camelia sovrea
door camelia sovrea Jun 5, 2016 om 09:10
Vrije tijd & tuin

Bladluizen bestrijden

Wat is de beste manier om de bladluizen te bestrijden?

29953 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 5, 2016 om 09:43
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Camelia Sovrea ,

Er zijn zoveel oplossingen te vinden , teveel om op te noemen zie hier klik op de rode regel .

https://www.google.nl/#q=beste+manier+om+bladluizen+te+bestrijden

gerbera
door gerbera - Jun 5, 2016 om 11:51
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Hangt er geheel vanaf waar u ze wilt bestrijden. Zijn het kamerplanten dan kunt u gebruik maken van brandnetels. Om stank te voorkomen kunt u deze het beste koken. Neem een flinke bos en kook die ruim 10 minuten. Na afkoeling kunt u de kamerplant daarmee aan de onderzijde van het blad besproeien. De stank die brandnetelgier geeft als u deze een paar dagen in het water legt is niet te harden. Dit middel kunt u ook voor tuinplanten en in de moestuin gebruiken. Luis op kamerplanten ontstaat vaak doordat deze op de tocht hebben gestaan. Ik lees in een van de links dat mieren luis aantrekkken. Helaas is dit precies andersom, omdat luizen "gemolken" moeten worden om in leven te blijven, en dat doen de mieren. Heeft u luis in rozenstruiken kunt u dat voorkomen door er lavendel bij te planten. In tegenstelling tot wel beweerd wordt, gebruik geen sop tenzij van de echte (ouderwetse)groene zeep. Andere zeepsoorten bevatten chemicaliën die schadelijk voor planten kunnen zijn. Houtige soorten, zoals de roos, kunt u ook gewoon met een stevige waterstraal schoonspuiten.

edrick3
door edrick3 - Jun 5, 2016 om 19:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lucifers:

Ter voorkoming en bestrijding van bladluis kan men lucifers met het hoofdje naar beneden in de grond steken. Duw de lucifer er gewoon helemaal in zodat hij niet meer boven de grond uitsteekt.

In een kleine pot volstaat 1 lucifer, in grotere potten of volle grond steek je er eentje elke 10-15 cm in een cirkel rond de plant.

Steek elke 1-2 maanden verse lucifers bij de plant want de zwavel lost op met het gietwater.

Oplossing met afwasmiddel:

Afwasmiddel is totaal niet giftig voor de plant noch voor de mens maar wel voor de bladluis.
Bereiding:
vul een verstuiver met water
doe er een scheut afwasmiddel bij
goed schudden
Gebruik:

Verstuif direct op de bladluizen en behandel de hele plant, met de nadruk op de onderkant van de bladeren, de stengels en de bladstelen. Herhaal de operatie tot alle bladluizen verdwenen zijn. Controleer daarna nog regelmatig of de bladluizen ook wegblijven en herhaal de behandeling indien nodig.

Lookaftreksel:

Dit middel helpt bladluis te bestrijden omdat knoflook zwavel bevat dat niet alleen toxisch is voor de bladluis maar daarenboven een antibacteriële en schimmelwerende functie heeft.

Het afwasmiddel in dit mengsel breekt de lichamen af van ongedierte met een zacht lichaam, zoals bladluizen.

Verstuif direct op de bladluizen en behandel de hele plant maar vooral de onderkant van de bladeren, stengels en bladstelen.
Benodigdheden:
een paar teentjes geplette knoflook of 1-2 koffielepels look in poeder
water
vaatwasmiddel
een degelijk gereinigde verstuiver
Bereiding:
doe een halve of 1 liter water in een pannetje en breng het aan de kook
voeg de knoflook erbij
laat een paar minuten koken en doe het vuur uit
laat het aftreksel afkoelen
voeg er een scheut afwasmiddel aan toe
doe het aftreksel in de verstuiver
Gebruik:

Test het mengsel eerst even uit op een onopvallend blad om na te gaan of het de plant niet beschadigt. Indien na 1-2 dagen geen schade aan het blad te zien is, mag je de hele plant bestuiven.

Indien er wel schade is aan het testblad, verdun je het aftreksel met water en herhaal je de test op een ander blad.

Na het testen, verstuif je direct op de bladluizen en behandel je de hele plant maar bijzonder de onderkant van de bladeren, stengels en bladstelen. Herhaal de operatie een paar dagen tot alle bladluizen verdwenen zijn. Blijf regelmatig je planten controleren om te zien of de bladluizen wegblijven.
(Bron + nog meer tips.)

crewmember
door crewmember - Jun 8, 2016 om 11:57
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bespuit ze altijd met een flesje water met afwasmiddel.

Na een paar dagen 1x per dag spuiten blijven ze weg.

he
door henkrom - Jun 8, 2016 om 14:22
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb mijn hele tuin vol met stam en klimrozen, stop elk voorjaar een knoflook teentje bij elke roos en nooit last van luizen .

pe
door peter052 - Jun 8, 2016 om 17:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal niets doen. De larven van lieveheersbeestje en de lieveheersbeetjes zelf zijn de grootste verdelgers van bladluizen. Het is raar maar ze vinden de luizen heel snel. Als de luizen met een of andere bestijdingsmiddel bestrijdt maar je ook de lieveheerstbeestjes dood en dat is ook jammer. De larven zien er uit als een soort kevermet 6 poten in de kleuren zwart en rood.

kl
door klaasj38 - Jun 8, 2016 om 23:41
6 Antwoorden / 6 Vragen

zeepsop