Br
door Brko Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan alleen één dakpan, hierop is er contact geweest met kantoor en werd aangegeven dat herstel € 2500 zou bedragen.

Nu valt er een rekening op de mat:
€ 200 euro voor het rechtleggen van een dakpan.

Vreemd, want de dakpan is niet rechtgelegd, er is niet gesproken over voorrijkosten.

Deze factuur zal niet betaald worden. Wat is jullie advies hierin?

3618 14 Rapporteer
ju
door juliomariner - Sep 21, 2024 om 22:32
1385 Antwoorden / 2 Vragen
0

Wat is er vooraf afgesproken?
Hoe hebt u dit bedrijf gevonden?

mahadma
door mahadma - Sep 21, 2024 om 22:46
11731 Antwoorden / 52 Vragen
3

Als u geen incassokosten wil hebben zou ik maar snel betalen.Tenzij dit "foute" dakdekkers zijn en u die (vermoedelijk) via google gevonden heeft als top adv. Voorrijkosten betaal je trouwens altijd. Plus arbeidsloon en eventuele onderdelen die betaald moeten worden.

sira
door sira - Sep 21, 2024 om 23:11
2551 Antwoorden / 24 Vragen
2

Het bedrijf is op uw verzoek naar u toegekomen. Ik weet niet waar ze vandaan komen, maar het heeft hun in ieder geval tijd maar ook benzine of diesel gekost. Als ze geen enkele klant daarvoor een factuur sturen, kunnen ze uiteindelijk beter stoppen met het bedrijf. Met liefdadigheid kom je als bedrijf niet ver. De factuur is dus niet onterecht.
Een bedrijf bij u op de hoek had ook kosten berekend.

Het is in ieder geval geen malafide bedrijf, want dan had u direct moeten betalen en niet middels een factuur.

Ik adviseer u ook te betalen, want wanbetalers gaan als een lopend vuurtje rond en kunt u straks niemand meer vinden.

Br
door Brko - Sep 21, 2024 om 23:26
2 Antwoorden / 1 Vragen
1

Wat is er afgesproken?
- bedrijf is gebeld, ze zouden komen kijken.
- ter plaatse bleek dat ze de klus niet konden klaren en zijn onverrichte zaken weer vertrokken
- er is dus geen tegenprestatie geleverd + niet gesproken over voorrijkosten

sira
door sira Sep 22, 2024 om 09:31
2551 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, en?

Ze hebben meteen telefonisch of vanaf de grond aangegeven het niet te kunnen maken? Ze zijn naar u toegereden, hebben de ladder van de bus gehaald, zijn de ladder op gegaan en hebben u ook een prijs gegeven wat het ging kosten. Daar ging u niet mee akkoord.

Maar als u van mening bent niet te hoeven betalen dan betaalt u niet. Als het hele traject van aanmaning tot en met deurwaarder is gevolgd, krijgt u uiteindelijk de kans uw verhaal bij de rechter te vertellen.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2024 om 23:29
16942 Antwoorden / 108 Vragen
3

"Deze factuur zal niet betaald worden". Warom zou u dan advies willen, u heeft immers zelf de beslissing al genomen. Een onverstandige weliswaar, maar dat komt dan op uw bordje terecht.

1paul
door 1paul - Sep 22, 2024 om 07:47
3339 Antwoorden / 0 Vragen
1

U heeft gelijk als er van tevoren niet over deze kosten gesproken is, is er wel gesproken over kosten dan wel betalen!!

https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/consument/voorrijkosten-wanneer-moet-u-die-wel-en-niet-betalen/

ro
door ronny530 - Sep 22, 2024 om 08:32
2895 Antwoorden / 41 Vragen
1

Als u er heel zeker van bent dat de factuur onterecht is en ook geen werkbon o.i.d. afgetekend heeft dan kunt als eerste de factuur betwisten maar niets meer van u laten weten en niet betalen zou ik niet adviseren.
Bij niet betalen loopt u het risico dat er incassomaatregelen genomen gaan worden en u uiteindelijk voor de kantonrechter mag verschijnen die beoordeeld of de factuur terecht is.
9 van de 10 keer is zo'n factuuur wel terecht opgesteld en dient u behalve de factuur ook nog de bijkomende incasso en proceskosten te betalen die een veelvoud van het oorspronkelijke factuurbedrag bedragen.
Het is en blijft uw keuze maar gezien dat u het bedrijf heeft ingeschakeld er daadwerkelijk een medewerker aan huis is gekomen had u kunnen weten dat zo'n huisbezoek niet gratis was.
Er bestaan bedrijven die geen onderzoekskosten in rekening brengen als u met de kosten van herstel akkoord gaat en als u niet akkoord gaat alsnog die kosten dient te betalen.

Topantwoord

rj
door rjw - Sep 22, 2024 om 11:27
3379 Antwoorden / 5 Vragen
10

Heb je een opdracht gegeven met resultaatverplichting? En zo ja, wat voor prijs had je afgesproken? Ik begrijp dat ze wel werk hebben verricht.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 25, 2024 om 15:52
16977 Antwoorden / 202 Vragen

Top antwoord?? Degene die zou uitvoeren is volgens Ts toch in gebreke? Welk werk is er dan verreicht anders dan komen kijken?

Br
door Brko - Sep 24, 2024 om 12:28
2 Antwoorden / 1 Vragen
2

Ik heb gebeld met de vraag een probleem te verhelpen, dit probleem is niet verholpen. Er is telefonisch ook niet gesproken over wat het zou gaan kosten. Op de site van het betreffende bedrijf staan ook geen Algemene Voorwaarden.

Heb inmiddels gebeld en de situatie voorgelegd, na overleg intern ben ik teruggebeld en hebben zij aangegeven dat de factuur geheel gecrediteerd wordt.

@q
door @qwerty@ Sep 25, 2024 om 17:39
92 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is mooi, nog wel even wachten of het ook gebeurd.
Zou vragen op welke termijn, als er n.l. geen credit nota komt, dan kan je alsnog een aanmaning verwachten.
En bellen is leuk en handig maar, dit soort afspraken zou ik graag in een mailtje willen zien.

pr
door prikker - Sep 25, 2024 om 13:08
20 Antwoorden / 1 Vragen
0

Voorrijkosten zul je niet kunnen ontkomen... en er is een 'soort van' onderzoek geweest... ik vrees dat 't niet geheel onredelijk is.. al is 't wel een zeer pittige prijs.

 

Mooi dat jullie 't uiteindelijk in der minne hebben opgelost.... 

agapon1951
door agapon1951 - Sep 25, 2024 om 13:42
200 Antwoorden / Vragen
0

Heb iets dergelijks ook meegemaakt. M.i.z. behoort een bedrijf van tevoren aan te geven wat zij voor kosten in rekening brengen. Zijn zelfs verplicht dit aan te geven dat het niet kosteloos is. Men probeerde m.i. op een soortgelijke manier te pakken. Ook de vraag op kantoor of er gekeken kan worden naar een lekkage dak. Er werd niets vermeld en gezegd, dan neem je aan dat er een prijsopgave kan worden gedaan nadat de controle is geweest en vooraf een inspectie ook geattendeerd wordt op de kosten indien dit van toepassing is. Daarna komt een wel of niet werkopdracht om aan de slag te gaan en inzicht iis gekregen in de kosten. Heb gewoon geweigerd te betalen ook vanwege de slechte inspectie waarbij de nokken van huis overgeslagen werden. Waar uiteindelijk de lekkage zat. Wat U beschrijft is daarnaast een regelrechte wanprestatie met doel tot verrijking van desbetreffende persoon. Niet betalen en verder laten intimideren. Indien in bezit RenB neemt iets dergelijks soms op zich aangezien het hier om een bedrag van boven de 100 euro gaat. .

ka
door kassa2551 - Sep 25, 2024 om 14:20
30 Antwoorden / Vragen
0

Beetje vreemde opstelling, u belt iemand en dan denkt u niet dat men ook gewoon " voorrijkosten " berekend. Is hij op de fiets gekomen of zo. En  trouwens al ik het zo lees is men geweest, men heeft een 
" inspectie gedaan" dus zijn er werkzaamheden verricht. U heeft een rekening gekregen en hoefde pas achteraf te betalen, dus het was in ieder geval geen " Jan de Sjoemelaar" want die had u denk ik € 1000 laten betalen. En hij vond het te gevaarlijk om het dak op te gaan en dat wil ook zeggen. Veiligheid voor alles.in redelijkheid en billijkheid is een bedrag van € 200 niet abnormaal hoog. En dat de dakpan niet recht ligt is niet zijn schuld. Maar ik lees hieruit dat diegene die is geweest in ieder geval veiligheid heel belangrijk vindt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2024 om 16:03
16977 Antwoorden / 202 Vragen
0

U kreeg al enkele verwijzingen naar wat u kunt doen. Op basis van de inhoud van uw vraag lijkt het mij (ook) dat u minstens bezwaar kunt maken inzake de hoogte van het bedraag aangezien er niet of nauwelijks is gerepareerd zoas wel de vraag van u aan hen was. Voor nader advies in deze kunt u zich ook wenden tot: 

- Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  De vraag die ook bij mij leeft: hoe heeft u dit bedrijf gevonden en heeft u nagegaan of u tercht kunt bij de geschillencommissieVoorwaarde om een klacht in te kunnen dienen is dat de ondernemer lid is van de VEBIDAK(Vereniging Dakbedekkingsbranche Nederland) https://vebidak.nl/ Deze branche-organisatie is aangesloten bij de Geschillencommissie Dakbedekking.


https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/dakbedekking/

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Di
Dimitri21081982 - Oct 8, 2024 om 16:04
Winkels & webshops

Meer dan 10 euro statiegeld

Beste Kassa,

In de JUMBO hangt sinds kort bij de flessen automaat een briefje waarop staat dat indien je meer dan 10 euro aan statiegeld inlevert je dit niet apart mag laten uitbetalen maar moet verrekenen met boodschappen doen.
Laatst sotnden mijn kinderen met gespaarde statiegeld bonnetjes, en werd de uitbetaling geweigd, omdat het totaal bedrag 20 euro was en zij geen aankoop in ... Lees meer

Dr
Driftig - Oct 14, 2024 om 18:34
Auto & vervoer
Drift trike

Drift trike

Geachte heer/mevrouw,

Mijn zoon wil van zijn spaargeld een drift trike kopen, alleen ben ik niet bekend met de wetgeving omtrend deze elektrische voertuigen.
Ook het zoeken op de pagina van de rijksoverheid en RDW heeft mij niet verder geholpen. Waar kan ik teruglezen welke voertuigen toegestaan zijn op de weg of stoep? Op de pagina van de rijksoverheid staat wel een overzicht van ... Lees meer

ve
vermeulen.marijke - Oct 14, 2024 om 13:56
Winkels & webshops
Heb een 10 maanden oude koelkast Lekt enorm water,blijkt niet nieuw te zijn,al G

Heb een 10 maanden oude koelkast Lekt enorm water,blijkt niet nieuw te zijn,al G

Koop nieuwe koelkast bij een witgoedfirma, na 10 maanden kom ik terug van een weekje vakantie en het water stroomt uit mijn koelkast. De lade eronder staat al open gebarsten. Dan moet ik meer dan een maand wachten op een AEG expert. Die zegt dit is niet meer te repareren deze koelkast is niet nieuw en is al eens gerepareerd. Krijg wel  een nieuwe koelkast,maar de schade willen ze niets van wete ... Lees meer