an
door anonymous_1 Jan 12, 2018 om 05:17
Geldzaken & recht

Inwonen bij oma

Wat moet ik doen als ik bij mijn oma wil wonen? Ik ben 20 jaar oud en wil stoppen met school en wil samenwonen met oma. Moet oma dan belasting betalen of hoe zit dat?

de reden waarom ik bij m'n oma wil wonen is omdat ik me thuis nietmeer goed voel. Mijn papa is ondertussen 3 jaar geleden overleden, ik woon samen met mijn mama, zusje en broertje. Sinds de dood van mijn vader wil ik eigenlijk niet meer thuis zijn, ik voel me daar niet echt 'thuis'. Tis niet van dat er thuis iets gebeurd ofs. Ook wil ik stoppen met mijn studies want ik kan me niet concentreren op school en zie mezelf 3 jaar lang niet studeren.

20908 17 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 12, 2018 om 07:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dit (hoe u zich voelt e.d.) al eens voorgelegd aan de huisarts?
Het lijkt me nogal rigoureus allemaal. Wat wilt u dan gaan doen als u niet meer naar school gaat? Op wat voor school zit u en hoe ver bent u?
Is het ook niet handiger om eerst een plan te maken, beginnend met een bezoekje aan de huisarts?

panter22
door panter22 - Jan 12, 2018 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Stoppen met school en wonen bij oma lijkt heel mooi, maar lost niets op.
De hele dag niets doen en bij oma koffie en thee drinken dat verveelt snel.
Je hebt geen geld om leuke dingen te doen, geen geld voor je telefoon en je wilt toch niet afhankelijk zijn van oma?
Hou je op met school, dan moet je gaan werken. Vakken vullen bij Ah of een andere supermarkt, want je hebt geen school afgemaakt, dus geen kans op een mooie baan.
Wat zeggen je moeder en oma er van? Ze zullen het vast niet met je plannen eens zijn
Je kunt ook een afspraak maken met het maatschappelijk werk of een sociaal wijkteam. Je kunt dan gesprekken voeren met een maatschappelijk werker en bekijken wat in jouw situatie het beste is om te doen.

getty
door getty - Jan 12, 2018 om 09:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe ga je je geld verdienen? Je mag niet van oma verwachten dat ze je gratis last wonen want door  jouw inwoning heeft ze extra kosten natuurlijk.

wi
door willems123 Jan 12, 2018 om 13:16
117 Antwoorden / 16 Vragen

Misschien TO heeft heel rijk oma (van de vaderskant), opa is overleden, papa ook overleden.....

getty
door getty Jan 12, 2018 om 13:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als dat zo was, had hij zich vast niet druk gemaakt om de financiele gevolgen voor het samenwonen met oma.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 12, 2018 om 11:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waar woont oma? Als zij in een zorg/verpleeghuis woont mag u niet eens bij haar gaan wonen.
En jouw komst zal voor oma financieel niet echt goed uitpakken.
20 jaar, geen opleiding, geen baan, geen geld. Arme oma!

hansje klein
door hansje klein - Jan 12, 2018 om 12:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hangt van dingen af zoals ...

- of uw oma huiseigenaar of huurster is en of een vaste onderhuurster wordt toegestaan
- of u zich bij de Gemeente wilt laten inschrijven/uitschrijven
- of u inkomsten heeft om van te kunnen leven zonder oma te belasten

...

Mijn idee: plan alles als 'voorlopig' om flexibel te kunnen blijven of om alles terug te kunnen draaien. Ga nog eens met moeder en oma aan de keukentafel in gesprek ... (?) ... hoe de drang naar uw zelfstandigheid optimaal en vooral harmonisch georganiseerd zou kunnen worden.

Weglopen voor de realiteit? of is het een leer-, ontwikkelingsproces, doe het vooral liever onder begeleiding van bij voorbeeld uw vertrouwenspersoon op school, een derde familielid en/of een huisarts.

ro
door ron503 - Jan 12, 2018 om 13:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij oma gaan wonen kan altijd maar dan eerst als logeer periode want na het overlijden van je papa verandert er natuurlijk heel erg veel en is het voor iedereen moeilijk om de draad weer op te pakken. Ga ook eens praten met een vertouwenspersoon op school want 3 jaar niet studeren haal je nooit meer in.

Ta
door TasjaFleur - Jan 12, 2018 om 14:59
13 Antwoorden / 1 Vragen

Voor zover ik kan bedenken hoeft oma geen extra belasting te betalen. Ze heeft een huurvrijstelling tot ca. € 5000,-- per jaar. Daarboven moet wel belasting betaald worden over de huur inkomsten. Als je beide een gezamelijke huishouding voert en elkaars fiscale partners bent, dan weet ik niet zo hoe deze situatie fiscaal wordt beoordeeld. Vraag dit aan de belasting via de belasting telefoon.
Verder is het, ondanks alles, toch beter om al je energie te stoppen om verder met school te gaan. Het helpt je om de huidige problemen iets naar de achtergrond te verdrijven en later zul je erg geen spijt van hebben dat je verder met school bent gegaan.

fi
door fisbel - Jan 12, 2018 om 15:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Tasiafleur:
U gaat ervan uit dat oma een koopwoning heeft. Dan geldt inderdaad de kamerverhuurvrijstelling van een kleine € 5000 M.a.w.: als er minder huur per jaar wordt betaald hoeft er geen belasting te worden betaald over de huuropbrengsten.

Oma kan echter ook in een huurwoning wonen. Niets aan de hand, tenzij oma huurtoeslag heeft. Het inkomen van TS telt mee voor de berekening van de huurtoeslag. Nou zal dat geen probleem zijn als er weinig of geen inkomen bij TS is, maar als er meer inkomen is kan de huurtoeslag geheel of gedeeltelijk verloren gaan. Wel gaat de drempel maximuminkomen omhoog van € 22.375 (alleenstaande AOW-er) naar € 30.400 (oma en medebewoner)

N.B: de gemeentelijke belastingen gaan iets omhoog als TS gaat inwonen. Van een 1-persoonshuishouden wordt het een meerpersoonshuishouden.

ma
door manwijf Jan 13, 2018 om 10:21
574 Antwoorden / 1 Vragen

TS heeft geen inkomen!

jo
door johnns - Jan 12, 2018 om 16:15
1 Antwoorden / Vragen

als je oma alleenstaand is ontvangt ze 70% aow en dat word verlaagd naar 50% als er een persoon met haar samen gaat wonen

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2018 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kleinkind heeft geen inkomen, dus oma wordt niet gekort.

jo
door johnns Jan 13, 2018 om 16:25
1 Antwoorden / Vragen

inkomen is niet van belang een persoon erbij maakt een meerpersoons huishouden lees maar na op de site van het svb

woont u met iemand samen dan is de netto AOW van één persoon gelijk aan 50% van het netto minimumloon

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2018 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan zelf nog maar eens de site van de SVB bestuderen. Kleinzoon Uw kleinzoon Joost (21 jaar) is student en woont bij u in huis. Hij betaalt maar af en toe mee aan de boodschappen en doet af en toe een klusje. U krijgt het ongehuwdenpensioen. Joost draagt bijna niets bij aan het huishouden. Daarom heeft u geen gezamenlijke huishouding met hem. Bron svb.

lottesanne
door lottesanne Jan 16, 2018 om 13:32
438 Antwoorden / 47 Vragen

Nee Tijger1, het is net als in de bijstand. Op het moment dat TS 21 wordt, neemt de SVB aan dat hij een inkomen heeft, tenzij hij studerend is. Hij studeert niet, dus moet hij een inkomen hebben. Dus is hij kostendeler/samenwonend.

holiday
door holiday - Jan 13, 2018 om 00:59
102 Antwoorden / 12 Vragen

Echt weer een kind van deze tijd, te lui om te werken, lekker niets doen, maar wel alles willen kopen en natuurlijk veel uitgaan en elke dag tot 3 uur s´middags in bed blijven liggen.

Denk je nou echt dat je oma daar op zit te wachten, jouw oma heeft haar tijd gehad en haar bijdrage geleverd in het gezin, zij wil nu ook rust hebben al zegt ze, kom maar bij mij wonen.

Doordat jij bij je oma zou gaan wonen, raakt oma ongeveer de helft van haar inkomen kwijt, zij raakt allerlei toeslagen kwijt omdat zij samen gaat wonen. Ook zal zij meer kosten krijgen omdat jij bij haar gaat wonen, eten, gas en licht.

Jij kan een uitkering aanvragen, maar zal dat geld behouden, want hoe kom je anders aan geld om uit te gaan en kleding te kopen.

Toen ik 18 was werkte ik al 4 jaar en kon ik een woning huren met mijn vriendin die ook werkte.
Denk je nou echt dat je alles vanzelf krijgt.

Je moeder en je oma zijn de vrouwen die het het beste met je voor hebben, denk daar maar eens over na.
Zoek anders proffessioneel hulp om het huis uit te komen, maar met jouw instelling, lekker niets doen daar red je het echt niet mee.

Eigenlijk wou ik dit allemaal niet schrijven, maar meisje wordt wakker het leven zul je zelf moeten maken en luister naar mensen die het beste met je voor hebben en die je niet in handen van loversboy´s of dergelijke willen zien vallen.

aurora1
door aurora1 Jan 13, 2018 om 01:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Loverboy? U bedoelt natuurlijk pooier, soutaneur, want daar gaat het om. Als hoertje/prostituee werken voor een pooier.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2018 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holiday
Kleinkind krijgt geen uitkering en oma wordt niet gekort. Niet op haar AOW, noch op haar toeslagen.

En als iemand van 20 de hoer wil spelen, moet zij dat zelf weten.

Cookies
door Cookies Jan 13, 2018 om 15:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Echt weer een kind van deze tijd, te lui om te werken, lekker niets doen, maar wel alles willen kopen en natuurlijk veel uitgaan en elke dag tot 3 uur s´middags in bed blijven liggen....... Echt weer een oudere van deze tijd: vol vooroordelen en aannames! En waar lees jij dat TS een meisje is? En ken jij de oma van TS? Er zijn oma's die het leuk vinden hoor als er een kleinkind bij ze komt wonen.

lottesanne
door lottesanne Jan 16, 2018 om 13:34
438 Antwoorden / 47 Vragen

Denk maar niet dat hij gemakkelijk een uitkering krijgt. En als dat wel zo is, zal hij gedwongen worden om weer naar school te gaan, waardoor de uitkering vervalt.

Ge
door Genee - Jan 13, 2018 om 11:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat wel direct gevolgen heeft, als oma nu alleen woont, is de waterschapsbelasting die gaat dan van een éénpersoonshuishouden naar 3 persoonshuishouden.

Kijk ook op
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/wijzigingen_doorgeven/welke_wijzigingen_moet_ik_doorgeven/gezin_en_huishouden/er_komt_iemand_bij_mij_wonen/

hansje klein
door hansje klein - Jan 13, 2018 om 11:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Aan een soortgelijke vraag ...

kunt u zich ook HIER oriënteren, dat er wèl een verschil met gevolgen zal zijn tussen 'logeren', een woon- en-of postadres, een (vermoedelijke) gezamelijke huishouding en de consequenties van vaste inwoning, vooral in een huursituatie.

Mijn idee: Wanneer het urgent is, ga dan bij oma 'logeren' om te verkennen en breek het verleden nog niet af.

fi
door fisbel - Jan 13, 2018 om 12:24
851 Antwoorden / 3 Vragen

Hierboven schreef Johnns:
Als je oma alleenstaand is ontvangt ze 70% aow en dat wordt verlaagd naar 50% als er een persoon met haar samen gaat wonen

Een nogal belangwekkend antwoord, geheel van toepassing in deze situatie. Gewoon inschrijven bij oma en verder geen actie ondernemen betekent inderdaad dat er ruim € 300 netto minder AOW per maand voor oma is.
Volgens de regels van de SVB wordt er niet samengewoond als een alleenstaande AOW-er in één huis woont met een kind, stief- of pleegkind, of een kleinkind dat jonger is dan 18 jaar. Ook geldt het niet als samenwonen wanneer u een kamer verhuurt. Het moet dan wel om echte verhuur gaan, compleet met afspraken die op papier staan, een reële huurprijs van zo'n € 300 of meer, echte betalingen en twee gescheiden huishoudingen. Kortom, het moet geen verschil maken of de kamer aan het kleinkind of aan een vreemde verhuurd wordt.

Welke gegevens in het huurcontract moeten worden opgenomen leest u hier

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2018 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dit staat ook op de site van de SVB.

  • Kleinzoon

    Uw kleinzoon Joost (21 jaar) is student en woont bij u in huis. Hij betaalt maar af en toe mee aan de boodschappen en doet af en toe een klusje.

    U krijgt het ongehuwdenpensioen. Joost draagt bijna niets bij aan het huishouden. Daarom heeft u geen gezamenlijke huishouding met hem.

Gerda Geleijnse
door Gerda Geleijnse - Jan 13, 2018 om 14:36
3 Antwoorden / 2 Vragen

Wat zal je je moeder verdriet doen om zonder goede reden de deur achter je dicht te trekken. Dat terwijl ze al een groot verlies heeft geleden. Stoppen met je studie is zeer onverstandig en zul je waarschijnlijk als je geluk heb een baan krijgen waar je het beleg op je brood niet mee verdien. Ook de financiële gevolgen die het voor Oma heeft zou ik toch even met Oma en je moeder over praten. Wees verstandig en geef niet alles zomaar op. Wees strijdvaardig en vecht voor een goede plek in de maatschappij ondanks dat dit soms erg moeilijk is. Praat eens met iemand die gespecialiseerd is in hoe je je voel en niet kan concentreren op je studie voordat je nog meer in de problemen kom. Oma heeft waarschijnlijk de beste bedoelingen maar bied je niet de oplossing je leven op het goede spoor te krijgen. Mensen moeten weleens dingen doen die ze niet leuk vinden zoals studeren of proberen met mensen op te schieten. Het hele leven bestaat juist uit dingen doen voor je bestwil ook al zijn ze niet allemaal even leuk om te doen.

Yv
door Yvonne0904 - Jan 13, 2018 om 17:03
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,
Wat een triest verhaal. Ik denk dat jij iemand nodig hebt die jij vertrouwt, die met je wil praten en vooral naar je wil luisteren. Wanneer jij je niet kan concentreren, zit er iets dwars. Wanneer je dat duidelijk hebt, kan je verder. Ik weet niet waar je woont, maar in veel gemeenten zijn sociale wijkteams die je kunnen helpen, of je gaat naar een intern begeleider op je school. Die kan je ook verder helpen. Heel veel succes en sterkte!

pe
door pebk - Jan 13, 2018 om 18:00
581 Antwoorden / 0 Vragen

Bij inschrijven kan de gemeentelijke belasting wel eens hoger worden voor oma. Het gaat dan om een meerpersoonshuishouden.
Een zoals al dit anderen gesuggereerd;
1) blijf thuis ingeschreven staan
2) neem een tijdelijk baantje en ga na de zomer weer naar school
3) zoek hulp om je leven weer op orde te krijgen

Het zou zo zonde zijn als je op jouw leeftijd al opgeeft. Het gaat nu even minder goed, maar stoppen met school helpt echt niet. Met een opleiding is de kans op een eigen 'thuis' straks vast wel mogelijk.

Succes er mee.