mi
door mistermister Jun 16, 2006 om 15:00
Vrije tijd & tuin

Betalen voor iets wat ik heb

De Stichting Mitros in Utrecht heeft een huurverhoging op mijn flat gedaan. Dat kan ik wel begrijpen. Maar de 5 Euro voor de groenvoorziening, die ik op 3 hoog met een balkon niet heb, moet ik die betalen? Op de begane grond is een klein tuintje van een bewoner die dat zelf onderhoud. Maar die moet dat ook extra betalen. Mitros doet niets aan dat tuintje. Er staat een laag hek rondom die tuin.

Ik ga dat niet betalen. Sta ik in mijn recht als ik het niet betaal?

545 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik vrees dat je dit zult moeten betalen, als het valt onder de servicekosten van de flat,

meestal vallen trapportaal, lift en perk behorende bij flat daaronder.

Ik vond dit bij een woningbouwsite;

---Tuinonderhoud

Het tuinonderhoud is opgesplitst in twee onderdelen:

  • Onderhoudswerkzaamheden
  • Aanleg en herstructurering

Alleen de kosten van de onderhoudswerkzaamheden zijn voor rekening van de huurder. De voorschotbedragen worden bepaald aan de hand van onderhoudscontracten met hoveniersbedrijven. Er wordt 15% marge aangehouden in verband met onvoorziene werkzaamheden. Aan het eind van het jaar worden de werkelijk gemaakte kosten per complex verdeeld over de kamers. -------

Ik zou nog even nagaan of je iets vermeldt kunt vinden bij je verhuurder waar de service kosten allemaal voor gebruikt worden en of dit er dus onder valt, zo ja dan zul je dus voor de kosten opdraaien.

Succes

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn (ongefundeerde) antwoord: als de stichting geen enkel onderhoud pleegt aan de groenvoorziening, maar er wel geld voor in rekening brengt, dan zou ik zeker (collectief) bezwaar aantekenen. Laat ze maar eens aantonen welke inspanning er tegenover staat.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is er niet meer grond rondom de flat die wel wordt onderhouden dan alleen de tuintjes van de benedenburen??

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk zullen ze dan een struik planten en snoeien en dan mag je dat betalen...........  ;-)

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Mister,

ik kan mij er iets bij voorstellen, indien er een tuin rond de flat ligt, maar zoals u het beschrijft lijkt mij dit een leuke extra inkomst voor de verhuurder zonder dat hiet ook maar iets tegenover staat.

En dat hoeft u natuurlijk niet te pikken....

Heeft u het volgende (ook) al gelezen: Onderhoudskosten Groen en Grijs

Indien u er met de verhuurder niet uitkomt, staat de weg voor u open om dit geschil voor te leggen aan de Huurcommissie.

Succes, gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel gemeentes hebben de groenvoorziening die in woonwijken aan huizen grenzen, in onderhoud en gebruik gegeven aan bewoners, om de kosten van onderhoud te drukken.
Als ik het goed begrijp is de groenvoorziening rond de flat ook in gebruik door de benedenbewoners.
Er wordt dus geen onderhoud gepleeg door de stichting en zij kunnen hiervoor dus geen onkosten in rekening brengen op de servicekosten,
Wel zouden zij de benedenbewoners een vergoeding kunnen vragen voor het privegebruik van hun stukje grond.