sa
door salty677 Aug 11, 2007 om 20:34
Vrije tijd & tuin

Beveiligingscamera

Mag een fitnisclub zomaar een camera monteren in de kleedruimte voor heren? Is dit wettelijk wel toegestaan een beveiligingscamera in een kleedruimte?

Het excuus is er wordt veel gestolen?

Bij de dames hangt er nog geen een.

2784 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is altijd zo geweest dat men niet ongevraagd gefilmd mag worden, er moet dus eerst toestemming zijn om mensen te mogen filmen.
Dat slaat dus nergens meer op wat ik gezegd heb overal hangen camera's om de boel in de gaten te houden. Is het niet een camera voor het verkeer is het er wel eentje om de rust in een bepaalde stad in de gaten te kunnen houden. Tja waar is dan de privacy gebleven.

Vanuit de ruimte kunnen ze ook al veel maar om bewust in je blote kont voor de camera te gaan staan en dat alleen maar omdat er af en toe wat gestolen wordt is wel wat te veel van het goede.
Ik zou het niet accepteren ze lossen dat maar anders op.
Zeker weten dat er bij de dames niet eentje geplaatst is, ik wil geen onrust stoken maar groter als een spijker zijn ze tegenwoordig niet.

Maar hopen dat je er uit komt met de leiding, groet en succes,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag salty677,

Ik sluit niet helemaal uit dat dit in dit specifieke geval (er wordt blijkbaar veel gestolen) wél mag. Het uitgangspunt bij de wet op de privacy is, dat in niet-openbare ruimtes en dat zijn ruimtes waar men ongestoord zichzelf moet kunnen zijn (dus mannen/vrouwen onder elkaar), zoals een kleedruimte, het NIET toegestaan is om camera's te plaatsen. Het is de vraag of dit camera gebruik in deze situatie in een voldoende mate een  gerechtvaardigd doel dient, zodat er geen sprake is van een ongerechtvaardige aantasting van de privacy van de mannelijke sportschoolleden. Zelf schat ik in dat plaatsen om vermeldde reden NIET is toegestaan. Het enige orgaan dat daar echter echt een uitspraak over kan doen is het College Bescherming Persoonsgegevens. Je zou dus jouw vraag daar eens kunnen neerleggen.

Contactgegevens:

Contact met het CBP

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat bloot voor mij bl(d)oodgewoon is heb ik met zo'n beveiligingscamera geen enkele moeite.
Ik ben dus wat dat betreft ook absoluut niet chantabel als u daarop doelt.
Zou dit zelfs op prijs stellen omdat het stelen uit kleedruimtes toch een stuk moeilijker wordt gemaakt.

Gezien mijn lange ervaring met het blootzijn (tijdens Zuid-Franse vakanties) kan ik u zeggen dat er nauwelijks mannen zijn die als seksobject inzetbaar zijn op pornosites.

Tenslotte.....
De eigenaar van het bedrijf zal ongetwijfeld wel zijn huisregels daaraan aangepast hebben.
Kom nou!
Zo'n piemeltje daar liggen vrouwen heus niet wakker van hoor!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat mij om het punt mag dit gewoon? En niet of ze het op internet zetten of om het piemeltje? Er staan al geen kastjes, die kan je dus al niet openbreken? Het is alleen douche en kleedruimte? En mijn vraag was zijn daar regels voor. Nu is het de heren ruimte en morgen die van de dames?

ve
door verwijderd - Aug 12, 2007 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan toch nog reageren op deze laatste reactie.
JA, dat mag!
Hij is eigenaar en het is zijn bedrijf dat niet openbaar toegankelijk is.
In dat geval speelt die privacywetgeving geen rol als die eigenaar tenminste duidelijk is wat betreft de aanwezige beveiligingscamera's!

Heeft u daar moeite me dan moet u een andere sportschool/sauna/zweminrichting e.d. zoeken die geen beveiligingscamera's heeft.

Ik zie althans het probleem niet!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Aug 12, 2007 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Volgens mij is een beveiligingscamera in de ruimte niet nodig. Bij mijn sportschool zijn er op de deuren van de kleedruimten [aan de gang zijde ;-)) ] en de gangen camera's geplaatst. Er is dus altijd te zien, door de beheerder, wie wanneer in/uit gaat. Daarbij zijn er op de gang kluisjes geplaatst. Die staan ook onder toezicht van een camera. Er verdwijnt nooit meer wat. Uiteraard kan je ook niet zomaar naar binnen lopen. Er is een pasjes beleid.

Vr.gr. Poltol