat personen als U er geld van gaan opnemen terwijl ze daar helemaal geen recht op hebben (pas als vaststaat dat U de erfgenaam bent en de erfenis aanvaardt).

mo
door mof - Mar 11, 2020 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw vraag komt een beetje warrig over. Wat zegt ING zelf? De rekening blokkeren is op zich niet zo slecht, hoewel, lopende contracten die uw moeder herft moet u wel opzeggen wegens haar overlijden. Alsu dat niet doet blijven wel rekeningen binnenkomen.
u zegt dat u de enigste erfgenaam bent en datu daarom de erfenis niet kan accepteren zolang u niet weet of u schulden erft.
dat is onjuist.
u kunt beneficiar erven, dwz, u wordt erfgenaam en erft alleen als de netto erfenis een positief saldo heeft. Zo erft u geen schulden.
De notaris zou u dat hebben kunnen vertellen.

u kunt dan uw handelungen verrichten om zaken te regeln.

audb
door audb - Mar 11, 2020 om 13:42
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ja de rekening wordt geblokkeerd en dat is alleen om misbruik te voorkomen (lees door de verkeerde persoon leeg gehaald).

Wat nu moet gebeuren is bij de kantonrechter de erfenis beneficiair aanvaarden dat betekend dat als er nog geld over is na het betalen van de schulden je het krijgt en mocht er niets over zijn je ook niet verandwoordelijk bent voor de schulden.

LET OP.

Haal niets uit de woning van waarde dan wordt het gezien als aanvaren van de erfenis plus de schulden! wacht gewoon tot alles is afgehandeld.

Mocht er namelijk nog schulden zijn dan proberen ze goederen die nog waarde hebben te verkopen en als er een koop woning is zullen ze die ook evt zien te verkopen of je mag zelf deze kopen.

ka
door kassave - Mar 11, 2020 om 14:12
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt alsof de hele situatie u enigszins boven het hoofd groeit. Wellicht een idee om eens langs te gaan bij de Sociaal Raadslieden of het Maatschappelijk werk?

loes63
door loes63 - Mar 11, 2020 om 18:30
14 Antwoorden / 4 Vragen

Ik was ook bang gemaakt allerlei problemen tegen te komen. Zowel bij wel, als niet snel opzeggen.
Ik was gemachtigd, had hierdoor via internetbankieren altijd al inzage en heb na een week wat geld, waarvan ik dacht dat ik dat nodig zou hebben om alles te regelen, naar mijn eigen rekening overgemaakt en ging toen naar de bank om op te zeggen.

De rekening werd omgezet naar een rekening 'erven van'.
De eerste driekwart jaar mocht ik deze gratis aanhouden, daarna gewoon betalen als elke extra rekening.
Omdat ik de vaste lasten kon terugkijken, wist ik precies wat nog te verwachten en op te zeggen.
Na een jaar kon de rekening opgezegd worden, wetend dat er niets meer kon komen.
Voor anderen dus advies: zorg dat je een machtiging hebt. Dat scheelt een hoop onrust.
Dit was bij ING. 2018.

va
door vanlotjegetikt Mar 13, 2020 om 13:19
809 Antwoorden / Vragen

Anno 2020 ook geen enkel probleem met de ING zeker bij  een gemachtigde rekening.

Ta
door TasjaFleur - Mar 11, 2020 om 20:55
13 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een nalatenschap heb je de mogelijkheid om een periode van 3 maanden voor beraad te houden. Daarna kun je kiezen voor benificair of zuiver aanvaarden of verwerpen.In deze periode mag je geen handelingen verrichten die er op duiden alsof je de nalatenschap zuiver hebt aanvaard.
Als je ouders geen eigen woning hebben maar bv wel een pgb budget of schulden hebben, dan zou ik voor benificair aanvaarden kiezen.
Ikzelf heb als enig erfgenaam een nalatenschap benificair aanvaard en de notaris alles laten regelen. Dat kost wel wat, ca/ € 3500,-- maar dan blijf je niet met schulden zitten (€ 30.000,-) en je wordt er niet van overspannen. En alles wordt sneller en goed geregeld want het is toch wel een heel gedoe en een specialistisch werk.

ho
door honza23 - Mar 13, 2020 om 11:18
261 Antwoorden / 3 Vragen

Niet melden.
Hebben wij na overlijden moeder ook niet gedaan.
We hebben alle rekeningen betaald, alles teruggevraagd waar we nog recht op hadden, belastingen betaald; al het geld overgemaakt dat er nog resteerde en daarna bij saldo 0 de ING gevraagd de rekening oip te heffen.

jewee
door jewee - Mar 13, 2020 om 12:39
61 Antwoorden / Vragen

De rekening wordt idd.gebokkeerd, via de notaris de erfenis beneficiair aanvaarden en notaris om advies vragen. Als je betalingen doet cd rekening van je ouders, zonder de bank geïnformeerd te hebben van het overlijden, aanvaardt je de erfenis ZUIVER, kortom dan draai je op voor eventuele schulden.
Dus eerst notaris en bank regelen.Kosten vd notaris vielen mee, nog.750 euro.
Overigens vind ik dat de Nabestaanden desk van ING heel goed meedenkt en werkt.
Succes met de afwikkeling.